Tytuł 3 - OPRACOWANIE I STRUKTURA BUDŻETU - Rozporządzenie 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2002.248.1

Akt utracił moc
Wersja od: 29 listopada 2010 r.

TYTUŁ  III

OPRACOWANIE I STRUKTURA BUDŻETU

Opracowanie budżetu

Parlament Europejski, Rada Europejska i Rada, Trybunał Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich, Trybunał Obrachunkowy, Komitet Ekonomiczno-Społeczny, Komitet Regionów, Rzecznik Praw Obywatelskich i Europejski Pełnomocnik ds. ochrony danych i Europejska Służba Działań Zewnętrznych sporządzają preliminarze swoich dochodów i wydatków, które następnie przesyłają do Komisji do dnia 1 lipca każdego roku.

ESDZ sporządza preliminarz swoich dochodów i wydatków, który następnie przesyła do Komisji do dnia 1 lipca każdego roku. Wysoki Przedstawiciel przeprowadzi konsultacje z członkami Komisji odpowiedzialnymi za politykę rozwoju, politykę sąsiedztwa oraz współpracę międzynarodową, pomoc humanitarną i reagowanie kryzysowe, stosownie do zakresu kompetencji każdego z nich.

Te preliminarze są również przesyłane władzy budżetowej przez te instytucje w celu uzyskania informacji najpóźniej do dnia 1 lipca każdego roku. Komisja opracowuje swój własny preliminarz, który również przesyła władzy budżetowej w tym samym terminie.

Przygotowując swój własny preliminarz Komisja wykorzystuje informacje określone w art. 32.

Każdy organ określony w art. 185, zgodnie z dokumentem ustanawiającym go, prześle Komisji do dnia 1 kwietnia każdego roku preliminarz swoich dochodów i wydatków, wraz z planem zakładowym oraz programem pracy.

Komisja przesyła te dokumenty władzy budżetowej w celu uzyskania informacji, z wyjątkiem przypadku przewidzianego w pkt 3 lit. d) art. 46 ust. 1.

1. 
Komisja przedkłada Radzie wstępny projekt budżetu najpóźniej do dnia 1 września każdego roku. Jednocześnie przekazuje wstępny projekt budżetu Parlamentowi Europejskiemu.

Wstępny projekt budżetu zawiera podsumowanie ogólnego sprawozdania dotyczącego dochodów i wydatków Wspólnot i dokonuje konsolidacji preliminarzy, o których mowa w art. 31.

2. 
Komisja dołącza do wstępnego projektu budżetu:
a)
analizę zarządzania finansami w roku poprzednim oraz kwotę zobowiązań pozostających do spłaty;
b)
w miarę potrzeb, opinię na temat preliminarzy pozostałych instytucji, która może zawierać różne warianty preliminarzy wraz z uzasadnieniem;
c)
jakikolwiek dokument roboczy, który uzna za użyteczny w związku z planem zakładowym danej instytucji oraz dotacjami, które Komisja przyznaje organom określonym w art. 185 oraz szkołom europejskim;
d) 25
 opisy zadań zawierające następujące informacje:
informacje na temat osiągnięcia wszystkich wcześniej ustalonych szczegółowych, wymiernych, wykonalnych, stosownych i określonych w czasie celów dla różnych działań oraz nowych celów mierzonych przy pomocy wskaźników;
pełne uzasadnienie oraz podejście oparte na analizie kosztów i korzyści dla proponowanych zmian w poziomie środków;
jasne uzasadnienie interwencji na szczeblu UE z uwzględnieniem m.in. zasady pomocniczości;
informacje o wskaźnikach wykonania w odniesieniu do działania z poprzedniego roku oraz o wskaźnikach wykonania na rok bieżący.

Wyniki oceny są konsultowane i przedstawiane w celu wykazania prawdopodobnych korzyści, jakie proponowane zmiany budżetu mogą przynieść.

e) 26
 skrócone zestawienie harmonogramu płatności należnych w kolejnych latach budżetowych na pokrycie zobowiązań budżetowych zaciągniętych w poprzednich latach budżetowych.
3.  27
 Zgodnie z art. 8 ust. 5 decyzji 2010/427/UE z dnia 26 lipca 2010 r. określającej organizację i zasady funkcjonowania Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych(10) oraz aby zapewnić przejrzystość budżetową w obszarze działań zewnętrznych Unii, Komisja przekaże władzy budżetowej, wraz z projektem budżetu, dokument roboczy kompleksowo przedstawiający,
wszystkie wydatki administracyjne i operacyjne związane z działaniami zewnętrznymi Unii, łącznie z zadaniami w ramach wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa / wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony (WPZiB / WPBiO), finansowane z budżetu Unii;
wszystkie wydatki administracyjne ESDZ za poprzedni rok, z podziałem na wydatki poszczególnych delegatur i wydatki administracji centralnej ESDZ; wraz z wydatkami operacyjnymi z podziałem według obszarów geograficznych (regiony, kraje), obszarów tematycznych, delegatur Unii i misji.

Dokument roboczy wskazuje również:

liczbę etatów dla poszczególnych grup zaszeregowania w każdej kategorii oraz liczbę etatów stałych i czasowych, w tym pracowników kontraktowych i miejscowych, zatwierdzonych w ramach limitów środków budżetowych w każdej z delegatur Unii i w administracji centralnej ESDZ;
każde zwiększenie lub zmniejszenie liczby etatów z uwzględnieniem grupy zaszeregowania i kategorii w administracji centralnej ESDZ i we wszystkich delegaturach Unii, w stosunku do poprzedniego roku;
liczbę etatów zatwierdzonych na dany rok budżetowy, liczbę etatów zatwierdzonych w poprzednim roku, a także liczbę etatów zajmowanych przez dyplomatów oddelegowanych z państw członkowskich, personel Rady oraz Komisji; przedstawia szczegółowy obraz zatrudnienia całego personelu w delegaturach Unii w chwili przedłożenia projektu budżetu, w podziale według obszarów geograficznych, poszczególnych krajów i misji, z rozróżnieniem na stanowiska w planie zatrudnienia, pracowników kontraktowych, pracowników miejscowych, oddelegowanych ekspertów krajowych oraz środki postulowane w projekcie budżetu dotyczące innego rodzaju pracowników wraz z odpowiednimi szacunkami wyrażonymi w jednostkach pełnoetatowych, dotyczącymi zasobów kadrowych, którymi można dysponować w ramach postulowanych środków.
1. 
Komisja może, z własnej inicjatywy lub na żądanie innych instytucji - każdy z tych organów w zakresie swojego działu - przedłożyć Radzie list w sprawie poprawek wstępnego projektu budżetu na podstawie nowych informacji, które nie były dostępne w czasie opracowywania wstępnego projektu.
2. 
Jednakże poza przypadkami innych uzgodnień oraz wyjątkowych okoliczności, Komisja przedkłada Radzie wspomniany list w sprawie poprawek na przynajmniej 30 dni przed pierwszym czytaniem projektu budżetu przez Parlament Europejski. Rada musi przedłożyć list w sprawie poprawek Parlamentowi Europejskiemu na co najmniej 15 dni przed wspomnianym pierwszym czytaniem.
1. 
Rada uchwala projekt budżetu zgodnie z procedurą ustanowioną w artykule 272 ustęp 3 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską oraz artykule 177 ustęp 3 Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej.
2. 
Rada przedkłada projekt budżetu Parlamentowi Europejskiemu najpóźniej do dnia 5 października roku, który poprzedza rok, w którym budżet ma być wykonywany. Rada załącza do projektu budżetu notę objaśniającą, określającą przyczyny odstąpienia od wstępnego projektu budżetu.
1. 
Przewodniczący Parlamentu Europejskiego stwierdza ostateczne przyjęcie budżetu, zgodnie z procedurą przewidzianą w artykule 272 ustęp 7 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską oraz artykule 177 ustęp 7 Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej.
2. 
Po ogłoszeniu ostatecznego przyjęcia budżetu, każde Państwo Członkowskie - od dnia 1 stycznia następnego roku budżetowego lub od dnia ogłoszenia ostatecznego przyjęcia budżetu, jeżeli nastąpiło to po dniu 1 stycznia - ma obowiązek przekazać na rzecz Wspólnoty należności wymienione w rozporządzeniu Rady w sprawie wykonania decyzji dotyczącej systemu zasobów własnych Wspólnot.
1.  28
 W przypadku niemożliwych do uniknięcia, wyjątkowych lub nieprzewidzianych okoliczności Komisja może przedłożyć wstępne projekty budżetów korygujących.

Wnioski w sprawie budżetów korygujących, w takich samych okolicznościach, jakie zostały wymienione w poprzednim ustępie, od instytucji innych niż Komisja są przesyłane do Komisji.

Przed przedstawieniem wstępnego projektu budżetu korygującego Komisja i inne instytucje analizują zakres realokacji stosownych środków, biorąc pod uwagę wszelkie oczekiwane niewykorzystanie środków.

2. 
Komisja, poza wyjątkowymi okolicznościami, przedkłada Radzie wstępny projekt budżetu korygującego najpóźniej do dnia 1 września każdego roku. Może do wniosków w sprawie budżetów korygujących załączyć opinię innych instytucji.
3. 
Władza budżetowa poddaje je pod dyskusję z uwzględnieniem pilności.
1. 
W przypadku gdy Rada otrzymuje wstępny projekt budżetu korygującego, opracowuje projekt budżet korygującego zgodnie z art. 35 i 37.
2. 
Z wyjątkiem harmonogramu, art. 35 i 36 stosuje się do budżetów korygujących. Muszą one zostać uzasadnione poprzez odniesienie do budżetu, którego preliminarze zmieniają.

Komisja i władza budżetowa mogą porozumieć się w sprawie przesunięcia niektórych terminów przekazania preliminarzy oraz przyjęcia i przekazania wstępnych projektów budżetu oraz projektów budżetów. Porozumienie to nie może jednakże powodować skrócenia lub wydłużenia okresów przewidzianych na analizę tych tekstów na mocy artykułu 272 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską oraz artykułu 177 Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej.

Struktura i prezentacja budżetu

Budżet składa się z:

a) 29
 ogólnego zestawienia dochodów i wydatków;
b)
oddzielnych działów podzielonych na zestawienia dochodów i wydatków każdej instytucji.
1. 
Władza budżetowa klasyfikuje dochody Komisji i dochody i wydatki innych instytucji zgodnie z ich rodzajem lub przeznaczeniem w ramach tytułów, rozdziałów, artykułów i pozycji.
2. 
Zestawienie wydatków dla działu Komisji określa się na podstawie nomenklatury przyjętej przez władzę budżetową i klasyfikuje według celu.

Tytuł odpowiada obszarowi polityki, a rozdział, z reguły, odpowiada działalności.

Każdy tytuł może zawierać środki operacyjne i administracyjne.

Środki administracyjne na dany tytuł grupuje się w jednym rozdziale.

Budżet nie może zawierać dochodów ujemnych.

Zasoby własne wypłacone zgodnie z decyzją Rady w sprawie systemu zasobów własnych Wspólnot są kwotami netto i jako takie wykazuje się je w skróconym zestawieniu dochodów w budżecie.

1.  30
 Każdy dział budżetu może zawierać tytuł "środki tymczasowe". Środki umieszcza się w tym tytule w następujących dwóch przypadkach:
a)
jeżeli nie istnieje podstawowy akt prawny dla danego działania wówczas, gdy budżet jest opracowywany;
b)
jeżeli istnieją poważne wątpliwości co do odpowiedniości środków lub możliwości realizacji, zgodnie z warunkami zgodnymi z należytym zarządzaniem finansami, środków umieszczonych w danej pozycji.

Środki w tym tytule mogą być wykorzystane wyłącznie po dokonaniu przesunięcia zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 23 ust. 1 lit. d) w przypadkach gdy przyjęcie aktu podstawowego podlega procedurze ustanowionej w art. 251 Traktatu, a w pozostałych przypadkach procedurze ustanowionej w art. 24.

2. 
W przypadku trudności z wykonaniem Komisja może zaproponować, w czasie trwania roku budżetowego, przesunięcie środków do tytułu "środki tymczasowe". Władza budżetowa podejmuje decyzję w sprawie przesunięć środków, jak przewidziano w art. 24.

Dział Komisji może obejmować "rezerwę ujemną" ograniczoną do maksymalnej wysokości 200 milionów EUR Rezerwa ta, którą ujmuje się w oddzielnym tytule, może zawierać zarówno środki na pokrycie zobowiązań, jak i środki na pokrycie płatności.

Rezerwa ta musi być wykorzystana przed końcem roku budżetowego poprzez przesunięcie środków zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 23 i 25.

1. 
Dział budżetu dotyczący Komisji obejmuje rezerwę na pomoc nadzwyczajną dla państw trzecich.
2. 
Rezerwa, o której mowa w ust. 1, wykorzystywana jest przed końcem roku budżetowego poprzez przesunięcie środków zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 24 i 26.
1. 
Budżet wykazuje:
1) 33
 w ogólnym zestawieniu dochodów i wydatków:
a)
przewidywane dochody Wspólnot na dany rok budżetowy;
b)
przewidywane dochody za poprzedni rok budżetowy oraz dochody za rok n - 2;
c)
środki na pokrycie zobowiązań i środki na pokrycie płatności na dany rok budżetowy;
d)
środki na pokrycie zobowiązań i środki na pokrycie płatności za poprzedni rok budżetowy;
e)
zobowiązania zaciągnięte i pokryte w roku n - 2;
f)
(skreślona);
g)
odpowiednie uwagi na temat poszczególnych części określonych w art. 41 ust. 1;
2. 34
 w dziale dotyczącym każdej instytucji dochody i wydatki ujmuje się według takiej samej struktury, jaką opisano w pkt 1)
3.
w odniesieniu do personelu:
a)
do każdego działu budżetu, plan zakładowy określający liczbę etatów poszczególnych stopni dla wszystkich kategorii i służb, a także liczbę etatów stałych i czasowych zatwierdzonych w granicach środków budżetowych;
b)
plan zakładowy dotyczący personelu wynagradzanego ze środków na badania i rozwój technologii za działania bezpośrednie oraz plan zakładowy dla personelu wynagradzanego z tych samych środków za działania pośrednie; plany zakładowe klasyfikuje się według kategorii i szczebli; plany takie zawierają rozróżnienie na etaty stałe i czasowe, zatwierdzone w ramach środków budżetowych;
c) 35
 w odniesieniu do personelu naukowo-technicznego klasyfikacja może opierać się na grupach szczebli zgodnie z warunkami ustalonymi w poszczególnych budżetach. Plan zakładowy musi określać liczbę wysoko wykwalifikowanych pracowników technicznych lub naukowych, którym przyznaje się specjalne korzyści na podstawie przepisów szczegółowych regulaminu pracowniczego;
d)
plan zakładowy określający liczbę etatów w podziale na szczeble i kategorie dla każdego organu, o którym mowa w art. 185, który otrzymuje dotacje pokrywane z budżetu. Plan zakładowy, oprócz liczby etatów zatwierdzonych na rok budżetowy, wykazuje liczbę etatów zatwierdzonych na poprzedni rok;
4)
W odniesieniu do operacji zaciągania i udzielania pożyczek:
a)
w ogólnym zestawieniu dochodów - pozycje budżetu odpowiadające odpowiednim operacjom oraz przeznaczone do ewidencjonowania wszelkich zwrotów otrzymanych od beneficjentów, którzy początkowo nie dotrzymali umowy, prowadząc do uruchomienia gwarancji dobrego wykonania. W pozycjach tych należy dokonać symbolicznego zapisu wraz z odpowiednimi uwagami;
b)
w dziale Komisji:
i)
pozycje budżetu obejmujące gwarancje dobrego wykonania udzielone przez Wspólnoty w odniesieniu do działań, o których mowa. W pozycjach tych należy dokonać symbolicznego zapisu, o ile nie powstało rzeczywiste obciążenie, które należy pokryć z określonych środków;
ii)
uwagi odnoszące się do aktu podstawowego oraz wielkości przewidywanych działań, ich czasu trwania oraz gwarancji finansowej udzielonej przez Wspólnoty w odniesieniu do tych działań;
c)
w dokumencie załączonym do działu Komisji, dla orientacji:
i)
bieżące operacje kapitałowe i obsługa zadłużenia;
ii)
bieżące operacje kapitałowe i obsługa zadłużenia na dany rok budżetowy;
5) 36
 linie budżetowe po stronie dochodów i wydatków niezbędne do wykonania funduszu gwarancyjnego dla działań zewnętrznych;
6) 37
 całkowita kwota wydatków na wspólną politykę zagraniczną i bezpieczeństwa (WPZiB) zostaje zapisana w całości w jednym rozdziale budżetu, zatytułowanym WPZiB, ze szczegółowymi artykułami w budżecie. Artykuły te służą pokryciu wydatków na WPZiB i zawierają szczegółowe pozycje budżetowe określające przynajmniej poszczególne najważniejsze misje.
2. 
Oprócz dokumentów określonych w ust. 1, władza budżetowa może załączyć do budżetu wszelkie stosowne dokumenty.
1.  38
 Plan zakładowy, o którym mowa w art. 46 ust. 1 pkt 3 określa bezwzględny limit dla każdej instytucji lub organu; nie można wyznaczyć dodatkowych stanowisk poza ustalony limit.

Jednakże, z wyjątkiem szczebli AD 16, AD 15 i AD 14, każda instytucja lub organ może zmienić plany zakładowe o wartość co najwyżej równą 10 % zatwierdzonych etatów, pod dwoma warunkami:

a)
braku zmiany wartości środków związanych z personelem odnoszących się do całego roku budżetowego; oraz
b)
nieprzekroczenia limitu ogólnej liczby etatów zatwierdzonych w każdym planie zakładowym.

W terminie trzech tygodni przed dokonaniem zmian określonych w drugim akapicie, instytucje powiadomią władzę budżetową o swoich zamiarach. W przypadku należycie uzasadnionych powodów podniesionych w tym terminie przez którykolwiek dział władzy budżetowej, instytucje powstrzymują się przed dokonywaniem zmian i stosowana jest zwykła procedura.

2. 
Na zasadzie odstępstwa od ust. 1 akapit pierwszy, wyniki pracy w niepełnym wymiarze godzin zatwierdzone przez organ właściwy do powołania zgodnie z regulaminem pracowniczym mogą być kompensowane zatrudnieniem innych pracowników.
24 Art. 31 zmieniony przez art. 1 pkt 5 i 6 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1081/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.311.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 listopada 2010 r.
25 Art. 33 ust. 2 lit. d) zmieniona przez art. 1 pkt 17 lit. a) rozporządzenia nr 1995/2006 z dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.390.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 sierpnia 2006 r.
26 Art. 33 ust. 2 lit. e) dodana przez art. 1 pkt 17 lit. b) rozporządzenia nr 1995/2006 z dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.390.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 sierpnia 2006 r.
27 Art. 33 ust. 3 dodany przez art. 1 pkt 7 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1081/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.311.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 listopada 2010 r.
28 Art. 37 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 18 rozporządzenia nr 1995/2006 z dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.390.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 sierpnia 2006 r.
29 Art. 40 lit. a) zmieniona przez art. 1 pkt 19 rozporządzenia nr 1995/2006 z dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.390.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 sierpnia 2006 r.
30 Art. 43 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 20 rozporządzenia nr 1995/2006 z dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.390.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 sierpnia 2006 r.
31 Art. 44:

- zmieniony przez pkt 5 sprostowania z dnia 14 kwietnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.99.18) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 października 2002 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 21 rozporządzenia nr 1995/2006 z dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.390.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 sierpnia 2006 r.

32 Art. 45 zmieniony przez art. 1 pkt 22 rozporządzenia nr 1995/2006 z dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.390.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 sierpnia 2006 r.
33 Art. 46 ust. 1 pkt 1 zmieniony przez art. 1 pkt 23 lit. a) rozporządzenia nr 1995/2006 z dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.390.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 sierpnia 2006 r.
34 Art. 46 ust. 1 pkt 2 zmieniony przez art. 1 pkt 23 lit. b) rozporządzenia nr 1995/2006 z dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.390.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 sierpnia 2006 r.
35 Art. 46 ust. 1 pkt 3 lit. c) zmieniona przez art. 1 pkt 23 lit. c) rozporządzenia nr 1995/2006 z dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.390.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 sierpnia 2006 r.
36 Art. 46 ust. 1 pkt 5 zmieniony przez art. 1 pkt 23 lit. d) rozporządzenia nr 1995/2006 z dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.390.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 sierpnia 2006 r.
37 Art. 46 ust. 1 pkt 6 dodany przez art. 1 pkt 8 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1081/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.311.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 listopada 2010 r.
38 Art. 47 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 24 rozporządzenia nr 1995/2006 z dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.390.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 sierpnia 2006 r.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.