Rozdział 2 - Struktura i prezentacja budżetu - Rozporządzenie 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2002.248.1

Akt utracił moc
Wersja od: 29 listopada 2010 r.

ROZDZIAŁ  2

Struktura i prezentacja budżetu

Budżet składa się z:

a) 29
 ogólnego zestawienia dochodów i wydatków;
b)
oddzielnych działów podzielonych na zestawienia dochodów i wydatków każdej instytucji.
1. 
Władza budżetowa klasyfikuje dochody Komisji i dochody i wydatki innych instytucji zgodnie z ich rodzajem lub przeznaczeniem w ramach tytułów, rozdziałów, artykułów i pozycji.
2. 
Zestawienie wydatków dla działu Komisji określa się na podstawie nomenklatury przyjętej przez władzę budżetową i klasyfikuje według celu.

Tytuł odpowiada obszarowi polityki, a rozdział, z reguły, odpowiada działalności.

Każdy tytuł może zawierać środki operacyjne i administracyjne.

Środki administracyjne na dany tytuł grupuje się w jednym rozdziale.

Budżet nie może zawierać dochodów ujemnych.

Zasoby własne wypłacone zgodnie z decyzją Rady w sprawie systemu zasobów własnych Wspólnot są kwotami netto i jako takie wykazuje się je w skróconym zestawieniu dochodów w budżecie.

1.  30
 Każdy dział budżetu może zawierać tytuł "środki tymczasowe". Środki umieszcza się w tym tytule w następujących dwóch przypadkach:
a)
jeżeli nie istnieje podstawowy akt prawny dla danego działania wówczas, gdy budżet jest opracowywany;
b)
jeżeli istnieją poważne wątpliwości co do odpowiedniości środków lub możliwości realizacji, zgodnie z warunkami zgodnymi z należytym zarządzaniem finansami, środków umieszczonych w danej pozycji.

Środki w tym tytule mogą być wykorzystane wyłącznie po dokonaniu przesunięcia zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 23 ust. 1 lit. d) w przypadkach gdy przyjęcie aktu podstawowego podlega procedurze ustanowionej w art. 251 Traktatu, a w pozostałych przypadkach procedurze ustanowionej w art. 24.

2. 
W przypadku trudności z wykonaniem Komisja może zaproponować, w czasie trwania roku budżetowego, przesunięcie środków do tytułu "środki tymczasowe". Władza budżetowa podejmuje decyzję w sprawie przesunięć środków, jak przewidziano w art. 24.

Dział Komisji może obejmować "rezerwę ujemną" ograniczoną do maksymalnej wysokości 200 milionów EUR Rezerwa ta, którą ujmuje się w oddzielnym tytule, może zawierać zarówno środki na pokrycie zobowiązań, jak i środki na pokrycie płatności.

Rezerwa ta musi być wykorzystana przed końcem roku budżetowego poprzez przesunięcie środków zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 23 i 25.

1. 
Dział budżetu dotyczący Komisji obejmuje rezerwę na pomoc nadzwyczajną dla państw trzecich.
2. 
Rezerwa, o której mowa w ust. 1, wykorzystywana jest przed końcem roku budżetowego poprzez przesunięcie środków zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 24 i 26.
1. 
Budżet wykazuje:
1) 33
 w ogólnym zestawieniu dochodów i wydatków:
a)
przewidywane dochody Wspólnot na dany rok budżetowy;
b)
przewidywane dochody za poprzedni rok budżetowy oraz dochody za rok n - 2;
c)
środki na pokrycie zobowiązań i środki na pokrycie płatności na dany rok budżetowy;
d)
środki na pokrycie zobowiązań i środki na pokrycie płatności za poprzedni rok budżetowy;
e)
zobowiązania zaciągnięte i pokryte w roku n - 2;
f)
(skreślona);
g)
odpowiednie uwagi na temat poszczególnych części określonych w art. 41 ust. 1;
2. 34
 w dziale dotyczącym każdej instytucji dochody i wydatki ujmuje się według takiej samej struktury, jaką opisano w pkt 1)
3.
w odniesieniu do personelu:
a)
do każdego działu budżetu, plan zakładowy określający liczbę etatów poszczególnych stopni dla wszystkich kategorii i służb, a także liczbę etatów stałych i czasowych zatwierdzonych w granicach środków budżetowych;
b)
plan zakładowy dotyczący personelu wynagradzanego ze środków na badania i rozwój technologii za działania bezpośrednie oraz plan zakładowy dla personelu wynagradzanego z tych samych środków za działania pośrednie; plany zakładowe klasyfikuje się według kategorii i szczebli; plany takie zawierają rozróżnienie na etaty stałe i czasowe, zatwierdzone w ramach środków budżetowych;
c) 35
 w odniesieniu do personelu naukowo-technicznego klasyfikacja może opierać się na grupach szczebli zgodnie z warunkami ustalonymi w poszczególnych budżetach. Plan zakładowy musi określać liczbę wysoko wykwalifikowanych pracowników technicznych lub naukowych, którym przyznaje się specjalne korzyści na podstawie przepisów szczegółowych regulaminu pracowniczego;
d)
plan zakładowy określający liczbę etatów w podziale na szczeble i kategorie dla każdego organu, o którym mowa w art. 185, który otrzymuje dotacje pokrywane z budżetu. Plan zakładowy, oprócz liczby etatów zatwierdzonych na rok budżetowy, wykazuje liczbę etatów zatwierdzonych na poprzedni rok;
4)
W odniesieniu do operacji zaciągania i udzielania pożyczek:
a)
w ogólnym zestawieniu dochodów - pozycje budżetu odpowiadające odpowiednim operacjom oraz przeznaczone do ewidencjonowania wszelkich zwrotów otrzymanych od beneficjentów, którzy początkowo nie dotrzymali umowy, prowadząc do uruchomienia gwarancji dobrego wykonania. W pozycjach tych należy dokonać symbolicznego zapisu wraz z odpowiednimi uwagami;
b)
w dziale Komisji:
i)
pozycje budżetu obejmujące gwarancje dobrego wykonania udzielone przez Wspólnoty w odniesieniu do działań, o których mowa. W pozycjach tych należy dokonać symbolicznego zapisu, o ile nie powstało rzeczywiste obciążenie, które należy pokryć z określonych środków;
ii)
uwagi odnoszące się do aktu podstawowego oraz wielkości przewidywanych działań, ich czasu trwania oraz gwarancji finansowej udzielonej przez Wspólnoty w odniesieniu do tych działań;
c)
w dokumencie załączonym do działu Komisji, dla orientacji:
i)
bieżące operacje kapitałowe i obsługa zadłużenia;
ii)
bieżące operacje kapitałowe i obsługa zadłużenia na dany rok budżetowy;
5) 36
 linie budżetowe po stronie dochodów i wydatków niezbędne do wykonania funduszu gwarancyjnego dla działań zewnętrznych;
6) 37
 całkowita kwota wydatków na wspólną politykę zagraniczną i bezpieczeństwa (WPZiB) zostaje zapisana w całości w jednym rozdziale budżetu, zatytułowanym WPZiB, ze szczegółowymi artykułami w budżecie. Artykuły te służą pokryciu wydatków na WPZiB i zawierają szczegółowe pozycje budżetowe określające przynajmniej poszczególne najważniejsze misje.
2. 
Oprócz dokumentów określonych w ust. 1, władza budżetowa może załączyć do budżetu wszelkie stosowne dokumenty.
1.  38
 Plan zakładowy, o którym mowa w art. 46 ust. 1 pkt 3 określa bezwzględny limit dla każdej instytucji lub organu; nie można wyznaczyć dodatkowych stanowisk poza ustalony limit.

Jednakże, z wyjątkiem szczebli AD 16, AD 15 i AD 14, każda instytucja lub organ może zmienić plany zakładowe o wartość co najwyżej równą 10 % zatwierdzonych etatów, pod dwoma warunkami:

a)
braku zmiany wartości środków związanych z personelem odnoszących się do całego roku budżetowego; oraz
b)
nieprzekroczenia limitu ogólnej liczby etatów zatwierdzonych w każdym planie zakładowym.

W terminie trzech tygodni przed dokonaniem zmian określonych w drugim akapicie, instytucje powiadomią władzę budżetową o swoich zamiarach. W przypadku należycie uzasadnionych powodów podniesionych w tym terminie przez którykolwiek dział władzy budżetowej, instytucje powstrzymują się przed dokonywaniem zmian i stosowana jest zwykła procedura.

2. 
Na zasadzie odstępstwa od ust. 1 akapit pierwszy, wyniki pracy w niepełnym wymiarze godzin zatwierdzone przez organ właściwy do powołania zgodnie z regulaminem pracowniczym mogą być kompensowane zatrudnieniem innych pracowników.
29 Art. 40 lit. a) zmieniona przez art. 1 pkt 19 rozporządzenia nr 1995/2006 z dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.390.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 sierpnia 2006 r.
30 Art. 43 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 20 rozporządzenia nr 1995/2006 z dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.390.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 sierpnia 2006 r.
31 Art. 44:

- zmieniony przez pkt 5 sprostowania z dnia 14 kwietnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.99.18) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 października 2002 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 21 rozporządzenia nr 1995/2006 z dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.390.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 sierpnia 2006 r.

32 Art. 45 zmieniony przez art. 1 pkt 22 rozporządzenia nr 1995/2006 z dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.390.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 sierpnia 2006 r.
33 Art. 46 ust. 1 pkt 1 zmieniony przez art. 1 pkt 23 lit. a) rozporządzenia nr 1995/2006 z dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.390.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 sierpnia 2006 r.
34 Art. 46 ust. 1 pkt 2 zmieniony przez art. 1 pkt 23 lit. b) rozporządzenia nr 1995/2006 z dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.390.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 sierpnia 2006 r.
35 Art. 46 ust. 1 pkt 3 lit. c) zmieniona przez art. 1 pkt 23 lit. c) rozporządzenia nr 1995/2006 z dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.390.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 sierpnia 2006 r.
36 Art. 46 ust. 1 pkt 5 zmieniony przez art. 1 pkt 23 lit. d) rozporządzenia nr 1995/2006 z dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.390.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 sierpnia 2006 r.
37 Art. 46 ust. 1 pkt 6 dodany przez art. 1 pkt 8 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1081/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.311.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 listopada 2010 r.
38 Art. 47 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 24 rozporządzenia nr 1995/2006 z dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.390.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 sierpnia 2006 r.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.