Tytuł 4 - REGUŁY DOTYCZĄCE KONKURSÓW - Dyrektywa 2004/18/WE w sprawie koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane, dostawy i usługi

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2004.134.114

Akt utracił moc
Wersja od: 1 stycznia 2016 r.

TYTUŁ  IV

REGUŁY DOTYCZĄCE KONKURSÓW

Przepisy ogólne

1. 
Reguły organizacji konkursów są ustanawiane są zgodnie z przepisami art. 66-74 i są podawane do wiadomości wszystkim zainteresowanym udziałem w konkursie.
2. 
Dopuszczenie uczestników do udziału w konkursie nie może być ograniczane:
a)
do terytorium lub części terytorium Państwa Członkowskiego;
b)
poprzez wymóg, aby zgodnie z prawem Państwa Członkowskiego, w którym konkurs jest organizowany, jego uczestnicy posiadali status osoby fizycznej lub prawnej.

Zakres obowiązywania

1.  31
 Zgodnie z przepisami niniejszego tytułu konkursy organizują:
a)
instytucje zamawiające wymienione w załączniku IV jako centralne organy rządowe, począwszy od wartości progowej równej lub większej niż 135.000 EUR;
b)
instytucje zamawiające niewymienione w załączniku IV, począwszy od wartości progowej równej lub większej niż 209.000 EUR;
c)
wszystkie instytucje zamawiające, począwszy od wartości progowej równej lub większej niż 209.000 EUR w przypadku konkursów dotyczących usług należących do kategorii 8 załącznika II A, usług telekomunikacyjnych należących do kategorii 5, których pozycje stanowią odpowiedniki numerów odniesienia 7524, 7525 i 7526 w CPV, lub usług wymienionych w załączniku II B.
2. 
Przepisy niniejszego tytułu mają zastosowanie wobec:
a)
konkursów organizowanych jako część procedury udzielania zamówienia publicznego na usługi;
b)
konkursów, których uczestnicy otrzymują nagrody lub wynagrodzenia.

W przypadkach, o których mowa w lit. a), wartość progowa odnosi się do szacunkowej wartości zamówień publicznych na usługi bez VAT, w tym także wszelkich ewentualnych nagród lub wynagrodzeń dla uczestników.

W przypadkach, o których mowa w lit. b), wartość progowa odnosi się do całkowitej wartości nagród lub wynagrodzeń, w tym także szacunkowej wartości bez VAT zamówienia publicznego na usługi, którego umowa mogłaby zostać następnie zawarta zgodnie z art. 31 ust. 3, jeżeli instytucja zamawiająca nie wykluczy takiej możliwości w ogłoszeniu o konkursie.

Wyłączenia z zakresu obowiązywania

Niniejszy tytuł nie ma zastosowania do:

a)
konkursów w rozumieniu dyrektywy 2004/17/WE, organizowanych przez instytucje zamawiające prowadzące co najmniej jeden z rodzajów działalności, o których mowa w art. 3-7 wspomnianej dyrektywy, dla potrzeb związanych z prowadzeniem takiej działalności; nie mają one także zastosowania wobec konkursów wyłączonych z zakresu niniejszej dyrektywy.

Jednakże niniejsza dyrektywa ma nadal zastosowanie do konkursów organizowanych przez instytucje zamawiające prowadzące jeden lub więcej rodzajów działalności, o których mowa w art. 6 dyrektywy 2004/17/WE, w odniesieniu do takich działalności, w zakresie, w jakim dane Państwo Członkowskie korzysta z możliwości, o której mowa w drugim akapicie art. 71 wspomnianej dyrektywy w celu odroczenia w czasie zastosowania jej przepisów;

b)
konkursów organizowanych w tych samych przypadkach jak te, o których mowa w art. 13, 14 i 15 niniejszej dyrektywy w odniesieniu do zamówień publicznych na usługi.

Ogłoszenia

1. 
Instytucje zamawiające, które zamierzają przeprowadzić konkurs, informują o swoim zamiarze za pomocą ogłoszenia o konkursie.
2. 
Instytucje zamawiające, które przeprowadziły konkursy, przesyłają ogłoszenie o wynikach konkursu zgodnie z art. 36 i muszą być w stanie udowodnić datę jego przesłania.

Jeśli ujawnienie informacji na temat wyników konkursu utrudniałoby stosowanie przepisów prawa, byłoby sprzeczne z interesem publicznym, przyniosłoby uszczerbek prawnie uzasadnionym interesom handlowym danego przedsiębiorstwa publicznego lub prywatnego albo mogłoby zaszkodzić uczciwej konkurencji między usługodawcami, informacje takie mogą nie zostać opublikowane.

3. 
Przepisy art. 37 dotyczące publikacji ogłoszeń mają również zastosowanie do konkursów.

Forma i sposób publikacji ogłoszeń o konkursie

1. 
Ogłoszenia, o których mowa w art. 69, zawierają informacje wymienione w załączniku VII D, zgodnie ze standardowymi formularzami ogłoszeń przyjętymi przez Komisję zgodnie z procedurą określoną w art. 77 ust. 2.
2. 
Ogłoszenia publikowane są zgodnie z art. 36 ust. 2-8.

Środki komunikacji

1. 
Artykuł 42 ust. 1, 2 i 4 mają zasostowanie do całej komunikacji dotyczącej konkursów.
2. 
Komunikacja, wymiana i przechowywanie informacji odbywa się w sposób zapewniający zachowanie integralności oraz poufności wszystkich informacji przekazywanych przez uczestników konkursu, a także zapoznanie się z planami i projektami przez sąd konkursowy dopiero po upływie terminu ich składania.
3. 
Do urządzeń służących do elektronicznego przesyłania planów i projektów mają zastosowanie następujące zasady:
a)
informacje dotyczące specyfikacji niezbędne do prezentacji planów oraz projektów za pomocą środków elektronicznych, w tym kodowania, dostępne są zainteresowanym stronom. Ponadto, urządzenia do elektronicznego przesyłania planów oraz projektów spełniają wymagania określone w załączniku X;
b)
Państwa Członkowskie mogą wprowadzić lub stosować systemy dobrowolnej akredytacji mające na celu podniesienie poziomu świadczenia usług certyfikacyjnych w odniesieniu do tych urządzeń.

Kwalifikacja uczestników

Jeżeli udział w konkursie ma być ograniczony do pewnej liczby liczby uczestników, instytucje zamawiające określa jasne i niedyskryminacyjne kryteria kwalifikacji. W każdym przypadku liczba kandydatów zaproszonych do udziału powinna być wystarczająca do zapewnienia rzeczywistej konkurencji.

Skład sądu konkursowego

W skład sądu konkursowego wchodzą wyłącznie osoby fizyczne niezależne od uczestników konkursu. Jezeli od uczestników konkursu wymagane są szczególne kwalifikacje zawodowe, co najmniej jedna trzecia członków sądu konkursowego powinna posiadać te same lub równoważne kwalifikacje.

Decyzje sądu konkursowego

1. 
Sąd konkursowy jest niezawisły w swych decyzjach lub opiniach.
2. 
Sąd konkursowy dokonuje oceny planów i projektów złożonych przez kandydatów anonimowo oraz wyłącznie na podstawie kryteriów wskazanych w ogłoszeniu o konkursie.
3. 
Sąd konkursowy, w protokole podpisanym przez jej członków, dokonuje zapisu klasyfikacji projektów sporządzonej na podstawie wartości poszczególnych projektów, wraz z komentarzami członków sądu konkursowego oraz ewentualnymi kwestiami wymagającymi wyjaśnienia.
4. 
Do czasu wydania opinii lub podjęcia decyzji przez sąd konkursowy należy przestrzegać zasady anonimowości.
5. 
Jeżeli zachodzi taka potrzeba, kandydaci mogą zostać poproszeni o udzielenie odpowiedzi na pytania, które sąd konkursowy zawarł w protokole, w celu wyjaśnienia pewnych aspektów projektów.
6. 
Z dialogu pomiędzy członkami sądu konkursowego a kandydatami sporządza się wyczerpujący protokół.
31 Art. 67 ust. 1:

- zmieniony przez art. 2 pkt 5 rozporządzenia Komisji nr 1874/2004 z dnia 28 października 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.326.17) zmieniającego nin. dyrektywę z dniem 1 listopada 2004 r.

- zmieniony przez art. 2 pkt 5 rozporządzenia Komisji nr 2083/2005 z dnia 19 grudnia 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.333.28) zmieniającego nin. dyrektywę z dniem 1 stycznia 2006 r.

- zmieniony przez art. 2 pkt 5 rozporządzenia Komisji nr 1422/2007 z dnia 4 grudnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.317.34) zmieniającego nin. dyrektywę z dniem 1 stycznia 2008 r.

- zmieniony przez art. 2 pkt 5 rozporządzenia Komisji nr 1177/2009 z dnia 30 listopada 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.314.64) zmieniającego nin. dyrektywę z dniem 1 stycznia 2010 r.

- zmieniony przez art. 2 pkt 5 rozporządzenia Komisji nr 1251/2011 z dnia 30 listopada 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.319.43) zmieniającego nin. dyrektywę z dniem 1 stycznia 2012 r.

- zmieniony przez art. 2 pkt 5 rozporządzenia nr 1336/2013 z dnia 13 grudnia 2013 r. (Dz.U.UE.L.2013.335.17) zmieniającego nin. dyrektywę z dniem 1 stycznia 2014 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia nr (UE) 2015/2342 z dnia 15 grudnia 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.330.18) zmieniającego nin. dyrektywę z dniem 1 stycznia 2016 r.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.