Dział 3 - SKUTKI NARUSZENIA - Decyzja EBC/2020/24 (2020/637) w sprawie procedur akredytacji dla producentów zabezpieczonych elementów banknotów euro i elementów banknotów euro (EBC/2020/24) (wersja przekształcona)

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2020.149.12

Akt obowiązujący
Wersja od: 16 listopada 2022 r.

DZIAŁ  III

SKUTKI NARUSZENIA

Decyzje EBC w sprawie naruszeń

1. 
W przypadku dopuszczenia się naruszenia przez akredytowanego producenta EBC może podjąć dowolną z decyzji, o których mowa w art. 16-19. Decyzje te obejmują:
a)
wskazanie naruszenia oraz uwagi akredytowanego producenta, o ile zostały zgłoszone;
b)
wskazanie zakładu produkcyjnego, zabezpieczonych elementów banknotów euro lub elementów banknotów euro, jak również działalności w zakresie zabezpieczonych elementów banknotów euro lub działalności w zakresie elementów banknotów euro, której dotyczy decyzja;
c)
datę, od której decyzja staje się skuteczna oraz, w stosownych przypadkach, jedną lub obydwie z poniższych okoliczności:
(i)
wskazanie daty wygaśnięcia decyzji;
(ii)
wskazanie okoliczności powodujących wygaśnięcie decyzji;
d)
wskazanie terminu na usunięcie naruszenia, jeżeli ma to zastosowanie;
e)
uzasadnienie decyzji.
2. 
Decyzja musi być proporcjonalna do wagi danego przypadku naruszenia i uwzględniać wszystkie poniższe elementy:
a)
historię działalności akredytowanego producenta w odniesieniu do stwierdzonych i usuniętych przypadków naruszeń;
b)
wszelkie istotne wyjaśnienia udzielone przez akredytowanego producenta, dotyczące stwierdzonego przypadku naruszenia;
c)
opis sposobu, w jaki akredytowany producent usunął lub zamierza usunąć dany przypadek naruszenia.
3. 
Przy określaniu terminów EBC zapewnia, by terminy były proporcjonalne do wagi danego przypadku naruszenia.
4. 
EBC informuje na piśmie odpowiedniego akredytowanego producenta o podjętej decyzji.
5. 
EBC może informować KBC oraz innych właściwych akredytowanych producentów o decyzjach podejmowanych na podstawie art. 16 - 19, np. za pomocą rejestru akredytacji lub na piśmie. Informacje dostarczane przez EBC mogą zawierać dane identyfikujące akredytowanego producenta, rodzaj i charakter niezgodności oraz, w stosownych przypadkach, informacje co do ważności decyzji.

Decyzja ostrzegawcza

1. 
EBC może wydać decyzję ostrzegawczą adresowaną do akredytowanego producenta w przypadku:
a)
poważnego naruszenia;
b)
serii powtarzających się naruszeń;
c)
braku terminowego i skutecznego usunięcia naruszenia.
2. 
Decyzja ostrzegawcza wskazuje, że w razie nieusunięcia naruszenia w określonym terminie zastosowanie znajdują art. 17 lub art. 18.
3. 
Jeżeli EBC uzna, że w świetle wagi stwierdzonego naruszenia decyzja ostrzegawcza nie stanowi wystarczającej sankcji, może podjąć decyzję zgodnie z art. 17 lub art. 18.

Decyzja o zawieszeniu akredytowanego producenta w odniesieniu do nowych zamówień

1. 
Jeżeli akredytowany producent nie zastosuje się do decyzji nakazującej natychmiastowe wstrzymanie działalności w zakresie zabezpieczonych elementów banknotów euro na mocy art. 14, EBC może podjąć decyzję o zawieszeniu akredytowanego producenta. Do chwili uchylenia decyzji o zawieszeniu akredytowany producent nie może przyjmować nowych zamówień.
2. 
Jeżeli w określonym terminie akredytowany producent nie usunie naruszenia wskazanego w decyzji ostrzegawczej na mocy art. 16, EBC może podjąć decyzję o zawieszeniu akredytowanego producenta. Akredytowany producent może dokończyć realizację bieżącego zamówienia na produkcję, ale nie może przyjmować nowych zamówień do chwili uchylenia decyzji o zawieszeniu.
3. 
Decyzja o zawieszeniu wskazuje, że w razie nieusunięcia naruszenia w określonym terminie zastosowanie znajduje art. 18.
4. 
Jeżeli EBC uzna, że w świetle wagi stwierdzonego naruszenia sama decyzja o zawieszeniu nie stanowi wystarczającej sankcji, może podjąć decyzję o cofnięciu akredytacji zgodnie z art. 18.
5. 
Decyzję o zawieszeniu uchyla się jedynie w razie stwierdzenia w drodze inspekcji zgodnie z art. 11, że wszystkie odpowiednie przypadki naruszeń zostały usunięte.

Decyzja o cofnięciu akredytacji

1. 
EBC może podjąć decyzję o cofnięciu akredytacji, jeżeli akredytowany producent nie zastosuje się do decyzji o zawieszeniu wydanej na mocy art. 17.
2. 
EBC podejmuje decyzję o cofnięciu akredytacji w przypadku:
a)
wniosku akredytowanego producenta o przeniesienie jego działalności w zakresie zabezpieczonych elementów banknotów euro lub działalności w zakresie elementów banknotów euro do nowego zakładu produkcyjnego; Zakres cofnięcia akredytacji w takim przypadku obejmuje wcześniejszy zakład produkcyjny, z którego dana działalność zostaje przeniesiona;
b)
zmiany struktury własnościowej akredytowanego producenta, w przypadku gdy taka zmiana może bezpośrednio lub pośrednio umożliwić podmiotowi zaangażowanemu w zamierzoną zmianę struktury własnościowej dostęp do informacji poufnych EBC związanych z niniejszą decyzją, odpowiednimi aktami prawnymi lub zobowiązaniami umownymi EBC, jednym lub większą liczbą KBC lub też jednym lub większą liczbą akredytowanych producentów;
c)
wniosku akredytowanego producenta o umorzenie jego akredytacji.
3. 
EBC może podjąć decyzję o cofnięciu akredytacji, jeżeli uzna, że cofnięcie akredytacji jest niezbędne w świetle:
a)
wagi danego przypadku naruszenia;
b)
wielkości rzeczywistych lub potencjalnych strat lub kradzieży zabezpieczonych elementów banknotów euro lub elementów banknotów euro;
c)
ewentualnych konsekwencji finansowych i reputacyjnych wynikających z nieuprawnionej publikacji informacji dotyczących zabezpieczonych elementów banknotów euro;
d)
adekwatności reakcji producenta oraz możliwości i zdolności ograniczenia skutków naruszenia;
e)
faktu, że szczególne okoliczności w zakładzie produkcyjnym mogłyby naruszyć wiarygodność banknotów euro jako środka płatniczego.
4. 
EBC może podjąć decyzję o cofnięciu akredytacji w odniesieniu do akredytowanego producenta, który nie wyprodukował zabezpieczonych elementów banknotów euro lub elementów banknotów euro przez nieprzerwany okres 36 miesięcy. Podejmując decyzję o cofnięciu akredytacji na tej podstawie, EBC bierze pod uwagę szczególne okoliczności, w jakich znajduje się akredytowany producent.
5. 
Jeżeli posiadanie zabezpieczonych elementów banknotów euro przez akredytowanego producenta po nabraniu mocy przez decyzję o cofnięciu akredytacji zagrażałoby wiarygodności banknotów euro jako środka płatniczego, EBC może zobowiązać producenta do wdrożenia środków takich jak zniszczenie określonych zabezpieczonych elementów banknotów euro lub dostarczenie takich elementów do EBC albo KBC w celu zapewnienia, aby po nabraniu mocy przez decyzję o cofnięciu akredytacji producent nie posiadał już takich zabezpieczonych elementów banknotów euro. EBC może przeprowadzać inspekcje na miejscu w celu sprawdzenia skutecznego wdrożenia tych środków.
6. 
Decyzja o cofnięciu akredytacji określa termin, po upływie którego producent może ponownie ubiegać się o akredytację. Termin ten określa się na podstawie okoliczności prowadzących do cofnięcia akredytacji, przy czym wynosi on co najmniej jeden rok od momentu nabrania mocy przez decyzję o cofnięciu akredytacji.

Kary finansowe w razie niezgodności w zakresie ilości banknotów euro lub papieru do produkcji banknotów euro

1. 
Jeżeli EBC zostanie poinformowany o niezgodności w zakresie ilości częściowo wydrukowanych banknotów euro lub ukończonych banknotów euro albo w zakresie ilości częściowo ukończonego lub ukończonego papieru do produkcji banknotów euro zgodnie z art. 9 pkt 6, lub jeżeli niezgodność taka wystąpi w trakcie wykonywania działalności w zakresie zabezpieczonych elementów banknotów euro na terenie zakładu produkcyjnego akredytowanego producenta, EBC może - w uzupełnieniu decyzji podjętych na podstawie art. 16, art. 17 i art. 18 - nałożyć na akredytowanego producenta karę finansową w przypadku zweryfikowanego stwierdzenia, że:
a)
akredytowany producent nie stwierdził takiej niezgodności;
b)
akredytowany producent nie zgłosił niezgodności zgodnie z art. 9 pkt 6;
c)
akredytowany producent poinformował o niezgodności zgodnie z art. 9 pkt 6, ale następnie nie stwierdził i nie poinformował EBC o przyczynie niezgodności w terminie określonym w odrębnej decyzji w sprawie wymogów w zakresie bezpieczeństwa.
2. 
Przed podjęciem decyzji o nałożeniu kary finansowej EBC sprawdza, czy niezgodność w zakresie ilości ukończonych banknotów euro lub częściowo wydrukowanych banknotów euro albo w zakresie ilości ukończonego lub częściowo ukończonego papieru do produkcji banknotów euro wynika z naruszenia wymogów bezpieczeństwa określonych w odrębnej decyzji.
3. 
Przy określaniu wysokości kary finansowej nakładanej w związku ze stwierdzeniem zweryfikowanej niezgodności EBC bierze pod uwagę wartość nominalną:
a)
częściowo wydrukowanych banknotów euro lub ukończonych banknotów euro; lub
b)
potencjalnych banknotów euro, które mogły zostać wydrukowane z wykorzystaniem ukończonego lub częściowo ukończonego papieru do produkcji banknotów euro.
4. 
EBC może zastosować karę finansową inną niż wartość nominalna lub równoważna wartość nominalna określona zgodnie z ust. 3, uwzględniając wagę naruszenia wymogów w zakresie bezpieczeństwa w każdym konkretnym przypadku.
5. 
Nałożona przez EBC kara finansowa nie może być wyższa niż 500 000 EUR.
6. 
Decyzje w sprawach sankcji pieniężnych EBC podejmuje zgodnie z procedurami określonymi w rozporządzeniu (WE) nr 2532/98 oraz w rozporządzeniu Europejskiego Banku Centralnego (WE) nr 2157/1999 (EBC/1999/4) 32 .

Przekazanie uprawnień i dalsze przekazanie uprawnień

1. 
Rada Prezesów przekazuje Zarządowi uprawnienia do podejmowania wszelkich decyzji dotyczących akredytacji producentów na mocy art. 6 ust. 1, 3 i 7, art. 7, art. 10, art. 14 ust. 1 i 14 oraz art. 16-19.
2. 
Zarząd może przekazać jednemu z członków Zarządu uprawnienia do podejmowania wszelkich decyzji dotyczących akredytacji producentów na mocy art. 6 ust. 1, 3 i 7 oraz art. 7.
3. 
Zarząd może dokonać dalszego przekazania na poziom operacyjny uprawnień do:
a)
udzielania uprzedniej pisemnej zgody EBC zgodnie z art. 10 ust. 1 w przypadkach, w których akredytowany producent spełnił wszystkie odpowiednie wymogi akredytacyjne zgodnie z art. 3 i art. 4 oraz wszystkie odpowiednie obowiązki wynikające z art. 9;
b)
podejmowania decyzji w sprawie natychmiastowego wstrzymania wykonywania działalności w zakresie zabezpieczonych elementów banknotów euro zgodnie z art. 14.
4. 
Zarząd informuje Radę Prezesów o wszelkich decyzjach podejmowanych w ramach przekazania lub dalszego przekazania uprawnień na mocy niniejszego artykułu.

Procedura odwoławcza

1. 
EBC ocenia wszelkie wnioski i informacje dostarczone przez producenta w związku z niniejszą decyzją i powiadamia producenta na piśmie o swojej decyzji o uwzględnieniu albo odrzuceniu wniosku oraz uznaniu albo braku uznania informacji w ciągu 50 dni roboczych od otrzymania:
a)
wniosku o akredytację;
b)
jakichkolwiek dodatkowych informacji lub wyjaśnień, których zażądał od producenta EBC.
2. 
Producent może złożyć do Rady Prezesów wniosek o ponowne rozpatrzenie decyzji EBC:
a)
podjętej na podstawie art. 6 ust. 1 i 7 oraz art. 7;
b)
podjętej na podstawie art. 14 oraz na podstawie art. 16-18;

Producent składa wniosek o ponowne rozpatrzenie decyzji w terminie 30 dni roboczych od powiadomienia o decyzji, o której mowa w ust. 1. Producent uzasadnia swój wniosek oraz załącza wszelkie informacje na jego poparcie.

3. 
Wniosek o ponowne rozpatrzenie decyzji nie wstrzymuje wykonania takiej decyzji. W drodze wyjątku, jeżeli producent wyraźnie zażąda, aby ponowne rozpatrzenie decyzji miało skutek zawieszający i poda uzasadnienie takiego wniosku, Rada Prezesów może zawiesić wykonanie decyzji podlegającej ponownemu rozpatrzeniu.
4. 
Rada Prezesów rozpatruje ponownie decyzję, o której mowa w ust. 1, w świetle wniosku producenta o ponowne rozpatrzenie decyzji. W razie uznania, że decyzja, o której mowa w ust. 1, narusza niniejszą decyzję, Rada Prezesów wydaje postanowienie o powtórzeniu danej procedury, albo wydaje decyzję ostateczną. Jeżeli Rada Prezesów stwierdza, że decyzja, o której mowa w ust. 1, nie narusza niniejszej decyzji, wniosek producenta o ponowne rozpatrzenie decyzji ulega odrzuceniu. Producenta powiadamia się o wyniku ponownego rozpatrzenia decyzji na piśmie w terminie 60 dni roboczych od otrzymania wniosku producenta w tej sprawie. Decyzję Rady Prezesów uzasadnia się.
5. 
W sporach pomiędzy EBC a producentem dotyczących spraw z zakresu niniejszej decyzji jurysdykcja wyłączna przysługuje Trybunałowi Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Jeżeli zastosowanie ma procedura odwoławcza zgodnie z ust. 2, producent może wnieść środek zaskarżenia do Trybunału Sprawiedliwości dopiero po rozstrzygnięciu przez Radę Prezesów jego wniosku o ponowne rozpatrzenie decyzji. Terminy określone w Traktacie biegną od momentu otrzymania decyzji wydanej w wyniku ponownego rozpoznania sprawy.
6. 
W drodze wyjątku od postanowień ust. 1-4 procedurę odwoławczą od decyzji w sprawie kar finansowych, o których mowa w art. 19, przeprowadza się zgodnie z postanowieniami rozporządzenia (WE) nr 2532/98 oraz rozporządzenia (WE) nr 2157/1999 (EBC/1999/4).
7. 
W przypadku zgody obydwu stron EBC i producent mogą rozstrzygnąć spór dotyczący stosowania niniejszej decyzji w drodze arbitrażu. Wszelkie spory między EBC a akredytowanym producentem podlegają ostatecznemu rozstrzygnięciu na podstawie zasad postępowania arbitrażowego Międzynarodowej Izby Handlu (Rules of Arbitration of the International Chamber of Commerce) przez jednego lub większa liczbę arbitrów wyznaczonych zgodnie z tymi zasadami. Językiem arbitrażu jest język angielski.
32 Rozporządzenie Europejskiego Banku Centralnego (WE) nr 2157/1999 z dnia 23 września 1999 r. w sprawie uprawnień Europejskiego Banku Centralnego do nakładania sankcji (EBC/1999/4) (Dz.U. L 264 z 12.10.1999, s. 21).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.