Zm.: zarządzenie Ministra Żeglugi z dnia 24 lutego 1954 r. w sprawie książeczek żeglarskich i list załogi dla statków morskich, uprawiających żeglugę międzynarodową pod banderą polską.

Monitor Polski

M.P.1957.74.451

Akt jednorazowy
Wersja od: 17 września 1957 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA ŻEGLUGI I GOSPODARKI WODNEJ
z dnia 24 sierpnia 1957 r.
zmieniające zarządzenie Ministra Żeglugi z dnia 24 lutego 1954 r. w sprawie książeczek żeglarskich i list załogi dla statków morskich, uprawiających żeglugę międzynarodową pod banderą polską.

W zarządzeniu Ministra Żeglugi z dnia 24 lutego 1954 r. w sprawie książeczek żeglarskich i list załogi dla statków morskich, uprawiających żeglugę międzynarodową pod banderą polską (Monitor Polski z 1955 r. Nr 4, poz. 58), wprowadza się następujące zmiany:
1)
§ 4 otrzymuje brzmienie:

"§ 4. 1. Osoby ubiegające się o wydanie książeczki żeglarskiej powinny złożyć u armatora, na którego statek zamierzają się zaciągnąć - podanie, do którego należy dołączyć:

1) dokumenty wydane przez urząd stanu cywilnego stwierdzające stan cywilny oraz rodzinny, jeśli kandydat jest żonaty,

2) ankietę personalną oraz życiorys,

3) dokumenty stwierdzające kwalifikacje zawodowe,

4) opinie z poprzednich miejsc pracy,

5) świadectwo lekarskie stwierdzające przydatność do określonej pracy na statku,

6) 4 fotografie o rozmiarach 4,5 X 6 cm na białym tle.

2. Osoby wymienione w ust. 1 powinny przy składaniu podania okazać dowód osobisty oraz dokument stwierdzający stosunek do powszechnego obowiązku służby wojskowej.";

2)
§ 11 otrzymuje brzmienie:

"§ 11. 1. W zależności od wniosku urzędy morskie wystawiają książeczki żeglarskie:

-

na czas nie oznaczony,

-

na czas oznaczony, nie dłuższy jednak niż jeden rok,

-

na czas określonej podróży.

2. Urzędy konsularne za granicą wystawiają książeczki żeglarskie tylko na określoną podróż.

3. Książeczka żeglarska podlega natychmiastowemu zwrotowi do właściwego urzędu morskiego w przypadkach:

a) wystawienia jej przez urząd konsularny - po zawinięciu statku do portu polskiego,

b) wystawienia jej na czas określony lub na określoną podróż - po upływie oznaczonego czasu lub ukończenia określonej podróży,

c) rozwiązania z członkiem załogi umowy o pracę lub przeniesienia go do rezerwy, jeżeli okres jego zatrudnienia na statku był krótszy niż 6 miesięcy,

d) utraty obywatelstwa polskiego przez jej właściciela,

e) pozbawienia właściciela prawa pełnienia jakichkolwiek funkcji na statku na zawsze.

4. W przypadku, o którym mowa w ust. 3 lit. e), urząd morski unieważnia książeczkę żeglarską w sposób widoczny i zwraca ją właścicielowi."

Książeczki żeglarskie, złożone w urzędach morskich na podstawie § 11 zarządzenia Ministra Żeglugi z dnia 24 lutego 1954 r. (Monitor Polski z 1955 r. Nr 4, poz. 58), podlegają zwrotowi osobom, na których nazwisko były wystawione, na ich pisemny wniosek z zastrzeżeniem przypadków wymienionych w § 11 ust. 3 zarządzenia w brzmieniu określonym w § 1 pkt 2 niniejszego zarządzenia.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.