Zm.: przepisy o rachunkowości budżetowej.

Monitor Polski

M.P.1955.40.390

Akt jednorazowy
Wersja od: 10 maja 1955 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 8 kwietnia 1955 r.
w sprawie zmian w przepisach o rachunkowości budżetowej.

Na podstawie § 97 ust. 2 uchwały nr 325 Rady Ministrów z dnia 29 kwietnia 1953 r. w sprawie zasad i trybu wykonywania budżetu Państwa (Monitor Polski z 1953 r. Nr A-53, poz. 592 i Nr A-113, poz. 1477 oraz z 1954 r. Nr A-32, poz. 464, Nr A-51, poz. 688 i Nr A-55, poz. 753) zarządza się, co następuje:
W przepisach o rachunkowości budżetowej, stanowiących załącznik do zarządzenia Ministra Finansów z dnia 4 grudnia 1951 r. w sprawie przepisów o rachunkowości budżetowej (Monitor Polski z 1951 r. Nr A-101, poz. 1477 i z 1953 r. Nr A-21, poz. 273) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 5:
a)
w ust. 1 pkt 2 i 3 otrzymują brzmienie:

"2) rachunek kredytów budżetowych,

3) rachunek wydatków budżetowych",

b)
w ust. 2 w pkt 2 wyraz "jednostki" zastępuje się wyrazem "budżetowych" oraz skreśla się pkt 3,
c)
w ust. 9 skreśla się wyrazy "i 3";
2)
w § 12 dodaje się ust. 9 w brzmieniu:

"9. Postanowienia ust. 7 i 8 dotyczą sum wpłaconych do kasy podręcznej tytułem zwrotu kwot, wypłaconych z zaliczki stałej tylko w przypadku, gdy na skutek zwrotów nastąpi przekroczenie zaliczki stałej.";

3)
w § 13:
a)
w ust. 2 w zdaniu ostatnim kropkę zastępuje się przecinkiem oraz dodaje się wyrazy "z wyjątkiem przypadku, gdy jednostka budżetowa dysponuje tylko jednym etatem pracownika administracyjno-biurowego.";
b)
w ust. 6 dodaje się nowe zdanie:

"W jednostkach budżetowych, w których funkcje kasjera i księgowego są wykonywane przez jednego pracownika, obowiązek przeprowadzania rewizji kasy ciąży na kierowniku jednostki budżetowej.";

4)
w § 17 dodaje się nowy ust. 6 w brzmieniu:

"6. Zamiast księgi kasowej (wzór nr 3) i raportu kasowego (wzór nr 4) jednostki budżetowe mogą prowadzić przebitkowe raporty kasowe (formularz Centrali Wydawniczej Druków Fin. 1, 1b, 1c).";

5)
w § 19 ust. 1 wyrazy "Najwyższą Izbą Kontroli" zastępuje się wyrazami "Ministerstwem Kontroli";
6)
w § 24 ust. 2 dwukrotnie użyty wyraz "gmin" zastępuje się wyrazem "osiedli";
7)
§ 27 otrzymuje nowe brzmienie:

"§ 27. Rachunek akredytyw budżetowych.

1. Dysponenci kredytów mogą finansować jednostki i zadania przez zastosowanie rachunku akredytyw budżetowych.

2. Rachunek akredytyw budżetowych może być otwarty jednostce organizacyjnej nie mającej uprawnień dysponenta kredytów lub jednostce realizującej zadania objęte preliminarzem wydatków dysponenta kredytów, jeżeli wykonanie zadania wymaga zaangażowania większych środków pieniężnych.

3. Otwarcie rachunku akredytyw budżetowych następuje na podstawie polecenia dysponenta kredytów, podpisanego w sposób ustalony dla podpisywania czeków (§ 52).

4. Polecenie otwarcia rachunku akredytyw budżetowych powinno zawierać:

1) wskazanie oddziału N.B.P., w którym rachunek ma być otwarty,

2) wskazanie jednostki organizacyjnej, dla której rachunek ma być otwarty, jak również imienia i nazwiska, stanowiska i legitymacji osoby upoważnionej do dysponowania rachunkiem oraz ewentualnie osoby upoważnionej do dysponowania rachunkiem w zastępstwie dysponenta rachunku,

3) określenie warunków korzystania z akredytyw, np. określenie zadań finansowanych z rachunku akredytyw oraz terminów przesyłania rozliczeń kwot podjętych z rachunku akredytyw,

4) określenie okresu ważności i rachunku akredytyw, który nie może przekraczać terminu wygaśnięcia kredytów budżetowych.

5. Dysponent kredytów przesyła polecenie otwarcia rachunku akredytyw w 2 egzemplarzach oddziałowi N.B.P., w którym ma otwarty swój rachunek wydatków budżetowych. Oddział ten potwierdza na obu egzemplarzach polecenia otrzymanie dyspozycji otwarcia rachunku akredytyw i jeden z tych egzemplarzy przekazuje oddziałowi, w którym ma być otwarty rachunek, drugi zaś zwraca dysponentowi kredytów. Dysponent kredytów przekazuje drugi egzemplarz polecenia pracownikowi upoważnionemu do dysponowania rachunkiem, który to pracownik legitymuje się tym poleceniem przed oddziałem N.B.P.

6. Dysponent kredytów przelewa ze swojego rachunku wydatków budżetowych środki pieniężne na rachunek akredytyw stosownie do istotnej potrzeby i w miarę otrzymywania rozliczeń na sumy podjęte z rachunku akredytyw. Przelewy te powinny być traktowane jako zaliczki do rozliczenia, obciążające konto osobowe pracownika upoważnionego do dysponowania rachunkiem akredytyw.

7. Dysponenci kredytów powinni dążyć do przeprowadzania rozliczeń z pracownikami upoważnionymi do dysponowania rachunkami akredytyw na warunkach zaliczek stałych (§ 30 ust. 2). W takim przypadku konto osobowe pracownika obciąża się tylko do wysokości pierwszego przelewu na rachunek akredytyw, dokonanego na podstawie dowodu wewnętrznego; dalsze przelewy powinny być dokonywane tylko na podstawie dostarczonych przez upoważnionego pracownika i opłaconych przez niego faktur (rachunków). Zwrot lub rozliczenie zaliczki stałej następuje z upływem okresu ważności akredytyw.

8. Rachunki akredytyw podlegają zamknięciu przez NBP z upływem okresu, na który je otwarto, lub z dniem wygaśnięcia kredytów budżetowych - w drodze przelania sald na właściwe rachunki wydatków budżetowych.

9. Jednostki organizacyjne, dla których otwarto rachunki akredytyw, nie prowadzą księgowości.";

8)
skreśla się § 28;
9)
w § 29 ust. 3 po liczbie "9" skreśla się przecinek i dodaje się wyrazy "oraz w przepisach o obrocie czekowym";
10)
w § 35 ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Bieliznę, pościel i odzież zalicza się do materiałów, gdy podlegają wydaniu na własność pracownikom lub innym osobom, w innych przypadkach zalicza się do środków podstawowych i to bez względu na wartość i czasokres używalności.";

11)
w § 46 ust. 2 w zdaniu drugim wyraz "te" zastępuje się wyrazem "czeków", a w zdaniu trzecim po wyrazie "Blankiety" dodaje się wyraz "czeków;
12)
w § 48 ust. 2 skreśla się wyrazy "lub z różnych rozdziałów budżetowych";
13)
w § 55 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. W razie zagubienia, kradzieży lub zniszczenia czeku jednostka budżetowa powinna bezzwłocznie o tym zawiadomić bank telefonicznie lub telegraficznie, potwierdzając zawiadomienie pisemnie. Jednostka budżetowa może wystawić nowy czek na podstawie pisma N.B.P. potwierdzającego przyjęcie zgłoszonego zastrzeżenia czeku oraz stwierdzającego, że zastrzeżony czek nie został zrealizowany.";

14)
w § 64:
a)
w ust. 3 dodaje się nowe zdanie w brzmieniu:

"Artykuły żywnościowe wydaje się z magazynu na podstawie zapotrzebowania żywnościowego (wzór nr 23a).";

b)
w ust. 5 dodaje się nowe zdanie w brzmieniu:

"Wartość wydanych z magazynu materiałów do zużycia może być księgowana w sumach dekadowych lub miesięcznych. Podstawę księgowania stanowi zestawienie rozchodu materiałów wydanych do zużycia (wzór nr 23b), sporządzone na podstawie magazynowych dowodów rozchodowych. W takim przypadku wycena wydanych materiałów następuje w zestawieniu rozchodu materiałów.";

c)
w ust. 8 liczbę "10" zastępuje się liczbą "20", a po wyrazie "biurowych" dodaje się wyrazy "oraz wartość druków i formularzy";
15)
w § 65:
a)
po ust. 5 dodaje się nowy ust. 5a w brzmieniu:

"5a. Postanowienia ust. 5 nie mają zastosowania do zaliczonej do środków podstawowych bielizny, pościeli i odzieży, występujących w dużych ilościach. Tego rodzaju środki podstawowe o tej samej jakości i wartości jednostkowej zapisuje się do księgi inwentarzowej na właściwych kontach grupowo (np. według zakupów), a nie pojedynczymi sztukami, wyprowadzając każdorazowo ilościowy i wartościowy stan zapasu. Wszystkie przedmioty zapisane na przychód pod jedną pozycją otrzymują ten sam numer inwentarzowy.";

b)
dodaje się ust. 9 w brzmieniu:

"9. W każdym pomieszczeniu, w którym stale znajdują się środki podstawowe powinien być umieszczony spis przedmiotów inwentarza, wzór nr 20a.";

16)
w § 67:
a)
w ust. 4 dodaje się nowe zdanie w brzmieniu:

"Dowody rachunkowe mogą być księgowane w sumach zbiorczych; w takim przypadku powinno być sporządzone zestawienie cyfrowe dowodów, do którego dołącza się wszystkie dowody, objęte zestawieniem.";

b)
w ust. 6 liczbę "10" zastępuje się liczbą "5";
17)
w § 72 ust. 2 skreśla się wyrazy "w dwóch następujących grupach" oraz skreśla się pkt 1 i 2;
18)
w rozdziale 10 kilkakrotnie użyty wyraz "gmin" zastępuje się wyrazem "osiedli";
19)
w § 76 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Prezydia rad narodowych osiedli i miast nie stanowiących powiatów prowadzą księgowość według planu kont dla jednostek budżetowych ze zmianami podanymi w załączniku nr 4 do niniejszych przepisów.";

20)
w § 78:
a)
w ust. 1 wyraz "codzienne" zastępuje się wyrazem "dekadowe";
b)
ust. 5 skreśla się;
21)
w § 80:
a)
w ust. 1 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) sprawozdania o dochodach i wydatkach budżetowych za pierwszy i drugi miesiąc każdego kwartału oraz za miesiąc grudzień według wzoru nr 36, tudzież kwartalne sprawozdania o dochodach budżetowych według wzoru nr 27 i kwartalne sprawozdania o wydatkach i wskaźnikach budżetowych według wzoru nr 28",

b)
w ust. 5 wyraz "gmin" zastępuje się wyrazem "osiedli";
22)
w § 82 ust. 3 wyrazy "pkt 1-3 i 5" zastępuje się wyrazami "pkt 1, 2 i 5";
23)
w § 83 ust. 3 pkt 1 wyraz "gmin" zastępuje się wyrazem "osiedli";
24)
w § 84 ust. 1 wyraz "gmin" zastępuje się wyrazami "gromad oraz osiedli";
25)
w § 85 ust. 4 wyraz "gmin" zastępuje się wyrazami "gromad oraz osiedli";
26)
w § 86 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Wyniki analizy powinny być ujęte w sprawozdaniu analitycznym, które przesyła się do jednostki nadrzędnej łącznie z kwartalnymi sprawozdaniami cyfrowymi.";

27)
w § 88 ust. 2 skreśla się wyrazy "na dzień 31 grudnia każdego roku";
28)
w załączniku nr 1 - Plan kont dla jednostek budżetowych - wprowadza się następujące zmiany:
a)
w nazwie konta 01 wyraz "jednostki" zastępuje się wyrazem "budżetowe",
b)
w nazwie konta 05 wyraz "jednostki" zastępuje się wyrazem "budżetowych",
c)
konto 06 otrzymuje nazwą "Rachunki bankowe inwestycji pozalimitowych",
d)
konto 24 otrzymuje nazwę "Inwestycje pozalimitowe",
e)
w nazwach kont 80, 81 i 82 wyraz "Środki" zastępuje się wyrazem "Kredyty",
f)
wprowadza się następujące nowe konta:

"92 - Fundusz w środkach budżetowych,

95 - Fundusz w środkach na inwestycje,

99 - Fundusz w środkach specjalnych";

29)
w załączniku nr 1 - Komentarz do planu kont dla jednostek budżetowych - wprowadza się następujące zmiany:
a)
w pkt I:

w ust. 1 wyrazy "otwarte na rachunku jednostki" zastępuje się wyrazami "przeznaczone do wykorzystania przez jednostkę budżetową", w ust. 2 dwukrotnie użyty wyraz "Środki" zastępuje się wyrazem "Kredyty", a w ust. 3 wyraz "środków" zastępuje się wyrazem "kredytów";

b)
w pkt II w nazwie konta 01 wyraz "jednostki" zastępuje się wyrazem "budżetowe", ponadto w ust. 3 wyrazy "środków otrzymanych (80 bądź 81)" zastępuje się wyrazami "właściwego funduszu";
c)
w pkt III ust. 2 wyraz "Środki" zastępuje się wyrazem "Kredyty";
d)
w pkt IV ust. 2 wyraz "Środki" zastępuje się wyrazem "Kredyty";
e)
w pkt VI dodaje się ust. 3 w brzmieniu:

"3. Środki przelane na rachunki dysponentów niższego stopnia księguje się w ciężar konta 89 "Środki pieniężne budżetu terenowego - przekazane";

f)
pkt VII otrzymuje brzmienie:

"VII. Konto 06 "Rachunki bankowe inwestycji pozalimitowych".

1. Na koncie 06 księguje się sumy wpłacone w gotówce na rachunki bankowe inwestycji pozalimitowych oraz równowartość uzyskanych świadczeń w naturze, zgłoszony do banku.

2. W ciężar konta księguje się wpłaty w gotówce uznając przeciwstawne konto 95 "Fundusz w środkach na inwestycje". Na dobro konta zapisuje się wypłaty z rachunku bankowego obciążając odpowiednie konta rozrachunkowe, materiałowe lub konto 24 "Inwestycje pozalimitowe".

3 Równowartość zgłoszonych do banku świadczeń w naturze zapisuje się w ciężar i na dobro konta 06.

4. W zamknięciu rocznym saldo konta wchodzi do bilansu.";

g)
w pkt XI ust. 5 wyrazy "środków otrzymanych (80 bądź 81)" zastępuje się wyrazami "właściwego funduszu";
h)
w pkt XIII ust. 3 wyrazy «79 "Dochody środków specjalnych"» zastępuje się wyrazami «99 "Fundusz w środkach specjalnych"»;
i)
w pkt XV ust. 3 wyrazy "środków otrzymanych" zastępuje się wyrazami «95 "Fundusz w środkach na inwestycje"»;
j)
w pkt XVII wyrazy "środków otrzymanych" zastępuje się wyrazami «92 "Fundusz w środkach budżetowych"»;
k)
w pkt XVIII w tytule wyrazy "Inwestycje finansowane ze środków specjalnych" zastępuje się wyrazami "Inwestycje pozalimitowe", w ust. 1 skreśla się nawias, obejmujący wyraz "pozalimitowe", po tym wyrazie umieszcza się kropkę oraz skreśla się resztę ustępu do końca, ponadto w ust. 3 wyrazy «79 "Dochody środków specjalnych"» zastępuje się wyrazami «95 "Fundusz w środkach na inwestycje"»;
l)
w pkt XIX ust. 3 wyrazy «79 "Dochody środków specjalnych"» zastępuje się wyrazami «99 "Fundusz w środkach specjalnych"»;
ł)
w pkt XXI w ust. 2 i 4 wyrazy "środków otrzymanych" zastępuje się wyrazami "właściwego funduszu", w ust. 3 wyrazy "środków otrzymanych bądź konto 79 "Dochody środków specjalnych" zastępuje się wyrazami "właściwego funduszu";
m)
w pkt XXVI ust. 2 wyrazy "środków otrzymanych" zastępuje się wyrazami "właściwego funduszu", a wyrazy «82 "Środki przekazane podległym dysponentom kredytów"» zastępuje się wyrazami "właściwego funduszu";
n)
w pkt XXVII ust. 2 wyrazy "środków otrzymanych" zastępuje się wyrazami «92 "Fundusz w środkach budżetowych"»;
o)
w pkt XXIX ust. 3 wyrazy "środków otrzymanych" zastępuje się wyrazami «92 "Fundusz w środkach budżetowych"»;
p)
w pkt XXXII w ust. 1 po wyrazach "stanowiące środki specjalne" umieszcza się kropkę oraz skreśla się resztę ustępu do końca; ust. 4 otrzymuje brzmienie «4. W zamknięciu rocznym saldo konta 79 przenosi się na konto 99 "Fundusz w środkach specjalnych"»;
r)
pkt XXXIII, XXXIV, XXXV otrzymują nowe brzmienie:

"XXXIII. Konto 80 "Kredyty otrzymane z budżetu".

1. Konto 80 prowadzą tylko główni dysponenci kredytów.

2. Konto to uznaje się za kredyty otwarte przez organ finansowy, a obciąża za kredyty zamknięte.

XXXIV. Konto 81 "Kredyty otrzymane od dysponenta kredytów wyższego stopnia".

1. Konto 81 prowadzą tylko dysponenci kredytów drugiego i trzeciego stopnia.

2. Konto to uznaje się za kredyty przekazane przez dysponenta wyższego stopnia, a obciąża za kredyty zamknięte.

XXXV. Konto 82 "Kredyty przekazane podległym dysponentom kredytów".

1. Na koncie 82 księguje się kredyty budżetowe przekazane dysponentom niższych stopni.

2. Konto to obciąża się za kredyty przekazane, a uznaje za kredyty zamknięte dysponentom niższych stopni.

3. W zamknięciu rocznym saldo konta przenosi się na konto 80 lub 81.";

s)
w pkt XXXVI ust. 3 wyraz "środków" zastępuje się wyrazem "kredytów";
t)
pkt XXXVIII otrzymuje nowe brzmienie:

"XXXVIII. Konta funduszów.

1. Na kontach funduszów księguje się fundusze oraz ich zmiany na skutek zwiększeń i zmniejszeń, stosownie do wskazówek zawartych w niniejszym komentarzu.

2. Do okresowych bilansów jednostki sprawozdawcze dołączają zestawienia wskazujące w ogólnych sumach zwiększenia i zmniejszenia poszczególnych funduszów według ich rodzajów, np. otrzymanie lub przekazanie środków, odprowadzenie na dochody budżetowe, odpisanie należności lub zobowiązań itp.";

30)
w załączniku nr 2 - Plan kont dla gospodarstw pomocniczych - wprowadza się nowe konta:

"06 - Rachunki bankowe inwestycji pozalimitowych,

95 - Fundusz w środkach na inwestycje";

31)
załącznik nr 4 otrzymuje brzmienie:

"Załącznik nr 4.

PLAN KONT DLA PREZYDIÓW RAD NARODOWYCH OSIEDLI I MIAST NIE STANOWIĄCYCH POWIATÓW.

1. Prezydia rad narodowych osiedli i miast nie stanowiących powiatów prowadzą księgowość według planu kont dla jednostek budżetowych, stanowiącego załącznik nr 1 do niniejszych przepisów.

2. Dla księgowego ujęcia przebiegu kasowego wykonania budżetu oraz innych operacji na rachunku podstawowym prezydia rad narodowych osiedli i miast nie stanowiących powiatów prowadzą ponadto następujące dodatkowe konta:

010 - Rachunek bieżący podstawowy budżetu,

011 - Środki budżetu terenowego w bankach specjalnych,

37 - Różne rozliczenia z rachunkiem podstawowym,

77 - Kasowe wykonanie budżetu.

Konta powyższe korespondują tylko ze sobą.

3. Na koncie 010 księguje się operacje pieniężne dokonywane na rachunku podstawowym budżetu. Zapisów dokonuje się w sumach dziennych na podstawie wyciągów z rachunku bankowego.

4. Na koncie 011 księguje się sumy przelane do banków specjalnych na finansowanie inwestycji limitowych scentralizowanych. W ciężar konta zapisuje się sumy przelane z rachunku podstawowego na rachunek banku specjalnego; na dobro konta zapisuje się na podstawie okresowych sprawozdań banków specjalnych sumy wypłacone ze środków budżetowych na finansowanie inwestycji scentralizowanych, dokonując przeciwstawnego zapisu na koncie 77 "Kasowe wykonanie budżetu".

5. Konto 37 służy do księgowania operacji pozabudżetowych na rachunku podstawowym oraz rozliczeń międzyokresowych. Na dobro konta zapisuje się otrzymane zwrotne zasiłki z budżetu powiatowego, niewłaściwe wpłaty i otrzymane zwroty niewłaściwych wypłat. Na ciężar konta zapisuje się zwroty zasiłków, niewłaściwe wypłaty i zwroty niewłaściwych wpłat.

Rozliczenia międzyokresowe księguje się w sposób następujący:

1) wydatki dotyczące roku następnego: Wn 37 - Ma 010 w księgowości roku bieżącego oraz jednocześnie Wn 77 - Ma 37 w księgowości roku następnego,

2) dochody dotyczące roku ubiegłego: Wn 010 - Ma 37 w księgowości roku bieżącego oraz jednocześnie Wn 37 - Ma 77 w księgowości roku ubiegłego.

Do konta 37 należy prowadzić konta analityczne dla zwrotnych zasiłków, niewłaściwych wpłat i niewłaściwych wypłat oraz rozliczeń międzyokresowych,

6. Na koncie 77 księguje się przebieg kasowego wykonania budżetu, mianowicie na stronie Ma dochody budżetu, na stronie Wn wydatki budżetu. Zwroty dochodów i wydatków księguje się analogicznie jako czerwone storno. Saldo konta stanowi nadwyżkę budżetową.";

32)
we wzorach druków wprowadza się następująca zmiany:
a)
we wzorze nr 5 "Pismo w sprawie przekazania kredytów" skreśla się dwukrotnie użyte wyrazy "jednostki - jednostek podległych" oraz wyrazy "*) Niepotrzebne skreślić";
b)
we wzorze nr 25 "Pismo w sprawie otwarcia kredytów" skreśla się wyrazy "jednostki - jednostek podległych*)" oraz wyrazy "Zbędne skreślić";
c)
wzór nr 26 "Karta kredytu" otrzymuje nowe brzmienie, podane w załączniku nr 1 do niniejszego zarządzenia;
d)
wprowadza się nowe wzory:

nr 20a "Spis przedmiotów inwentarza", stanowiący załącznik nr 2 do niniejszego zarządzenia;

nr 23a "Zapotrzebowanie żywnościowe", stanowiący załącznik nr 3 do niniejszego zarządzenia;

nr 23b "Zestawienie rozchodu materiałów wydanych do zużycia", stanowiący załącznik nr 4 do niniejszego zarządzenia.

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

KARTA KREDYTÓW 195 ... r.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

SPIS PRZEDMIOTÓW INWENTARZA

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  Nr 3

ZAPOTRZEBOWANIE ŻYWNOŚCIOWE Nr ..........

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  Nr 4

ZESTAWIENIE ROZCHODU MATERIAŁÓW WYDANYCH DO ZUŻYCIA W DEKADZIE - MIESIĄCU .......... 19 ... R.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................