Zm.: przepisy o rachunkowości budżetowej.
M.P.1955.40.390
Akt jednorazowyZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 8 kwietnia 1955 r.
w sprawie zmian w przepisach o rachunkowości budżetowej.
"2) rachunek kredytów budżetowych,
3) rachunek wydatków budżetowych",
"9. Postanowienia ust. 7 i 8 dotyczą sum wpłaconych do kasy podręcznej tytułem zwrotu kwot, wypłaconych z zaliczki stałej tylko w przypadku, gdy na skutek zwrotów nastąpi przekroczenie zaliczki stałej.";
"W jednostkach budżetowych, w których funkcje kasjera i księgowego są wykonywane przez jednego pracownika, obowiązek przeprowadzania rewizji kasy ciąży na kierowniku jednostki budżetowej.";
"6. Zamiast księgi kasowej (wzór nr 3) i raportu kasowego (wzór nr 4) jednostki budżetowe mogą prowadzić przebitkowe raporty kasowe (formularz Centrali Wydawniczej Druków Fin. 1, 1b, 1c).";
"§ 27. Rachunek akredytyw budżetowych.
1. Dysponenci kredytów mogą finansować jednostki i zadania przez zastosowanie rachunku akredytyw budżetowych.
2. Rachunek akredytyw budżetowych może być otwarty jednostce organizacyjnej nie mającej uprawnień dysponenta kredytów lub jednostce realizującej zadania objęte preliminarzem wydatków dysponenta kredytów, jeżeli wykonanie zadania wymaga zaangażowania większych środków pieniężnych.
3. Otwarcie rachunku akredytyw budżetowych następuje na podstawie polecenia dysponenta kredytów, podpisanego w sposób ustalony dla podpisywania czeków (§ 52).
4. Polecenie otwarcia rachunku akredytyw budżetowych powinno zawierać:
1) wskazanie oddziału N.B.P., w którym rachunek ma być otwarty,
2) wskazanie jednostki organizacyjnej, dla której rachunek ma być otwarty, jak również imienia i nazwiska, stanowiska i legitymacji osoby upoważnionej do dysponowania rachunkiem oraz ewentualnie osoby upoważnionej do dysponowania rachunkiem w zastępstwie dysponenta rachunku,
3) określenie warunków korzystania z akredytyw, np. określenie zadań finansowanych z rachunku akredytyw oraz terminów przesyłania rozliczeń kwot podjętych z rachunku akredytyw,
4) określenie okresu ważności i rachunku akredytyw, który nie może przekraczać terminu wygaśnięcia kredytów budżetowych.
5. Dysponent kredytów przesyła polecenie otwarcia rachunku akredytyw w 2 egzemplarzach oddziałowi N.B.P., w którym ma otwarty swój rachunek wydatków budżetowych. Oddział ten potwierdza na obu egzemplarzach polecenia otrzymanie dyspozycji otwarcia rachunku akredytyw i jeden z tych egzemplarzy przekazuje oddziałowi, w którym ma być otwarty rachunek, drugi zaś zwraca dysponentowi kredytów. Dysponent kredytów przekazuje drugi egzemplarz polecenia pracownikowi upoważnionemu do dysponowania rachunkiem, który to pracownik legitymuje się tym poleceniem przed oddziałem N.B.P.
6. Dysponent kredytów przelewa ze swojego rachunku wydatków budżetowych środki pieniężne na rachunek akredytyw stosownie do istotnej potrzeby i w miarę otrzymywania rozliczeń na sumy podjęte z rachunku akredytyw. Przelewy te powinny być traktowane jako zaliczki do rozliczenia, obciążające konto osobowe pracownika upoważnionego do dysponowania rachunkiem akredytyw.
7. Dysponenci kredytów powinni dążyć do przeprowadzania rozliczeń z pracownikami upoważnionymi do dysponowania rachunkami akredytyw na warunkach zaliczek stałych (§ 30 ust. 2). W takim przypadku konto osobowe pracownika obciąża się tylko do wysokości pierwszego przelewu na rachunek akredytyw, dokonanego na podstawie dowodu wewnętrznego; dalsze przelewy powinny być dokonywane tylko na podstawie dostarczonych przez upoważnionego pracownika i opłaconych przez niego faktur (rachunków). Zwrot lub rozliczenie zaliczki stałej następuje z upływem okresu ważności akredytyw.
8. Rachunki akredytyw podlegają zamknięciu przez NBP z upływem okresu, na który je otwarto, lub z dniem wygaśnięcia kredytów budżetowych - w drodze przelania sald na właściwe rachunki wydatków budżetowych.
9. Jednostki organizacyjne, dla których otwarto rachunki akredytyw, nie prowadzą księgowości.";
"4. Bieliznę, pościel i odzież zalicza się do materiałów, gdy podlegają wydaniu na własność pracownikom lub innym osobom, w innych przypadkach zalicza się do środków podstawowych i to bez względu na wartość i czasokres używalności.";
"1. W razie zagubienia, kradzieży lub zniszczenia czeku jednostka budżetowa powinna bezzwłocznie o tym zawiadomić bank telefonicznie lub telegraficznie, potwierdzając zawiadomienie pisemnie. Jednostka budżetowa może wystawić nowy czek na podstawie pisma N.B.P. potwierdzającego przyjęcie zgłoszonego zastrzeżenia czeku oraz stwierdzającego, że zastrzeżony czek nie został zrealizowany.";
"Artykuły żywnościowe wydaje się z magazynu na podstawie zapotrzebowania żywnościowego (wzór nr 23a).";
"Wartość wydanych z magazynu materiałów do zużycia może być księgowana w sumach dekadowych lub miesięcznych. Podstawę księgowania stanowi zestawienie rozchodu materiałów wydanych do zużycia (wzór nr 23b), sporządzone na podstawie magazynowych dowodów rozchodowych. W takim przypadku wycena wydanych materiałów następuje w zestawieniu rozchodu materiałów.";
"5a. Postanowienia ust. 5 nie mają zastosowania do zaliczonej do środków podstawowych bielizny, pościeli i odzieży, występujących w dużych ilościach. Tego rodzaju środki podstawowe o tej samej jakości i wartości jednostkowej zapisuje się do księgi inwentarzowej na właściwych kontach grupowo (np. według zakupów), a nie pojedynczymi sztukami, wyprowadzając każdorazowo ilościowy i wartościowy stan zapasu. Wszystkie przedmioty zapisane na przychód pod jedną pozycją otrzymują ten sam numer inwentarzowy.";
"9. W każdym pomieszczeniu, w którym stale znajdują się środki podstawowe powinien być umieszczony spis przedmiotów inwentarza, wzór nr 20a.";
"Dowody rachunkowe mogą być księgowane w sumach zbiorczych; w takim przypadku powinno być sporządzone zestawienie cyfrowe dowodów, do którego dołącza się wszystkie dowody, objęte zestawieniem.";
"2. Prezydia rad narodowych osiedli i miast nie stanowiących powiatów prowadzą księgowość według planu kont dla jednostek budżetowych ze zmianami podanymi w załączniku nr 4 do niniejszych przepisów.";
"1) sprawozdania o dochodach i wydatkach budżetowych za pierwszy i drugi miesiąc każdego kwartału oraz za miesiąc grudzień według wzoru nr 36, tudzież kwartalne sprawozdania o dochodach budżetowych według wzoru nr 27 i kwartalne sprawozdania o wydatkach i wskaźnikach budżetowych według wzoru nr 28",
"3. Wyniki analizy powinny być ujęte w sprawozdaniu analitycznym, które przesyła się do jednostki nadrzędnej łącznie z kwartalnymi sprawozdaniami cyfrowymi.";
"92 - Fundusz w środkach budżetowych,
95 - Fundusz w środkach na inwestycje,
99 - Fundusz w środkach specjalnych";
w ust. 1 wyrazy "otwarte na rachunku jednostki" zastępuje się wyrazami "przeznaczone do wykorzystania przez jednostkę budżetową", w ust. 2 dwukrotnie użyty wyraz "Środki" zastępuje się wyrazem "Kredyty", a w ust. 3 wyraz "środków" zastępuje się wyrazem "kredytów";
"3. Środki przelane na rachunki dysponentów niższego stopnia księguje się w ciężar konta 89 "Środki pieniężne budżetu terenowego - przekazane";
"VII. Konto 06 "Rachunki bankowe inwestycji pozalimitowych".
1. Na koncie 06 księguje się sumy wpłacone w gotówce na rachunki bankowe inwestycji pozalimitowych oraz równowartość uzyskanych świadczeń w naturze, zgłoszony do banku.
2. W ciężar konta księguje się wpłaty w gotówce uznając przeciwstawne konto 95 "Fundusz w środkach na inwestycje". Na dobro konta zapisuje się wypłaty z rachunku bankowego obciążając odpowiednie konta rozrachunkowe, materiałowe lub konto 24 "Inwestycje pozalimitowe".
3 Równowartość zgłoszonych do banku świadczeń w naturze zapisuje się w ciężar i na dobro konta 06.
4. W zamknięciu rocznym saldo konta wchodzi do bilansu.";
"XXXIII. Konto 80 "Kredyty otrzymane z budżetu".
1. Konto 80 prowadzą tylko główni dysponenci kredytów.
2. Konto to uznaje się za kredyty otwarte przez organ finansowy, a obciąża za kredyty zamknięte.
XXXIV. Konto 81 "Kredyty otrzymane od dysponenta kredytów wyższego stopnia".
1. Konto 81 prowadzą tylko dysponenci kredytów drugiego i trzeciego stopnia.
2. Konto to uznaje się za kredyty przekazane przez dysponenta wyższego stopnia, a obciąża za kredyty zamknięte.
XXXV. Konto 82 "Kredyty przekazane podległym dysponentom kredytów".
1. Na koncie 82 księguje się kredyty budżetowe przekazane dysponentom niższych stopni.
2. Konto to obciąża się za kredyty przekazane, a uznaje za kredyty zamknięte dysponentom niższych stopni.
3. W zamknięciu rocznym saldo konta przenosi się na konto 80 lub 81.";
"XXXVIII. Konta funduszów.
1. Na kontach funduszów księguje się fundusze oraz ich zmiany na skutek zwiększeń i zmniejszeń, stosownie do wskazówek zawartych w niniejszym komentarzu.
2. Do okresowych bilansów jednostki sprawozdawcze dołączają zestawienia wskazujące w ogólnych sumach zwiększenia i zmniejszenia poszczególnych funduszów według ich rodzajów, np. otrzymanie lub przekazanie środków, odprowadzenie na dochody budżetowe, odpisanie należności lub zobowiązań itp.";
"06 - Rachunki bankowe inwestycji pozalimitowych,
95 - Fundusz w środkach na inwestycje";
"Załącznik nr 4.
PLAN KONT DLA PREZYDIÓW RAD NARODOWYCH OSIEDLI I MIAST NIE STANOWIĄCYCH POWIATÓW.
1. Prezydia rad narodowych osiedli i miast nie stanowiących powiatów prowadzą księgowość według planu kont dla jednostek budżetowych, stanowiącego załącznik nr 1 do niniejszych przepisów.
2. Dla księgowego ujęcia przebiegu kasowego wykonania budżetu oraz innych operacji na rachunku podstawowym prezydia rad narodowych osiedli i miast nie stanowiących powiatów prowadzą ponadto następujące dodatkowe konta:
010 - Rachunek bieżący podstawowy budżetu,
011 - Środki budżetu terenowego w bankach specjalnych,
37 - Różne rozliczenia z rachunkiem podstawowym,
77 - Kasowe wykonanie budżetu.
Konta powyższe korespondują tylko ze sobą.
3. Na koncie 010 księguje się operacje pieniężne dokonywane na rachunku podstawowym budżetu. Zapisów dokonuje się w sumach dziennych na podstawie wyciągów z rachunku bankowego.
4. Na koncie 011 księguje się sumy przelane do banków specjalnych na finansowanie inwestycji limitowych scentralizowanych. W ciężar konta zapisuje się sumy przelane z rachunku podstawowego na rachunek banku specjalnego; na dobro konta zapisuje się na podstawie okresowych sprawozdań banków specjalnych sumy wypłacone ze środków budżetowych na finansowanie inwestycji scentralizowanych, dokonując przeciwstawnego zapisu na koncie 77 "Kasowe wykonanie budżetu".
5. Konto 37 służy do księgowania operacji pozabudżetowych na rachunku podstawowym oraz rozliczeń międzyokresowych. Na dobro konta zapisuje się otrzymane zwrotne zasiłki z budżetu powiatowego, niewłaściwe wpłaty i otrzymane zwroty niewłaściwych wypłat. Na ciężar konta zapisuje się zwroty zasiłków, niewłaściwe wypłaty i zwroty niewłaściwych wpłat.
Rozliczenia międzyokresowe księguje się w sposób następujący:
1) wydatki dotyczące roku następnego: Wn 37 - Ma 010 w księgowości roku bieżącego oraz jednocześnie Wn 77 - Ma 37 w księgowości roku następnego,
2) dochody dotyczące roku ubiegłego: Wn 010 - Ma 37 w księgowości roku bieżącego oraz jednocześnie Wn 37 - Ma 77 w księgowości roku ubiegłego.
Do konta 37 należy prowadzić konta analityczne dla zwrotnych zasiłków, niewłaściwych wpłat i niewłaściwych wypłat oraz rozliczeń międzyokresowych,
6. Na koncie 77 księguje się przebieg kasowego wykonania budżetu, mianowicie na stronie Ma dochody budżetu, na stronie Wn wydatki budżetu. Zwroty dochodów i wydatków księguje się analogicznie jako czerwone storno. Saldo konta stanowi nadwyżkę budżetową.";
nr 20a "Spis przedmiotów inwentarza", stanowiący załącznik nr 2 do niniejszego zarządzenia;
nr 23a "Zapotrzebowanie żywnościowe", stanowiący załącznik nr 3 do niniejszego zarządzenia;
nr 23b "Zestawienie rozchodu materiałów wydanych do zużycia", stanowiący załącznik nr 4 do niniejszego zarządzenia.
ZAŁĄCZNIK Nr 1
KARTA KREDYTÓW 195 ... r.
KARTA KREDYTÓW 195 ... r.
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.
..................................................
ZAŁĄCZNIK Nr 2
SPIS PRZEDMIOTÓW INWENTARZA
SPIS PRZEDMIOTÓW INWENTARZA
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.
..................................................
ZAŁĄCZNIK Nr 3
ZAPOTRZEBOWANIE ŻYWNOŚCIOWE Nr ..........
ZAPOTRZEBOWANIE ŻYWNOŚCIOWE Nr ..........
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.
..................................................
ZAŁĄCZNIK Nr 4
ZESTAWIENIE ROZCHODU MATERIAŁÓW WYDANYCH DO ZUŻYCIA W DEKADZIE - MIESIĄCU .......... 19 ... R.
ZESTAWIENIE ROZCHODU MATERIAŁÓW WYDANYCH DO ZUŻYCIA W DEKADZIE - MIESIĄCU .......... 19 ... R.
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.
..................................................
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »