Rozdział 2 - Składniki majątkowe i zasady finansowania działalności administracyjnej zjednoczeń i inspektoratów. - Zasady systemu finansowego wojewódzkich zjednoczeń państwowych gospodarstw rolnych.

Monitor Polski

M.P.1960.14.63

Akt utracił moc
Wersja od: 1 stycznia 1960 r.

II.

Składniki majątkowe i zasady finansowania działalności administracyjnej zjednoczeń i inspektoratów.

§  2.
1.
Dla wykonywania statutowej działalności zjednoczenia i inspektoraty dysponują własnymi środkami trwałymi i obrotowymi, które występują w formie:
1)
funduszu statutowego,
2)
funduszu administracyjnego.
2.
Równowartość środków trwałych oraz nakładów inwestycyjnych w obcych obiektach, ustalona w wysokości środków wydatkowanych na ich nabycie lub wytworzenie, stanowi fundusz statutowy zjednoczenia lub inspektoratu.
3.
Zjednoczenie i inspektorat nie dokonują umorzeń środków trwałych.
4.
Fundusz administracyjny tworzy się z wpłat przedsiębiorstw podległych zjednoczeniom oraz z wpłat z zysku jednostek, o których mowa w § 14 ust. 1.
5.
Przedsiębiorstwa dokonują wpłat, o których mowa w ust. 4, na rachunek bieżący inspektoratu, a w przypadku gdy przedsiębiorstwo podporządkowane jest bezpośrednio zjednoczeniu - na rachunek bieżący zjednoczenia we właściwym oddziale Banku Rolnego.
6.
Oddział Banku Rolnego właściwy dla inspektoratu dokonuje przelewu środków z wpłat, o których mowa w ust. 4, z rachunku bieżącego inspektoratu na rachunek bieżący zjednoczenia w wysokości sumy wynikającej z preliminarza działalności administracyjnej inspektoratu - w pierwszej kolejności, przed pokrywaniem wydatków własnych inspektoratu.
§  3.
1.
Roczną sumę wpłat przedsiębiorstw na fundusz administracyjny inspektoratu i zjednoczenia ustala prezydium wojewódzkiej rady narodowej w wysokości określonej zbiorczym rocznym preliminarzem wydatków administracyjnych inspektoratów i zjednoczenia, pomniejszonej o wpłaty z zysku, o których mowa w § 14 ust. 4.
2.
W ramach rocznej sumy wpłat przedsiębiorstw, o której mowa w ust. 1, zjednoczenie (inspektorat) ustala sumy wpłat poszczególnych przedsiębiorstw proporcjonalnie do sumy planowanego rocznego funduszu płac tych przedsiębiorstw.
3.
Przy ustalaniu wysokości wpłat przedsiębiorstw rozliczających się w okresie roku gospodarczego przyjmuje się za podstawę sumę planowanego funduszu płac tych przedsiębiorstw za rok gospodarczy kończący się w tym roku kalendarzowym, w którym mają następować wpłaty.
§  4.
1.
Oprócz rachunku bieżącego, o którym mowa w § 2 ust. 5, zjednoczenia i inspektoraty mogą posiadać we właściwym oddziale Banku Rolnego następujące rachunki bankowe:
1)
"rachunek rozliczeń z tytułu wpłat z zysku i pokrywania strat" dla podległych przedsiębiorstw,
2)
"rachunek rozliczeń z tytułu dotacji przedmiotowych".
2.
Rachunki rozliczeń, o których mowa w ust. 1 pkt 1, otwiera się odrębnie dla rozliczeń państwowych gospodarstw rolnych i odrębnie dla rozliczeń pozostałych przedsiębiorstw podległych właściwemu zjednoczeniu lub inspektoratowi (zakłady instalacyjno-montażowe, zakłady budowlano-remontowe, warsztaty mechaniczne).
3.
Zjednoczenie może otwierać ponadto na podstawie obowiązujących przepisów inne rachunki bankowe, jak np.:
1)
"rachunek scentralizowanego funduszu rezerwowego",
2)
"rachunek rozliczeniowy własnej działalności gospodarczej",
3)
"rachunki akcji specjalnych".
4.
Zjednoczenie może upoważnić inspektoraty do otwierania rachunków bankowych, o których mowa w ust. 3 pkt 2 i 3.
§  5.
1.
Zjednoczenie ujmuje swą działalność w rocznym planie finansowym, sporządzonym według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do zarządzenia. W rocznym planie finansowym zjednoczenia powinien być ujęty całokształt działalności zjednoczenia i działalności wszystkich wchodzących w skład zjednoczenia inspektoratów.
2.
Okresem obrachunkowym jest rok kalendarzowy.
3.
Opracowany projekt planu finansowego zjednoczenie przedstawia do zatwierdzenia prezydium właściwej terenowo wojewódzkiej rady narodowej w 3 egzemplarzach w terminie do 60 dni przed rozpoczęciem roku.
4.
Zatwierdzony plan finansowy zjednoczenia należy przedstawić Ministerstwu Finansów w terminie przewidzianym na złożenie budżetu jako załącznik do bilansu dochodów i wydatków.
§  6.
1.
W ramach rocznego planu finansowego zjednoczenie sporządza zbiorczy roczny preliminarz własnej działalności administracyjnej zjednoczenia oraz wchodzących w skład zjednoczenia inspektoratów na podstawie wytycznych prezydium właściwej terenowo wojewódzkiej rady narodowej oraz na podstawie limitów zatrudnienia i limitów miesięcznego funduszu płac, określanych corocznie przez Ministra Rolnictwa w porozumieniu z Ministrem Finansów.
2.
W zbiorczym preliminarzu działalności administracyjnej zjednoczenia powinny być wyodrębnione wydatki na własną działalność administracyjną zjednoczenia oraz na działalność administracyjną inspektoratów.
§  7.
1.
Jeden egzemplarz zatwierdzonego planu finansowego zjednoczenia przesyłają właściwym oddziałom wojewódzkim Banku Rolnego; zjednoczenia przesyłają preliminarze jednostkowe działalności administracyjnej inspektoratów właściwym powiatowym oddziałom Banku Rolnego po uzyskaniu potwierdzenia przez właściwy organ prezydium wojewódzkiej rady narodowej, że suma preliminarza jednostkowego inspektoratu mieści się w ramach zatwierdzonego zbiorczego preliminarza działalności administracyjnej zjednoczenia.
2.
Potwierdzone jednostkowe preliminarze działalności administracyjnej stanowią dla Banku Rolnego podstawę finansowania z rachunku bieżącego, o którym mowa w § 2 ust. 5.
3.
Ogólna suma potwierdzonego zbiorczego preliminarza działalności administracyjnej zjednoczenia stanowi dla Banku Rolnego górną granicę finansowania wydatków związanych z działalnością administracyjną zjednoczenia i inspektoratów.
4.
Wykorzystywanie funduszu płac przez zjednoczenie lub inspektorat podlega kontroli bankowej według zasad przewidzianych dla kontroli funduszu płac pracowników administracyjnych podległych przedsiębiorstw.
§  8.
1.
Zjednoczenie uprawnione jest do dokonywania zmian w preliminarzu działalności administracyjnej zjednoczenia, polegających na przesunięciach pomiędzy poszczególnymi pozycjami wydatków, oraz zmian polegających na przesunięciach pomiędzy preliminarzami jednostkowymi inspektoratów, z zastrzeżeniami wynikającymi z ust. 3.
2.
Zmian polegających na przesunięciach pomiędzy poszczególnymi pozycjami wydatków w preliminarzach jednostkowych inspektoratów dokonują zjednoczenia.
3.
Zmiany w preliminarzu powodujące zwiększenie ogólnej jego kwoty w granicach limitu ustalonego zgodnie z § 3, kwoty preliminowanych wydatków osobowych, kwoty na nagrody, kwoty funduszu dyspozycyjnego oraz zmniejszenie wydatków o charakterze inwestycyjnym mogą następować jedynie za zgodą prezydium wojewódzkiej rady narodowej.
4.
Zjednoczenia mogą dokonywać zmian w części II i III zatwierdzonego planu finansowego, jeżeli nie spowoduje to zmian w dochodach i wydatkach budżetów terenowych.
§  9.
Zjednoczeniom przysługuje prawo redystrybucji części środków pozostających w dyspozycji podległych przedsiębiorstw w zakresie ustalonym odrębnymi przepisami.
§  10.
1.
Środki na fundusz nagród dla wyróżniających się pracowników zjednoczeń ustalane są w preliminarzach działalności administracyjnej zjednoczeń na zasadach określonych w § 5 ust. 1 uchwały nr 319 Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów z dnia 27 sierpnia 1958 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników niektórych jednostek nadrzędnych państwowych przedsiębiorstw rolnych.
2.
Fundusz nagród, o którym mowa w ust. 1, uruchamiany jest na podstawie decyzji prezydium wojewódzkiej rady narodowej. Nagrody dla dyrektora, zastępcy dyrektora i głównego księgowego zjednoczenia przyznaje prezydium wojewódzkiej rady narodowej, dla pozostałych zaś pracowników zjednoczenia i inspektoratów - dyrektor zjednoczenia, po zasięgnięciu opinii rady zakładowej związku zawodowego.
§  11.
Nakłady na inwestycje zdecentralizowane służące do wykonywania przez zjednoczenia i inspektoraty ich działalności administracyjnej oraz na kapitalne remonty w tym zakresie pokrywane są ze środków przewidzianych na ten cel w preliminarzu działalności administracyjnej zjednoczenia lub inspektoratu.
§  12.
Nie wykorzystane w danym roku środki na rachunku bieżącym zjednoczenia lub inspektoratu zwiększają sumy przeznaczone na sfinansowanie inwestycji zdecentralizowanych zjednoczenia lub inspektoratów w latach następnych.