Rozdział 2 - Składniki majątkowe i zasady finansowania działalności administracyjnej zjednoczeń i inspektoratów. - Zasady systemu finansowego wojewódzkich zjednoczeń państwowych gospodarstw rolnych.
Monitor Polski
M.P.1960.14.63
Akt utracił moc Wersja od: 1 stycznia 1960 r.
II.
Składniki majątkowe i zasady finansowania działalności administracyjnej zjednoczeń i inspektoratów.
Składniki majątkowe i zasady finansowania działalności administracyjnej zjednoczeń i inspektoratów.
§ 2.
1.
Dla wykonywania statutowej działalności zjednoczenia i inspektoraty dysponują własnymi środkami trwałymi i obrotowymi, które występują w formie: 1)
funduszu statutowego, 2)
funduszu administracyjnego.2.
Równowartość środków trwałych oraz nakładów inwestycyjnych w obcych obiektach, ustalona w wysokości środków wydatkowanych na ich nabycie lub wytworzenie, stanowi fundusz statutowy zjednoczenia lub inspektoratu.3.
Zjednoczenie i inspektorat nie dokonują umorzeń środków trwałych.4.
Fundusz administracyjny tworzy się z wpłat przedsiębiorstw podległych zjednoczeniom oraz z wpłat z zysku jednostek, o których mowa w § 14 ust. 1.5.
Przedsiębiorstwa dokonują wpłat, o których mowa w ust. 4, na rachunek bieżący inspektoratu, a w przypadku gdy przedsiębiorstwo podporządkowane jest bezpośrednio zjednoczeniu - na rachunek bieżący zjednoczenia we właściwym oddziale Banku Rolnego.6.
Oddział Banku Rolnego właściwy dla inspektoratu dokonuje przelewu środków z wpłat, o których mowa w ust. 4, z rachunku bieżącego inspektoratu na rachunek bieżący zjednoczenia w wysokości sumy wynikającej z preliminarza działalności administracyjnej inspektoratu - w pierwszej kolejności, przed pokrywaniem wydatków własnych inspektoratu.§ 3.
1.
Roczną sumę wpłat przedsiębiorstw na fundusz administracyjny inspektoratu i zjednoczenia ustala prezydium wojewódzkiej rady narodowej w wysokości określonej zbiorczym rocznym preliminarzem wydatków administracyjnych inspektoratów i zjednoczenia, pomniejszonej o wpłaty z zysku, o których mowa w § 14 ust. 4.2.
W ramach rocznej sumy wpłat przedsiębiorstw, o której mowa w ust. 1, zjednoczenie (inspektorat) ustala sumy wpłat poszczególnych przedsiębiorstw proporcjonalnie do sumy planowanego rocznego funduszu płac tych przedsiębiorstw.3.
Przy ustalaniu wysokości wpłat przedsiębiorstw rozliczających się w okresie roku gospodarczego przyjmuje się za podstawę sumę planowanego funduszu płac tych przedsiębiorstw za rok gospodarczy kończący się w tym roku kalendarzowym, w którym mają następować wpłaty.§ 4.
1.
Oprócz rachunku bieżącego, o którym mowa w § 2 ust. 5, zjednoczenia i inspektoraty mogą posiadać we właściwym oddziale Banku Rolnego następujące rachunki bankowe: 1)
"rachunek rozliczeń z tytułu wpłat z zysku i pokrywania strat" dla podległych przedsiębiorstw, 2)
"rachunek rozliczeń z tytułu dotacji przedmiotowych".2.
Rachunki rozliczeń, o których mowa w ust. 1 pkt 1, otwiera się odrębnie dla rozliczeń państwowych gospodarstw rolnych i odrębnie dla rozliczeń pozostałych przedsiębiorstw podległych właściwemu zjednoczeniu lub inspektoratowi (zakłady instalacyjno-montażowe, zakłady budowlano-remontowe, warsztaty mechaniczne).3.
Zjednoczenie może otwierać ponadto na podstawie obowiązujących przepisów inne rachunki bankowe, jak np.: 1)
"rachunek scentralizowanego funduszu rezerwowego", 2)
"rachunek rozliczeniowy własnej działalności gospodarczej", 3)
"rachunki akcji specjalnych".4.
Zjednoczenie może upoważnić inspektoraty do otwierania rachunków bankowych, o których mowa w ust. 3 pkt 2 i 3.§ 5.
1.
Zjednoczenie ujmuje swą działalność w rocznym planie finansowym, sporządzonym według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do zarządzenia. W rocznym planie finansowym zjednoczenia powinien być ujęty całokształt działalności zjednoczenia i działalności wszystkich wchodzących w skład zjednoczenia inspektoratów.2.
Okresem obrachunkowym jest rok kalendarzowy.3.
Opracowany projekt planu finansowego zjednoczenie przedstawia do zatwierdzenia prezydium właściwej terenowo wojewódzkiej rady narodowej w 3 egzemplarzach w terminie do 60 dni przed rozpoczęciem roku.4.
Zatwierdzony plan finansowy zjednoczenia należy przedstawić Ministerstwu Finansów w terminie przewidzianym na złożenie budżetu jako załącznik do bilansu dochodów i wydatków.§ 6.
1.
W ramach rocznego planu finansowego zjednoczenie sporządza zbiorczy roczny preliminarz własnej działalności administracyjnej zjednoczenia oraz wchodzących w skład zjednoczenia inspektoratów na podstawie wytycznych prezydium właściwej terenowo wojewódzkiej rady narodowej oraz na podstawie limitów zatrudnienia i limitów miesięcznego funduszu płac, określanych corocznie przez Ministra Rolnictwa w porozumieniu z Ministrem Finansów.2.
W zbiorczym preliminarzu działalności administracyjnej zjednoczenia powinny być wyodrębnione wydatki na własną działalność administracyjną zjednoczenia oraz na działalność administracyjną inspektoratów.§ 7.
1.
Jeden egzemplarz zatwierdzonego planu finansowego zjednoczenia przesyłają właściwym oddziałom wojewódzkim Banku Rolnego; zjednoczenia przesyłają preliminarze jednostkowe działalności administracyjnej inspektoratów właściwym powiatowym oddziałom Banku Rolnego po uzyskaniu potwierdzenia przez właściwy organ prezydium wojewódzkiej rady narodowej, że suma preliminarza jednostkowego inspektoratu mieści się w ramach zatwierdzonego zbiorczego preliminarza działalności administracyjnej zjednoczenia.2.
Potwierdzone jednostkowe preliminarze działalności administracyjnej stanowią dla Banku Rolnego podstawę finansowania z rachunku bieżącego, o którym mowa w § 2 ust. 5.3.
Ogólna suma potwierdzonego zbiorczego preliminarza działalności administracyjnej zjednoczenia stanowi dla Banku Rolnego górną granicę finansowania wydatków związanych z działalnością administracyjną zjednoczenia i inspektoratów.4.
Wykorzystywanie funduszu płac przez zjednoczenie lub inspektorat podlega kontroli bankowej według zasad przewidzianych dla kontroli funduszu płac pracowników administracyjnych podległych przedsiębiorstw.§ 8.
1.
Zjednoczenie uprawnione jest do dokonywania zmian w preliminarzu działalności administracyjnej zjednoczenia, polegających na przesunięciach pomiędzy poszczególnymi pozycjami wydatków, oraz zmian polegających na przesunięciach pomiędzy preliminarzami jednostkowymi inspektoratów, z zastrzeżeniami wynikającymi z ust. 3.2.
Zmian polegających na przesunięciach pomiędzy poszczególnymi pozycjami wydatków w preliminarzach jednostkowych inspektoratów dokonują zjednoczenia.3.
Zmiany w preliminarzu powodujące zwiększenie ogólnej jego kwoty w granicach limitu ustalonego zgodnie z § 3, kwoty preliminowanych wydatków osobowych, kwoty na nagrody, kwoty funduszu dyspozycyjnego oraz zmniejszenie wydatków o charakterze inwestycyjnym mogą następować jedynie za zgodą prezydium wojewódzkiej rady narodowej.4.
Zjednoczenia mogą dokonywać zmian w części II i III zatwierdzonego planu finansowego, jeżeli nie spowoduje to zmian w dochodach i wydatkach budżetów terenowych.§ 9.
Zjednoczeniom przysługuje prawo redystrybucji części środków pozostających w dyspozycji podległych przedsiębiorstw w zakresie ustalonym odrębnymi przepisami.§ 10.
1.
Środki na fundusz nagród dla wyróżniających się pracowników zjednoczeń ustalane są w preliminarzach działalności administracyjnej zjednoczeń na zasadach określonych w § 5 ust. 1 uchwały nr 319 Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów z dnia 27 sierpnia 1958 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników niektórych jednostek nadrzędnych państwowych przedsiębiorstw rolnych.2.
Fundusz nagród, o którym mowa w ust. 1, uruchamiany jest na podstawie decyzji prezydium wojewódzkiej rady narodowej. Nagrody dla dyrektora, zastępcy dyrektora i głównego księgowego zjednoczenia przyznaje prezydium wojewódzkiej rady narodowej, dla pozostałych zaś pracowników zjednoczenia i inspektoratów - dyrektor zjednoczenia, po zasięgnięciu opinii rady zakładowej związku zawodowego.§ 11.
Nakłady na inwestycje zdecentralizowane służące do wykonywania przez zjednoczenia i inspektoraty ich działalności administracyjnej oraz na kapitalne remonty w tym zakresie pokrywane są ze środków przewidzianych na ten cel w preliminarzu działalności administracyjnej zjednoczenia lub inspektoratu.§ 12.
Nie wykorzystane w danym roku środki na rachunku bieżącym zjednoczenia lub inspektoratu zwiększają sumy przeznaczone na sfinansowanie inwestycji zdecentralizowanych zjednoczenia lub inspektoratów w latach następnych.