Rozdział 5 - Utrzymanie wagonów prywatnych w sprawnym stanie technicznym i postępowanie w razie uszkodzenia - Zasady przewozu w wagonach nie należących do przewoźnika kolejowego i włączanie ich do taboru kolejowego.

Monitor Polski

M.P.1997.34.329

Akt utracił moc
Wersja od: 10 czerwca 1997 r.

Rozdział  5

Utrzymanie wagonów prywatnych w sprawnym stanie technicznym i postępowanie w razie uszkodzenia

§  33.
Podmiot włączający zobowiązany jest utrzymywać włączone wagony prywatne i ich części składowe w dobrym stanie technicznym. Powinien on przeprowadzać lub zlecać następujące prace w zakresie utrzymania:
1)
badania i naprawy okresowe zgodnie z wymaganiami określonymi przez przewoźnika kolejowego włączającego,
2)
naprawę usterek,
3)
bieżące utrzymanie,
4)
czyszczenie.
§  34.
1.
Prace przy podwoziu wagonu, o których mowa w § 33 pkt 1-3, przeprowadzane są zgodnie z wymogami technicznymi określonymi przez przewoźnika kolejowego włączającego, w jego lub innych posiadających uprawnienia zakładach naprawczych.
2.
Prace przy nadwoziu wagonu lub przy specjalnych urządzeniach wagonu są przeprowadzane przez podmiot włączający lub na jego zlecenie w zakładach naprawczych posiadających w tym zakresie uprawnienia.
§  35.
1.
Przewoźnik kolejowy włączający zobowiązany jest sprawdzić jakość napraw dokonanych w innych niż jego zakładach naprawczych z punktu widzenia bezpieczeństwa eksploatacji kolei. Za prace te podmiot włączający nie ponosi żadnych kosztów, chyba że koszty dla przewoźnika kolejowego włączającego przy pracach sprawdzających powstały poza granicami kraju.
2.
Bezpośrednio przed nadaniem do przewozu oraz podczas przewozu wagony prywatne badane są przez przewoźnika kolejowego włączającego, tak jak jego własne wagony, bez pobierania dodatkowych opłat.
§  36.
1.
W razie stwierdzenia, że termin naprawy okresowej wagonu prywatnego minął, przewoźnik kolejowy włączający niezwłocznie powiadamia o tym fakcie podmiot włączający.
2.
Przewóz wagonu po przekroczeniu terminu naprawy okresowej odbywa się na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
§  37.
Zakres badań, o których mowa w § 35 ust. 2, określa przewoźnik kolejowy włączający.
§  38.
Podmiot włączający zobowiązany jest dostarczyć zakładowi naprawczemu wszystkie części różniące się od stosowanych przez przewoźnika kolejowego włączającego.
§  39.
Do naprawy uszkodzeń, dokonanej przez innego niż włączający przewoźnika kolejowego użytkującego, przewoźnik ten powinien użyć własnych części zamiennych ujednoliconych, zwanych dalej częściami "U", do których w szczególności należą:
1)
zestawy kołowe,
2)
sprężyny piórowe,
3)
zderzaki,
4)
haki cięgłowe,
5)
sprzęgi śrubowe.
§  40.
1.
Części "U" montowane są w uszkodzonym na liniach przewoźnika, o którym mowa w § 39, wagonie prywatnym tymczasowo i powinny być zwrócone w wyznaczonym terminie przez przewoźnika kolejowego włączającego. Jeżeli podmiot włączający nie zwróci przewoźnikowi kolejowemu włączającemu części ujednoliconej w wyznaczonym terminie, zobowiązany jest zapłacić za każdą nie zwróconą część cenę ustaloną zgodnie z przepisami RIV i PPW.
2.
Do trybu zamawiania, dostawy, cen i przewozu części zamiennych "U" i nie ujednoliconych stosuje się zasady określone w przepisach RIV i PPW.
§  41.
Przewoźnik kolejowy użytkujący, w razie powstania uszkodzenia wagonu prywatnego zagrażającego bezpieczeństwu ruchu kolejowego, zobowiązany jest przywrócić ten wagon do stanu umożliwiającego ponowny przewóz, niezależnie od tego, czy wagon ten kwalifikował się będzie do dalszego użytku. Przewoźnik kolejowy użytkujący zwolniony jest z tego obowiązku wówczas, gdy wagon, w związku z jego ciężkim uszkodzeniem, musi być załadowany na inny wagon.
§  42.
1.
Przewoźnik kolejowy użytkujący wagon prywatny w komunikacji krajowej może, bez porozumienia z podmiotem włączającym, dokonać naprawy wagonu:
1)
jeżeli koszt naprawy nie przekroczy najniższej kwoty spośród podanych w przepisach RIV i PPW,
2)
w celu przywrócenia wagonu prywatnego do stanu umożliwiającego przewóz do stacji macierzystej lub do zakładu naprawczego,
3)
jeżeli uszkodzenie wagonu powstało z winy przewoźnika kolejowego użytkującego,

z zastrzeżeniem ust. 2.

2.
Strony umowy włączenia wagonu mogą przewidzieć w umowie obowiązek powiadamiania podmiotu włączającego o konieczności naprawy uszkodzonego wagonu i uzgodnienia z nim zakresu naprawy. Brak dyspozycji podmiotu włączającego w ciągu 24 godzin od chwili jego powiadomienia oznacza zgodę tego podmiotu na dokonanie naprawy przez przewoźnika kolejowego włączającego. Koszt tej naprawy nie może przekroczyć najniższej kwoty spośród podanych w przepisach RIV i PPW.
§  43.
Przewoźnik kolejowy użytkujący na terenie kraju, po naprawie dokonywanej bez porozumienia z podmiotem włączającym, powinien uzyskać od niego dyspozycję o dalszym wykorzystaniu wagonu.
§  44.
Jeżeli przewoźnik kolejowy użytkujący wykryje uszkodzenie wagonu prywatnego lub brak części składowych wagonu, właściwa jednostka organizacyjna tego przewoźnika sporządza protokół o stwierdzeniu uszkodzenia lub braku luźnych części wagonowych, według ustalonego wzoru, i o powstałym uszkodzeniu niezwłocznie (nie później niż 24 godz.) zawiadamia telegraficznie lub teleksem podmiot włączający, stację macierzystą oraz jednostkę włączającą, wskazując:
1)
serię i numer wagonu,
2)
uwidoczniony na wagonie adres,
3)
sposób zużytkowania wagonu w czasie stwierdzenia uszkodzenia lub braku części (ładowny w czasie przewozu, próżny w czasie przewozu, próżny bez dokumentów przewozowych),
4)
datę i stację wyłączenia,
5)
rodzaj uszkodzenia oraz rodzaj i zakres wymaganej naprawy,
6)
dane dotyczące jednostki przewoźnika kolejowego użytkującego, sporządzającej protokół.
§  45.
Jeżeli uszkodzeniu uległ wagon ładowny, a rodzaj uszkodzenia i sposób naprawy wagonu wymagać będzie przeładowania rzeczy lub przerwy w przewozie powyżej 48 godzin, stacja stwierdzająca uszkodzenie zawiadamia o tym również nadawcę przesyłki. Jeżeli rodzaj uszkodzenia i sposób naprawy wagonu wymagać będzie okresu dłuższego niż 7 dni, to przewoźnik kolejowy użytkujący zwraca się do podmiotu włączającego lub nadawcy przesyłki o dyspozycję na przewóz wagonu po naprawie.
§  46.
W przypadku ujawnienia uszkodzenia wagonu przy przekazywaniu go przewoźnikowi kolejowemu użytkującemu na punkcie ładunkowym, protokół uszkodzenia powinien być podpisany odpowiednio przez nadawcę lub odbiorcę albo ich upoważnionego przedstawiciela. W razie odmowy podpisania protokołu, fakt ujawnienia uszkodzeń powinien być poświadczony w protokole podpisami 2 świadków.
§  47.
Przewoźnik kolejowy użytkujący może nie przyjąć do przewozu uszkodzonych wagonów.
§  48.
Jednostka organizacyjna przewoźnika kolejowego użytkującego, sporządzająca protokół o uszkodzeniu wagonu, przesyła jego odpisy podmiotowi włączającemu i zakładowi naprawczemu, mającemu dokonać naprawy, nie później niż w ciągu 5 dni.
§  49.
1.
Jeżeli nie zachodzą okoliczności, o których mowa w § 42 ust. 1, uprawniające przewoźnika kolejowego użytkującego do naprawy wagonu bez porozumienia z podmiotem włączającym, jednostka organizacyjna przewoźnika kolejowego użytkującego, stwierdzająca uszkodzenie, zwołuje komisję z udziałem podmiotu włączającego. Komisja ta określa rodzaj naprawy uszkodzonego wagonu, zakład naprawczy, w którym naprawa zostanie dokonana, oraz kto i w jakim zakresie pokrywa koszty przygotowania do naprawy i naprawy wagonu.
2.
Podmiot włączający może złożyć zamówienie na wykonanie robót dodatkowych, przekraczających zakres robót niezbędnych do naprawy powstałego uszkodzenia.
§  50.
1.
W przypadku stwierdzenia uszkodzenia wagonu, zagrażającego bezpieczeństwu ruchu, jednostka organizacyjna przewoźnika kolejowego użytkującego zwołuje na stacji ujawnienia uszkodzenia wagonu komisję, o której mowa w § 49.
2.
W przypadku stwierdzenia na stacji nadania uszkodzenia wagonu w stanie ładownym nie zagrażającego bezpieczeństwu ruchu już po przyjęciu przesyłki do przewozu, wagon oznacza się nalepką "nie ładować", a komisję zwołuje się na stacji przeznaczenia wagonu. Jednostka organizacyjna przewoźnika kolejowego użytkującego, która stwierdziła uszkodzenie, powiadamia o tym telegraficznie stację przeznaczenia, przekazując jednocześnie protokół uszkodzenia i niezbędne dokumenty.
3.
Komisji nie zwołuje się w przypadku, gdy winę za uszkodzenie wagonu ponosi nadawca lub odbiorca, potwierdzając ten fakt w protokole uszkodzenia. W tym przypadku podmiot włączający nadaje wagon do zakładu naprawczego lub na własną bocznicę.
§  51.
W skład komisji, o której mowa w § 49 i § 50, wchodzą:
1)
przedstawiciel jednostki przewoźnika kolejowego użytkującego, odpowiedzialnej za utrzymanie wagonów, jako przewodniczący komisji,
2)
przedstawiciel stacji, na której stwierdzono uszkodzenie,
3)
podmiot włączający lub jego upoważniony przedstawiciel,
4)
inspektor kolejowego dozoru technicznego w przypadku uszkodzenia zbiornika objętego dozorem technicznym.
§  52.
1.
Przewodniczący komisji powiadamia pozostałych jej członków o terminie i miejscu zwołania komisji co najmniej na 3 dni robocze przed terminem zwołania komisji.
2.
Nieobecność podmiotu włączającego, w przypadku prawidłowego zawiadomienia go o miejscu i terminie zwołania komisji, nie wstrzymuje jej prac, a fakt nieobecności podmiotu włączającego komisja odnotowuje w protokole.
§  53.
Komisja, po analizie zgromadzonych dokumentów oraz zbadaniu stanu i rodzaju uszkodzenia wagonu, ustala:
1)
prawidłowość protokołu uszkodzeń odnośnie do zakresu uszkodzenia, winnych uszkodzenia i zakresu ich odpowiedzialności,
2)
dalsze postępowanie z uszkodzonym wagonem, a w szczególności zakład naprawczy lub inne miejsce, do którego należy przesłać wagon,
3)
w przypadku stwierdzonej częściowej lub całkowitej winy przewoźnika kolejowego użytkującego, łączny czas niezbędny do przygotowania do naprawy i naprawy wagonu, stanowiący podstawę ustalenia wysokości odszkodowania należnego podmiotowi włączającemu.
§  54.
1.
Jeżeli koszty naprawy wagonu w całości lub w części obciążają przewoźnika kolejowego użytkującego, może on dokonać naprawy tego wagonu w swoich zakładach naprawczych.
2.
Naprawa wagonu, o którym mowa w ust. 1, przez podmiot włączający lub w innych niż przewoźnika kolejowego użytkującego zakładach naprawczych, może być wykonana tylko za zgodą przewoźnika kolejowego włączającego.
§  55.
Czyszczenia wagonu zobowiązany jest dokonać zakład naprawczy taboru przewoźnika kolejowego użytkującego. Nie dotyczy to jednak oczyszczenia wnętrza cystern, w przypadku dokonywania naprawy przez zakłady naprawcze przewoźnika kolejowego włączającego.
§  56.
Naprawa uszkodzonego wagonu prywatnego nie może spowodować zmiany nadwozia wagonu bez zgody podmiotu włączającego i przewoźnika kolejowego włączającego.
§  57.
Pojęcie ciężko uszkodzonego wagonu oraz sposób postępowania z takimi wagonami określają przepisy RIV i PPW. Prawo do uznania ciężko uszkodzonego wagonu, jako wagonu nie nadającego się do dalszego użytku, przysługuje przewoźnikowi kolejowemu włączającemu, który musi uzasadnić swoją decyzję.
§  58.
1.
Za nie nadający się do dalszego użytku może być uznany bądź cały wagon, bądź jeden lub więcej wózków wagonu.
2.
Podstawą do uznania wagonu lub wózka za nie nadające się do dalszego użytku jest stwierdzenie, że rodzaj i zakres powstałych uszkodzeń:
1)
nie zezwala na naprawę zapewniającą pełne bezpieczeństwo ruchu,
2)
spowoduje, że koszt naprawy przekroczy wysokość odszkodowania za utratę tego wagonu lub wózka.