Rozdział 4 - Umowa włączenia wagonu prywatnego do taboru przewoźnika kolejowego - Zasady przewozu w wagonach nie należących do przewoźnika kolejowego i włączanie ich do taboru kolejowego.

Monitor Polski

M.P.1997.34.329

Akt utracił moc
Wersja od: 10 czerwca 1997 r.

Rozdział  4

Umowa włączenia wagonu prywatnego do taboru przewoźnika kolejowego

§  21.
1.
Podmiot zamierzający włączyć wagon prywatny do taboru przewoźnika kolejowego przedkłada jednostce włączającej przewoźnika wniosek o włączenie wagonu prywatnego do taboru przewoźnika kolejowego na formularzu według wzoru ustalonego przez przewoźnika kolejowego włączającego.
2.
Wniosek o włączenie wagonu prywatnego do taboru przewoźnika kolejowego powinien zawierać:
1)
nazwę i adres podmiotu włączającego,
2)
nazwę właściciela wagonów wraz z upoważnieniem dla podmiotu włączającego, jeżeli nie jest on właścicielem wagonu,
3)
dokumentację techniczną zawierającą m.in. parametry techniczno-eksploatacyjne wagonu,
4)
określenie przewoźników kolejowych użytkujących i linii, na których ma być dopuszczony przewóz wagonów, w tym dane dotyczące możliwości przewozu w komunikacji przestawczej (przy zmianie szerokości toru),
5)
przewidywaną stację macierzystą oraz lokalizację miejsca postoju wagonów,
6)
liczbę wagonów oraz okres włączenia,
7)
treść i wzór napisów na wagonach (znak firmowy, reklamy itp.),
8)
odpis decyzji organu kolejowego dozoru technicznego, dopuszczającej do eksploatacji wagon cysternę do przewozu materiałów niebezpiecznych lub rozładowywanych pod ciśnieniem oraz zbiorniki nie będące cysternami,
9)
dokument dopuszczający wagon do eksploatacji po ostatniej naprawie przed włączeniem.
§  22.
Jednostka włączająca przewoźnika wyznacza, w porozumieniu z podmiotem włączającym, stację macierzystą dla włączanych wagonów z uwzględnieniem następujących warunków:
1)
stacja macierzysta wagonu używanego również do przewozów międzynarodowych musi być otwarta do odprawy przesyłek w komunikacji międzynarodowej,
2)
w czasie postoju wagony powinny znajdować się na bocznicy podmiotu włączającego, obsługiwanej przez stację macierzystą wagonu; jednostka włączająca przewoźnika może wyrazić zgodę na włączenie wagonu również wtedy, gdy podmiot włączający nie posiada i nie współużytkuje bocznicy, jeżeli warunki eksploatacyjne na stacji macierzystej pozwalają na odstawienie wagonu na tory stacyjne,
3)
w razie okresowego braku miejsca na bocznicy podmiotu włączającego stacja macierzysta ma prawo odstawić wagony prywatne na tory stacyjne, a w razie braku miejsca na torach stacji macierzystej, przewoźnik kolejowy włączający może, po uprzednim zawiadomieniu podmiotu włączającego, wysłać wagony prywatne za wystawionym przez siebie listem przewozowym do jednej z sąsiadujących stacji, za opłatą ustaloną w taryfie dla przewozu próżnych wagonów prywatnych, na koszt podmiotu włączającego.
§  23.
Jednostka włączająca przewoźnika, która otrzymała wniosek o włączenie wagonu prywatnego, powiadamia podmiot włączający w terminie 30 dni o możliwości włączenia wagonu, podając ewentualne ograniczenia w ruchu, jakim wagon będzie podlegał.
§  24.
1.
Po wstępnym uzgodnieniu podmiot włączający zapewnia jednostce włączającej przewoźnika wszelkie możliwe środki, mające na celu umożliwienie sprawdzenia jakości produkcji wagonu i wykorzystanych przez producenta materiałów, szczególnie dla zapewnienia bezpieczeństwa ruchu kolejowego.
2.
Przy włączaniu wagonów pochodzenia zagranicznego podmiot włączający obowiązany jest przedstawić dowód własności lub posiadania wagonu, a przy wagonach, które były uprzednio włączone do taboru innego przewoźnika kolejowego - dowód, że wagony te zostały wyłączone z taboru tego przewoźnika i umowa włączenia wagonów jest rozwiązana.
3.
Za badanie wniosku o włączenie oraz przedstawionej przez podmiot włączający dokumentacji technicznej, technologii produkcji i stanu technicznego włączanych wagonów, jednostka włączająca przewoźnika nie pobiera żadnych opłat, chyba że czynności te musiały być dokonane poza granicami kraju.
4.
Po stwierdzeniu przez jednostkę włączającą przewoźnika, że wagon ze względów konstrukcyjno-technicznych może być włączony do taboru przewoźnika kolejowego, strony zawierają umowę włączenia wagonu według wzoru ustalonego przez przewoźnika kolejowego włączającego.
§  25.
1.
Po naniesieniu lub uzupełnieniu numerów i napisów wskazanych w umowie włączenia, jednostka włączająca przewoźnika dokonuje przy udziale podmiotu włączającego oględzin stanu technicznego wagonu, zwanych dalej "oględzinami technicznymi".
2.
Oględzin technicznych włączanych wagonów dokonuje się na stacji macierzystej lub na innej uzgodnionej z jednostką włączającą przewoźnika, w terminie uzgodnionym między stronami.
3.
Wagony podlegające włączeniu podmiot włączający obowiązany jest dostarczyć do stacji macierzystej lub innej wcześniej uzgodnionej w stanie próżnym, zdatne do ruchu, z kompletnym wyposażeniem w luźne części i urządzenia przewidziane w dokumentacji wagonu.
4.
Jeżeli podmiot włączający nie spełni obowiązków, o których mowa w ust. 3, jednostka włączająca przewoźnika przesuwa termin włączenia wagonu, informując podmiot włączający o przyczynie oraz o obciążeniu go kosztami za następne oględziny wagonów.
5.
Po dokonaniu oględzin technicznych strony umowy włączenia sporządzają protokół zdawczo-odbiorczy, stwierdzający ostateczne dopuszczenie wagonów do przewozu na liniach przewoźnika kolejowego włączającego lub liniach innych przewoźników kolejowych użytkujących.
6.
Za prace związane z włączeniem każdego wagonu prywatnego do taboru przewoźnika kolejowego lub aktualizację danych o jego parametrach i napisach pobiera się opłatę w wysokości określonej w taryfie przewoźnika kolejowego włączającego.
§  26.
1.
Podmiot włączający nie ma prawa bez pisemnej zgody przewoźnika kolejowego włączającego wprowadzać żadnych zmian w stanie technicznym włączonego wagonu, jego częściach składowych lub napisach.
2.
W przypadku ujawnienia przez przewoźnika kolejowego włączającego, podczas sprawdzania, dokonania zmian, o których mowa w ust. 1, bez zgody przewoźnika kolejowego włączającego, nie zagrażających bezpieczeństwu ruchu kolejowego lub przewozu rzeczy, podmiot włączający uiszcza opłatę za sprawdzenie w wysokości określonej w taryfie przewoźnika kolejowego włączającego i zobowiązany jest na swój koszt przywrócić wagon do stanu poprzedniego.
3.
Jeżeli podmiot włączający:
1)
bez zgody przewoźnika kolejowego włączającego dokona zmiany w budowie wagonu i naniesionych napisach, mogącej wpłynąć na bezpieczeństwo ruchu kolejowego bądź pogorszenie możliwości przewozu rzeczy,
2)
przedstawi dane, o których mowa w § 24 ust. 2, niezgodne ze stanem faktycznym,

przewoźnik kolejowy włączający ma prawo rozwiązania umowy bez wypowiedzenia lub odmowy przyjęcia wagonu do przewozu.

4.
Przewoźnik kolejowy włączający szczegółowo uzasadnia na piśmie rozwiązanie umowy lub odmowę przyjęcia wagonu do przewozu z przyczyn wymienionych w ust. 3.
§  27.
Jeżeli ponowne włączenie wagonu następuje u innego przewoźnika kolejowego, podmiot włączający, będący stroną poprzedniej umowy o włączenie wagonu, zobowiązany jest niezwłocznie powiadomić dotychczasowego przewoźnika kolejowego włączającego o zawarciu nowej umowy.
§  28.
Zmiana stacji macierzystej w okresie trwania umowy włączenia wagonu wymaga zmiany tej umowy oraz - jeżeli proponowana stacja macierzysta nie leży w obrębie sieci przewoźnika kolejowego włączającego - także zgody przewoźnika kolejowego użytkującego, do którego należy proponowana stacja macierzysta.
§  29.
1.
Każda ze stron może rozwiązać umowę włączenia wagonów w całości lub w odniesieniu do części włączanych wagonów, z zachowaniem trzymiesięcznego okresu wypowiedzenia, chyba że umowa przewiduje inny okres wypowiedzenia. Oświadczenie woli o zamiarze rozwiązania umowy powinno zawierać uzasadnienie.
2.
Umowa włączenia może zostać także rozwiązana:
1)
w każdym czasie, jeżeli:
a)
zmienia się właściciel wagonu prywatnego,
b)
wagon ma być włączony przez innego przewoźnika kolejowego,
c)
wagon ma być wycofany z eksploatacji,
d)
zachodzą okoliczności, o których mowa w § 26 ust. 3,
2)
w terminie jednego miesiąca, gdy którakolwiek ze stron nie wywiązuje się z obowiązków określonych w umowie włączenia,
3)
w terminie uzgodnionym między stronami, a w przypadku gdy powodem rozwiązania umowy jest konieczność dokonania zmian technicznych - w terminie nie krótszym od okresu niezbędnego na dokonanie tych zmian.
§  30.
1.
Podmiot włączający zobowiązany jest usunąć numery i napisy, świadczące o włączeniu wagonu prywatnego do taboru przewoźnika kolejowego, co powinno być potwierdzone w protokole zdawczo-odbiorczym lub oświadczeniu podmiotu włączającego:
1)
z upływem terminu wypowiedzenia umowy włączenia,
2)
przed przewozem wagonu do włączenia przez innego przewoźnika kolejowego.
2.
Jeżeli podmiot włączający nie dokona zmian w napisach na wagonie w terminie wypowiedzenia umowy, przewoźnik kolejowy włączający uprawniony jest do usunięcia numerów i napisów na wagonach, dla których umowa wygasła, na koszt podmiotu włączającego, za opłatą określoną w taryfie przewoźnika kolejowego włączającego.
§  31.
1.
Na pisemny wniosek podmiotu włączającego, złożony w jednostce włączającej przewoźnika, przewoźnik kolejowy włączający zobowiązany jest wszcząć poszukiwanie wagonu prywatnego.
2.
Na żądanie podmiotu włączającego przewoźnik kolejowy włączający przekazuje mu informacje, do jakiej stacji przeznaczenia skierowano jego wagon oraz czy jest on próżny, czy ładowny.
3.
Za poszukiwanie wagonu lub wskazanie stacji, do której skierowano wagon, przewoźnik kolejowy włączający pobiera opłatę określoną w jego taryfie. Opłat nie pobiera się, jeżeli wagon zaginął z winy przewoźnika kolejowego włączającego.
4.
Dopuszcza się ustalenie, w oddzielnej umowie pomiędzy przewoźnikiem kolejowym włączającym i podmiotem włączającym, ujednoliconych opłat za poszukiwanie wagonów.
§  32.
1.
Wagon uważa się za utracony, jeżeli nie może być oddany do dyspozycji podmiotu włączającego:
1)
w okresie 3 miesięcy od upływu terminu przewozu przesyłki, jeżeli użyty był do przewozu przesyłki,
2)
w okresie 3 miesięcy od żądania zwrotu przez podmiot włączający, jeżeli wagon był we władaniu przewoźnika kolejowego użytkującego, lecz nie służył do przewozu przesyłki.
2.
Termin, o którym mowa w ust. 1, ulega przedłużeniu o okres postoju z przyczyn nie spowodowanych przez przewoźnika kolejowego użytkującego lub z powodu uszkodzenia.
3.
Przewoźnik kolejowy włączający zobowiązany jest prowadzić poszukiwanie zaginionego wagonu przez okres 5 lat. W okresie poszukiwania nie wolno numeru zaginionego wagonu prywatnego nadać innemu wagonowi.
4.
Jeżeli w okresie do 5 lat wagon uznany za utracony zostanie odnaleziony po zapłaceniu odszkodowania, podmiot włączający może w okresie 6 miesięcy od otrzymania informacji o odnalezieniu zażądać, żeby przekazano mu ten wagon na stacji macierzystej, za zwrotem odszkodowania.