Rozdział 2 - Zasady przewozu wagonów prywatnych - Zasady przewozu w wagonach nie należących do przewoźnika kolejowego i włączanie ich do taboru kolejowego.
Monitor Polski
M.P.1997.34.329
Akt utracił moc Wersja od: 10 czerwca 1997 r.
Rozdział 2
Zasady przewozu wagonów prywatnych
Zasady przewozu wagonów prywatnych
§ 3.
Przewóz wagonów prywatnych w stanie próżnym i ładownym odbywa się za listem przewozowym.§ 4.
Nadawca może użyć wagonu prywatnego tylko do przewozu rzeczy, do których przewożenia jest on przeznaczony zgodnie z umową włączenia wagonu. Za skutki nieprzestrzegania tego przepisu odpowiedzialny jest wyłącznie nadawca.§ 5.
Prawo nadania wagonów prywatnych przysługuje:1)
w komunikacji krajowej:a)
podmiotowi włączającemu,b)
odbiorcy ostatnio przewożonej przesyłki, której nadawcą był podmiot włączający, jeżeli podmiot ten nie zastrzeże sobie prawa rozporządzania wagonem,c)
odbiorcy przesyłki lub dysponentowi, jeżeli równocześnie z listem przewozowym składa on upoważnienie wystawione przez podmiot włączający,2)
w komunikacji międzynarodowej - podmiotom określonym w obowiązujących przepisach i umowach międzynarodowych.§ 6.
1.
Nadawca obowiązany jest zawiadomić stację nadania o zamierzonym nadaniu wagonu do przewozu na dobę wcześniej, z wyjątkiem przewozów systemowych.2.
Przewoźnik kolejowy użytkujący może odmówić przyjęcia wagonu do przewozu w razie niedopełnienia obowiązku, o którym mowa w ust. 1.§ 7.
1.
Jeżeli podmiot, o którym mowa w § 5, nie dostarczy listu przewozowego dla wagonu próżnego znajdującego się na terenie kolejowym poza stacją macierzystą, przewoźnik kolejowy włączający może zwrócić na stację macierzystą za listem przewozowym wystawionym na podmiot włączający i na jego koszt każdy wagon:1)
przybyły w stanie próżnym i którego nie zaczęto ładować przed upływem terminu wolnego od opłat za zajęcie torów stacyjnych,2)
przybyły w stanie ładownym, którego po wyładunku nie rozpoczęto ładować przed upływem terminu wolnego od opłat za zajęcie torów stacyjnych.2.
Przepis ust. 1 nie dotyczy wagonów znajdujących się na bocznicy.§ 8.
1.
W przypadku ujawnienia wagonu w stanie próżnym bez dokumentów przewozowych i nalepek kierunkowych, przewoźnik kolejowy użytkujący zwraca się do podmiotu włączającego o wydanie odpowiednich dyspozycji. W razie braku odpowiedzi w ciągu 72 godzin od wysłania zapytania, przewoźnik ten kieruje wagon do stacji macierzystej bez pobierania należności przewozowych.2.
Wagon zwrócony z zagranicy w stanie próżnym bez dokumentów przewozowych przewoźnik kolejowy włączający ma prawo skierować do stacji macierzystej na koszt podmiotu włączającego za listem przewozowym wystawionym na podmiot włączający i jego koszt, jeżeli nie ma od niego odmiennych wskazówek.§ 9.
1.
Za przewóz wagonu prywatnego pobiera się należności określone w taryfie.2.
Przy przewozie wagonów prywatnych wagony włączone do taboru każdego z przewoźników kolejowych poza granicami kraju traktowane są, w zakresie należności pobieranych w kraju, na takich samych zasadach jak wagony włączone do taboru przewoźnika kolejowego na terenie kraju.§ 10.
Za zajęcie torów stacyjnych terminy wolne od opłat i stawki tych opłat określa taryfa.§ 11.
1.
Przy przewozie wagonów ładownych deklaracja wartości obejmuje tylko wartość przewożonych rzeczy.2.
Nie deklaruje się wartości przewożonego wagonu próżnego.§ 12.
W razie uszkodzenia wagonu przewożonego w stanie ładownym, przewoźnik kolejowy użytkujący powiadamia o tym fakcie podmiot włączający oraz, zależnie od okoliczności:1)
żąda od nadawcy wskazówek co do postępowania z rzeczami i wagonem albo2)
przeładowuje rzeczy do innego wagonu bez zwracania się do nadawcy o wskazówki, albo3)
likwiduje przesyłkę zawierającą żywe zwierzęta, rzeczy niebezpieczne lub ulegające zepsuciu.§ 13.
1.
Termin przewozu przedłuża się o czas trwania przerwy w przewozie spowodowanej uszkodzeniem wagonów, pod warunkiem że przewoźnik kolejowy użytkujący nie ponosi odpowiedzialności za to uszkodzenie.2.
Jeżeli rzeczy z uszkodzonego wagonu przeładowano do innego wagonu, przerwa w przewozie kończy się, gdy po przeładowaniu można podjąć dalszy przewóz.3.
Jeżeli za uszkodzenie wagonu przewoźnik kolejowy użytkujący nie ponosi odpowiedzialności, koszty przewozu wagonu, do którego przesyłka zostanie przeładowana, i koszty jego zwrotu do stacji macierzystej oraz koszty dodatkowe powstałe w związku z koniecznością uzyskania i wykonania wskazówek obciążają przesyłkę.§ 14.
1.
Podmiot włączający nabywa prawo do realizacji przewozów wagonem prywatnym od następnego dnia po zawarciu umowy włączenia wagonu.2.
Podmiot włączający może swoje prawo do rozporządzania wagonem prywatnym przekazać dysponentowi.