Rozdział 2 - Zasady przewozu wagonów prywatnych - Zasady przewozu w wagonach nie należących do przewoźnika kolejowego i włączanie ich do taboru kolejowego.

Monitor Polski

M.P.1997.34.329

Akt utracił moc
Wersja od: 10 czerwca 1997 r.

Rozdział  2

Zasady przewozu wagonów prywatnych

§  3.
Przewóz wagonów prywatnych w stanie próżnym i ładownym odbywa się za listem przewozowym.
§  4.
Nadawca może użyć wagonu prywatnego tylko do przewozu rzeczy, do których przewożenia jest on przeznaczony zgodnie z umową włączenia wagonu. Za skutki nieprzestrzegania tego przepisu odpowiedzialny jest wyłącznie nadawca.
§  5.
Prawo nadania wagonów prywatnych przysługuje:
1)
w komunikacji krajowej:
a)
podmiotowi włączającemu,
b)
odbiorcy ostatnio przewożonej przesyłki, której nadawcą był podmiot włączający, jeżeli podmiot ten nie zastrzeże sobie prawa rozporządzania wagonem,
c)
odbiorcy przesyłki lub dysponentowi, jeżeli równocześnie z listem przewozowym składa on upoważnienie wystawione przez podmiot włączający,
2)
w komunikacji międzynarodowej - podmiotom określonym w obowiązujących przepisach i umowach międzynarodowych.
§  6.
1.
Nadawca obowiązany jest zawiadomić stację nadania o zamierzonym nadaniu wagonu do przewozu na dobę wcześniej, z wyjątkiem przewozów systemowych.
2.
Przewoźnik kolejowy użytkujący może odmówić przyjęcia wagonu do przewozu w razie niedopełnienia obowiązku, o którym mowa w ust. 1.
§  7.
1.
Jeżeli podmiot, o którym mowa w § 5, nie dostarczy listu przewozowego dla wagonu próżnego znajdującego się na terenie kolejowym poza stacją macierzystą, przewoźnik kolejowy włączający może zwrócić na stację macierzystą za listem przewozowym wystawionym na podmiot włączający i na jego koszt każdy wagon:
1)
przybyły w stanie próżnym i którego nie zaczęto ładować przed upływem terminu wolnego od opłat za zajęcie torów stacyjnych,
2)
przybyły w stanie ładownym, którego po wyładunku nie rozpoczęto ładować przed upływem terminu wolnego od opłat za zajęcie torów stacyjnych.
2.
Przepis ust. 1 nie dotyczy wagonów znajdujących się na bocznicy.
§  8.
1.
W przypadku ujawnienia wagonu w stanie próżnym bez dokumentów przewozowych i nalepek kierunkowych, przewoźnik kolejowy użytkujący zwraca się do podmiotu włączającego o wydanie odpowiednich dyspozycji. W razie braku odpowiedzi w ciągu 72 godzin od wysłania zapytania, przewoźnik ten kieruje wagon do stacji macierzystej bez pobierania należności przewozowych.
2.
Wagon zwrócony z zagranicy w stanie próżnym bez dokumentów przewozowych przewoźnik kolejowy włączający ma prawo skierować do stacji macierzystej na koszt podmiotu włączającego za listem przewozowym wystawionym na podmiot włączający i jego koszt, jeżeli nie ma od niego odmiennych wskazówek.
§  9.
1.
Za przewóz wagonu prywatnego pobiera się należności określone w taryfie.
2.
Przy przewozie wagonów prywatnych wagony włączone do taboru każdego z przewoźników kolejowych poza granicami kraju traktowane są, w zakresie należności pobieranych w kraju, na takich samych zasadach jak wagony włączone do taboru przewoźnika kolejowego na terenie kraju.
§  10.
Za zajęcie torów stacyjnych terminy wolne od opłat i stawki tych opłat określa taryfa.
§  11.
1.
Przy przewozie wagonów ładownych deklaracja wartości obejmuje tylko wartość przewożonych rzeczy.
2.
Nie deklaruje się wartości przewożonego wagonu próżnego.
§  12.
W razie uszkodzenia wagonu przewożonego w stanie ładownym, przewoźnik kolejowy użytkujący powiadamia o tym fakcie podmiot włączający oraz, zależnie od okoliczności:
1)
żąda od nadawcy wskazówek co do postępowania z rzeczami i wagonem albo
2)
przeładowuje rzeczy do innego wagonu bez zwracania się do nadawcy o wskazówki, albo
3)
likwiduje przesyłkę zawierającą żywe zwierzęta, rzeczy niebezpieczne lub ulegające zepsuciu.
§  13.
1.
Termin przewozu przedłuża się o czas trwania przerwy w przewozie spowodowanej uszkodzeniem wagonów, pod warunkiem że przewoźnik kolejowy użytkujący nie ponosi odpowiedzialności za to uszkodzenie.
2.
Jeżeli rzeczy z uszkodzonego wagonu przeładowano do innego wagonu, przerwa w przewozie kończy się, gdy po przeładowaniu można podjąć dalszy przewóz.
3.
Jeżeli za uszkodzenie wagonu przewoźnik kolejowy użytkujący nie ponosi odpowiedzialności, koszty przewozu wagonu, do którego przesyłka zostanie przeładowana, i koszty jego zwrotu do stacji macierzystej oraz koszty dodatkowe powstałe w związku z koniecznością uzyskania i wykonania wskazówek obciążają przesyłkę.
§  14.
1.
Podmiot włączający nabywa prawo do realizacji przewozów wagonem prywatnym od następnego dnia po zawarciu umowy włączenia wagonu.
2.
Podmiot włączający może swoje prawo do rozporządzania wagonem prywatnym przekazać dysponentowi.