Rozdział 2 - Podział zysku. - Zasady podziału zysku oraz finansowanie środków obrotowych państwowych przedsiębiorstw wykonawstwa inwestycyjnego podległych prezydiom rad narodowych.

Monitor Polski

M.P.1959.42.192

Akt utracił moc
Wersja od: 1 stycznia 1959 r.

II.

Podział zysku.

§  3.
1.
Zysk przedsiębiorstwa dzieli się na:
1)
wpłatę do budżetu terenowego,
2)
odpisy na fundusz zakładowy,
3)
odpisy na fundusz rezerwowy,
4)
odpisy na fundusz rozwoju przedsiębiorstwa.
2.
Przed dokonaniem podziału zysku podlega on weryfikacji w trybie określonym w uchwale nr 332 Rady Ministrów z dnia 16 sierpnia 1957 r. w sprawie badania sprawozdań finansowych przedsiębiorstw państwowych działających według zasad rozrachunku gospodarczego (Monitor Polski Nr 73, poz. 438) w drodze ustalenia, w jakim stopniu został on uzyskany:
1)
w rezultacie wysiłku skierowanego na zwiększenie produkcji, wzbogacenie jej asortymentu i podniesienie jakości oraz efektywne obniżenie kosztów własnych (zysk prawidłowy),
2)
wskutek zmian cen sprzedawanych wyrobów i taryf świadczonych usług, jak również urzędowych zmian cen zużywanych środków produkcji i taryf usług, wysokości marż, stawek płac, składek na ubezpieczenia państwowe i społeczne, stawek podatkowych, stopy procentowej oraz norm amortyzacji (zysk niezależny od działalności przedsiębiorstw),
3)
w wyniku niewłaściwej działalności przedsiębiorstwa (zysk nieprawidłowy).
3.
Za nieprawidłowy uważa się zysk osiągnięty przez przedsiębiorstwo w sposób naruszający interes społeczny lub obowiązujące przepisy, a mianowicie przez:
1)
sprzedaż nie wykonanych robót (przefakturowania),
2)
nieprawidłowe rozliczenie odzysku materiałów,
3)
nieprawidłowe rozliczenie kosztów,
4)
niedokonywanie remontów, powodujące utrzymanie w złym stanie budynków, maszyn i urządzeń lub ich niszczenie,
5)
niedokonywanie prawidłowych odpisów amortyzacyjnych,
6)
niedokonywanie planowanych nakładów na bezpieczeństwo i higienę pracy,
7)
preferowanie produkcji wysokorentownej przy nieuzasadnionym i z uszczerbkiem dla potrzeb ludności i przedsiębiorstw zmniejszeniu produkcji niskorentownej, określonej w zadaniach planu,
8)
naruszenie obowiązujących przepisów dotyczących ustalania bądź stosowania cen i taryf,
9)
niedotrzymanie obowiązujących receptur lub technicznych warunków produkcji z uszczerbkiem dla uzasadnionych interesów odbiorców.
4.
Ministrowie sprawujący nadzór nad właściwymi organami prezydiów wojewódzkich rad narodowych:
1)
mogą określić inne przypadki, poza wymienionymi w ust. 3, w których sposób osiągnięcia zysku przedsiębiorstwa będzie uważany za naruszający interes społeczny,
2)
polecą sporządzenie wykazów receptur i technicznych warunków produkcji, których niedotrzymanie powoduje obniżenie jakości produkcji z istotnym uszczerbkiem dla interesów odbiorców.
5.
Zysk niezależny od działalności przedsiębiorstw i nieprawidłowy podlega wpłacie na rachunki właściwych wojewódzkich jednostek nadrzędnych (zjednoczeń, zarządów, wydziałów) nad przedsiębiorstwami i może być wykorzystany jako fundusz celowy na finansowanie inwestycji zdecentralizowanych w przedsiębiorstwach objętych działalnością danej jednostki nadrzędnej (zjednoczenia, zarządu, wydziału).
6.
Szczegółowe zasady i tryb dokonywania wpłat, o których mowa w ust. 5, na fundusz celowy oraz wykorzystania środków funduszu określi Minister Finansów w porozumieniu z zainteresowanymi ministrami.
7.
Jeżeli urzędowa zmiana cen w istotny sposób zmienia rentowność danej gałęzi produkcji, prezydia właściwych rad narodowych w porozumieniu z prezydium wojewódzkiej rady narodowej mogą zmienić plan finansowy tej gałęzi na dany okres sprawozdawczy z zachowaniem przepisów prawa budżetowego.
§  4.
1.
Przedsiębiorstwa dokonują wpłat z zysku do budżetu według stawek przewidzianych w załączonej tabeli.
2.
W wyjątkowych, gospodarczo uzasadnionych przypadkach prezydia wojewódzkich rad narodowych mogą stawki wpłat z zysku do budżetu obniżyć lub podwyższyć, jednakże w takich granicach, aby łączna suma wpłat przedsiębiorstw do budżetu nie była wyższa od kwoty wynikającej z zastosowania tabeli do wszystkich przedsiębiorstw danego województwa.
3.
Korekty stawek wpłat z zysku do budżetu, o których mowa w ust. 2, ustalą prezydia wojewódzkich rad narodowych w okresie umożliwiającym ich uwzględnienie przy opracowaniu planów i budżetów terenowych.
4.
W odniesieniu do przedsiębiorstw, w których planowana rentowność przekracza 12%, prezydia wojewódzkich rad narodowych w uzgodnieniu z prezydiami powiatowych (miejskich) rad narodowych mogą ustalić w planach finansowych przedsiębiorstw obowiązek odprowadzania na rzecz jednostkowego budżetu województwa części nadwyżki zysku oprócz należnych wpłat z zysku do budżetu według tabeli w wysokości:

do 10% zysku przy rentowności od 12% do 18%,

do 20% zysku przy rentowności ponad 18%.

5.
Środki, o których mowa w ust. 4, prezydia wojewódzkich rad narodowych przekazują właściwym wojewódzkim jednostkom nadrzędnym (zjednoczeniom, zarządom, wydziałom) nad przedsiębiorstwami. Środki te powiększają fundusze celowe wojewódzkich jednostek nadrzędnych (zjednoczeń, zarządów, wydziałów) nad przedsiębiorstwami, przeznaczone na finansowanie inwestycji zdecentralizowanych.
§  5.
Zasady i tryb dokonywania odpisów z zysku na fundusz zakładowy ustalają odrębne przepisy.
§  6.
1.
Na fundusz rezerwowy przedsiębiorstwa odpisują część zysku w wysokości ustalonej przez prezydium właściwej rady narodowej, nie przekraczającej jednak 10% planowanego rocznego osobowego funduszu płac przedsiębiorstwa. Z chwilą zakumulowania sumy wynoszącej 10% planowanego rocznego funduszu płac przedsiębiorstwa odpisy na fundusz rezerwowy ustają.
2.
Środki funduszu rezerwowego służą na pokrycie strat przedsiębiorstwa.
§  7.
1.
W razie poniesienia przez przedsiębiorstwo straty przekraczającej wysokość posiadanego w danym okresie funduszu rezerwowego bank zmniejsza wypłatę środków pieniężnych na płace o sumę przekroczenia.
2.
W przypadku przewidzianym w ust. 1 brakującą na wypłatę wynagrodzeń sumę przedsiębiorstwo otrzymuje z budżetu właściwej rady narodowej. Otrzymana dotacja podlega zwrotowi do budżetu najpóźniej w ciągu 6 miesięcy od daty jej otrzymania. Podejmując decyzję o wypłacie brakującej sumy prezydium rady narodowej powinno jednocześnie przedsięwziąć środki w kierunku uzdrowienia gospodarki przedsiębiorstwa bądź zarządzić jego likwidację w przepisanym trybie.
3.
Zasady bankowej kontroli funduszu płac regulują odrębne przepisy.
§  8.
Część zysku pozostającą po dokonaniu wpłat do budżetów oraz odpisów na fundusz zakładowy i fundusz rezerwowy przeznacza się na fundusz rozwoju przedsiębiorstwa.