§ 8. - Zasady organizacji terenowego przemysłu materiałów budowlanych.

Monitor Polski

M.P.1950.A-121.1488

Akt utracił moc
Wersja od: 10 lutego 1951 r.
§  8.
Przy ustalaniu list zakładów, które w myśl § 7 mają być przekazane poszczególnych resortom, władzom i przedsiębiorstwom, należy się kierować następującymi zasadami:
1) 1
za terenowy przemysł materiałów budowlanych w rozumieniu niniejszej uchwały, który w zasadzie powinien być prowadzony przez WRN, uważa się zakłady następujących rodzajów przemysłu, o ile ich produkcja zaspokaja głównie potrzeby lokalne:

cegielnie,

wytwórnie cegły silikatowej (wapienno-piaskowej),

kaflarnie,

wytwórnie wyrobów ogniotrwałych,

dachówczarnie,

wytwórnie materiałów izolacyjnych,

wytwórnie kredy i gipsu,

kamieniołomy kamieni budowlanych i szlachetnych,

kopalnie glinek ogniotrwałych,

wapienniki,

żwirownie i piaskownie,

wytwórnie mat trzcinowych, kopalnie glinki malarskiej;

2)
większe zakłady państwowego przemysłu materiałów budowlanych prowadzone będą przez właściwe centralne zarządy przemysłów, podległe Ministerstwu Przemysłu Lekkiego, których działalność obejmuje produkcję materiałów budowlanych. Przy zaliczaniu zakładu do kategorii większych zakładów należy kierować się rozmiarem jego produkcji, wyposażeniem technicznym, stanem organizacyjnym i znaczeniem dla zaopatrzenia;
3)
zakłady państwowego przemysłu materiałów budowlanych ściśle związane z prowadzeniem innych rodzajów przemysłu kluczowego, mogą podlegać w drodze wyjątku Ministerstwu Górnictwa lub Ministerstwu Przemysłu Ciężkiego;
4)
zakłady państwowego przemysłu materiałów budowlanych ściśle związane z prowadzeniem poszczególnych państwowych gospodarstw rolnych podlegać mogą w drodze wyjątku Ministerstwu Rolnictwa i Reform Rolnych;
5)
niektóre zakłady państwowego przemysłu materiałów budowlanych mogą być prowadzone przez Ministerstwo Budownictwa lub Ministerstwo Komunikacji, o ile szczególne potrzeby wymienionych ministerstw to uzasadniają. W szczególności większe kamieniołomy, produkujące głównie na potrzeby budownictwa drogowego, będą prowadzone przez Ministerstwo Komunikacji; natomiast mniejsze tego rodzaju kamieniołomy, żwirownie i piaskownie - przez powiatowe (miejskie) rady narodowe i podlegać będą wydziałom lub referatom komunikacyjnym prezydiów właściwych rad narodowych, żwirownie zaś i piaskownie produkujące dla potrzeb budownictwa kolejowego będą prowadzone przez przedsiębiorstwo "Polskie Koleje Państwowe".
1 § 8 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 uchwały nr 41 z dnia 24 stycznia 1951 r. (M.P.51.A-9.141) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 10 lutego 1951 r.