Rozdział 7 - Stosunki między generalnym wykonawcą, podwykonawcą i zleceniodawcą. - Zasady organizacji finansowej i systemu finansowego na rok 1951 przedsiębiorstw wykonawstwa inwestycyjnego rozliczających się z budżetem centralnym.

Monitor Polski

M.P.1951.A-23.290

Akt utracił moc
Wersja od: 31 grudnia 1951 r.

VII.

Stosunki między generalnym wykonawcą, podwykonawcą i zleceniodawcą.

§  30.
W przypadkach, gdy jednostka działająca na zasadzie pełnego lub wewnętrznego pełnego rozrachunku gospodarczego zawarła umowę ze zleceniodawcą w charakterze generalnego wykonawcy w rozumieniu § 37 instrukcji Nr 21 Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego dla sporządzenia planu inwestycyjnego na rok 1951, obowiązują następujące zasady rozrachunku finansowego między zleceniodawcą, generalnym wykonawcą i podwykonawcą:
a)
Umowa między zleceniodawcą a generalnym wykonawcą obejmuje całość robót budowlano-montażowych, które mają być wykonane na danym placu budowy. W zasadniczej umowie lub w jej uzupełnieniu (umowie dodatkowej) należy wymienić rodzaj i wartość robót, które generalny wykonawca zleci lub może zlecić do wykonania podwykonawcom. Na te ostatnie roboty umowy są zawierane przez generalnego wykonawcą i podwykonawców w ramach pokrycia finansowego, przewidzianego w umowie lub jej uzupełnieniu.
b)
Rachunki przejściowe i ostateczne wystawiane są na zleceniodawcę i podawane do inkasa wyłącznie przez generalnego wykonawcę, zarówno w zakresie robót wykonywanych przez niego bezpośrednio jak i w zakresie robót wykonywanych przez podwykonawców. Rozrachunek między generalnym wykonawcą a podwykonawcą przeprowadzany jest na podstawie rachunków wystawianych i podawanych na inkaso przez podwykonawcę na generalnego wykonawcę. Rachunki te pokrywane są ze środków obrotowych generalnego wykonawcy.
c)
Zaliczkę, o której mowa w § 17 niniejszego zarządzenia, pobiera od zleceniodawcy generalny wykonawca co do wszystkich robót objętych umową generalną. Z zaliczki tej generalny wykonawca przelewa odpowiednie kwoty na rachunek podwykonawców, stosownie do umów z nimi zawieranych. Z tytułu tych ostatnich zaliczek podwykonawca rozlicza się z generalnym wykonawcą, z tytułu zaś całości zaliczki otrzymanej od zleceniodawcy generalny wykonawca - ze zleceniodawcą.
d)
Rozliczenie między generalnym wykonawcą i podwykonawcą za ewentualne wzajemne usługi, jak udostępnienie dróg, magazynów, pomieszczeń biurowych, siły i światła, środków transportowych itp., następuje na podstawie odrębnie składanych rachunków. Rozliczenia za te usługi nie wpływają na wysokość zobowiązań zleceniodawcy z tytułu wykonywanych robót.