Rozdział 3 - System finansowy zarządów budynków mieszkalnych działających jako przedsiębiorstwa na rozrachunku gospodarczym i jako zakłady budżetowe. - Zasady organizacji finansowej i systemu finansowego zarządów budynków mieszkalnych.

Monitor Polski

M.P.1960.65.307

Akt utracił moc
Wersja od: 20 sierpnia 1960 r.

III.

System finansowy zarządów budynków mieszkalnych działających jako przedsiębiorstwa na rozrachunku gospodarczym i jako zakłady budżetowe.

§  4.
1.
Przedsiębiorstwo lub zakład planuje ogólną kwotę kosztów działalności podstawowej uwzględniając ilość administrowanej powierzchni użytkowej oraz opierając się na wskaźnikach kosztów na 1 m2 powierzchni użytkowej.
2.
W kosztach działalności podstawowej mieszczą się koszty eksploatacji i odpisy na fundusz napraw, podatki i opłaty publiczne oraz nagrody dla pracowników.
3.
Jeżeli obowiązujące czynsze i opłaty za dostarczone usługi nie pokrywają kosztów działalności podstawowej przedsiębiorstwa (zakładu), prezydium właściwej rady narodowej pokrywa ze środków budżetowych różnicę między wpływami z tytułu wpłaconych czynszów i opłat za dostarczone usługi a kosztami ustalonymi według zasad podanych w § 3 ust. 5. Ponadto prezydium właściwej rady narodowej przyznaje ze środków budżetowych przedsiębiorstwom dotacje w wysokości 3% normatywnych kosztów podstawowej działalności przedsiębiorstwa, zakładom zaś w wysokości 2% tych kosztów. Jeżeli wpływy z czynszów i opłat przekraczają koszty podstawowej działalności przedsiębiorstwa (zakładu), otrzymuje ono dotację w takiej wysokości, by łącznie z osiągniętą nadwyżką wpływów ponad koszty działalności nie przekraczała ona 3% bądź 2% normatywnych kosztów podstawowej działalności przedsiębiorstwa (zakładu). Przyznawane dotacje poza przypadkami wymienionymi w zdaniu pierwszym określane są w niniejszej uchwale jako marża zarobkowa przedsiębiorstwa (zakładu).
4.
Jeżeli przedsiębiorstwo (zakład) nie wykona planu inkasa należności z tytułu czynszów i opłat za usługi, marża zarobkowa, o której mowa w ust. 3, zostaje obniżona o 1% za każde 10% nie wykonanego planu inkasa należności.
5.
Minister Gospodarki Komunalnej w porozumieniu z Ministrem Finansów ustali przypadki, w których niewykonanie planu inkasa należności zostanie uznane za nie zawinione przez przedsiębiorstwo (zakład). W przypadkach tych marża zarobkowa nie ulega zmniejszeniu.
6.
Przedsiębiorstwa zarządu budynków mieszkalnych dokonują umorzeń środków trwałych opierając się na obowiązujących stawkach procentowych, lecz nie dokonują odpisów amortyzacyjnych. Wysokość umorzeń pomniejsza się o koszt wykonanych remontów kapitalnych.
§  5.
Prezydium właściwej rady narodowej może zmienić plan finansowy przedsiębiorstwa (zakładu) przy zachowaniu obowiązujących przepisów z zakresu prawa budżetowego, o ile rentowność przedsiębiorstwa (zakładu) zmienia się w istotny sposób w wyniku zarządzonych zmian organizacyjnych albo zmiany cen.
§  6.
1.
Należności od najemców z tytułu dostarczonego przez przedsiębiorstwo (zakład) ciepła i ciepłej wody z urządzeń centralnego ogrzewania oraz z tytułu używania dźwigów osobowych są rozliczane z najemcami bezwynikowo według kosztu własnego obliczonego łącznie z amortyzacją urządzeń centralnego ogrzewania lub dźwigów oraz z narzutami na koszty ogólne.
2.
Właściwe rady narodowe mogą wprowadzić górną granicę opłat za świadczenia, o których mowa w ust. 1, z tym że opłaty te powinny być ustalane na poziomie kosztów własnych.
3.
Wykonywane przez przedsiębiorstwo (zakład) naprawy i remonty, których wykonywanie należy zgodnie z obowiązującymi przepisami do najemców lokali, rozliczane są ze zleceniodawcami według obowiązujących cenników.
4.
Dopłata budżetowa na działalność podstawową korygowana jest wynikami innej działalności przedsiębiorstwa (zakładu), a w szczególności wymienionej w ust. 1 i 3.
§  7.
Zarządom budynków mieszkalnych działającym jako zakłady budżetowe przysługują uprawnienia przewidziane dla przedsiębiorstw w zakresie zawierania umów, zaciągania kredytów bankowych oraz dokonywania odpisów na fundusz napraw.
§  8.
Do kosztów działalności podstawowej zalicza się:
1)
koszty eksploatacji budynków mieszkalnych,
2)
odpis na fundusz napraw,
3)
podatki i opłaty publiczne,
4)
nagrody dla pracowników, określone odrębnymi przepisami.
§  9.
Do kosztów eksploatacji wlicza się:
1)
koszty bezpośrednie, obejmujące koszty osobowe i rzeczowe bezpośrednio związane z eksploatacją administrowanych budynków, jak płace i narzuty na płace administratorów i dozorców, usługi obce, materiały do celów eksploatacyjnych (z wyłączeniem materiałów służących do napraw) oraz inne koszty bezpośrednie,
2)
narzuty kosztów zarządu i administracji ogólnej, jak płace i narzuty na płace pracowników dyrekcji przedsiębiorstwa (zakładu) oraz ich koszty podróży służbowych, utrzymanie biura dyrekcji oraz inwentarza biurowego i inne koszty zarządu administracji ogólnej rozliczane na wszystkie rodzaje działalności przedsiębiorstwa (zakładu) w formie narzutu kosztów zarządu i administracji ogólnej.
§  10.
1.
Fundusz napraw służy na pokrycie kosztów konserwacji, remontów bieżących i kapitalnych oraz drobnych inwestycji.
2.
Minister Gospodarki Komunalnej ustali kryteria podziału remontów budynków mieszkalnych na kapitalne i pozostałe oraz w porozumieniu z Prezesem Głównego Urzędu Statystycznego ustali formę sprawozdawczości z wykonania remontów.
§  11.
Do wpływów z działalności podstawowej przedsiębiorstwa (zakładu) zalicza się:
1)
czynsz i opłaty za świadczenia za lokale mieszkalne,
2)
czynsze za lokale użytkowe łącznie z pobieranymi opłatami za wodę i kanalizację,
3)
kary za zwłokę w opłatach najemców,
4)
podatki od lokali i miejski inkasowane od najemców,
5)
dopłaty budżetowe w wysokości ustalonej według zasad określonych w § 4 ust. 3.
§  12.
1.
Prezydium rady narodowej przekazuje przedsiębiorstwu (zakładowi) co miesiąc 1/3 kwoty dopłaty budżetowej określonej w § 4 ust. 3, a planowanej kwartalnie.
2.
Dopłata budżetowa, o której mowa w ust. 1, ma charakter zaliczkowy.
3.
Rozliczenie z tytułu dopłat budżetowych następuje po zakończeniu każdego kwartału na podstawie kwartalnego sprawozdania finansowego przedsiębiorstwa (zakładu) w oparciu o faktycznie administrowaną powierzchnię użytkową. W odniesieniu do IV kwartału rozliczenie następuje na podstawie zatwierdzonego zgodnie z obowiązującymi przepisami rocznego sprawozdania finansowego przedsiębiorstwa (zakładu).
§  13.
1.
Marżę zarobkową z całokształtu działalności przedsiębiorstwa, nie przekraczającą 3% normatywnych kosztów działalności podstawowej, przeznacza się na:
1)
fundusz rozwoju,
2)
fundusz napraw z przeznaczeniem na drobne inwestycje związane bezpośrednio z administrowanymi budynkami.
2.
Marżę zarobkową w zakładach, nie przekraczającą 2% kosztów działalności podstawowej, przeznacza się na fundusz napraw na cele drobnych inwestycji związanych bezpośrednio z administrowanymi budynkami.
§  14.
1.
Marża zarobkowa przekraczająca normy ustalone w § 13 podlega wpłacie do budżetu.
2.
W razie poniesienia straty przez przedsiębiorstwo bądź powstania niedoboru w zakładzie strata lub niedobór są pokrywane z budżetu właściwej rady narodowej. Równocześnie prezydium właściwej rady narodowej obowiązane jest do zastosowania środków zapewniających uzdrowienie działalności gospodarczej i finansowej przedsiębiorstwa bądź zakładu.
3.
Dotacji na pokrycie straty lub pokrycie niedoboru udziela się na podstawie kwartalnych sprawozdań finansowych, a w odniesieniu do IV kwartału - na podstawie zatwierdzonych zgodnie z obowiązującymi przepisami rocznych sprawozdań finansowych przedsiębiorstwa (zakładu).
§  15.
Odpisów na fundusze dokonuje się zaliczkowo na podstawie okresowych sprawozdań finansowych. Rozliczenie ostateczne następuje na podstawie rocznego sprawozdania finansowego.
§  16.
Na fundusz rozwoju przedsiębiorstw przeznacza się:
1)
część marży zarobkowej zgodnie z § 13 ust. 1,
2)
nadwyżki środków obrotowych.
§  17.
1.
Fundusz rozwoju przeznacza się w pierwszej kolejności na pokrycie niedoborów bądź powiększenie własnych środków obrotowych w granicach normatywów z uwzględnieniem pasywów stałych.
2.
Pozostałe środki z funduszu rozwoju, po uzupełnieniu środków obrotowych (ust. 1), przedsiębiorstwo przenosi na fundusz napraw z przeznaczeniem na finansowanie napraw lub drobnych inwestycji.
3.
Jeżeli potrzeby przedsiębiorstw w zakresie uzupełnienia niedoborów bądź wzrostu środków obrotowych w granicach normatywu wyprzedzają w czasie wygospodarowanie funduszu rozwoju przedsiębiorstwa, bank może udzielić przedsiębiorstwu na te cele kredytu, który podlega spłacie z wygospodarowanego następnie funduszu rozwoju.
§  18.
W razie stwierdzenia występującego w ciągu roku nadmiaru środków obrotowych, powodującego nieuzasadnione gromadzenie środków lub inne nieprawidłowości w gospodarce finansowej przedsiębiorstwa, prezydium właściwej rady narodowej z własnej inicjatywy lub na wniosek banku może zablokować część środków obrotowych na odrębnym, oprocentowanym rachunku bankowym na okres nie dłuższy niż do końca roku.
§  19.
1.
Odpisy miesięczne lub kwartalne na fundusz rozwoju przedsiębiorstwa mają charakter zaliczkowy. Ostateczny jest odpis roczny.
2.
Wysokość odpisu rocznego na fundusz rozwoju przedsiębiorstwa ustala się mnożąc zysk prawidłowy po zweryfikowaniu zysku bilansowego przez planowany wskaźnik podziału zysku przeznaczonego na ten fundusz w planie rocznym przedsiębiorstwa.
§  20.
Wyposażenie w środki obrotowe nowo organizowanych przedsiębiorstw, jak również zwiększenie tego wyposażenia w związku z przyjęciem do eksploatacji nowej powierzchni lub nowych urządzeń usługowych dokonywane jest z budżetów terenowych.
§  21.
1.
Normatywy środków obrotowych oraz ich wzrost lub zmniejszenie w ciągu roku ustalają przedsiębiorstwa we własnym zakresie po zasięgnięciu opinii banku finansującego ich działalność, przy zachowaniu zasad normowania środków obrotowych.
2.
Zasady normowania środków obrotowych ustali Minister Gospodarki Komunalnej zgodnie z ogólnymi zasadami określonymi przez Ministra Finansów.
§  22.
Niedobór środków obrotowych na początek roku oraz wzrost środków obrotowych w ciągu roku podlegają pokryciu z funduszu rozwoju przedsiębiorstwa, a w braku środków na tym funduszu - z kredytu bankowego spłacanego z tego funduszu.
§  23.
1.
Fundusz napraw tworzy się:
1)
z odpisów na fundusz napraw (§ 3 ust. 1),
2)
ze środków uzyskanych z funduszu szkód górniczych w zakresie przeznaczonym na naprawy - w związku ze szkodami wyrządzanymi w budynkach mieszkalnych,
3)
z części marży zarobkowej (§ 13),
4)
z części funduszu rozwoju nie zużytej na uzupełnienie środków obrotowych (§ 17 ust. 2),
5)
z nadwyżek wpływu nad kosztami likwidacji (z wyjątkiem nieruchomości sprzedawanych) środków trwałych (w przedsiębiorstwach),
6)
z pożyczek udzielanych przez bank z rachunku kaucji mieszkaniowych lub innych pożyczek,
7)
z dotacji rad narodowych,
8)
ze środków uzyskanych z innych źródeł określonych specjalnymi przepisami.
2.
Środki, o których mowa w ust. 1, przedsiębiorstwo (zakład) odprowadza na specjalny rachunek bankowy funduszu w terminie do dnia 12 każdego miesiąca.
3.
Środki funduszu napraw określone w ust. 1 pkt 1, 2, 4, 5, 6, 7 oraz 8 są przeznaczone na sfinansowanie wszelkiego rodzaju remontów, do których przeprowadzenia jest zobowiązane przedsiębiorstwo (zakład) na koszt własny. Ze środków funduszu napraw nie można finansować napraw i remontów zleconych przez osoby trzecie oraz przez najemców, gdy zgodnie z obowiązującymi przepisami najemca zobowiązany jest do pokrycia kosztu tych napraw.
4.
Środki funduszu napraw, określone w ust. 1 pkt 3, mogą być przeznaczone na drobne inwestycje związane bezpośrednio z administrowanymi budynkami.
5.
Odsetki od pożyczek wymienionych w ust. 1 pkt 6 spłacane są z funduszu napraw.