Rozdział 4 - Otwieranie, przekazywanie i przesunięcia kredytów oraz dokonywanie wydatków i pobieranie dochodów budżetowych. - Zasady i tryb wykonywania budżetu Państwa na rok 1952.

Monitor Polski

M.P.1952.A-24.304

Akt utracił moc
Wersja od: 1 stycznia 1952 r.

Rozdział  4.

Otwieranie, przekazywanie i przesunięcia kredytów oraz dokonywanie wydatków i pobieranie dochodów budżetowych.

§  14.
1.
Wykorzystanie kredytów budżetowych, z wyjątkiem przypadków przewidzianych w ust. 3 i w § 19, może nastąpić dopiero po ich otwarciu lub przekazaniu.
2.
Kredyty budżetowe otwierane są przez:
1)
Ministra Finansów w zakresie budżetu centralnego;
2)
kierowników wydziałów finansowych prezydiów rad narodowych w zakresie budżetów terenowych.
3.
W zakresie budżetów gmin i miast nie stanowiących powiatów prezydia rad narodowych nie otwierają kredytów budżetowych, lecz wykorzystują je w ramach kwartalnych planów wykonania danego budżetu i kwartalnych planów pokrycia finansowego inwestycji (§§ 11, 12 i 18).
4.
Jeżeli miasta nie stanowiące powiatów lub gminy prowadzą gospodarkę w większych rozmiarach, prezydium właściwej powiatowej rady narodowej może postanowić, że w stosunku do gospodarki kredytami budżetowymi, objętymi budżetami tych miast lub gmin, mają zastosowanie przepisy niniejszego rozdziału obowiązujące prezydia rad narodowych wyższego stopnia.
§  15.
1.
W zakresie dysponowania otwartymi kredytami budżetowymi - bezpośrednich wykonawców budżetu określonych w § 6 ust. 1 pkt 2 dzieli się na dysponentów głównych, zwanych również dysponentami pierwszego stopnia, oraz dysponentów drugiego i trzeciego stopnia.
2.
Głównymi dysponentami kredytów są bezpośredni wykonawcy budżetu, dla których kredyty budżetowe otwierane są przez organa finansowe (§ 14 ust. 2).
3.
Dysponentami kredytów drugiego stopnia są jednostki budżetowe, dla których dysponenci główni przekazują kredyty do dalszego podziału (przekazania) między jednostki podległe (dysponentów trzeciego stopnia).
4.
Dysponentami kredytów trzeciego stopnia są jednostki budżetowe, które otrzymane kredyty budżetowe wykorzystują bezpośrednio bez prawa dalszego ich przekazywania.
5.
W zakresie niektórych kredytów budżetowych, a w szczególności w zakresie kredytów przeznaczonych na finansowanie gospodarki narodowej, urządzeń socjalno-kulturalnych i inwestycyj limitowych, dysponentami kredytów mogą być również przedsiębiorstwa na rozrachunku gospodarczym oraz instytucje i organizacje polityczne, gospodarcze, zawodowe, społeczne, kulturalne itp.
6.
Szczegółowe wykazy określonych w ust. 2-5 dysponentów kredytów ustalane są przez właściwe władze naczelne - w zakresie budżetu centralnego oraz przez prezydia rad narodowych - w zakresie budżetów terenowych. Wykazy te mogą być w ciągu roku uzupełniane.
7.
Wymienione w ust. 6 wykazy będą dla Narodowego Banku Polskiego podstawą prowadzenia ustalonych przez Ministra Finansów rachunków jednostek budżetowych. W związku z tym władze naczelne i prezydia rad narodowych powinny wykazy te przesłać Narodowemu Bankowi Polskiemu w ciągu 14 dni od dnia ogłoszenia niniejszej uchwały, a w ciągu roku zawiadamiać go o dokonanych w tych wykazach zmianach.
§  16.
1.
Otwarte lub przekazane w ramach preliminarzy zbiorczych kredyty budżetowe dysponenci główni i dysponenci drugiego stopnia przekazują dysponentom podległym pozostawiając do swojej dyspozycji tylko taką ich cześć, jaka przeznaczona jest na:
1)
zadania budżetowe,
2)
wydatki jednostek nie wykonujących samodzielnie preliminarzy wydatków (§ 7 ust. 2),
3)
realizację scentralizowanych zakupów materiałów i towarów przeznaczonych dla jednostek samodzielnie wykonujących preliminarze, będących z tego tytułu dysponentami kredytów.
2.
Dysponenci główni oraz dysponenci drugiego stopnia mogą w kredytach budżetowych w ramach kwot otwartych lub przekazanych w danym paragrafie dokonywać zmian polegających na zwiększeniu lub zmniejszeniu tych kredytów poszczególnym jednostkom budżetowym oraz na przesunięciu ich między tymi jednostkami.
3.
Dysponenci główni oraz dysponenci drugiego stopnia mogą otwarte lub przekazane im kredyty budżetowe przekazywać tylko jednostkom objętym preliminarzem zbiorczym, w ramach którego przekazywane są kredyty. Niedopuszczalne jest natomiast przekazywanie kredytów jednostkom objętym innymi częściami układu wykonawczego budżetu centralnego lub innymi częściami budżetów terenowych.
4.
Dysponenci główni w zakresie budżetu centralnego mogą przekazywać podległym wydziałom prezydiów wojewódzkich rad narodowych (Rad Narodowych m. st. Warszawy i m. Łodzi) kredyty budżetowe otwarte w ramach budżetu centralnego; wydziały te mogą przekazywać podległym wydziałom prezydiów powiatowych rad narodowych (rad narodowych miast stanowiących powiaty) zarówno kredyty otrzymane w ramach budżetu centralnego jak i kredyty otwarte w ramach budżetów wojewódzkich.
§  17.
1.
Kredyty budżetowe, zgodnie z zasadami ustalonymi w § 2, powinny być otwierane i przekazywane w miarę realizacji zadań rzeczowych i w granicach planów wykonania dochodów i wydatków jak również w miarę wykorzystania kredytów w okresach poprzednich.
2.
Kredyty budżetowe w zakresie budżetu centralnego będą otwierane i przekazywane na każdy okres kwartalny w zasadzie dwukrotnie: pierwszy raz przed rozpoczęciem kwartału oraz drugi raz w drugiej jego połowie. Nie dotyczy to kredytów przeznaczonych na wydatki pierwszego kwartału oraz na wydatki budżetowe na inwestycje limitowe, które mogą być otwierane w każdym kwartale jednorazowo.
3.
Kredyty budżetowe w zakresie budżetów terenowych otwierane i przekazywane są w okresach kwartalnych jednorazowo w pełnej wysokości przed rozpoczęciem kwartału.
4.
Kwartalne otwarcie kredytów następuje na podstawie wniosków dysponentów głównych.
§  18.
Podstawą otwarcia w bankach specjalnych kredytów budżetowych na inwestycje limitowe są kwartalne plany pokrycia finansowego inwestycji. Po przesłaniu tych planów bankom specjalnym właściwe organa finansowe obowiązane będą przelewać na rachunki wymienionych banków środki pieniężne do wysokości otwartych w ramach danego budżetu (centralnego lub terenowego) kredytów budżetowych.
§  19.
W przypadkach, w których wysokość i terminy dokonywania wydatków budżetowych opierają się na istniejących tytułach prawnych, wskutek czego otwieranie kredytów nie byłoby celowe, Minister Finansów może zezwolić na dokonywanie tego rodzaju wydatków w granicach ustalonych w budżecie centralnym lub w budżetach terenowych kredytów budżetowych bez ich otwierania.
§  20.
Kredyty budżetowe wygasają z dniem 31 grudnia 1952 r.
§  21.
1.
Jednostki budżetowe mogą dokonywać wydatków kasowych tylko w granicach otwartych lub przekazanych im w poszczególnych rozdziałach i paragrafach kredytów budżetowych z tym jednak, że dopuszczalną wysokość kosztów w poszczególnych pozycjach budżetowych określają zatwierdzone jednostkowe preliminarze wydatków.
2.
Wydatki jednostek budżetowych objętych budżetami terenowymi mogą być dokonywane, przy zachowaniu warunków określonych w ust. 1, tylko do wysokości środków pieniężnych, posiadanych przez nie na rachunkach bieżących w Narodowym Banku Polskim z tytułu przelewów z rachunku podstawowego właściwego budżetu.
3.
Przelane na rachunki bieżące jednostek budżetowych w Narodowym Banku Polskim a nie wykorzystane przez nie do końca okresu budżetowego środki pieniężne podlegają zwrotowi na rachunek podstawowy właściwego budżetu terenowego.
4.
Wydatki budżetowe na inwestycje limitowe i na określone przez Ministra Finansów inwestycje pozalimitowe mogą być dokonywane, przy zachowaniu warunków określonych w ust. 1, tylko do wysokości przelanych do banków specjalnych środków pieniężnych.
5.
Przelane do banków specjalnych a nie wykorzystane do końca okresu budżetowego środki na sfinansowanie inwestycji limitowych podlegają zwrotowi na właściwy rachunek budżetu centralnego lub terenowego.
§  22.
1.
Wszystkie wpływy powinny być zarachowane na dochody budżetowe.
2.
Przepis ust. 1 nie dotyczy wpływów na rzecz przedsiębiorstw i gospodarstw pomocniczych, działających na zasadach rozrachunku gospodarczego, wpłat na wznowienie kredytów, wpływów w zakresie środków specjalnych oraz depozytów i innych wpływów, które określi Minister Finansów.
§  23.
Minister Finansów może określić odmienny niż ustalono w mniejszym rozdziale tryb otwierania i przekazywania kredytów budżetowych oraz dokonywania wydatków i pobierania dochodów w zakresie finansowania przedsiębiorstw, prowadzonych według zasad rozrachunku gospodarczego.