Rozdział 5 - Rachunki bankowe. - Zasady i tryb wykonywania budżetu państwa.

Monitor Polski

M.P.1984.31.215

Akt utracił moc
Wersja od: 1 stycznia 1989 r.

Rozdział  5

Rachunki bankowe.

§  32. 5
 
1.
Obsługę kasową jednostek budżetowych wykonują nieodpłatnie: Narodowy Bank Polski, zwany dalej NBP, Powszechna Kasa Oszczędności - Bank Państwowy, zwany PKO, państwowe banki kredytowe i spółdzielcze.
2.
Obsługę rachunków dochodów i wydatków jednostek budżetowych budżetu centralnego oraz rachunków dochodów budżetu centralnego urzędów skarbowych wykonuje NBP. NBP wykonuje również obsługę rachunków, o których mowa w § 33 pkt 2, 3 i 5-10, jednostek budżetowych budżetu centralnego mających siedzibę w mieście wojewódzkim.
3.
Państwowe banki kredytowe, PKO oraz banki spółdzielcze wykonują:
1)
zastępczą, nieodpłatną obsługę kasową dla operacji gotówkowych,
2)
obsługę rachunków, o których mowa w § 33 pkt 2, 3 i 5-10

dla jednostek budżetowych budżetu centralnego mają siedzibę poza miastem wojewódzkim, tj. poza siedzibą oddziałów okręgowych NBP - na wniosek tych jednostek.

4.
Obsługę kasową jednostek budżetowych budżetu terenowego wykonują banki, o których mowa w ust. 3, z tym że obsługę kasową jednostek budżetowych objętych budżetem stopnia podstawowego wykonują banki spółdzielcze. Jeżeli na terenie objętym budżetem stopnia podstawowego nie ma banku spółdzielczego, obsługę kasową wykonują pozostałe banki, o których mowa w ust. 3.
5.
Terenowy organ administracji państwowej o właściwości ogólnej dokonuje wyboru banku prowadzącego obsługę budżetu.
§  32a. 6
 
1.
NBP sporządza sprawozdawczość z wykonania budżetu centralnego na zasadach i w trybie określonych odrębnymi przepisami.
2.
Pozostałe banki, o których mowa w § 32 ust. 3, sporządzają sprawozdawczość z wykonania budżetów terenowych na zasadach i w trybie określonych odrębnymi przepisami.
§  33.
W zakresie kasowej obsługi budżetu banki prowadzą następujące rachunki bankowe:
1)
rachunki budżetowe:
a)
rachunki podstawowe budżetów terenowych i budżetu centralnego,
b)
rachunki dochodów budżetowych,
c)
rachunki wydatków budżetowych,
2)
rachunki rozliczeniowe,
3)
rachunki funduszów specjalnych,
4)
rachunki funduszu zasobowego budżetu terenowego,
5)
rachunki sum depozytowych,
6)
rachunki sum na zlecenie,
7)
rachunki akredytyw budżetowych,
8)
rachunki środków na finansowanie inwestycji,
9)
rachunki środków na finansowanie remontów kapitalnych jednostek i zakładów budżetowych,
10)
inne rachunki na podstawie odrębnych przepisów.
§  34.
1.
Banki otwierają następujące rachunki bankowe:
1)
rachunki podstawowe budżetów terenowych, z uwzględnieniem przepisów o podziale terytorialnym państwa,
2)
rachunki dochodów i wydatków budżetowych głównych dysponentów kredytów budżetowych:
a)
w zakresie budżetu centralnego - z uwzględnieniem przepisów o podziale tego budżetu na części budżetowe,
b)
w zakresie budżetów terenowych - z uwzględnieniem przepisów o podziale terytorialnym państwa,
3)
rachunki dochodów i wydatków budżetowych innych jednostek budżetowych - na podstawie zaświadczeń właściwych jednostek nadrzędnych,
4)
rachunki rozliczeniowe i rachunki funduszów specjalnych - w trybie określonym w przepisach o środkach pozabudżetowych,
5)
rachunki sum depozytowych, sum na zlecenie i rachunki akredytyw budżetowych - w trybie określonym w § 40-42,
6)
rachunki środków na finansowanie inwestycji jednostek i zakładów budżetowych - w trybie określonym w przepisach o finansowaniu inwestycji jednostek i zakładów budżetowych,
7)
rachunki środków na finansowanie remontów kapitalnych jednostek i zakładów budżetowych - w trybie określonym w zarządzeniu,
8)
inne rachunki - w trybie określonym w odrębnych przepisach.
2.
Nie otwiera się rachunków dochodów budżetowych dla urzędów gmin, urzędów miejskich (miast i gmin) i urzędów dzielnicowych oraz odrębnych rachunków dla wpływów z tytułu podatków i opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych, pobieranych przez urzędy skarbowe na rzecz budżetów stopnia podstawowego.
3.
W zakresie dochodów i wydatków budżetowych banki otwierają urzędom skarbowym następujące rachunki:
1)
rachunek dochodów budżetu centralnego,
2)
rachunki dochodów budżetów terenowych:
a)
dla wpływów od jednostek gospodarki uspołecznionej,
b)
dla wpływów od jednostek gospodarki nie uspołecznionej i od ludności,
3) 7
rachunek wydatków budżetu centralnego dla dokonywania zwrotu podatku obrotowego jednostkom gospodarki nie uspołecznionej; uruchamianie środków następuje bez otwarcia kredytów.
4. 8
W zakresie wydatków budżetowych banki otwierają izbom skarbowym rachunki wydatków budżetu centralnego dla dokonywania wypłat dotacji przedmiotowych przedsiębiorstwom państwowym i spółdzielniom.
§  35.
1.
Rachunek podstawowy budżetu centralnego służy do lokowania nadwyżki budżetu centralnego i dokonywania rozliczeń z budżetami terenowymi. Rachunkiem tym dysponuje Minister Finansów.
2.
Rachunki podstawowe budżetów terenowych służą do gromadzenia środków pieniężnych budżetu oraz dokonywania rozliczeń z innymi budżetami, np. przekazanych innym budżetom dotacji, udziałów w dochodach własnych rad narodowych. Na rachunki podstawowe wpłaca się również wpływy z tytułu podatków i niepodatkowych należności budżetowych pobieranych przez urzędy terenowych organów administracji państwowej oraz przelewa pobierane przez urzędy skarbowe wpływy z tytułu podatków i niepodatkowych należności budżetowych.
3.
Rachunkami podstawowymi budżetów terenowych dysponują terenowe organy administracji państwowej.
§  36.
1.
Rachunki dochodów budżetowych służą do gromadzenia wpływów budżetowych.
2.
Na rachunki dochodów budżetowych zalicza się:
1)
wpływy z tytułu podatków i niepodatkowych należności budżetowych,
2)
wpływy jednostek budżetowych oraz wpłaty nadwyżek środków objętych gospodarką pozabudżetową,
3)
zwroty wydatków budżetowych, jeżeli zwrot nastąpił po upływie roku, w którym wydatku dokonano, z wyjątkiem wymienionych w § 37 ust. 2.
3.
Z rachunków dochodów budżetowych nie mogą być dokonywane żadne wypłaty, z wyjątkiem zwrotów nadpłat i oprocentowania nadpłat, o których mowa w § 76 ust. 5; nie dotyczy to wpływów przekazywanych przez urzędy skarbowe z tytułu podatków i opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych na rzecz właściwych budżetów terenowych.
4.
Wpływy zgromadzone na rachunkach dochodów budżetowych budżetów terenowych do końca roku oraz w okresie przejściowym, o którym mowa w § 89, banki i urzędy skarbowe przelewają na rachunki podstawowe właściwych budżetów.
§  37.
1.
Rachunki wydatków budżetowych służą do realizacji wydatków budżetowych.
2.
Na rachunki wydatków budżetowych zalicza się wpływy z tytułu zwrotu wydatków, jeżeli zwrot nastąpił w tym samym roku, w którym dokonano wydatków, z wyjątkiem zwrotów wydatków planowanych jako dochody. Na rachunek wydatków budżetowych zalicza się ponadto, bez względu na datę wpłaty, następujące wpływy:
1)
należności z tytułu niedoborów i szkód,
2)
należności za opakowania zwrotne,
3)
należności od Zakładu Ubezpieczeń Społecznych z tytułu zwrotu wypłaconych pieniężnych świadczeń z ubezpieczenia społecznego,
4)
ze sprzedaży posiłków i odpadów pokonsumpcyjnych; jednostki prowadzące żywienie zbiorowe mogą zaliczać na poczet zmniejszenia wydatków wpływy z nie wydzielonej działalności gospodarczej, przeznaczonej na polepszenie wyżywienia.
5)
ze sprzedaży materiałów i przedmiotów nietrwałych oraz wpływy z likwidacji i sprzedaży środków trwałych do wysokości poniesionych kosztów likwidacji i sprzedaży,
6)
z tytułu wpłaty użytkowników pomieszczeń w budynkach pozostających w zarządzie jednostek budżetowych w związku z pokrywaniem części kosztów utrzymania czystości, oświetlenia, ogrzewania pomieszczeń itp., z wyjątkiem wpłat w razie prowadzenia administracji budynku w formie gospodarstwa pomocniczego lub środków specjalnych,
7)
z tytułu kar umownych, odszkodowań i odsetek należnych od dostawców i odbiorców,
8)
z tytułu zasądzonych kosztów postępowania arbitrażowego i sądowego.
3.
Salda rachunków wydatków budżetowych budżetów terenowych, ustalone na koniec roku oraz w okresie przejściowym (§ 89), banki wyrównują w ciężar rachunku podstawowego właściwego budżetu.
§  38.
1.
Rachunki rozliczeniowe służą do gromadzenia środków pieniężnych i finansowania zadań zakładów budżetowych, działalności jednostek budżetowych w zakresie środków specjalnych i gospodarstw pomocniczych, działalności jednostek organizacyjnych kultury i sztuki oraz jednostek organizacyjnych Ochotniczych Hufców Pracy.
2.
Rachunek rozliczeniowy może być otwarty tylko jednostce budżetowej prowadzącej we własnym zakresie pełną księgowość oraz sporządzającej sprawozdania (jednostka samodzielnie bilansująca) w zakresie określonym w ust. 1. Samodzielnie bilansująca jednostka może posiadać tylko jeden rachunek rozliczeniowy.
3.
Rachunki funduszów specjalnych służą do gromadzenia środków pieniężnych i finansowania zadań funduszów celowych i innych funduszów specjalnego przeznaczenia, z wyjątkiem inwestycyjnych, które są lokowane na odrębnych rachunkach bankowych, stosownie do przepisów dotyczących poszczególnych funduszów specjalnych.
§  39.
Rachunki funduszu zasobowego budżetu terenowego służą do gromadzenia środków pieniężnych tego funduszu i dokonywania wydatków na cele określone w art. 73 ust. 2 i 3 ustawy.
§  40.
1.
Rachunki sum depozytowych służą do przechowywania sum obcych, a mianowicie: kaucji i wadiów, sum stanowiących przedmiot sporu, otrzymanych przez jednostkę budżetową w związku z postępowaniem sądowym, administracyjnym i arbitrażowym, sum otrzymanych od innych jednostek na wypłatę pracownikom oraz innych sum obcych znajdujących się na przechowaniu jednostki.
2. 9
Rachunki sum depozytowych mogą być otwierane tylko jednostkom budżetowym oraz działom egzekucyjnym w urzędach skarbowych. Inne zakłady budżetowe i gospodarstwa pomocnicze przechowują sumy depozytowe na rachunku rozliczeniowym.
3.
Otwarcie rachunku sum depozytowych następuje na podstawie wniosku jednostki budżetowej.
§  41.
1.
Rachunki sum na zlecenie służą do finansowania ze środków zleceniodawców zadań zleconych do wykonania jednostce budżetowej (zleceniobiorcy) przez inne jednostki organizacyjne (zleceniodawców).
2.
Rachunki sum na zlecenie otwiera się odrębnie dla każdego rodzaju zlecenia udzielonego jednostce budżetowej.
3.
Rachunki sum na zlecenie w budżecie centralnym otwiera się na podstawie decyzji Ministra Finansów.
4.
Dla jednostek budżetowych, objętych budżetami terenowymi, rachunki sum na zlecenie mogą być otwierane na podstawie decyzji terenowego organu administracji państwowej stopnia wojewódzkiego.
5.
Decyzja o otwarciu rachunku sum na zlecenie określa rodzaj zlecenia i termin ważności tego rachunku.
6.
Po wykonaniu zlecenia, nie później jednak niż w terminie określonym w decyzji o otwarciu rachunku, rachunek sum na zlecenie ulega zamknięciu, a zleceniobiorca rozlicza się przed zleceniodawcą z otrzymanych środków, przelewając na jego rachunek pozostałość tych środków.
§  42.
1.
Rachunek akredytywy budżetowej może być otwarty dla jednostki organizacyjnej lub dla osoby fizycznej, realizującej zadania finansowane ze środków budżetowych lub pozabudżetowych.
2.
Otwarcie rachunku akredytywy następuje na podstawie polecenia jednostki finansującej zadanie.
3.
Polecenie otwarcia rachunku akredytywy powinno zawierać:
1)
wskazanie oddziału banku, w którym rachunek ma być otwarty,
2)
wskazanie jednostki organizacyjnej, dla której rachunek ma być otwarty, jak również imienia i nazwiska, numeru i serii dowodu osobistego osoby upoważnionej do dysponowania rachunkiem oraz osoby upoważnionej do dysponowania rachunkiem w jej zastępstwie,
3)
określenie rodzajów środków objętych akredytywą,
4)
określenie warunków korzystania z akredytywy, np. określenie zadań finansowanych z rachunku akredytywy oraz terminów przesyłania rozliczeń kwot podjętych z rachunku akredytywy,
5)
określenie terminu ważności rachunku akredytywy.
4.
W razie ciągłego finansowania zadań jednostki za pomocą akredytywy budżetowej, w poleceniu otwarcia rachunku akredytywy nie określa się terminu ważności tego rachunku, lecz zastrzega się, że rachunek ważny jest do odwołania.
5.
Jednostka finansująca zadanie przesyła polecenie otwarcia rachunku akredytywy w 2 egzemplarzach oddziałowi banku, w którym ma otwarte swoje rachunki bankowe. Oddział ten potwierdza otrzymanie dyspozycji otwarcia rachunku akredytywy na obu egzemplarzach polecenia i jeden z tych egzemplarzy przekazuje bankowi, w którym ma być otwarty rachunek, drugi zaś jednostce finansującej zadanie. Jednostka przekazuje drugi egzemplarz polecenia jednostce organizacyjnej, kierownikowi lub osobie upoważnionej do dysponowania rachunkiem, która legitymuje się tym poleceniem przed bankiem.
6.
Rachunki akredytyw podlegają zamknięciu z upływem okresu, na który je otwarto, w drodze przesłania salda na rachunek, z którego otwarto akredytywę. Rachunki akredytyw otwarte ze środków budżetowych podlegają zamknięciu najdalej w dniu wygaśnięcia kredytów budżetowych; nie dotyczy to rachunków akredytyw, o których mowa w ust. 4.
5 § 32 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 24 grudnia 1988 r. (M.P.88.36.329) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1989 r.
6 § 32a dodany przez § 1 pkt 3 zarządzenia z dnia 24 grudnia 1988 r. (M.P.88.36.329) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1989 r.
7 § 34 ust. 3 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 4 zarządzenia z dnia 20 grudnia 1985 r. (M.P.85.48.314) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1986 r.
8 § 34 ust. 4 dodany przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 8 września 1988 r. (M.P.88.26.233) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 22 września 1988 r.
9 § 40 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 5 zarządzenia z dnia 20 grudnia 1985 r. (M.P.85.48.314) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1986 r.