Rozdział 11 - Pobieranie dochodów i dokonywanie wydatków przez jednostki budżetowe. - Zasady i tryb wykonywania budżetu państwa.

Monitor Polski

M.P.1984.31.215

Akt utracił moc
Wersja od: 1 stycznia 1989 r.

Rozdział  11

Pobieranie dochodów i dokonywanie wydatków przez jednostki budżetowe.

§  74.
1.
Do zadań jednostek budżetowych w zakresie realizacji planu dochodów należy:
1)
prawidłowe i terminowe ustalanie należności z tytułu dochodów,
2)
prowadzenie ewidencji dochodów,
3)
terminowe wysyłanie do dłużników wezwań do zapłaty lub faktur z tytułu świadczonych usług,
4)
terminowe wysyłanie do dłużników upomnień oraz wdrażanie w stosunku do nich przewidzianych przepisami środków egzekucyjnych,
5)
pobieranie wpłat i dokonywanie zwrotów nadpłat,
6)
umarzanie i odpisywanie w granicach przysługujących uprawnień należności nieściągalnych oraz przedawnionych bądź kierowanie w tym zakresie wniosków do jednostek budżetowych uprawnionych do wydawania decyzji.
2.
Wpłaty powinny być zaliczane na rachunki bankowe tej jednostki budżetowej, która prowadzi wymiar, pobór i ewidencję danej należności, lub tej jednostki, która prowadzi obsługę finansowo-księgową jednostki dokonującej wymiaru należności.
§  75.
1.
Jednostki budżetowe są obowiązane do pobrania wpływów w całości i przekazania ich na właściwe rachunki bankowe.
2. 27
Odprowadzenie do banków przyjętych wpływów bezpośrednio lub za pośrednictwem poczty powinno nastąpić w dniu ich pobrania. W uzasadnionych wypadkach, w zależności od wysokości wpływów gotówki oraz właściwego jej zabezpieczenia, kierownik jednostki może podjąć decyzję o częstotliwości odprowadzania gotówki do banku. Przepisy zarządzenia nr 5 Prezesa Rady Ministrów z dnia 14 marca 1985 r. w sprawie zasad ochrony wartości pieniężnych państwowych jednostek organizacyjnych stosuje się odpowiednio.
3.
Przepisy ust. 1 i 2 nie dotyczą stałego zapasu gotówki na bieżące wydatki (§ 81).
4.
Przy odprowadzaniu gotówki do banku lub urzędu pocztowego jednostka określa źródło przychodu, z którego pochodzi wpłata, zgodnie z klasyfikacją obrotów pieniężnych ustaloną przez NBP, a przy podejmowaniu gotówki z banku lub urzędu pocztowego określa jej przeznaczenie według tej klasyfikacji.
§  76.
1.
Kwoty nadpłacone, nienależnie wpłacone (pobrane) lub orzeczone do zwrotu stanowią nadpłaty.
2.
Jednostka budżetowa, jeżeli przepisy szczególne nie stanowią inaczej, zalicza nadpłaty z urzędu na inne płatne należności przypadające od tego samego dłużnika, a w razie braku takich należności - zwraca je uprawnionej osobie.
3.
Nadpłaty w dochodach budżetowych, powstałe zarówno w bieżącym roku budżetowym, jak i w ubiegłych latach budżetowych, zwraca się z tej podziałki klasyfikacji dochodów, na którą zalicza się bieżące wpływy tego samego rodzaju. Nadpłaty zwraca się bez względu na stan pokrycia na rachunku dochodów jednostki budżetowej.
4.
Podstawą dokonania zwrotu nadpłaty jest pisemne polecenie zwrotu podpisane przez kierownika i głównego księgowego jednostki budżetowej. Polecenie to powinno zawierać uzasadnienie zwrotu i wskazanie daty zapłaty zwracanej kwoty. Jeżeli w jednostce dokonującej zwrotu nadpłaty jest dowód przychodowy, w wyniku realizacji którego powstała nadpłata, na dowodzie tym należy zamieścić adnotację o dokonanym zwrocie ze wskazaniem daty i pozycji księgowania zwrotu. Nadpłaty mogą być zwracane tylko za pomocą bankowych poleceń przelewu i przekazów pocztowych.
5.
Oprocentowanie nadpłat osób fizycznych oraz nie będących jednostkami gospodarki uspołecznionej osób prawnych i innych jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej, wynikłych w związku z uchyleniem lub zmianą decyzji ustalającej wysokość zobowiązania podatkowego, pomniejsza dochody budżetów terenowych z tytułu odsetek za zwłokę, przy czym:
1)
wypłata z tytułu oprocentowania nadpłat w części dotyczącej gospodarki nie uspołecznionej i ludności powinna być dokonywana z § 76 klasyfikacji dochodów - grzywny, kary i odsetki za zwłokę,
2)
zwrot nadpłaty pomniejsza dochody w podziałce klasyfikacji budżetowej, w której powstała nadpłata.
6.
Opłaty przekazów pocztowych związane ze zwrotem nadpłat obciążają wydatki budżetu jednostki dokonującej zwrotu nadpłaty.
§  77.
1.
Wydatki powinny być uzasadnione pod względem legalności, celowości oraz dokonywane w sposób oszczędny.
2.
Dysponenci kredytów budżetowych mogą dokonywać wydatków budżetowych w granicach sum ustalonych w zatwierdzonych planach finansowych w poszczególnych paragrafach klasyfikacji wydatków oraz w granicach otwartych kredytów budżetowych, z wyjątkiem wypadków określonych odrębnymi przepisami. Przelewów środków budżetowych z rachunków wydatków budżetowych na rachunki finansowania inwestycji oraz remontów kapitalnych należy dokonywać odpowiednio do przebiegu rozliczeń finansowych związanych z realizacją inwestycji i remontów kapitalnych.
3.
Tytuły egzekucyjne (sądowe, arbitrażowe, administracyjne) oraz straty nadzwyczajne związane z wypadkami losowymi na skutek działania siły wyższej banki pokrywają bez względu na wysokość sum zatwierdzonych we właściwych planach finansowych:
1)
z rachunków wydatków budżetowych - bez względu na stan kredytów budżetowych,
2)
z pozostałych rachunków - w granicach stanu środków na rachunku.
§  78.
1.
Jednostki budżetowe mogą zaciągać zobowiązania na realizację zadań do wysokości kwot w zatwierdzonych planach finansowych.
2.
Zobowiązania z tytułu umów wieloletnich mogą być zaciągane tylko w wypadku, gdy umowy te uzasadnione są odpowiednimi programami prac, zatwierdzonymi w obowiązującym trybie. Mogą być również zaciągane zobowiązania z tytułu umów, których realizacja w roku następnym jest niezbędna do zapewnienia ciągłości działania jednostki, np. prenumerata czasopism, zakup żywności, opału.
3.
Kwoty przedawnionych zobowiązań podlegają przekazaniu na dochody budżetowe.
§  79.
1.
Zaliczki do rozliczenia mogą być wypłacane:
1)
pracownikom - na koszty podróży służbowych i przeniesień oraz na pokrycie drobnych wydatków,
2)
jednostkom organizacyjnym oraz osobom wykonującym zadania finansowane z rachunku sum na zlecenie lub akredytywy - na koszty wykonywanych zadań,
3)
w innych wypadkach określonych w odrębnych przepisach.
2.
Pracownikom odbywającym stałe podróże służbowe oraz pracownikom, którzy w związku z czynnościami służbowymi pokrywają bezpośrednio drobne, stale powtarzające się wydatki, mogą być wypłacane zaliczki stałe na cały rok budżetowy lub okres krótszy, jednak w wysokości nie przekraczającej przeciętnej kwoty wydatków półtoramiesięcznych. W okresie wypłacania zaliczki stałej pracownikom tym pokrywa się pełną kwotę należności na podstawie uznanych rachunków; zasada ta ma odpowiednie zastosowanie do akredytyw budżetowych.
§  80.
1.
Zaliczki powinny być rozliczane w terminach ustalonych w obowiązujących przepisach lub decyzjach dotyczących udzielenia zaliczki. Zaliczki stałe powinny być zwrócone po upływie okresu ich ważności bądź przed ustaniem stosunku służbowego, a zaliczki wypłacone ze środków budżetowych i pozabudżetowych - z wyjątkiem wypadków, o których mowa w ust. 2 - przed końcem roku budżetowego.
2.
Zaliczki ze środków budżetowych udzielone pod koniec roku kierowcom i dyspozytorom wojewódzkich kolumn transportu sanitarnego na zakup paliwa w stacjach benzynowych "CPN" mogą być rozliczone do 8 stycznia następnego roku, a zwroty z tytułu nie wydatkowanych zaliczek zarachowuje się na zmniejszenie wydatków budżetowych roku, w którym udzielono zaliczki.
3.
Od pracowników, którym są wypłacane zaliczki do rozliczenia, jednostka budżetowa powinna pobrać deklarację zawierającą wyrażenie zgody na potrącenie nie rozliczonych zaliczek z wynagrodzenia pracownika. Pobieranie deklaracji jest zbędne, gdy na podstawie odrębnych przepisów jednostka ma prawo potrącić z wynagrodzenia nie rozliczone w terminie zaliczki.
4.
Jeżeli zaliczka podjęta przez pracownika jednostki nie została rozliczona w ustalonym terminie, potrąca się ją z najbliższego wynagrodzenia pracownika. Pracownikowi temu do czasu rozliczenia poprzednio wypłaconej zaliczki nie mogą być wypłacane dalsze zaliczki.
5.
Sumy zaliczek wypłaconych ze środków budżetowych, a nie wydatkowanych do końca roku budżetowego, powinny być zwrócone do banku najpóźniej w przedostatnim dniu roku budżetowego. Pozostałości zaliczek udzielonych na koszty podróży, delegacji lub przeniesienia, rozpoczętych w bieżącym roku budżetowym, a zakończonych po upływie roku budżetowego, powinny być zwrócone po zakończeniu podróży, delegacji lub przeniesienia.
6.
W razie przeniesienia pracownika do innego miejsca służbowego, zaliczki pobrane przez pracownika, z wyjątkiem zaliczki na koszty przeniesienia, powinny być całkowicie rozliczone przed jego udaniem się do nowego miejsca służbowego.
27 § 75 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 11 zarządzenia z dnia 24 grudnia 1988 r. (M.P.88.36.329) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1989 r.