Rozdział 3 - Odbiór ostateczny obiektu od wykonawcy. - Zasady i tryb odbioru robót budowlano-montażowych objętych planem inwestycyjnym przez jednostki podległe Ministrowi Obrony Narodowej.

Monitor Polski

M.P.1953.A-113.1478

Akt utracił moc
Wersja od: 23 grudnia 1953 r.

Rozdział  III.

Odbiór ostateczny obiektu od wykonawcy.

§  20.
1.
Celem umożliwienia powołania w terminach określonych obowiązującymi przepisami komisji odbioru ostatecznego i komisji przekazania obiektu do użytkowania (eksploatacji) wykonawca obowiązany jest wystąpić z wnioskiem do zamawiającego o powołanie tych komisji co najmniej na jeden miesiąc przed przewidzianym terminem zakończenia robót przy obiektach inwestycji I grupy, a na 14 dni przy obiektach inwestycji II grupy.
2.
Odpisy wniosków, o których mowa w ust. 1, zamawiający przesyła bezzwłocznie do wiadomości:
1)
Departamentowi Kwaterunkowemu Głównego Zarządu Tyłów Wojska Polskiego - jeśli dotyczą obiektów inwestycji I grupy;
2)
wydziałowi kwaterunkowemu okręgu wojskowego - jeżeli dotyczą obiektów inwestycji II grupy.
3.
Inspektor nadzoru w imieniu zamawiającego i kierownik robót w imieniu wykonawcy obowiązani są na trzy dni przed przewidzianym terminem zakończenia robót, zgłoszonym przez wykonawcę (ust. 1), sprawdzić stan faktyczny przygotowania obiektu do odbioru oraz ustalić wpisem w dzienniku budowy datę zakończenia robót.
4.
Zamawiający na podstawie wpisu w dzienniku budowy (ust. 3) wyznacza termin odbioru ostatecznego, o czym zawiadamia pisemnie co najmniej na dziesięć dni przed wyznaczonym terminem zainteresowane instytucje i osoby. Zawiadomienie to powinno określać: przedmiot odbioru, wartość obiektu, dzień, godzinę i miejsce zebrania się komisji odbioru ostatecznego.
5.
Odbiór ostateczny obiektu należy przeprowadzić w terminie 10 dni od daty zakończenia robót (ust. 3).
§  21.
1.
Przedmiotem odbioru ostatecznego jest z reguły obiekt (§ 2 pkt 4) całkowicie wykończony i przygotowany do przekazania go do użytkowania (eksploatacji) bezpośrednio po odbiorze.
2.
Dopuszcza się w uzasadnionych przypadkach za zgodą władzy nadrzędnej zamawiającego przeprowadzenie odbioru ostatecznego budynku:
1)
w którym nie zostały wykonane:
a)
tynki zewnętrzne i inne elementy elewacyjne,
b)
dźwigi towarowe bądź osobowe,
c)
podłączenia wewnętrznej sieci instalacji gazowej - do czasu zakończenia budowy stałych zewnętrznych sieci zasilających lub
2)
w którym wykonano:
a)
prowizoryczne podłączenie wewnętrznej sieci wodociągowej i elektrycznej do sieci zasilającej tymczasowej na okres trwania budowy stałych zewnętrznych sieci wodociągowej i elektrycznej,
b)
prowizoryczne urządzenia dogodnych przejść dla pieszych i swobodnego dojazdu dla pojazdów konnych i motorowych do czasu trwałego uporządkowania terenu i sieci drogowej.
3.
O wyłączeniu z odbioru ostatecznego robót wymienionych w ust. 2 pkt 1 i 2 inspektor nadzoru i kierownik robót obowiązani są wnieść adnotację do dziennika budowy z powołaniem się na decyzję władzy określonej w ust. 2.
§  22.
Odbiór ostateczny ma na celu:
1)
ustalenie zgodności obiektu z projektem i kosztorysem, prawidłowości wykonania robót pod względem technicznym oraz ilości i wartości kosztorysowej wykonanych robót;
2)
stwierdzenie przydatności obiektu zgodnie z przeznaczeniem i możliwości przekazania go do eksploatacji oraz ocenę techniczno-ekonomiczną wykonania robót.
§  23.
1.
Odbiór ostateczny obiektu od wykonawcy przeprowadza zamawiający:
1)
jednoosobowo przez upoważnionego do tego przedstawiciela, jeżeli wartość odbieranego obiektu nie przekracza 500.000 zł;
2)
komisyjnie, gdy wartość odbieranego obiektu jest większa niż 500.000 zł oraz w innych przypadkach, gdy zamawiający uzna to za właściwe.
2.
W skład komisji odbioru ostatecznego wchodzą:
1)
dwóch przedstawicieli zamawiającego, z których jeden pełni funkcję przewodniczącego; z reguły nie powinien nim być inspektor nadzoru odbieranego obiektu;
2)
przedstawiciel wydziału kwaterunkowego okręgu wojskowego;
3)
przedstawiciel nadzoru autorskiego - w przypadkach ustanowienia takiego nadzoru;
4)
przedstawiciel użytkownika.
3.
Do ważności czynności komisji odbioru wymagana jest obecność przewodniczącego i co najmniej dwóch przedstawicieli spośród wymienionych w ust. 2.
§  24.
1.
Przy odbiorze ostatecznym powinni być obecni:
1)
inspektorzy nadzoru robót branżowych bądź główny inspektor nadzoru robót prowadzących (podstawowych robót obiektu);
2)
kierownik robót, a w przypadku wykonania części robót przez podwykonawców - kierownik robót wykonawcy i kierownicy robót podwykonawców.
2.
O odbiorze ostatecznym należy w trybie § 20 ust. 4 powiadomić:
1)
Ministerstwo Kontroli Państwowej, jeżeli wartość kosztorysowa odbieranego obiektu przekracza 1.000.000 zł, zgodnie z uchwałą nr 383 Rady Ministrów z dnia 23 maja 1953 r. (Monitor Polski Nr A-55, poz. 692);
2)
dowódcę właściwego okręgu wojskowego (równorzędnego);
3)
Bank Inwestycyjny;
4)
Departament Budownictwa Głównego Zarządu Tyłów Wojska Polskiego;
5)
Departament Kwaterunkowy Głównego Zarządu Tyłów Wojska Polskiego.
3.
Nieobecność przy odbiorze powiadomionych przedstawicieli instytucji oraz przedstawicieli nadzoru i kierownictwa robót (ust. 1 i 2) nie wstrzymuje czynności i nie narusza ważności ustaleń komisji odbioru ostatecznego.
§  25.
Przewodniczącego oraz jednego członka komisji odbioru ostatecznego wyznacza zamawiający, pozostałych członków - ich władza przełożona.
§  26.
Zamawiający i wykonawca obowiązani są dostarczyć do odbioru ostatecznego obiektu następujące dokumenty:
1)
zamawiający:
a)
umowę lub wyciąg z umowy o wykonanie robót budowlano-montażowych odbieranego obiektu,
b)
zatwierdzony projekt techniczny z planem sytuacyjnym i rysunki robocze,
c)
kosztorys umowny i kosztorysy dodatkowe,
d)
korespondencję o istotnym znaczeniu dla dokonania odbioru ostatecznego,
e)
sprawozdanie z wykonania obiektu (historia budowli) opracowane przez inspektora nadzoru;
2)
wykonawca:
a)
harmonogram ogólny wykonania robót,
b)
dziennik budowy z księgą obmiaru robót,
c)
trzy odbitki projektu technicznego z uwidocznionymi zmianami w stosunku do projektu zatwierdzonego, a w przypadkach poważniejszych zmian wymiarów elementów lub konstrukcji uniemożliwiających sporządzenie kosztorysu wykonawczego na podstawie projektu zatwierdzonego - trzy egzemplarze uzupełniających rysunków elementów i konstrukcji zamiennych opracowanych w skali projektu technicznego na podstawie pomiaru z natury,
d)
wykaz dokonanych odchyleń od umowy, projektu i kosztorysu umownego z omówieniem i uzasadnieniem,
e)
wykaz orzeczeń i dokumentów stwierdzających wyniki przeprowadzonych w okresie budowy ekspertyz oraz prób i badań materiałów elementów i konstrukcji,
f)
protokoły odbiorów częściowych,
g)
kosztorys wykonawczy, ustalający ilość i wartość wykonanych robót obiektu, sporządzony na podstawie kosztorysów wykonawczych odbiorów częściowych.
§  27.
1.
Odbiór ostateczny przeprowadza się na podstawie dokumentów wymienionych w § 26 oraz oględzin odbieranego obiektu.
2.
Z dokonanych czynności sporządza się, protokół odbioru ostatecznego obiektu, który podpisują:
1)
przy odbiorze jednoosobowym - odbierający oraz osoby uczestniczące przy odbiorze;
2)
przy odbiorze komisyjnym - przewodniczący i członkowie komisji oraz przedstawiciele instytucji i inne osoby uczestniczące przy odbiorze.
§  28.
Protokół odbioru ostatecznego obiektu, w którym przy odbiorze nie stwierdzono wad i usterek, powinien zawierać:
1)
w części I:
a)
nazwę i adres budowy z oznaczeniem obiektu stanowiącego przedmiot odbioru,
b)
nazwę zamawiającego, użytkownika i wykonawcy,
c)
wymienienie podstawy do przeprowadzenia odbioru, wysłanych zawiadomień o wyznaczonym terminie odbioru,
d)
wymienienie składu organu przeprowadzającego odbiór oraz innych osób uczestniczących przy odbiorze,
e)
wyszczególnienie dokumentów stanowiących podstawę odbioru;
2)
w części II:
a)
porównawczo zestawienie terminów umownych i rzeczywistych wykonania robót oraz obliczenie wysokości kary umownej za zwłokę,
b)
stwierdzenie zgodności z dokumentacją techniczną, prawidłowości wykonania pod względem technicznym oraz jakości wykonanych robót,
c)
szczegółowe wymienienie stwierdzonych niezgodności z dokumentacją techniczną, warunkami technicznymi odbioru oraz wymaganą jakością użytych materiałów i wykonanych robót z obliczeniem ewentualnego zmniejszenia wartości kosztorysowej obiektu, jeżeli stwierdzone niezgodności nie mogą być ze względów technicznych usunięte,
d)
stwierdzenie ilości wykonanych robót na podstawie sprawdzonych kosztorysów wykonawczych dokonanych odbiorów częściowych, sprawdzenie głównych wymiarów obiektu itp.,
e)
ogólną klasyfikację jakości wykonanych robót według oceny: dostatecznej, dobrej lub bardzo dobrej,
f)
opinię o przydatności obiektu do spełnienia celów, dla których został wykonany,
g)
opinię o możliwości uznania dokonywanego odbioru za odbiór ostateczny obiektu;
3)
w części III stanowiącej orzeczenie organu odbioru:
a)
uznania obiektu za ostatecznie odebrany pod względem technicznym,
b)
stwierdzenie o zakończeniu czynności organu odbierającego.
§  29.
Ustalenia komisji odbiorczych zapadają zwykłą większością głosów; przy równej ilości głosów decyduje głos przewodniczącego.
§  30.
Przedstawiciel wykonawcy przy odbiorze może zgłosić sprzeciw od decyzji zawartych w protokole odbiorczym. W tym przypadku wykonawca obowiązany jest podać uzasadnienie sprzeciwu na piśmie w ciągu pięciu dni od daty doręczenia mu protokołu odbioru.
§  31.
W uzasadnieniu sprzeciwu wykonawca może powoływać się na okoliczności wykonania robót zgodnie z poleceniem zamawiającego tylko w tym przypadku, gdy pomimo sprzeciwu wykonawcy, wpisanego do dziennika budowy, inspektor nadzoru potwierdził pierwsze polecenie zamawiającego powtórnym poleceniem wpisanym do dziennika budowy.
§  32.
W przypadku wniesienia przez wykonawcę uzasadnienia sprzeciwu (§ 30) zamawiający przedstawia akta odbioru swej władzy nadrzędnej do decyzji. Władza nadrzędna zamawiającego może zmienić decyzję organu odbierającego, oddalić sprzeciw lub nakazać ponowne dokonanie odbioru w innym składzie komisji odbiorczej.
§  33.
Protokół odbioru ostatecznego podlega zatwierdzeniu przez zamawiającego. Zatwierdzony protokół odbioru jest dokumentem stanowiącym podstawę do ostatecznego rozliczenia wykonawcy z zamawiającym oraz do komisyjnego przekazania obiektu użytkownikowi do eksploatacji.
§  34.
Zamawiający przesyła uwierzytelnione odpisy zatwierdzonego protokołu odbioru ostatecznego w terminie 10 dni od daty ukończenia odbioru:
1)
wykonawcy;
2)
wydziałowi kwaterunkowemu okręgu wojskowego;
3)
Ministerstwu Kontroli Państwowej, jeżeli wartość odebranego obiektu przekracza 1.000.000 zł;
4)
użytkownikowi - na żądanie.
§  35.
W przypadkach stwierdzenia przy odbiorze ostatecznym usterek wymagających naprawy lub przeróbek w wykonanych robotach organ odbioru sporządza protokół odbioru zgodnie z § 28, do którego dołącza szczegółowy wykaz usterek, przy czym w części III protokołu orzeka:
1)
o uznaniu obiektu za nie odebrany ostatecznie, pod względem technicznym z uwagi na stwierdzone usterki;
2)
o przerwaniu czynności organu odbioru ostatecznego do czasu wyznaczenia przez zamawiającego nowego terminu odbioru oraz
3)
wyznacza termin usunięcia usterek i zobowiązuje wykonawcę do ich usunięcia w terminie wyznaczonym (termin ten nie powinien z reguły przekraczać 14 dni);
4)
wyznacza osobę upoważnioną do stwierdzenia usunięcia usterek przez wykonawcę.
§  36.
Zamawiający po otrzymaniu od wykonawcy pisemnego zawiadomienia o usunięciu usterek, potwierdzonego przez osobę upoważnioną (§ 35 pkt 4), wyznacza w trybie § 20 ust. 4 ponowny termin odbioru.
§  37.
1.
Dokonanie czynności ponownego odbioru następuje po stwierdzeniu przez organ odbioru:
1)
usunięcia usterek objętych wykazem załączonym do protokołu;
2)
uznania obiektu za ostatecznie odebrany pod względem technicznym.
2.
Orzeczenia wymienione w ust. 1 organ odbioru wpisuje do protokołu jako jego część IV.