Dział 1 - ZASADY FINANSOWANIA PRAC BADAWCZYCH. - Zasady finansowania prac badawczych oraz zasady działalności jednostek badawczych.

Monitor Polski

M.P.1983.4.25

Akt utracił moc
Wersja od: 1 stycznia 1984 r.

DZIAŁ  I

ZASADY FINANSOWANIA PRAC BADAWCZYCH.

Przepisy ogólne.

§  1.
Ilekroć w uchwale jest mowa o:
1)
pracach badawczych - rozumie się przez to:
a)
prace naukowo-badawcze podstawowe, których głównym celem jest poznawanie procesów zachodzących w przyrodzie i społeczeństwie, praw nimi rządzących oraz ich objaśnianie za pomocą hipotez i teorii,
b)
prace naukowo-badawcze stosowane, podporządkowane określonemu celowi praktycznemu,
c)
prace rozwojowe, prowadzone w celu przystosowania rezultatów prac naukowo-badawczych do potrzeb praktyki, a w szczególności prace konstrukcyjne, technologiczno-projektowe i doświadczalne (w tym budowę i próbną eksploatację instalacji i prototypów doświadczalnych),
d)
analizy, oceny, ekspertyzy i prognozy dotyczące stanu i rozwoju reprezentowanej dziedziny,
2)
programie badawczym - rozumie się przez to objęty planem koordynacyjnym kompleks zagadnień społecznych lub technicznych, wymagających rozwiązania w drodze prac badawczych zmierzających do osiągnięcia ściśle określonego celu praktycznego lub poznawczego w określonym czasie i za pomocą określonych środków,
3)
wdrożeniu - rozumie się przez to zastosowanie (wykorzystanie) wyniku pracy badawczej w praktyce społeczno-gospodarczej,
4)
jednostkach badawczych - rozumie się przez to samodzielne, wyodrębnione organizacyjnie i ekonomicznie:
a)
placówki naukowe Polskiej Akademii Nauk,
b)
instytuty naukowo-badawcze,
c)
ośrodki badawczo-rozwojowe,
d)
inne samodzielne jednostki, których podstawowym zadaniem statutowym jest prowadzenie prac badawczych;

jednostkami badawczymi w rozumieniu przepisów uchwały nie są biura projektów oraz komórki badawczo-rozwojowe zaliczane do zakładowego zaplecza rozwojowego,

5)
pracach własnych - rozumie się przez to prace badawcze podejmowane przez jednostkę badawczą z własnej inicjatywy,
6)
przedsiębiorstwach - rozumie się przez to przedsiębiorstwa państwowe działające według zasad określonych w ustawie z dnia 25 września 1981 r. o przedsiębiorstwach państwowych (Dz. U. z 1981 r. Nr 24, poz. 122 i z 1982 r. Nr 45, poz. 289),
7)
ministrach i ministerstwach - rozumie się przez to również Sekretarza Naukowego Polskiej Akademii Nauk i Polską Akademię Nauk oraz kierowników urzędów centralnych i urzędy centralne.
§  2.
Prace z zakresu działalności ogólnotechnicznej, a w szczególności prace dotyczące normalizacji, unifikacji i typizacji, wzornictwa przemysłowego, informacji naukowo-technicznej i ekonomicznej, wynalazczości i ochrony własności przemysłowej, mogą być finansowane:
1)
jako odrębne tematy,
2)
jako prace prowadzone w ramach innych tematów,
3)
jako stała funkcja jednostki badawczej.
§  3.
1.
Wykonawcami prac badawczych są jednostki badawcze i szkoły wyższe.
2.
Wykonawcami prac badawczych mogą być także inne niż wymienione w ust. 1 jednostki gospodarki uspołecznionej oraz inne osoby prawne i fizyczne.
§  4.
Prace badawcze są finansowane z:
1)
funduszu prac badawczych ministerstw,
2)
funduszu postępu techniczno-ekonomicznego przedsiębiorstw,
3)
innych źródeł określonych w odrębnych przepisach.
§  5.
Zasady finansowania prac badawczych w przedsiębiorstwach regulują przepisy o gospodarce finansowej przedsiębiorstw państwowych.

Fundusz prac badawczych.

§  6.
1.
Fundusz prac badawczych tworzy się w ministerstwach z:
1)
dotacji z budżetu centralnego,
2)
kwot przekazywanych z centralnego funduszu postępu techniczno-ekonomicznego,
3)
kwot przekazywanych ze zweryfikowanego zysku jednostek badawczych, zgodnie z § 27 ust. 3,
4)
dobrowolnych wpłat przedsiębiorstw z tytułu ich udziału we wstępnym finansowaniu centralnie planowanych prac badawczych, w których wykonywaniu są one zainteresowane,
5)
wpływów z tytułu odpłatnego przekazywania materialnych i niematerialnych wyników prac badawczych sfinansowanych z funduszu.
2.
Wysokość dobrowolnych wpłat przedsiębiorstw (ust. 1 pkt 4) oraz zasady i warunki korzystania z wyników prac badawczych sfinansowanych z funduszu, w tym również warunki ewentualnej odpłatności z tego tytułu, określają umowy między dysponentami funduszu a zainteresowanymi jednostkami.
§  7. 2
 
1.
Dysponentami funduszu prac badawczych są ministrowie.
2.
W zakresie finansowania programów badawczych funkcję dysponenta części funduszu prac badawczych pełni jednostka koordynująca realizację prac objętych programem.
3.
Jednostka koordynująca otrzymuje środki tego funduszu do rozliczenia i rozlicza się z nich na zasadach określonych w § 11.
4.
Jednostki koordynujące, pełniące funkcje dysponenta określonej części funduszu, gromadzą środki tego funduszu na jednym odrębnym rachunku bankowym, bez względu na to, która jednostka odpowiedzialna przekazuje im środki tego funduszu i jakiego programu badawczego one dotyczą.
5.
Podstawą otwarcia rachunku bankowego, o którym mowa w ust. 4, przez oddział banku finansującego działalność jednostki koordynującej jest wniosek tej jednostki.
§  8.
Środki funduszu prac badawczych, w granicach dostosowanych do zakresu zadań, mogą być powierzane do rozliczenia imiennie określonym pracownikom nauki z przeznaczeniem na finansowanie prowadzonych przez nich lub pod ich kierunkiem prac badawczych, zmierzających do wyznaczonego celu praktycznego lub poznawczego. Pracownik nauki, któremu powierzono środki, rozlicza się z ich wydatkowania wobec dysponenta funduszu w sposób i w terminach ustalonych przez tego dysponenta.
§  9.
1.
Środki funduszu prac badawczych przeznacza się na:
1)
finansowanie prac badawczych:
a)
objętych programami badawczymi planowanymi na szczeblu centralnym,
b)
realizowanych w ramach współpracy międzynarodowej podejmowanej na szczeblu centralnym,
c)
wykraczających poza skalę zainteresowań i możliwości przedsiębiorstw,
2)
pomoc finansową przy realizacji wybranych przedsięwzięć postępu technicznego, podejmowanych przez poszczególne przedsiębiorstwa, świadczoną według zasad określonych w § 10,
3)
subwencje zasilające fundusz rozwoju organizacyjnie wyodrębnionych jednostek badawczych,
4)
finansowanie działalności ogólnotechnicznej inicjowanej na szczeblu centralnym.
2.
Warunki finansowania prac, o których mowa w ust. 1 pkt 1, określa umowa między dysponentem funduszu a wykonawcami prac, z tym że zapłata ceny umownej może nastąpić po wykonaniu i odbiorze przedmiotu umowy, z uwzględnieniem § 23.
3.
Stroną w umowie, o której mowa w ust. 2, może być również:
1)
jednostka zainteresowana wykorzystaniem wyników prac,
2)
przedsiębiorstwo wdrażające wyniki prac, które zobowiąże się w tej umowie do dokonania wpłat z tytułu udziału w efektach ekonomicznych wdrożenia na rzecz jednostek badawczych i szkół wyższych, będących wykonawcami tych prac.
4.
Dysponent funduszu prac badawczych może zastrzec sobie w umowach z wykonawcami prac badawczych:
1)
prawo dysponowania wynikiem pracy,
2)
przekazywanie określonej części przychodów z tytułu upowszechniania wyników pracy na fundusz prac badawczych.
§  10.
1.
Pomoc finansowa, o której mowa w § 9 ust. 1 pkt 2, może polegać na:
1)
subwencjach zasilających środki funduszu postępu techniczno-ekonomicznego zainteresowanego przedsiębiorstwa z przeznaczeniem na dofinansowanie ściśle określonego przedsięwzięcia, które wykracza poza zakres jego działalności,
2)
pokrywaniu przez dysponenta funduszu części kosztów określonych przedsięwzięć, z którymi jest związane znaczne ryzyko i które zakończyły się niepowodzeniem,
3)
udzielaniu bankom gwarancji spłaty kredytów zaciąganych przez przedsiębiorstwa na określone przedsięwzięcia,
4)
dopłatach do cen sprzedaży pierwszych egzemplarzy (próbnych serii) nowych wyrobów, wykonywanych w przedsiębiorstwach - w celu zapewnienia im odpowiedniej rentowności.
2.
Szczegółowe warunki udzielania pomocy, o której mowa w ust. 1, określają indywidualne umowy między dysponentem funduszu a zainteresowanym przedsiębiorstwem. Podstawą zawierania umów i udzielania pomocy są wnioski zainteresowanych przedsiębiorstw, kierowane do dysponenta funduszu, wraz z uzasadnieniem zamierzonego przedsięwzięcia i wskazaniem motywów ubiegania się o pomoc z funduszu oraz proponowanej jej wysokości. We wnioskach tych należy w szczególności podawać przewidywane koszty, zakres zastosowania, jak również szacunkowe efekty przedsięwzięcia.
3.
Umowy, o których mowa w ust. 2, mogą być zawierane także z inicjatywy dysponenta funduszu.
§  11.
1. 3
W ramach prac badawczych finansowanych ze środków funduszu prac badawczych mogą być nabywane bądź wytwarzane przedmioty majątkowe ściśle związane z tematem pracy, niezbędne do osiągnięcia celu, jaki dla niej założono. Dotyczy to także wypadków, gdy przedmioty te odpowiadają kryteriom ustalonym dla środków trwałych, a także gdy ich zainstalowanie wymaga robót budowlano-montażowych. Do tej kategorii przedmiotów mogą być zaliczane w szczególności:

- specjalna aparatura naukowo-badawcza,

- prototypy doświadczalne nowych maszyn i urządzeń,

- instalacje doświadczalne jednostek badawczych,

- prototypy (prace prototypowe) w budownictwie.

2.
Strony ustalają w umowach:
1)
sposób uwzględnienia w cenie pracy kosztów nabytych lub wytworzonych przedmiotów majątkowych,
2)
sposób zagospodarowania przedmiotów majątkowych po zakończeniu pracy,
3)
podział przychodów, w razie sprzedaży przedmiotów majątkowych, między zamawiającego i jednostkę wykonującą tę pracę, z tym że część przypadająca zamawiającemu jest zarachowywana na przychody funduszu (§ 6 ust. 1 pkt 5).
3. 4
Jeżeli umowa nie stanowi inaczej, przedmioty majątkowe po zakończeniu pracy badawczej są przejmowane nieodpłatnie przez jednostkę wykonującą pracę.
4. 5
Wartość instalacji doświadczalnych jednostek badawczych, a także prototypów doświadczalnych maszyn i urządzeń, przekazanych po zakończeniu pracy badawczej innym jednostkom, powinna być przez te jednostki zrefundowana na przychody funduszu prac badawczych właściwego dysponenta.
§  12.
1.
Podstawą finansowania określonego programu badawczego jest umowa generalna wraz z planem koordynacyjnym realizacji programu. Podstawą finansowania tematu pracy badawczej objętego programem jest:
1)
umowa zawarta przez jednostkę koordynującą realizację określonego programu z jednostką wykonującą dany temat (lub jego część),
2)
zlecenie wewnętrzne kierownika jednostki koordynującej - w odniesieniu do tematu wykonywanego przez tę jednostkę.
2.
Jednostka odpowiedzialna za realizację programu sukcesywnie przekazuje jednostce koordynującej - do rozliczenia - środki funduszu na wykonanie prac badawczych objętych koordynowanym programem.
3.
Jednostka koordynująca składa jednostce odpowiedzialnej za realizację programu rozliczenia z wykorzystania przekazanych jej środków w terminach określonych w umowie generalnej.
4.
W wypadkach szczególnych, uzasadnionych zakresem prac koordynacyjnych i wysokością kosztów, koszty koordynacji programów badawczych mogą być pokrywane odrębnie ze środków przeznaczonych na sfinansowanie programu do wysokości kwot wyodrębnionych w planie koordynacyjnym. Ewentualna nadwyżka faktycznych kosztów ponad kwotę planowaną, jeżeli nie zostanie uznana przez jednostkę odpowiedzialną za realizację programu, obciąża wyniki finansowe jednostki koordynującej.
5.
Jednostka odpowiedzialna za realizację programu może upoważnić jednostkę koordynującą do podejmowania decyzji dotyczących zagospodarowania przedmiotów majątkowych, o których mowa w § 11.
6.
Przepisy ust. 1-5 mają odpowiednie zastosowanie do jednostek koordynujących dalszych szczebli.
§  13.
1.
Dysponenci funduszu prac badawczych mogą zaciągać w banku kredyt na poczet przyszłych wpływów tego funduszu. Warunki zaciągania kredytu określa umowa kredytowa.
2.
Dysponenci funduszu mogą angażować jego środki na następne lata w formie zawierania umów - w granicach nakładów przewidzianych w wieloletnich planach rzeczowo-finansowych.
3.
Środki funduszu nie wykorzystane do końca roku przechodzą na rok następny.

Centralny fundusz postępu techniczno-ekonomicznego.

§  14.
1.
Centralny fundusz postępu techniczno-ekonomicznego tworzy się z części funduszu postępu techniczno-ekonomicznego przedsiębiorstw, określonej w centralnym planie rocznym.
2.
Przedsiębiorstwa dokonują wpłat na centralny fundusz na rachunek Ministerstwa Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki zaliczkowo w ratach kwartalnych, w terminie do dnia 20 miesiąca rozpoczynającego kwartał, z tym że przy wpłatach zaliczkowych za II, III i IV kwartał dokonują równocześnie rozliczenia za kwartał ubiegły. Rozliczenia za IV kwartał są dokonywane w terminie przewidzianym do złożenia rocznego sprawozdania finansowego.
§  15.
Dysponentem centralnego funduszu jest Minister Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki.
§  16.
1.
Środki centralnego funduszu wydatkuje się w formie zwiększania funduszu prac badawczych ministerstw.
2.
Środki centralnego funduszu nie wydatkowane do końca roku przechodzą na rok następny.

Nagrody z budżetu centralnego.

§  17.
1.
W budżecie centralnym określa się kwoty na nagrody za osiągnięcia wymagające szczególnego wysiłku twórczego, będące rezultatem prac badawczych oraz zastosowań ich wyników w praktyce, w tym także za osiągnięcia uzyskane w ramach konkursów.
2.
Nagrody mogą być przyznawane osobom biorącym bezpośredni udział w realizacji prac, bez względu na zajmowane przez te osoby stanowiska i miejsce pracy.
3.
Dysponentami środków na nagrody są ministrowie.
2 § 7 zmieniony przez § 1 pkt 2 uchwały z dnia 27 grudnia 1983 r. (M.P.83.43.252) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 stycznia 1984 r.
3 § 11 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. a) uchwały z dnia 27 grudnia 1983 r. (M.P.83.43.252) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 stycznia 1984 r.
4 § 11 ust. 3 dodany przez § 1 pkt 3 lit. b) uchwały z dnia 27 grudnia 1983 r. (M.P.83.43.252) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 stycznia 1984 r.
5 § 11 ust. 4 dodany przez § 1 pkt 3 lit. b) uchwały z dnia 27 grudnia 1983 r. (M.P.83.43.252) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 stycznia 1984 r.