Rozdział 2 - Finansowanie inwestycji branżowych. - Zasady finansowania inwestycji i kapitalnych remontów organizacji spółdzielczych.

Monitor Polski

M.P.1970.2.12

Akt utracił moc
Wersja od: 1 stycznia 1970 r.

II.

Finansowanie inwestycji branżowych.

§  11.
Określone w niniejszym rozdziale zasady i tryb finansowania stosuje się do wszystkich inwestycji branżowych bez względu na to, jaki organ powziął decyzję o dopuszczeniu ich do realizacji.
§  12.
Limity nakładów inwestycji branżowych organizacji spółdzielczych określają narodowe plany gospodarcze.
§  13.
1.
Inwestycje branżowe organizacji spółdzielczych w okresie realizacji finansowane są wyłącznie z oprocentowanego kredytu bankowego, podlegającego spłacie po zakończeniu i rozliczeniu inwestycji.
2.
Inwestycje branżowe organizacji spółdzielczych, polegające na zakupach maszyn i urządzeń oraz środków transportowych nie związanych z budownictwem inwestycyjnym, finansowane są bezpośrednio ze środków funduszu inwestycji branżowych bądź z kredytu bankowego.
§  14.
1.
Organizacje spółdzielcze gromadzą środki na cele, o których mowa w § 13, na rachunku funduszu inwestycji branżowych.
2.
Fundusz inwestycji branżowych organizacji spółdzielczych tworzy się z:
1)
odpisów amortyzacyjnych po potrąceniu tej części amortyzacji, jaka podlega przekazaniu na fundusz inwestycyjno-remontowy,
2)
części zysku pomniejszonego o podatek dochodowy,
3)
innych środków przewidzianych w uchwale (bonifikat odsetek) bądź w odrębnych przepisach.
3.
Środki zgromadzone na rachunku funduszu inwestycji branżowych podlegają oprocentowaniu w wysokości 3%. Oprocentowanie zwiększa środki tego funduszu.
4.
Normy odpisu z zysku pomniejszonego o podatek dochodowy na fundusz inwestycji branżowych (ust. 2 pkt 2) określą zarządy centralnych związków oraz Zarząd Robotniczej Spółdzielni Wydawniczej "Prasa" w porozumieniu z Ministrem Finansów. W pozostałych spółdzielniach wydawniczych normy te określi Naczelna Rada Spółdzielcza w porozumieniu z Ministrem Kultury i Sztuki oraz Ministrem Finansów.
5.
Środki funduszu inwestycji branżowych mogą być uzupełnione pożyczkami bądź subwencjami ze scentralizowanego funduszu rozwoju, tworzonego na szczeblu związków spółdzielni, najwyżej jednak do wysokości wynikającej z potrzeb w zakresie spłaty kredytu bankowego zaciągniętego na inwestycje branżowe. Zasady gospodarowania funduszem rozwoju określają odrębne przepisy.
§  15.
1.
Bank przyjmując do finansowania inwestycje branżowe organizacji spółdzielczych zawiera z inwestorem umowę o kredyt. Wzór umowy o kredyt określi instrukcja bankowa zatwierdzona przez Ministra Finansów.
2.
Bank udziela kredytu do wysokości planowanego kosztu inwestycji, określonego w zatwierdzonej dokumentacji inwestycji.
3.
Uruchomienie kredytu następuje w ratach określonych w umowie stosownie do dyrektywnego harmonogramu realizacji inwestycji, zatwierdzonego z uwzględnieniem obowiązujących cykli budowy. Jeżeli inwestycja będzie realizowana w tempie szybszym od zaplanowanego, bank na wniones kredytobiorcy (inwestora) może przyśpieszyć termin uruchomienia kolejnych rat kredytu.
§  16.
1.
Bank zawiera umowę kredytową i przyjmuje do finansowania inwestycje branżowe organizacji spółdzielczych polegające na budownictwie pod warunkiem:
1)
włączenia ich do planu inwestycyjnego w ramach dyrektywnych wskaźników zaangażowania oraz limitów nakładów,
2)
posiadania zatwierdzonej dokumentacji w zakresie ustalonym obowiązującymi przepisami,
3)
zapewnienia możliwości wykonania inwestycji w zaplanowanych terminach, zgodnie z cyklami ustalonymi w dokumentacji projektowo-kosztorysowej,
4)
zapewnienia dostawy podstawowych maszyn i urządzeń w terminach dostosowanych do planowanego postępu realizacji inwestycji.
2.
Dowodem zapewnienia wykonawstwa robót budowlanych i montażowych przewidzianych do realizacji systemem zleceniowym jest decyzja organów uprawnionych do rozdziału robót o włączeniu zadania do portfelu zleceń uspołecznionego przedsiębiorstwa budowlano-montażowego bądź przyjęcie zlecenia przez zakład budowlano-montażowy organizacji spółdzielczej. Umowę z przedsiębiorstwem budowlano-montażowym bądź zakładem zawiera inwestor po przyjęciu przez bank inwestycji do finansowania.
3.
Inwestycje wykonywane systemem gospodarczym bank przyjmuje do finansowania i udziela na nie kredytu pod warunkiem posiadania przez inwestora przygotowanych do tego celu zespołów wykonawczych i przy zapewnieniu zaopatrzenia materiałowego oraz spełnienia warunków określonych w ust. 1.
4.
Dowodem zapewnienia dostaw maszyn i urządzeń mogą być umowy o dostawy, potwierdzone oferty, inne wiążące oświadczenia dostawców lub organów powołanych do rozdzielnictwa maszyn i urządzeń.
5.
Banki nie zawierają umów kredytowych i nie przyjmują do finansowania inwestycji, o ile nie odpowiada ona warunkom określonym w ust. 1.
§  17.
1.
W celu zawarcia przez bank umowy o kredyt i przyjęcia do finansowania inwestycji branżowej organizacji spółdzielczej polegającej na budownictwie inwestor zobowiązany jest złożyć w banku:
1)
plan rzeczowo-finansowy zadania inwestycyjnego,
2)
zbiorcze zestawienie kosztów dla przedsięwzięcia inwestycyjnego oraz zestawienia kosztów dla rozpoczynanych zadań inwestycyjnych,
3)
harmonogram realizacji inwestycji,
4)
część ogólną i ekonomiczną pierwszego stadium dokumentacji inwestycji,
5)
harmonogram osiągnięcia projektowych zdolności produkcyjnych i usługowych.
2.
Dla inwestycji branżowych organizacji spółdzielczych, polegających na zakupach maszyn i urządzeń oraz ich montażu, nie zaliczonych do budownictwa inwestycyjnego, inwestor obowiązany jest złożyć w banku plan nakładów wraz z uzasadnieniem celowości zakupów.
3.
Dokonywanie nakładów inwestycyjnych bez uprzedniego przyjęcia przez bank inwestycji do finansowania jest niedozwolone. Pracownicy organizacji spółdzielczych winni dokonywania nakładów bez uprzedniego przyjęcia ich przez bank podlegają sankcjom w postaci pozbawienia lub ograniczenia premii według zasad określonych przez Przewodniczącego Komitetu Pracy i Płac.
4.
Niezależnie od sankcji, o których mowa w ust. 3, nakłady poniesione przed przyjęciem inwestycji przez bank podlegają sfinansowaniu na warunkach określonych dla finansowania przekroczeń kosztów inwestycji. Zasada ta ma zastosowanie w wypadku, gdy inwestycja została w okresie późniejszym przyjęta przez bank do finansowania. W przeciwnym razie poniesione nakłady podlegają pokryciu z zysku pomniejszonego o podatek dochodowy.
§  18.
1.
Oprocentowanie kredytu wynosi 3% w stosunku rocznym; może ono być przez bank obniżone o połowę, gdy inwestycja ma na celu istotną modernizację procesu technologicznego.
2.
Oprocentowanie nalicza bank od chwili postawienia raty kredytu do dyspozycji inwestora do terminu przewidzianego w umowie na rozliczenie inwestycji.
3.
Oprocentowanie naliczone przez bank w myśl ust. 1 i 2 podlega pokryciu z funduszu inwestycji branżowych po rozliczeniu inwestycji.
4.
Jeżeli kredyt w wyniku wcześniejszego zakończenia inwestycji zostanie spłacony przed upływem ustalonego w umowie terminu, bank naliczone z góry oprocentowanie zmniejsza o kwotę przypadającą za okres czasu odpowiadający różnicy między terminem umownym a terminem faktycznej spłaty kredytu.
5.
Niezależnie od zmniejszenia odsetek, o którym mowa w ust. 4, bank w razie skrócenia okresu realizacji w stosunku do obowiązującego cyklu budowy zwróci kredytobiorcy kwotę odpowiadającą części pobranych odsetek. Kwota ta powinna stanowić 6% tej części wartości kosztorysowej, jaka odpowiada procentowi skrócenia cyklu, nie więcej jednak niż kwota pobranych przez bank odsetek.
§  19.
1.
Bank finansuje przyjęte zadania inwestycyjne do wysokości kosztu planowanego.
2.
Zwiększenie planowanego kosztu inwestycji w toku realizacji może być dokonane przez organ do tego uprawniony po zbadaniu przyczyn przekroczenia i po uprzednim zaopiniowaniu przez bank.
3.
Finansowanie zwiększonego kosztu inwestycji będzie dokonywane wyłącznie z dodatkowego kredytu bankowego. Udzielanie tego kredytu odbywać się będzie w oparciu o oddzielną umowę kredytową.
4.
Kredyt dodatkowy podlega zwiększonemu oprocentowaniu (oprocentowanie karne) w zależności od kwoty przekroczenia pierwotnego kosztu inwestycji. Przy zwyżce kosztów do 5% bank nalicza oprocentowanie karne według stawki o 1% wyższej od normalnego oprocentowania określonego w umowie o kredyt. Przy dalszej zwyżce kosztów stawka oprocentowania karnego kredytu dodatkowego wzrasta o 1% za każde rozpoczęte 5% przekroczenia kosztów, nie więcej jednak niż o 9% ponad normalne oprocentowanie.
5.
Oprocentowanie karne nalicza bank za każdy rok kalendarzowy z góry, poczynając od 1 dnia roku, w którym udzielił kredytu dodatkowego, do końca roku kalendarzowego, w którym dokonano rozliczenia inwestycji.
6.
Przepisu ust. 4 nie stosuje się w razie zmiany kosztu inwestycji spowodowanej urzędową zmianą cen i norm kosztorysowych. Dokonane wskutek tych przyczyn zmiany kosztów w toku realizacji inwestycji powodują korektę planowanego kosztu inwestycji (ust. 1).
§  20.
1.
Spłata kredytu wraz z naliczonymi odsetkami następuje na podstawie przyjętego przez bank rozliczenia inwestycji (§ 10).
2.
Z funduszu inwestycji branżowych w pierwszej kolejności podlegają spłacie kredyt dodatkowy oraz wszelkie odsetki karne.
§  21.
1.
Jeżeli inwestor nie przedłoży bankowi w terminie określonym w umowie o kredyt rozliczenia inwestycji z powodu nieoddania inwestycji do użytku w planowanym terminie lub z innych przyczyn, bank nalicza oprocentowanie karne od pełnej sumy przyznanego kredytu. Oprocentowanie karne nalicza bank progresywnie w zależności od przekroczenia cyklu budowy. Przy przekroczeniu cyklu budowy do 5% bank nalicza dodatkowe oprocentowanie według stawki o 0,5% wyższej od oprocentowania umownego. Przy dalszym wydłużeniu cyklu budowy stawka oprocentowania dodatkowego wzrasta o dalsze 0,5% za każde rozpoczęte 5% przekroczenia cyklu, nie więcej jednak niż o 6% w stosunku rocznym.
2.
Zapłacone odsetki karne, pomniejszone o kary umowne i odszkodowania uzyskane przez inwestora od kontrahentów z tytułu nieterminowego wykonania umów o roboty i dostawy, podlegają rozliczeniu z funduszem inwestycji branżowych organizacji spółdzielczej (§ 20 ust. 2) oraz zarachowaniu na koszt inwestycji.
3.
Kwota przekroczenia planowego kosztu inwestycji (§ 19), jak też różnica między karnymi odsetkami naliczonymi przez bank a karami i odszkodowaniami pobranymi przez inwestora z tytułu niedotrzymania warunków umów zawartych z wykonawcami i dostawcami, pomniejsza możliwość włączenia do planu nowych inwestycji.
§  22.
1.
W celu materialnego zainteresowania pracowników służby inwestycyjnej organizacji spółdzielczych prawidłową i rytmiczną realizacją zadań inwestycyjnych bank niezależnie od częściowej bonifikaty odsetek, o której mowa w § 18 ust. 5, zwraca kredytobiorcy dalszą część pobranych odsetek według zasad określonych w ust. 2-4.
2.
Jeżeli koszt inwestycji określony w dokumentacji będącej podstawą włączenia inwestycji do planu nie został przekroczony, bank zwróci kredytobiorcy z pobranego normalnego oprocentowania (3%) równowartość 0,3%.
3.
Jeżeli inwestycję oddano do użytku w dyrektywnym cyklu budowy, a koszt jej nie został przekroczony, bank zwraca kredytobiorcy dalsze 0,3% z pobranego oprocentowania. Przy przekroczeniu kosztów zwracana kwota ulega zmniejszeniu o 0,06% stawki procentowej za każdy 1% podwyżki kosztów. Przy przekroczeniu kosztów więcej niż o 5% zwrot oprocentowania z tytułu skrócenia cyklu budowy nie przysługuje.
4.
Jeżeli obniżono koszt inwestycji przy dotrzymaniu lub skróceniu cyklu budowy bądź też skrócono cykl budowy przy nieprzekroczeniu planowanych kosztów inwestycji lub ich zmniejszeniu, bank zwróci dodatkowo część pobranego oprocentowania w granicach do 0,4% według skali podanej w załączniku do uchwały.
5.
Z ogólnej sumy środków zgromadzonych na zasadach podanych w ust. 2-4 równowartość 20% przeznacza się na dodatkowy fundusz premiowy dla kierownictwa i pracowników służby inwestycyjnej inwestora oraz pracowników jego właściwego związku (jednostki nadrzędnej). Pozostała część kwot uzyskanych ze zwrotu oprocentowania kredytu bankowego zwiększa fundusz inwestycji branżowych organizacji spółdzielczej.
6.
Premie z dodatkowego funduszu (ust. 5) wypłaca się w 50% po przyjęciu przez bank rozliczenia inwestycji. Pozostała część może być wypłacona po uzyskaniu planowanej zdolności produkcyjnej (planowanych efektów) w normatywnym okresie uzyskiwania zdolności produkcyjnej lub usługowej. W razie nieuzyskania w normatywnym okresie pełnej zdolności produkcyjnej lub usługowej (planowanych efektów) druga część funduszu podlega zwrotowi do banku.
7.
Szczegółowe zasady uruchamiania dodatkowego funduszu premiowego, o którym mowa w ust. 5 i 6, określą odrębne przepisy.
8.
Centralne związki spółdzielcze w uzasadnionych wypadkach mogą koncentrować środki na premie dla pracowników służb inwestycyjnych (ust. 5) na szczeblu wojewódzkim lub powiatowym.
§  23.
1.
Tworzy się w ciężar kosztów inwestycji fundusz premiowy w wysokości 0,2-0,4% wartości maszyn i urządzeń pochodzenia krajowego, określonej w dokumentacji kosztorysowej danego zadania inwestycyjnego. Środki tego funduszu przeznacza się na premie dla kierowniczej kadry dostawców maszyn i urządzeń pochodzenia krajowego.
2.
Zasady ustalania wysokości i podziału funduszu, o którym mowa w ust. 1, zakres osób uprawnionych do korzystania z premii wypłacanych z tegoż funduszu oraz terminy i warunki wypłaty premii określają inne przepisy.
§  24.
1.
Zawarta między bankiem a organizacją spółdzielczą umowa o kredyt (§ 15) określi, czy udzielony kredyt podlega spłacie w całości, czy też w części z funduszu inwestycji branżowych, w tym również z pożyczek lub subwencji ze scentralizowanego funduszu rozwoju tworzonego na szczeblu związków spółdzielni.
2.
Część kredytu nie pokryta z funduszu inwestycji branżowych (ust. 1) podlega spłacie przez organizację spółdzielczą w ratach określonych między inwestorem a bankiem w terminie:
1)
do lat 3 - jeżeli kredyt udzielony został na inwestycje polegające na zakupach maszyn, urządzeń oraz środków transportowych nie związanych z budownictwem inwestycyjnym,
2)
do lat 5 - jeżeli kredyt udzielony został na inwestycje związane z budownictwem, licząc od planowanego terminu oddania inwestycji do użytku; w uzasadnionych wypadkach bank może przedłużyć spłatę kredytu do lat 10.
3.
Przy określaniu rat kredytu bank uwzględnia stopień dochodzenia do zdolności produkcyjnej i usługowej zainwestowanych obiektów.
4.
Jeżeli inwestycje branżowe organizacji spółdzielczych polegają na budownictwie wydzielonych bilansowo obiektów, spłata kredytu wraz z oprocentowaniem następuje w całości z amortyzacji, po potrąceniu części przypadającej na kapitalne remonty i przyszłych zysków pomniejszonych o podatek dochodowy budowanych obiektów, jednak w terminach nie dłuższych niż określone w ust. 2. Zasada ta może być również stosowana do inwestycji polegających na poważniejszej rozbudowie lub modernizacji wyodrębnionych bilansowo obiektów.
5.
Zasady spłaty kredytu bankowego w odniesieniu do wyodrębnionych obiektów handlowych określi Minister Finansów w dostosowaniu do zasad ustalonych dla państwowych przedsiębiorstw handlu wewnętrznego.
6.
Nie zapłacone w terminie raty kredytu bank przenosi na zadłużenie przeterminowane.