Oddział A - Finansowanie inwestycji branżowych. - Zasady finansowania inwestycji i kapitalnych remontów jednostek państwowych.

Monitor Polski

M.P.1969.32.237

Akt utracił moc
Wersja od: 1 stycznia 1971 r.

A.

Finansowanie inwestycji branżowych.

§  10.
1.
Według zasad podanych w tym rozdziale finansowane są inwestycje produkcyjne i usługowe realizowane przez zjednoczenia i przedsiębiorstwa objęte planowaniem centralnym, z wyjątkiem inwestycji własnych przedsiębiorstw, o których mowa w §§ 26-31. Przepisy tego rozdziału stosuje się również do inwestycji administracyjnych i socjalno-kulturalnych central zjednoczeń, podejmowanych dla zaspokojenia własnych potrzeb zjednoczenia.
2.
Określone w niniejszym rozdziale zasady i tryb finansowania stosuje się do wszystkich inwestycji branżowych bez względu na to, jaki organ podjął decyzję o dopuszczeniu ich do realizacji.
3. 3
Przepisy § 11-24 stosuje się do kombinatów, jeżeli przepisy dotyczące gospodarki finansowej kombinatów nie stanowią inaczej.
4. 4
(skreślony).
§  11.
1.
Inwestycje branżowe w okresie realizacji finansowane są wyłącznie z oprocentowanego kredytu bankowego, podlegającego spłacie po zakończeniu i rozliczeniu inwestycji. Dotyczy to również badań geologiczno-rozpoznawczych mających na celu rozpoznanie złoża w kategorii C1, B i A.
2.
Inwestycje polegające wyłącznie na:
1)
zakupach maszyn i urządzeń oraz środków transportowych nie związanych z budownictwem inwestycyjnym oraz
2)
drobnych robotach geologicznych

finansowane są bezpośrednio ze środków funduszu inwestycyjnego zjednoczenia przelanych na rachunek inwestora. Minister Finansów może dopuścić finansowanie również tych inwestycji z kredytu bankowego.

§  12. 5
1.
Zjednoczenia gromadzą środki na cele, o których mowa w § 11, na rachunku funduszu inwestycyjnego.
2.
Fundusz inwestycyjny zjednoczenia tworzy się z odpisów amortyzacyjnych i części zysku przedsiębiorstw.
3.
Zasady przeznaczania zysku przedsiębiorstw na fundusze inwestycyjne zjednoczeń określają przepisy normujące gospodarkę finansową przedsiębiorstw i zjednoczeń.
4.
Na fundusz inwestycyjny zjednoczeń przeznacza się odpisy amortyzacyjne od wartości środków trwałych będących w posiadaniu przedsiębiorstw i zjednoczeń z wyłączeniem ich części przeznaczonej na spłatę kredytów bankowych zaciągniętych na finansowanie inwestycji branżowych (§ 25). Jeżeli odpisy amortyzacyjne gromadzone na funduszach inwestycyjnych zjednoczeń przekraczają - w skali pięciu lat - zapotrzebowanie na spłatę kredytów inwestycyjnych oraz na finansowanie inwestycji nie objętych kredytowaniem (§ 11 ust. 2), Minister Finansów może przejąć nadwyżkę do budżetu centralnego.
5.
Środki funduszów inwestycyjnych zjednoczeń podlegają oprocentowaniu w wysokości określonej w innych przepisach.
§  13.
Ogólne rozmiary nakładów inwestycyjnych w zakresie inwestycji branżowych określają narodowe plany gospodarcze.
§  14.
1.
Bank przyjmując inwestycję do finansowania zawiera ze zjednoczeniem umowę o kredyt. Szczegółowe warunki umów określa wzór umowy kredytowej, stanowiący załącznik nr 1 do uchwały.
2.
Bank udziela kredytu do wysokości planowanego kosztu inwestycji, określonego w zatwierdzonej dokumentacji inwestycyjnej.
3.
Uruchomienie kredytu następuje w ratach określonych w umowie stosownie do dyrektywnego harmonogramu realizacji inwestycji, zatwierdzonego z uwzględnieniem obowiązujących cykli budowy. Jeżeli inwestycja będzie realizowana w tempie szybszym od zaplanowanego, bank na wniosek kredytobiorcy (inwestora) może przyśpieszyć termin uruchomienia kolejnych rat kredytu.
4.
Zjednoczenie może w umowie kredytowej upoważnić przedsiębiorstwo będące inwestorem do wykonywania wszelkich czynności wynikających z umowy kredytowej.
§  15.
1.
Bank zawiera umowę kredytową i przyjmuje do finansowania inwestycje polegające na budownictwie pod warunkiem:
1)
włączenia inwestycji do planu inwestycyjnego w ramach dyrektywnych wskaźników zaangażowania,
2)
posiadania zatwierdzonej dokumentacji w zakresie ustalonym obowiązującymi przepisami,
3)
zapewnienia wykonawstwa robót w terminach nie dłuższych, niż to wynika z zatwierdzonych cykli budowy,
4)
zapewnienia dostawy podstawowych maszyn i urządzeń w terminach dostosowanych do planowego postępu realizacji inwestycji.
2.
Dowodem zapewnienia wykonawstwa robót budowlanych i montażowych przewidzianych do realizacji systemem zleceniowym jest decyzja organów uprawnionych do rozdziału robót o włączeniu zadania do portfelu zleceń uspołecznionego przedsiębiorstwa budowlano-montażowego. Umowę z przedsiębiorstwem budowlano-montażowym zawiera inwestor po przyjęciu przez bank inwestycji do finansowania.
3.
Inwestycje wykonywane systemem gospodarczym bank przyjmuje do finansowania i udziela na nie kredytu pod warunkiem posiadania przez inwestora przygotowanych do tego celu zespołów wykonawczych i przy zapewnieniu zaopatrzenia materiałowego oraz spełnienia wymagań określonych w ust. 1.
4.
Dowodem zapewnienia dostaw maszyn i urządzeń mogą być umowy o dostawy, potwierdzone oferty, inne wiążące oświadczenia dostawców lub oświadczenia organów powołanych do rozdzielnictwa maszyn i urządzeń.
5.
Banki nie zawierają umów kredytowych i nie przyjmują do finansowania inwestycji, o ile inwestycja nie odpowiada warunkom określonym w ust. 1.
§  16.
1.
W celu zawarcia przez bank umowy o kredyt i przyjęcia do finansowania inwestycji polegającej na budownictwie, inwestor obowiązany jest złożyć w banku:
1)
plan rzeczowo-finansowy zadania inwestycyjnego,
2)
zbiorcze zestawienie kosztów dla przedsięwzięcia inwestycyjnego oraz zestawienia kosztów dla rozpoczynanych zadań inwestycyjnych,
3)
harmonogram realizacji inwestycji,
4)
część ogólną i ekonomiczną pierwszego stadium dokumentacji inwestycji,
5)
harmonogram osiągania projektowych zdolności produkcyjnych.
2.
Dla inwestycji polegających na zakupach maszyn i urządzeń oraz ich montażu, nie zaliczanych do budownictwa inwestycyjnego, inwestor obowiązany jest złożyć w banku plan nakładów wraz z uzasadnieniem celowości zakupów.
3.
Dokonywanie nakładów inwestycyjnych bez uprzedniego przyjęcia przez bank inwestycji do finansowania jest zabronione. Pracownicy przedsiębiorstw i zjednoczeń winni dokonywania nakładów bez uprzedniego przyjęcia inwestycji przez bank podlegają sankcjom w postaci pozbawienia lub ograniczenia premii według zasad określonych przez Przewodniczącego Komitetu Pracy i Płac.
4.
Niezależnie od sankcji, o których mowa w ust. 3, nakłady poniesione przed przyjęciem inwestycji przez bank podlegają sfinansowaniu na warunkach określonych dla finansowania przekroczeń kosztów inwestycji. Zasada ta ma zastosowanie w wypadku, gdy inwestycja została w okresie późniejszym przyjęta przez bank do finansowania. W przeciwnym razie poniesione nakłady podlegają spisaniu w ciężar wyników na działalności eksploatacyjnej. Niezależnie od tego inwestor jest obowiązany w ciężar swoich wyników odprowadzić do budżetu równowartość poniesionych nakładów.
§  17.
1.
Oprocentowanie kredytu - zgodnie z innymi przepisami - wynosi 3% w stosunku rocznym; może ono być przez bank obniżone o połowę, gdy inwestycja nosi charakter istotnej modernizacji procesu technologicznego.
2.
Oprocentowanie nalicza bank przy stawianiu do dyspozycji raty kredytu. Oprocentowanie biegnie od chwili postawienia raty kredytu do rozporządzenia inwestora do terminu przewidzianego w umowie na rozliczenie inwestycji.
3.
Oprocentowanie naliczone przez bank w myśl ust. 1 i 2 podlega pokryciu z funduszu inwestycyjnego zjednoczenia po rozliczeniu inwestycji.
4.
Jeżeli kredyt w wyniku wcześniejszego zakończenia inwestycji zostanie spłacony przed upływem ustalonego w umowie terminu, bank naliczone z góry oprocentowanie zmniejsza o kwotę za okres czasu odpowiadający różnicy między terminem umownym a terminem faktycznej spłaty kredytu.
5.
Niezależnie od zmniejszenia odsetek, o którym mowa w ust. 4, bank w razie skrócenia okresu realizacji w stosunku do obowiązującego cyklu budowy zwróci kredytobiorcy kwotę, odpowiadającą części pobranych odsetek. Kwota ta powinna stanowić 6% tej części wartości kosztorysowej, jaka odpowiada procentowi skrócenia cyklu, nie więcej jednak niż kwota pobranych przez bank odsetek.
§  18.
1.
Bank finansuje przyjęte zadania inwestycyjne do wysokości kosztu planowego.
2.
Zwiększenie planowego kosztu inwestycji w toku realizacji może być dokonane przez uprawniony do tego organ po zbadaniu przyczyn przekroczenia i po uprzednim zaopiniowaniu przez bank. Na pokrycie zwiększonego kosztu inwestycji bank udziela kredytu dodatkowego w oparciu o oddzielną umowę.
3.
Kredyt dodatkowy podlega zwiększonemu oprocentowaniu (oprocentowanie karne), w zależności od kwoty przekroczenia pierwotnego kosztu inwestycji. Przy zwyżce kosztów do 5% bank nalicza oprocentowanie karne według stawki o 1% wyższej ponad normalne oprocentowanie określone w umowie o kredyt. Przy dalszej zwyżce kosztów stawka oprocentowania karnego kredytu dodatkowego wzrasta o 1% za każde rozpoczęte 5% przekroczenia kosztów, nie więcej jednak niż o 9% ponad normalne oprocentowanie. Oprocentowanie karne nalicza bank za każdy rok kalendarzowy z góry, poczynając od pierwszego dnia roku, w którym udzielił kredytu dodatkowego, do końca roku kalendarzowego, w którym dokonano rozliczenia inwestycji.
4. 6
Kredyt dodatkowy podlega spłacie - w zależności od przyczyn wzrostu kosztów - z zysku przedsiębiorstwa, z zysku i odpisów amortyzacyjnych przedsiębiorstw nowo uruchamianych lub z funduszu inwestycyjnego zjednoczenia. Szczegółowe zasady spłaty kredytu dodatkowego ustalą wytyczne, o których mowa w § 24 ust. 5.
5. 7
Przepisu ust. 3 nie stosuje się w razie zmiany kosztu inwestycji spowodowanej na skutek urzędowej zmiany cen i norm kosztorysowych. Dokonane w toku realizacji inwestycji zmiany cen i norm kosztorysowych powodują korektę planowego kosztu inwestycji (ust. 1).
§  19.
1.
Spłata kredytu wraz z naliczonymi odsetkami następuje na podstawie rozliczenia inwestycji (§ 9), zaakceptowanego przez zjednoczenie i przyjętego przez bank.
2. 8
(skreślony).
§  20.
1.
Jeśli inwestor nie przedłoży bankowi w terminie określonym w umowie o kredyt rozliczenia inwestycji z powodu nieoddania inwestycji do użytku w planowym terminie lub też z innych przyczyn, bank od pełnej sumy przyznanego kredytu nalicza oprocentowanie karne. Oprocentowanie karne nalicza bank progresywnie w zależności od przekroczenia cyklu budowy. Przy przekroczeniu cyklu do 5% bank nalicza dodatkowe oprocentowanie według stawki o 0,5% wyższej niż oprocentowanie umowne. Przy dalszym wydłużeniu cyklu stawka oprocentowania dodatkowego wzrasta o dalsze 0,5% za każde rozpoczęte 5% przekroczenia cyklu, nie więcej jednak niż o 6% w stosunku rocznym.
2.
Zapłacone odsetki karne, pomniejszone o kary umowne i odszkodowania uzyskane przez inwestora od kontrahentów z tytułu nieterminowego wykonania umów o roboty i dostawy, podlegają rozliczeniu z funduszem inwestycyjnym zjednoczenia (§ 19 ust. 2) oraz zarachowaniu na koszt inwestycji.
3.
Kwota przekroczenia planowego kosztu inwestycji (§ 18), jak też różnica między karnymi odsetkami naliczonymi przez bank a karami i odszkodowaniami pobranymi przez inwestora z tytułu niedotrzymania warunków umów zawartych z wykonawcami i dostawcami, pomniejsza możliwości włączania do planu nowych inwestycji.
§  21.
1.
W celu zwiększenia materialnego zainteresowania zjednoczeń oraz pracowników służby inwestycyjnej prawidłową i rytmiczną realizacją zadań inwestycyjnych, bank niezależnie od częściowej bonifikaty odsetek, o której mowa w § 17 ust. 5, zwraca kredytobiorcy (zjednoczeniu) dalszą część pobranych odsetek według zasad określonych w ust. 2-4.
2.
Jeżeli koszt inwestycji określony w dokumentacji będącej podstawą włączenia inwestycji do planu nie został przekroczony, bank zwróci kredytobiorcy z pobranego normalnego oprocentowania (3%) równowartość 0,3%.
3.
Jeżeli inwestycję oddano do użytku w dyrektywnym cyklu budowy, a koszt jej nie został przekroczony, bank zwraca kredytobiorcy dalsze 0,3% z pobranego oprocentowania. Przy przekroczeniu kosztów zwracana kwota ulega zmniejszeniu o 0,06% stawki procentowej za każdy 1% podwyżki kosztów. Przy przekroczeniu kosztów więcej niż o 5% zwrot oprocentowania z tytułu skrócenia cyklu budowy nie przysługuje.
4.
Jeżeli obniżono koszt inwestycji przy dotrzymaniu lub skróceniu cyklu budowy bądź też skrócono cykl budowy przy nieprzekroczeniu planowych kosztów inwestycyjnych lub ich zmniejszeniu, bank zwróci dodatkowo część pobranego oprocentowania w granicach do 0,4% według skali podanej w załączniku nr 2.
5. 9
Z ogólnej sumy środków zgromadzonych na zasadach podanych w ust. 2-4 równowartość 20% przeznacza się na dodatkowy fundusz premiowy dla pracowników służby inwestycyjnej inwestora, pozostała zaś część kwot uzyskanych ze zwrotu oprocentowania kredytu bankowego zwiększa fundusz inwestycyjny zjednoczenia. Z części zwrotu oprocentowania zwiększającej fundusz inwestycyjny zjednoczenia mogą być przeznaczone środki na premie dla wykonawców inwestycji w wypadkach i na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
6.
Premie z dodatkowego funduszu (ust. 5) wypłaca się w 50% po przyjęciu przez bank rozliczenia inwestycji. Pozostała część może być wypłacona po uzyskaniu planowej zdolności produkcyjnej (planowych efektów) w dyrektywnym cyklu osiągania zdolności produkcyjnej. W razie nieuzyskania w tym okresie pełnej zdolności produkcyjnej (planowych efektów) druga część funduszu ulega przepadkowi na rzecz budżetu.
7.
Szczegółowe zasady uruchamiania dodatkowego funduszu premiowego, o których mowa w ust. 5 i 6, określą odrębne przepisy.
§  22.
1.
Tworzy się w ciężar kosztów inwestycji fundusz premiowy w wysokości 0,2-0,4% wartości maszyn i urządzeń pochodzenia krajowego, określonej w dokumentacji kosztorysowej danego zadania inwestycyjnego. Środki tego funduszu przeznacza się na premie dla kierowniczej kadry dostawców maszyn i urządzeń pochodzenia krajowego.
2.
Zasady ustalania wysokości i podziału funduszu, o którym mowa w ust. 1, zakres osób uprawnionych do korzystania z premii wypłacanych z tegoż funduszu oraz terminy i warunki wypłaty premii określają inne przepisy.
§  23.
Premiowanie pracowników biur projektów oraz wykonawców robót budowlano-montażowych za jakość i terminowość wykonanych prac regulują odrębne przepisy.
§  24.
1. 10
Bank w umowie o kredyt (§ 14), opierając się na zawartym w dokumentacji inwestycji rachunku ekonomicznym ustalającym okres zwrotu nakładów, określa, w jakiej części kredyt podlega spłacie z przyszłego zysku przedsiębiorstwa, a w jakiej części z funduszu inwestycyjnego zjednoczenia.
2. 11
Całość lub część kredytu obciążająca fundusz inwestycyjny zjednoczenia wraz z odsetkami normalnymi i podwyższonymi, naliczonymi od kredytu za okres realizacji inwestycji, podlega pokryciu z tegoż funduszu po rozliczeniu inwestycji w terminach ustalonych w umowie z bankiem, nie przekraczających okresu 5 lat; zjednoczenie ma prawo pokryć obciążającą je część kredytu jednorazowo.
3.
Część kredytu nie pokryta z funduszu inwestycyjnego zjednoczenia podlega spłacie przez przedsiębiorstwo w ratach określonych w umowie między inwestorem a bankiem. Bank przy określaniu rat kredytu uwzględnia stopniowe dochodzenie do zdolności produkcyjnej zainwestowanych obiektów. Określone w umowie raty zadłużenia wraz z oprocentowaniem (3%) inwestor spłaca z ogólnego zysku przedsiębiorstwa przed jego podziałem. Od nie spłaconych w terminie rat bank pobiera odsetki za zwłokę.
4.
W określonych wypadkach część lub całość kredytu może ulec umorzeniu w ciężar środków przewidzianych na ten cel w budżecie.
5. 12
Minister Finansów ustali wytyczne, co do określania w umowach szczegółowych warunków spłaty kredytów zaciągniętych na finansowanie inwestycji branżowych. Minister Finansów może na okres spłaty kredytu zwolnić przedsiębiorstwa od obowiązkowej wpłaty zysku do budżetu.
§  25. 13
Kredyt udzielony na inwestycje polegające na budowie nowych przedsiębiorstw podlega spłacie ze środków pochodzących z odpisów amortyzacyjnych i zysku tych przedsiębiorstw, wygospodarowanych w okresie do 5 lat. Jeżeli kredyt nie znajduje pełnego pokrycia w odpisach amortyzacyjnych i zysku przedsiębiorstwa, zjednoczenie zobowiązane jest spłacić odpowiednią część kredytu z funduszu inwestycyjnego zjednoczenia.
3 § 10 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a) uchwały nr 179 z dnia 9 listopada 1970 r. (M.P.70.40.296) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 stycznia 1971 r.
4 § 10 ust. 4 skreślony przez § 1 pkt 2 lit. b) uchwały nr 179 z dnia 9 listopada 1970 r. (M.P.70.40.296) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 stycznia 1971 r.
5 § 12 zmieniony przez § 1 pkt 3 uchwały nr 179 z dnia 9 listopada 1970 r. (M.P.70.40.296) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 stycznia 1971 r.
6 § 18 ust. 4 dodany przez § 1 pkt 4 lit. a) uchwały nr 179 z dnia 9 listopada 1970 r. (M.P.70.40.296) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 stycznia 1971 r.
7 § 18 ust. 5 według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 4 lit. b) uchwały nr 179 z dnia 9 listopada 1970 r. (M.P.70.40.296) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 stycznia 1971 r.
8 § 19 ust. 2 skreślony przez § 1 pkt 5 uchwały nr 179 z dnia 9 listopada 1970 r. (M.P.70.40.296) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 stycznia 1971 r.
9 § 21 ust. 5 zmieniony przez § 1 pkt 6 uchwały nr 179 z dnia 9 listopada 1970 r. (M.P.70.40.296) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 stycznia 1971 r.
10 § 24 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 7 uchwały nr 179 z dnia 9 listopada 1970 r. (M.P.70.40.296) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 stycznia 1971 r.
11 § 24 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 7 uchwały nr 179 z dnia 9 listopada 1970 r. (M.P.70.40.296) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 stycznia 1971 r.
12 § 24 ust. 5 zmieniony przez § 1 pkt 7 uchwały nr 179 z dnia 9 listopada 1970 r. (M.P.70.40.296) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 stycznia 1971 r.
13 § 25 zmieniony przez § 1 pkt 8 uchwały nr 179 z dnia 9 listopada 1970 r. (M.P.70.40.296) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 stycznia 1971 r.