Założenia polityki pieniężnej na rok 1997.

Monitor Polski

M.P.1997.5.33

Akt utracił moc
Wersja od: 1 stycznia 1997 r.

UCHWAŁA
SEJMU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia 24 stycznia 1997 r.
w sprawie założeń polityki pieniężnej na rok 1997.

Uchwala się założenia polityki pieniężnej na rok 1997, stanowiące załącznik do niniejszej uchwały.
Zobowiązuje się Prezesa Narodowego Banku Polskiego do przedstawienia Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej kwartalnego sprawozdania z realizacji polityki pieniężnej wraz z odpowiednimi wnioskami w terminie nie późniejszym niż dwa miesiące po upływie kwartału.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1997 r.

ZAŁĄCZNIK

ZAŁOŻENIA POLITYKI PIENIĘŻNEJ NA ROK 1997

1. Generalne kierunki polityki gospodarczej państwa wynikają z dwóch zasadniczych celów stawianych gospodarce polskiej w drugiej połowie lat dziewięćdziesiątych: utrzymywania trwałego i szybkiego wzrostu gospodarczego oraz ograniczania inflacji. Ich konkretyzacją dla 1997 r. stały się przyjęte przez Rząd w pracach nad projektem ustawy budżetowej wielkości: wzrost realnego produktu krajowego brutto o 5,5% oraz ograniczenie wzrostu średniego rocznego poziomu cen konsumpcyjnych do 15% (wskaźnik liczony metodą grudzień do grudnia ma zmaleć do 13%). Warunkiem realizacji tych celów jest współpraca Narodowego Banku Polskiego i Rządu w ustalaniu i realizowaniu polityki gospodarczej, a w szczególności w kształtowaniu polityki ograniczania inflacji.

2. Celem pośrednim polityki pieniężnej w 1997 r. będzie kontrola podaży pieniądza w gospodarce, a celem operacyjnym wielkość przyrostu pieniądza rezerwowego. Osiągnięcie celu inflacyjnego przy przewidywanych obecnie warunkach gospodarczych w kraju i za granicą wymaga ograniczenia przyrostu podaży pieniądza ogółem od 27,4 do 28,6 mld zł, a przyrostu pieniądza rezerwowego do 6,6 mld zł.

3. Do realizacji określonych powyżej celów wykorzystywane będą następujące instrumenty polityki pieniężnej:

- Polityka stóp procentowych będzie prowadzona z uwzględnieniem przewidywanych przez Narodowy Bank Polski trendów w procesach inflacyjnych, sytuacji w bilansie płatniczym oraz kształtowania się stóp rynkowych. Podstawową stopą procentową Narodowego Banku Polskiego będzie w 1997 r. stopa lombardowa.

- Nie nastąpią zasadnicze zmiany w systemie refinansowania banków. Banki będą mogły zaciągać kredyt lombardowy tylko pod rządowe papiery wartościowe i papiery wartościowe NBP. Redyskonto weksli będzie dotyczyło głównie weksli finansujących skup produktów rolnych.

- Polityka kursowa prowadzona będzie tak, aby nie była czynnikiem wpływającym na pogorszenie konkurencyjności polskiej gospodarki. Kształtowanie kursu walutowego realizowane będzie nadal według mechanizmu "kroczącej dewaluacji" w ramach ustalonego z Rządem pasma wahań. Tempo dewaluacji kursu centralnego oraz skala pasma wahań dla kursu rynkowego będą ustalane przez Rząd i Narodowy Bank Polski.

- Polityka rezerw obowiązkowych służyć będzie realizacji wyżej określonych celów polityki pieniężnej. W przypadku spełnienia celu monetarnego Narodowy Bank Polski dążył będzie do obniżenia średniego poziomu rezerw obowiązkowych. Zasada utrzymania rezerwy obowiązkowej na rachunku Narodowego Banku Polskiego i w formie gotówki w kasie banku oraz obowiązujące w 1996 r. proporcje pozostają bez zmian.

- Operacje otwartego rynku prowadzone będą w celu korekty wahań pieniądza rezerwowego, głównie za pomocą operacji krótkoterminowych. Narodowy Bank Polski dążyć będzie do ograniczenia kosztów tych operacji.

4. Narodowy Bank Polski i Rząd będą pracować nad wprowadzeniem dewizowej linii redyskontowej na finansowanie eksportu pod weksle zabezpieczone polisą KUKE.

5. W 1997 r. Narodowy Bank Polski i Rząd będą kontynuować działania zmierzające do lepszego wykorzystania rezerw dewizowych.

6. W ramach przyjętych celów i sposobów realizacji polityki pieniężnej Narodowy Bank Polski będzie tworzył warunki do zwiększenia gromadzonych w gospodarce oszczędności.

7. W celu dalszego wspierania procesów restrukturyzacji sektora bankowego Narodowy Bank Polski w uzgodnieniu z Ministrem Finansów będzie wspierał łączenie banków spółdzielczych ze sobą, w tym banków zrzeszonych poza Bankiem Gospodarki Żywnościowej. Na procesy te Narodowy Bank Polski przeznaczy w formie nisko oprocentowanych kredytów nie więcej niż 20 mln zł.