Rozdział 2 - Usługi telefoniczne. - Zakres i tryb obsługi klientów przy wykonywaniu usług telekomunikacyjnych przez państwową jednostkę organizacyjną "Polska Poczta, Telegraf i Telefon".

Monitor Polski

M.P.1987.7.53

Akt utracił moc
Wersja od: 29 czerwca 1989 r.

Rozdział  2

Usługi telefoniczne.

§  9.
1.
Abonament telefoniczny może być przyznany na czas określony nie dłuższy niż 12 miesięcy (abonament okresowy) lub na czas nieokreślony (abonament stały).
2.
Abonament okresowy przyznaje się na wniosek osób prawnych lub jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej.
3.
Abonament okresowy przyznaje się poza kolejnością zgłoszeń.
4.
Abonament okresowy nie może być przekazywany na rzecz innej osoby.
5.
Abonament okresowy może być zmieniony na abonament stały według zasad przyznawania abonamentu stałego.
§  10.
1.
Na wniosek osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie posiadającej osobowości prawnej stacja telefoniczna może być zainstalowana w mieszkaniu pracownika danej jednostki będącej abonentem - jako telefon służbowy.
2.
Opłaty za korzystanie ze służbowych stacji telefonicznych obowiązany jest uiszczać abonent.
§  11.
1.
Czas oczekiwania na przyznanie abonamentu stałego liczy się od dnia złożenia wniosku, niezależnie od późniejszych zmian miejsca zamieszkania wnioskodawcy.
2.
Wnioskodawca jest obowiązany powiadomić urząd telekomunikacyjny o zmianie miejsca zamieszkania.
§  12.
1.
Wniosek o przyznanie abonamentu telefonicznego może być przepisany tylko z osoby fizycznej na inną osobę fizyczną, zameldowaną wspólnie z wnioskodawcą w lokalu wskazanym na wniosku.
2.
Urząd telekomunikacyjny obowiązany jest dokonać przepisania wniosku, gdy o przepisanie wystąpi:
1)
wnioskodawca,
2)
osoba wspólnie zamieszkała z wnioskodawcą w razie śmierci wnioskodawcy,
3)
osoba wspólnie zamieszkała z wnioskodawcą, jeżeli wnioskodawca został wymeldowany z lokalu na stałe i nie wystąpił o zmianę adresu zainstalowania stacji w terminie 3 miesięcy od daty wymeldowania.
§  13.
1.
W ramach przyznanego abonamentu stację telefoniczną przyłącza się do publicznej centrali telefonicznej właściwej dla miejsca zainstalowania stacji.
2.
Jeżeli właściwa centrala nie jest czynna całą dobę lub posiada ograniczone możliwości komutacyjne albo w ogóle nie ma możliwości przyłączenia stacji, to na pisemny wniosek abonenta stacja może być przyłączona do innej centrali niż właściwa.
3.
Urząd telekomunikacyjny dokonuje przełączenia stacji telefonicznej do centrali właściwej po powstaniu takich możliwości.
§  14.
Jeżeli w związku ze zmianą systemu telefonicznej centrali miejscowej konieczna jest wymiana aparatu telefonicznego na inny typ, urząd telekomunikacyjny obowiązany jest dostarczyć abonentowi odpłatnie odpowiedni aparat, a czynności związane z wymianą aparatu dokonać bezpłatnie; urząd telekomunikacyjny obowiązany jest odkupić, z uwzględnieniem stopnia zużycia, aparat dotychczas posiadany przez abonenta.
§  15.
1.
W razie wymeldowania się abonenta z lokalu, w którym zainstalowana jest stacja telefoniczna, abonent obowiązany jest poinformować o tym fakcie właściwy terenowo urząd telekomunikacyjny i złożyć wniosek o przeniesienie stacji telefonicznej, o przekazanie lub likwidację abonamentu.
2.
We wniosku o przeniesienie stacji telefonicznej należy określić datę jej wyłączenia oraz podać adres nowego miejsca zainstalowania stacji telefonicznej.
3.
Wniosek o przeniesienie stacji telefonicznej lub likwidację abonamentu należy złożyć co najmniej na 7 dni przed żądanym terminem wyłączenia stacji z sieci telekomunikacyjnej.
4.
Jeżeli wniosek został złożony w terminie podanym w ust. 3, to za usługi wykonane ze stacji telefonicznej po terminie, w którym stacja miała być wyłączona z sieci, urząd telekomunikacyjny nie pobiera opłat od abonenta bez jego zgody.
5.
W razie wymeldowania abonenta na stałe z lokalu, w którym zainstalowana jest stacja telefoniczna, po upływie terminu 3 miesięcy od wymeldowania abonenta urząd telekomunikacyjny wyłącza stację telefoniczną na okres 30 dni. Po upływie tego okresu abonament likwiduje się lub przekazuje osobie uprawnionej na mocy § 12 ust. 1 pkt 3 i 4 ordynacji telekomunikacyjnej.
6.
Za włączenie stacji telefonicznej wyłączonej z sieci telekomunikacyjnej w przypadku określonym w ust. 5 nie są pobierane opłaty taryfowe.
§  16.
1.
Aparaty telefoniczne końcowe telefonii nośnej, aparaty zespołowe oraz urządzenia radiowego stacjonarnego łącza abonenckiego są własnością PPTT. Pozostałe urządzenia dołączone do sieci telekomunikacyjnej są własnością abonenta.
2.
W wyjątkowych przypadkach Minister Łączności może wyrazić zgodę, aby urządzenie radiowego stacjonarnego łącza abonenckiego przyłączonego do sieci telekomunikacyjnej mogło być własnością abonenta.
3.
Instalacja urządzeń telefonicznych nabytych przez abonenta może być zlecona urzędowi telekomunikacyjnemu lub wykonana przez abonenta we własnym zakresie. Instalacja wykonana przez abonenta, przed włączeniem do sieci telekomunikacyjnej, podlega sprawdzeniu przez służbę techniczną PPTT.
§  17.
1.
Numer stacji telefonicznej ustalony przez urząd telekomunikacyjny może być zmieniony, jeżeli jest to konieczne ze względów technicznych.
2.
W uzasadnionych przypadkach, na wniosek abonenta, urząd telekomunikacyjny może dokonać odpłatnie zmiany numeru stacji telefonicznej.
§  18.
Urząd telekomunikacyjny może zarezerwować numer w centrali telefonicznej lub wyposażenie łącza w centrali międzymiastowej na okres nie dłuższy niż 12 miesięcy:
1)
osobom fizycznym oczekującym na przeniesienie stacji telefonicznej,
2)
osobom prawnym i jednostkom organizacyjnym nie posiadającym osobowości prawnej, oczekującym na zainstalowanie stacji telefonicznej w obiektach nowo budowanych.
§  19.
1.
Zamawiający rozmowę telefoniczną obowiązany jest podać:
1)
numer stacji telefonicznej, z której zamawiana jest rozmowa,
2)
miejscowość (oraz kraj przy zamawianiu rozmowy międzynarodowej) i numer stacji telefonicznej abonenta wzywanego,
3)
kategorię rozmowy, jeżeli nie jest to rozmowa zwykła,
4)
ewentualne żądania dodatkowe, o których mowa w ust. 2.
2.
Zamawiający rozmowę telefoniczną może dodatkowo żądać, aby:
1)
nie realizowano połączenia w określonych godzinach,
2)
połączenie wykonane było do określonej godziny lub po określonej godzinie,
3)
nazwisko zamawiającego zostało podane do wiadomości wzywanego przed połączeniem rozmowy,
4)
w razie niezgłaszania się numeru wzywanego, połączenia dokonano z innym numerem w tej samej sieci miejscowej, przy czym zamawiający może podać tylko dwa numery w zamówieniu,
5)
podano mu czas trwania rozmowy oraz wysokość opłaty za przeprowadzoną rozmowę.
§  20.
Zamawiający może po zamówieniu rozmowy telefonicznej, nie później jednak niż do chwili wezwania go przez obsługę centrali do przeprowadzenia rozmowy, zgłosić zmiany do zamówienia w zakresie kategorii rozmowy oraz żądań dodatkowych.
§  21.
Rozmowy telefoniczne mogą być zamawiane na hasło po uzyskaniu zezwolenia Ministra Łączności; nie dotyczy to rozmów na hasło "Ratunek".
§  22.
Telefonistka łącząca rozmowę na hasło może kontrolować zgodność treści rozmowy z przeznaczeniem hasła. W razie stwierdzenia, że treść rozmowy jest niezgodna z przeznaczeniem hasła albo że abonent nie posiada uprawnień do przeprowadzenia takiej rozmowy, za połączenie pobiera się opłatę taryfową jak za rozmowę błyskawiczną.
§  23.
1.
Rozmowy telefoniczne powinny być realizowane w następujących czasach kontrolnych:
1)
rozmowy na hasła specjalnego znaczenia: "Ratunek", "Ratunek powódź", "Błyskawica powodziowa", "Eter" - niezwłocznie,
2)
rozmowy błyskawiczne - do 15 minut,
3)
rozmowy pilne - do 40 minut,
4)
rozmowy zwykłe - do 60 minut.
2.
Czas realizacji rozmów (oczekiwania) liczy się od chwili przyjęcia zamówienia.
3.
Jeżeli rozmowa telefoniczna nie zostanie zrealizowana w czasie przewidzianym dla danej kategorii, zostaje ona przekwalifikowana do niższej kategorii.
4.
Rozmowy nie zrealizowane w czasie kontrolnym uważa się za rozmowy opóźnione.
§  24.
1.
Zamówienia na rozmowy w ruchu krajowym, przyjęte na dzień bieżący przez centralne lub rozmównice publiczne z niecałodobową służbą, tracą ważność z chwilą zakończenia pracy tych jednostek.
2.
Zamówienia na rozmowy w ruchu krajowym, przyjęte na dzień bieżący przez centrale lub rozmównice publiczne z całodobową służbą, tracą ważność o godzinie 24.00, gdy zostały przyjęte przed godziną 22.00, oraz o godzinie 8.00 dnia następnego, gdy zostały przyjęte po godzinie 22.00.
3.
Zamówienia na rozmowy w ruchu krajowym, przyjęte na dzień następny, tracą ważność o godzinie 24.00 lub z chwilą zakończenia pracy jednostki w dniu, na który zostało przyjęte zamówienie.
4.
Zamówienie na rozmowy radiotelefoniczne w ruchu krajowym i zagranicznym tracą ważność o godzinie 24.00 trzeciego dnia po przyjęciu zamówienia.
5.
Ważność zamówień na rozmowy międzynarodowe wygasa o godzinie 8.00:
1)
następnego dnia po dniu zamówienia - przy połączeniach od stacji telefonicznej do stacji telefonicznej,
2)
drugiego dnia po dniu zamówienia - przy połączeniach z określoną osobą.
6.
Jeżeli zamówienie na rozmowę w ruchu zagranicznym nie może być wykonane z uwagi na trudności w realizacji przyjętych zamówień, to na wniosek zamawiającego czas ważności zamówienia może być przedłużony o 3 dni.
§  25.
Zamawiający rozmowę telefoniczną może w każdej chwili zamówienie odwołać.
§  26.
1.
Usługi udzielania informacji i wykonywania zleceń telefonicznych świadczone są przez służby informacyjno-zleceniowe (biura numerów, biura informacji i zleceń) przez całą dobę.
2.
Służby informacyjno-zleceniowe wykonują na rzecz użytkowników stacji telefonicznych usługi w zakresie m.in.: udzielania informacji o numerach stacji telefonicznych abonentów w kraju i za granicą, o numerach kierunkowych w międzymiastowym i międzynarodowym ruchu automatycznym, o pocztowych numerach adresowych, o dyżurach szpitali i aptek, z zakresu wiadomości encyklopedycznych, a także wymienionych w krajowej taryfie telekomunikacyjnej zleceń telefonicznych.
3.
Usługa telefonicznego budzenia o określonej godzinie realizowana jest z dokładnością do 5 minut. Usługę tę uznaje się za zrealizowaną po dokonaniu 3 bezskutecznych prób wywołania abonenta.
4.
Zamówienia na usługi wykonywane przez biuro zleceń przyjmowane są wyłącznie ze stacji telefonicznej abonenta zlecającego wykonanie usługi.
§  27.
Biuro zleceń może odmówić przyjęcia zamówienia na usługi, jeżeli liczba przyjętych zleceń wyczerpała możliwości ich terminowego wykonania lub jeśli z przyczyn technicznych nie może zagwarantować ich realizacji.
§  28.
1.
PPTT może wydzierżawić łącze telefoniczne.
2.
W ramach usługi dzierżawy łącza telefonicznego PPTT zapewnia stałe połączenie urządzeń telefonicznych wskazanych przez dzierżawcę.
3.
Ubiegający się o przyznanie abonamentu łącza dzierżawionego powinien złożyć we właściwym terenowo urzędzie telekomunikacyjnym pisemny wniosek o przyznanie abonamentu łącza dzierżawionego, zawierający określenie:
1)
nazwy wnioskodawcy,
2)
punktów zakończenia łącza,
3)
rodzajów urządzeń zakończenia łącza,
4)
przeznaczenia łącza (telefonia, teletransmisja, telegrafia wielokrotna itp.),
5)
czas trwania abonamentu (przy abonamencie okresowym),
6)
płatnika należności.
§  29.
1.
Dzierżawca obowiązany jest zawiadomić na piśmie jednostkę PPTT pobierającą opłaty za dzierżawę łącza o każdej projektowanej zmianie przeznaczenia łącza lub zamierzonym zainstalowaniu innych urządzeń niż wymienione we wniosku.
2.
Projektowane zmiany mogą być wprowadzone tylko za zgodą właściwej terenowo jednostki PPTT.
§  30.
1.
Jednostki PPTT mogą wykonywać instalacje, konserwacje i remonty central wewnątrzzakładowych, urządzeń dyspozytorskich i innych urządzeń telekomunikacyjnych na zlecenie jednostek będących właścicielami wymienionych urządzeń.
2.
Usługi wymienione w ust. 1 wykonywane są na podstawie dokumentacji technicznej, uzgodnionej z właściwą jednostką PPTT.