Rozdział 1 - Przepisy ogólne. - Zakres i tryb obsługi klientów przy wykonywaniu usług telekomunikacyjnych przez państwową jednostkę organizacyjną "Polska Poczta, Telegraf i Telefon".

Monitor Polski

M.P.1987.7.53

Akt utracił moc
Wersja od: 29 czerwca 1989 r.

Rozdział  1

Przepisy ogólne.

§  1.
1.
Państwowa jednostka organizacyjna "Polska Poczta, Telegraf i Telefon", zwana dalej "PPTT", świadczy na rzecz klientów:
1)
usługi łączności telekomunikacyjnej o charakterze powszechnym, określone w rozporządzeniu Ministra Łączności z dnia 23 czerwca 1986 r. w sprawie ordynacji telekomunikacyjnej (Dz. U. Nr 27, poz. 135), zwanym dalej "ordynacją telekomunikacyjną",
2)
inne usługi związane z wykorzystywaniem środków telekomunikacyjnych w zakresie instalacji i eksploatacji stacji telefonicznych, teleksowych, teleinformatycznych, najmu i konserwacji urządzeń telekomunikacyjnych oraz dzierżawy łączy telekomunikacyjnych.
2. 1
Usługi o których mowa w ust. 1, świadczą urzędy telekomunikacyjne oraz urzędy pocztowo-telekomunikacyjne, zwane dalej "jednostkami PPTT".
§  2.
1.
Zakres usług świadczonych przez daną jednostkę PPTT oraz godziny obsługi klientów ustala kierownik jednostki nadrzędnej.
2.
Czas służby telefonicznych central miejscowych i rozmównic publicznych ze służbą niepełnodobową może być przedłużony przez kierownika jednostki nadrzędnej na wniosek zainteresowanego zleceniodawcy.
3.
Jednostka PPTT obowiązana jest zapewnić informacje o wykonywanych przez siebie usługach i godzinach obsługi klientów, podając je w formie wywieszek umieszczanych w miejscach widocznych dla klientów.
4.
Na zewnątrz lokalu jednostki PPTT umieszcza się informacje o godzinach obsługi klientów oraz o możliwości przeprowadzenia rozmów na hasło "Ratunek" i nadawania telegramów ratunkowych "SVH" poza obowiązującymi godzinami obsługi klientów.
5.
Pracownik jednostki PPTT przyjmujący telegram obowiązany jest poinformować nadawcę o godzinach służby oddawczej jednostki PPTT.
6.
Pracownicy jednostki PPTT obowiązani są udzielać szczegółowych informacji dotyczących zakresu i warunków wykonywanych usług telekomunikacyjnych.
§  3.
1.
Opłaty za usługi telekomunikacyjne wykonywane bezpośrednio w jednostkach PPTT uiszcza się przy zlecaniu wykonania tej usługi. Dla osób prawnych i jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej opłaty mogą być skredytowane po okazaniu przez osobę zlecającą wykonanie usługi wystawionego przez jednostkę PPTT zaświadczenia stwierdzającego uprawnienia w tym zakresie.
2.
Pracownik PPTT obowiązany jest każdorazowo wydać pokwitowanie pobrania opłaty; dowód nadania telegramu uważa się za pokwitowanie.
3.
Należności za wykonanie usług telekomunikacyjnych zlecanych ze stacji telefonicznej, teleksowej lub teleinformatycznej, za przyznanie abonamentu danej stacji oraz za inne usługi związane z eksploatacją stacji pobierane są na podstawie rachunków wystawianych przez jednostkę PPTT za wykonane usługi telekomunikacyjne.
4.
W rachunku za usługi jednostka PPTT, na podstawie własnej dokumentacji, udziela bonifikaty za przerwy w korzystaniu z abonamentu.
§  4.
1.
Wniosek o przyznanie abonamentu telefonicznego, teleksowego lub teleinformatycznego składa się na formularzu PPTT. Jeżeli dana stacja ma być połączona z siecią telekomunikacyjną więcej niż jednym łączem, to na każde łącze składa się oddzielny wniosek.
2.
Wniosek o przyznanie abonamentu uważa się za zrealizowany z chwilą przekazania abonentowi do użytku czynnej stacji telefonicznej, teleksowej lub teleinformatycznej.
§  5.
1.
Jeżeli przyznanie abonamentu albo przeniesienie stacji telefonicznej, teleksowej lub teleinformatycznej związane jest z zastosowaniem dodatkowych urządzeń lub z budową linii, to wykonanie tej usługi uzależnione jest od wyrażenia przez wnioskodawcę zgody na pokrycie dodatkowych kosztów przedstawionych we wstępnym kosztorysie.
2.
Opłatę za tę usługę, w wysokości określonej w kosztorysie, pobiera się od osoby fizycznej w formie zaliczki przed wykonaniem usługi.
3.
W razie pobrania zaliczki termin wykonania usługi nie może być dłuższy niż 3 miesiące.
4.
Ostateczne określenie kosztów i ich rozliczenie następuje po wykonaniu usługi, według cen i stawek obowiązujących w dniu realizacji usługi. Rozliczenie to zawarte jest w najbliższym rachunku za usługi telekomunikacyjne.
5.
Jeżeli od wnioskodawcy została pobrana zaliczka, a usługi nie wykonano w ustalonym terminie, to opłata pobierana jest według cen i stawek obowiązujących w ostatnim dniu terminu, w jakim usługa miała być wykonana.
6.
W razie gdy jedna z usług wymienionych w ust. 1 wykonywana jest na wniosek kilku osób fizycznych, prawnych lub jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej, całkowita opłata za wykonanie tej usługi dzielona jest proporcjonalnie między wnioskodawców.
§  6.
1.
Osoby korzystające z usług telekomunikacyjnych mają prawo żądać udzielenia informacji w sprawie zleconych przez nie lub na ich rzecz usług. Uprawnienia te wygasają po upływie 12 miesięcy, a przy usługach zagranicznych - po upływie 6 miesięcy od dnia następnego po dniu zawarcia umowy o świadczenie usługi.
2.
Informacje, o których mowa w ust. 1, nie obejmują usług telekomunikacyjnych realizowanych w ruchu automatycznym. Informacje te mogą być udzielane abonentom wywołującym tylko wówczas, gdy jest to technicznie możliwe.
3.
Jednostki PPTT mogą udzielać osobom trzecim informacji o wykonywanych lub wykonanych usługach tylko w przypadkach przewidzianych prawem.
§  7.
1.
Do odbioru korespondencji przekazywanej środkami telekomunikacyjnymi klient może ustanowić pełnomocnictwo telekomunikacyjne.
2.
Pełnomocnictwo telekomunikacyjne ustanawia się przez złożenie w jednostce PPTT świadczącej usługi danego rodzaju oświadczenia upoważniającego określoną osobę do odbioru wszystkich lub niektórych rodzajów korespondencji telekomunikacyjnej.
3.
Przy udzielaniu pełnomocnictwa mocodawca powinien udowodnić swoją tożsamość i złożyć podpis na pełnomocnictwie w obecności pracownika jednostki PPTT.
4.
Pełnomocnictwo do odbioru korespondencji przekazywanej środkami telekomunikacyjnymi może być również udzielone w ramach pełnomocnictwa pocztowego.
§  8.
Wykonanie instalacji stacji telefonicznej, teleksowej lub teleinformatycznej, dokonanie zmian we wniosku o przyznanie abonamentu, przepisanie wniosku na inną osobę, przekazanie abonamentu innej osobie, przeniesienie stacji, rozwiązanie umowy o korzystanie z abonamentu, wyłączenie stacji, udzielenie informacji w sprawie usług zleconych przez klienta lub na jego rzecz - urząd telekomunikacyjny realizuje po sprawdzeniu tożsamości i adresu zainteresowanych osób oraz ich uprawnień w tym zakresie.
1 § 1 ust. 2 zmieniony przez § 4 pkt 1 zarządzenia Ministra Transportu, Żeglugi i Łączności z dnia 18 maja 1989 r. (M.P.89.19.132) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 29 czerwca 1989 r.