Zakończenie postępowania w celu ochrony rynku krajowego przed przywozem mocznika i azotanu amonowego, zagrażającym interesom gospodarczym krajowych producentów.

Monitor Polski

M.P.1994.16.122

Akt indywidualny
Wersja od: 9 marca 1994 r.

DECYZJA
MINISTRA WSPÓŁPRACY GOSPODARCZEJ Z ZAGRANICĄ
z dnia 14 lutego 1994 r.
w sprawie zakończenia postępowania w celu ochrony rynku krajowego przed przywozem mocznika i azotanu amonowego, zagrażającym interesom gospodarczym krajowych producentów

Na podstawie art. 106d ust. 1, art. 106c ust. 2 oraz art. 103 ust. 6 w związku z art. 106c ust. 1 ustawy z dnia 28 grudnia 1989 r. - Prawo celne (Dz. U. Nr 75, poz. 445, z 1991 r. Nr 60, poz. 253, Nr 73, poz. 320 i Nr 100, poz. 442, z 1992 r. Nr 21, poz. 85 oraz z 1993 r. Nr 60, poz. 279 i Nr 129, poz. 598), po przeprowadzeniu postępowania, o którym mowa w art. 106b ust. 1 tej ustawy, wszczętego dnia 15 listopada 1993 r. postanowieniem Ministra Współpracy Gospodarczej z Zagranicą z dnia 20 października 1993 r. o wszczęciu postępowania w celu ochrony rynku krajowego przed przywozem mocznika i azotanu amonowego, zagrażającym interesom gospodarczym krajowych producentów (Monitor Polski Nr 57, poz. 527), ustala się, co następuje:
1.
Wniosek Zakładów Azotowych Puławy S.A. reprezentujących interesy gospodarcze krajowych producentów mocznika i azotanu amonowego, dotyczący zastosowania środków, o których mowa w art. 106d ust. 1 wymienionej ustawy, jest uzasadniony w części dotyczącej importu mocznika i azotanu amonowego pochodzących z Federacji Rosyjskiej, Republiki Białoruś, Republiki Litewskiej i Ukrainy.
2.
Eksporterzy z Federacji Rosyjskiej, Republiki Białoruś, Republiki Litewskiej i Ukrainy niniejszym zostają wezwani do złożenia w terminie do dnia 15 marca 1994 r. pisemnych oświadczeń o ograniczeniu wielkości przywozu mocznika i azotanu amonowego na polski obszar celny w okresie od dnia złożenia oświadczenia do dnia 31 marca 1995 r.
3.
W celu zapewnienia kontroli realizacji złożonych oświadczeń, do Rady Ministrów zostanie skierowany wniosek o ustanowienie w okresie od dnia 1 kwietnia 1994 r. do dnia 31 marca 1995 r. ograniczeń polegających na obowiązku uzyskania pozwolenia na przywóz na polski obszar celny mocznika i azotanu amonowego pochodzących z państw, z których eksporterzy złożą oświadczenia o ograniczeniu eksportu wymienionych towarów.
4.
Do Rady Ministrów zostanie skierowany wniosek o ustanowienie kontyngentu ilościowego na przywóz w okresie od dnia 1 kwietnia 1994 r. do dnia 31 marca 1995 r. mocznika i azotanu amonowego pochodzących z państw, z których eksporterzy nie złożą oświadczeń, o których mowa w ust. 2.
5.
Umarza się postępowanie w części dotyczącej przywozu na polski obszar celny mocznika i azotanu amonowego pochodzących z Republiki Estońskiej i Republiki Łotewskiej.

Uzasadnienie

1.
W okresie objętym postępowaniem nastąpił przywóz na polski obszar celny mocznika i azotanu amonowego w tak zwiększonej ilości i na takich warunkach, że spowodowało to powstanie poważnej szkody dla interesów gospodarczych krajowych producentów wytwarzających towary bezpośrednio konkurujące z towarami importowanymi.
2.
Podczas postępowania, które obejmowało badanie importu pochodzącego z Federacji Rosyjskiej, Republiki Białoruś, Republiki Estońskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Łotewskiej i Ukrainy, stwierdzono, że:
a)
wielkość importu 1992 r. z krajów objętych postępowaniem wzrosła w porównaniu do roku 1991:
-
w przypadku mocznika - około sześciokrotnie,
-
w przypadku azotanu amonowego - ponad sześćdziesięciokrotnie,
b)
udział importu z krajów objętych postępowaniem w całkowitej wielkości importu na polski obszar celny wzrósł:
-
w przypadku mocznika - z 82% w 1991 r. do 97% w 1992 r. i 98,3% w 1993 r. (na podstawie danych do września 1993 r.),
-
w przypadku azotanu amonowego - z 81,9% w 1991 r. do 94,5% w 1992 r. i 97,2% w 1993 r. (na podstawie danych do września 1993 r.),
c)
udział importu z krajów objętych postępowaniem w krajowej konsumpcji (rozumianej jako suma wielkości całkowitego importu mocznika i azotanu amonowego oraz sprzedaży wymienionych towarów na rynku krajowym przez producentów krajowych):
-
w przypadku mocznika - wynosił w 1991 r. 5,8%, w 1992 r. wzrósł do 20,9%, w 1993 r. spadł do 13,7%, ale pozostał znaczący, ponieważ był ponaddwukrotnie wyższy niż w roku 1991,
-
w przypadku azotanu amonowego - wynosił w 1991 r. 0,4%, w 1992 r. wzrósł do 19,9%, a w 1993 r. osiągnął 21,2%.
3.
Na podstawie danych wynikających z dokumentów stosowanych przy odprawach celnych oraz dostarczonych przez wnioskodawcę informacji o cenach zbytu stosowanych przez przemysł krajowy stwierdzono, że średnie minimalne ceny mocznika i azotanu amonowego stosowane w imporcie, zwiększone o należne cło i podatek, są bardzo niskie (od 27 do 51% niższe od cen zbytu stosowanych przez polskich producentów).
4.
Nagły wzrost wielkości importu oraz warunki cenowe dostaw były podstawową przyczyną szkody poniesionej przez przemysł krajowy. W szczególności badanie sytuacji krajowych producentów mocznika i azotanu amonowego wykazało, że:
a)
w porównaniu do wielkości produkcji w roku 1991:
-
w przypadku mocznika - produkcja w 1992 r. zmniejszyła się o 27,6%, natomiast w 1993 r. tempo spadku produkcji było wyższe,
-
w przypadku azotanu amonowego - produkcja w 1992 r. zmniejszyła się o 22,2%, a w 1993 r. spadek produkcji utrzymywał się na zbliżonym poziomie,
b)
znacznie spadło wykorzystanie mocy produkcyjnych polskiego przemysłu, zarówno w przypadku mocznika, jak i azotanu amonowego,
c)
zmniejszyło się zatrudnienie przy produkcji mocznika i azotanu amonowego,
d)
znacznie wzrosły zapasy mocznika i azotanu amonowego u krajowych producentów,
e)
systematycznie zmniejszała się rentowność krajowej produkcji mocznika i azotanu amonowego,
f)
w badanym okresie tylko jeden z polskich producentów mocznika i azotanu amonowego wykazał zyski netto, jednak i w tym przypadku stopa zysku zmniejszała się.
5.
Wielkość importu, jego nagły i znaczny wzrost zarówno w wielkościach absolutnych, jak i w relacji do krajowej konsumpcji, a także poziom cen importowanego mocznika i azotanu amonowego dają podstawę do stwierdzenia, że dalszy przywóz wymienionych towarów w dotychczasowych ilościach i na dotychczasowych warunkach może spowodować zwiększenie rozmiarów szkody ponoszonej przez krajowych producentów.
6.
Import mocznika i azotanu amonowego pochodzących z Republiki Estońskiej i Republiki Łotewskiej nie przyczynił się do powstania szkody, ponieważ jego udział w całkowitym imporcie wymienionych towarów do Polski wynosił mniej niż 1%. W związku z tym postępowanie w tym zakresie zostało umorzone.

Pouczenie

Decyzja niniejsza jest ostateczna w administracyjnym toku instancji. Stronie przysługuje prawo wniesienia, za pośrednictwem Ministra Współpracy Gospodarczej z Zagranicą, skargi na decyzję do Naczelnego Sądu Administracyjnego w terminie 30 dni od dnia jej doręczenia.