Rozdział 4 - Wprowadzenie zmian do operatu ewidencyjnego (aktualizacja). - Zakładanie i prowadzenie ewidencji gruntów, zasady sporządzania wykazów gruntów oraz opłaty za odrysy z map i za odpisy i wyciągi z rejestrów i dokumentów stanowiących część operatu ewidencyjnego na obszarze m.st. Warszawy, m. Łodzi i miast stanowiących powiaty.

Monitor Polski

M.P.1956.98.1135

Akt utracił moc
Wersja od: 29 listopada 1956 r.

IV.

Wprowadzenie zmian do operatu ewidencyjnego (aktualizacja).

§  85.
W celu utrzymania operatu ewidencyjnego w stałej aktualności wszystkie zmiany zachodzące w danych objętych ewidencją (§ 67) powinny być bezzwłocznie wprowadzone do tego operatu. Zmiany wprowadza się na podstawie odpowiednich dokumentów.
§  86.
1.
Podstawą do wprowadzenia do operatu ewidencyjnego zmian, wynikających z dokonanych pomiarów, są operaty pomiarowe wykonane z urzędu lub dostarczone przez zainteresowane strony.
2.
Operat pomiarowy powinien składać się z map, szkiców polowych, obliczeń powierzchni i rejestru pomiarowego bądź rejestru pomiarowo-klasyfikacyjnego.
3.
Podstawą do wprowadzenia zmian, które nie wymagają udokumentowania pomiarem, są zgłoszenia zainteresowanych stron (poparte wymaganymi dowodami) opatrzone pozytywną decyzją prezydium właściwej rady narodowej.
§  87.
1.
Mapy ewidencyjne aktualizuje się na podstawie danych operatów pomiarowych wkreślając do tych map nowe granice, znaki graniczne, numery zmienionych działek (parcel) i oznaczenia użytków dokładnie i wyraźnie tuszem-cynobrem. Zmienione (już nie istniejące) granice, numery działek (parcel) i inne oznaczenia skreśla się również tuszerm-cynobrem.
2.
Zmiany wprowadzone do map ewidencyjnych należy bezzwłocznie wkreślić do matryc (przezroczy) tych map tuszem czarnym. Granice, numery działek (parcel) i inne oznaczenia już nie obowiązujące należy usunąć przez wytarcie żyletką.
§  88.
Numerację działek (parcel) powstałych skutkiem dokonanych podziałów itp. przeprowadza się w sposób uzależniony od rodzaju mapy:
1)
jeżeli mapą ewidencyjną jest dawna mapa katastralna, parcele numeruje się w sposób przyjęty dla danego rodzaju map,
2)
jeżeli mapą ewidencyjną jest podstawowa mapa ewidencyjna (§ 20) lub mapa przyjęta za mapę ewidencyjną (§ 22) z numeracją gruntów systemem działkowym, to po dokonanym podziale powstałe nowe działki numeruje się następująco:
a)
numerem każdej działki jest ułamek, którego licznik stanowi numer działki pierwotnej, a mianownik - liczba porządkowa działek powstałych z podziału, np. numer działki pierwotnej - 64; przy podziale powstały 4 działki o numerach: 64/1, 64/2, 64/3 i 64/4;
b)
w razie dalszego podziału działki powstałej z poprzedniego podziału dotychczasowa numeracja dzielonej ponownie działki wypada, a utworzone z niej nowe działki otrzymują numerację ułamkową; w liczniku numer działki pierwotnej, a w mianowniku dalsze kolejne liczby porządkowe, np. podziałowi ulega działka 64/2 na dalsze 3 części, więc numer 64/2 wypada, a powstałe z niej nowe działki otrzymują numerację 64/5, 64/6 i 64/7.
§  89.
1.
Jeżeli część obszaru przedstawionego w dotychczasowej mapie ewidencyjnej została objęta nowym pomiarem lub przedstawiona na nowym arkuszu mapy, należy:
1)
przyjąć nową mapę za mapę ewidencyjną dla danego obszaru i nadać jej następny numer porządkowy arkusza mapy w danej jednostce ewidencyjnej;
2)
wnieść do dotychczasowej mapy ewidencyjnej obwodnicę obszaru przedstawionego w nowej mapie;
3)
w środku obwodnicy (pkt 2) wpisać tuszem cynobrem numer bieżący nowej mapy, np. "mapa numer 3";
4)
dla części nie objętej nowym pomiarem, jeśli zachodzi potrzeba, sporządzić nową matrycę; dotychczasowa matryca podlega wycofaniu zgodnie z przepisami specjalnymi.
2.
Gdy nowym lub uzupełniającym pomiarem objęto nieznaczną część (np. do 10%) obszaru przedstawionego w dotychczasowej mapie ewidencyjnej, a nie zachodzi potrzeba sporządzania nowego arkusza mapy - można dla jasności obrazu wykreślić na wolnym miejscu dotychczasowego arkusza mapy rysunek poboczny w tej samej skali. Wówczas część obszaru, dla którego sporządzono rysunek poboczny, należy obwieść tuszem fioletowym, a wewnątrz obwódki wpisać tuszem-cynobrem "Patrz rysunek poboczny nr .....".
§  90.
1.
Drobne zmiany w użytkowaniu gruntów mogą być przedstawione w szkicu polowym, który posłuży za podstawę wprowadzenia zmian do mapy ewidencyjnej. Za drobne zmiany należy uważać: zmiany powierzchni gruntów nie większej niż 1,0 ha, np. podział działki, zmiana w sposobie i granicach użytkowania.
2.
Jeżeli zachodzi potrzeba sporządzenia powiększenia, należy je wykonać w myśl ogólnych przepisów o pomiarach uzupełniających.
§  91.
1.
Zmiany wpisów w rejestrze gruntów, zestawieniu gruntów i skorowidzu władania dokonuje się przez wykreślenie wpisu dotychczasowego i wpisanie nowego w sposób określony w dalszych przepisach niniejszej instrukcji.
2.
Wykreśleń dokonuje się atramentem przy pomocy liniału, tak aby poprzedni zapis pozostał czytelny; kolor atramentu do wykreśleń i wpisów ustalają przepisy instrukcji.
§  92.
W razie gdy cała nieruchomość (jednostka rejestrowa) przeszła na własność lub we władanie innej osoby, należy zmianę tę przeprowadzić w sposób następujący:
1)
w rejestrze gruntów - wykreślić (czerwonym atramentem) nazwisko i imię dotychczasowego właściciela lub osoby władającej gruntem, następnie wpisać bezpośrednio dalej w postaci ułamka numer dziennika ewidencji zmian w liczniku, a rok zmiany w mianowniku oraz nazwisko i imię nowego właściciela bądź osoby władającej gruntem;
2)
w zestawieniu gruntów - wykreślić (czerwonym atramentem) nazwisko i imię dotychczasowego właściciela lub osoby władającej gruntem i wpisać bezpośrednio dalej czerwonym atramentem nazwisko i imię nowego właściciela lub osoby władającej gruntem;
3)
w skorowidzu władania dokonać wykreślenia czarnym atramentem (jak w pkt 2) i wpisać pod właściwą literą alfabetu dane o nowym właścicielu według kolumn formularza.
§  93.
W razie gdy część jednostki rejestrowej wskutek podziału przeszła na własność lub we władanie innej osoby, należy zmianę przeprowadzić następująco:
1)
w rejestrze gruntów:
a)
wykreślić czarnym atramentem zawarte w kolumnach 3-6 zapisy dotyczące działek (parcel), które przechodzą w inne władanie, bądź działek, które uległy podziałowi;
b)
w rubrykach odpowiadających określonym działkom (parcelom) w kolumnie 7 wpisać czarnym atramentem w postaci ułamka numer dziennika ewidencji zmian - w liczniku i rok zmiany w mianowniku, a w kolumnie 9 wpisać numer rejestru gruntów, do którego skreślone działki (parcele) będą odpisane;
c)
jeżeli część powstałych z podziału nowych działek zachowuje dotychczasowy właściciel, należy wpisać (czarnym atramentem) dane tych działek pod tym samym numerem rejestru po ostatnim zapisie; w kolumnie 7 wpisać dane jak pod lit. b) oraz w kolumnie 8 dotychczasowy numer rejestru gruntów;
d)
jeżeli nowy właściciel nie posiada dotychczas numeru rejestru gruntów, należy otworzyć go pod nowym bieżącym numerem rejestru i wpisać dane o działkach, jak przy zakładaniu rejestru gruntów, a ponadto w kolumnie 7 podać numer dziennika ewidencji zmian i rok zmiany, w kolumnie 8 zaś numer rejestru, z którego grunty pochodzą;
e)
jeżeli nowy nabywca posiada już grunty zapisane pod odpowiadającym mu numerem rejestru, grunty nowo nabyte należy dopisać do tego numeru rejestru gruntów po ostatnim zapisie w sposób podany pod lit. d);
f)
w przypadkach .wymienionych pod lit. c) i e), gdy pod numerem rejestru gruntów nie ma wolnego miejsca na dalsze wpisy, wówczas w ostatnim wierszu wpisuje się uwagę: "Dalszy ciąg na stronie ... za numerem rejestru ..."; wpisu dokonuje się na wolnej stronicy, podając w nagłówku dotychczasowy numer rejestru z dodaniem słów "ciąg dalszy";
2)
w zestawieniu gruntów:
a)
skreślić (czarnym atramentem) w odpowiedniej grupie zapis w całej rubryce odpowiadający danemu numerowi rejestru gruntów, natomiast dopisać w kolumnie 41 numer dziennika ewidencji zmian i rok. zmiany, a w kolumnie 43 numer grupy rejestrowej i jednostki rejestrowej, dokąd grunty są odpisane;
b)
wpisać w następnym wolnym wierszu po ostatnim wpisie w odpowiedniej grupie rejestrowej dane, jakie wynikają z nowych zapisów w rejestrze gruntów, wypełniając ponadto potrzebne dane według treści kolumn 41 i 42;
3)
w skorowidzu władania wpisać (czarnym atramentem) pod odpowiednią literą alfabetu dane o osobie nowego właściciela lub osobie władającej gruntem według treści kolumn formularza;
4)
w rejestrze pomiarowym bądź pomiarowo-klasyfikacyjnym w kolumnie "uwagi" pod odpowiednią pozycją wpisać czerwonym atramentem numer dziennika ewidencji zmian i rok zmiany;
5)
w skorowidzu działek (parcel) wykreśla się atramentem czarnym zapisy w kolumnach 2 i 3; w kolumnie 1 - wpisuje się rok zmiany (skreślenia). Po ostatniej wpisanej w skorowidzu działce na środku wiersza wpisuje się rok zmiany, a następnie w kolumnie 2 numery nowopowstałych działek (parcel), a w kolumnie 3 odpowiadające działkom numery rejestru gruntów.
§  94.
W razie gdy pojedyncza działka z dotychczasowej jednostki rejestrowej przeszła na własność lub we władanie innej jednostki rejestrowej, zmianę w operacie ewidencyjnym należy przeprowadzić, jak następuje:
1)
w rejestrze gruntów:
a)
pod numerem rejestru dotychczasowej jednostki rejestrowej wykreślić (czarnym atramentem) daną działkę, a w kolumnie 7 wpisać w liczniku numer dziennika ewidencji, a w mianowniku rok zmiany, w kolumnie 9 zaś numer rejestru gruntów, do którego działka została odpisana,
b)
pod numerem rejestru nowej jednostki rejestrowej wpisać (czarnym atramentem) dane o działce wykreślone jak pod lit. a) oraz w kolumnach 7 i 9 wpisać dane jak pod lit. a);
2)
w zestawieniu gruntów dokonać wykreśleń i wpisów jak podano w § 93 pkt 2 lit. a) i b);
3)
w skorowidzu, władania - jeśli nowa jednostka rejestrowa nie była dotychczas uwidoczniona, wpisać ją czarnym atramentem (pod odpowiednią literą alfabetu skorowidza), wypełniając poszczególne kolumny formularza;
4)
w rejestrze pomiarowym - jak przepis § 93 pkt 4;
5)
w skorowidzu działek skreśla się czarnym atramentem w kolumnie 3 dotychczasowy numer rejestru gruntów odpowiadający numerowi działki i wpisuje się numer rejestru nowego właściciela lub osoby władającej gruntem.
§  95.
Przy częściowej zmianie powierzchni dotychczasowego użytku aktualizacja operatu ewidencyjnego następuje w sposób analogiczny, jak podaje przepis § 93 pkt 1 lit. a), b) i c) oraz pkt 2 i 4.
§  96.
Przy całkowitej zmianie powierzchni dotychczasowego użytku na inny użytek należy uaktualnić operat ewidencyjny następująco:
1)
w rejestrze gruntów:
a)
w kolumnie 4 skreślić (atramentem czerwonym) dotychczasową nazwę użytku i wpisać nad skreśleniem również atramentem czerwonym nazwę nowego użytku,
b)
w kolumnie "uwagi" w odpowiednim wierszu wpisać atramentem czarnym numer dziennika ewidencji zmian i rok zmiany;
2)
w zestawieniu gruntów - zmianę wprowadzić w sposób ustalony przepisem § 93 pkt 2.
§  97.
Przy zmianie określenia położenia, nazw miejscowości, ulicy itp. należy dotychczasowe określenia (nazwy) skreślić czerwonym atramentem lub tuszem-cynobrem zależnie od dokumentu we wszystkich częściach składowych operatu ewidencyjnego i wpisać nazwy nowe.
§  98.
Po wprowadzeniu zmian należy każdorazowo:
1)
w rejestrze gruntów powierzchnie gruntów każdej jednostki rejestrowej podsumować i sumę wpisać atramentem czerwonym;
2)
w zestawieniu gruntów powierzchnie poszczególnych klas użytków i innych gruntów podsumować w każdej grupie i sumę wypisać ołówkiem zwykłym (czarnym).
§  99.
1.
Aktualizację operatu ewidencyjnego w wyniku dokonanych zmian w granicach jednostek administracyjnych przeprowadza się po ogłoszeniu w publikacjach urzędowych (§ 77) nowego podziału administracyjnego.
2.
Aktualizację (ust. 1) rozpoczyna się od wniesienia do map ewidencyjnych przebiegu granic nowego podziału.
§  100.
Jeżeli zmiana granicy administracyjnej powoduje przydzielenie części obszaru jednostki ewidencyjnej przedstawionej całkowicie na jednym arkuszu mapy ewidencyjnej, przydziela się ten arkusz do właściwej ze względu na zmianę granic jednostki ewidencyjnej. Dotychczasowy numer arkusza mapy skreśla się i wpisuje się porządkowy numer arkusza mapy w nowej jednostce ewidencyjnej. Skreślenia i wpisania nowego numeru dokonuje się tuszem-cynobrem.
§  101.
1.
Jeżeli wskutek zmiany granicy administracyjnej tylko część obszaru przedstawionego na arkuszu mapy ewidencyjnej przechodzi do innej jednostki ewidencyjnej, należy przyjąć zasadę, że cały arkusz otrzymuje ta jednostka, której obszar na mapie przeważa. Dla drugiej jednostki ewidencyjnej (obszar mniejszy) należy sporządzić na nowym arkuszu odrys mapy części obszaru należącego do tej jednostki.
2.
W przypadku określonym w ust. 1 należy wykreślić na mapie przebieg nowej granicy administracyjnej. Na środku części obszaru przedstawionego na mapie, a odchodzącego do nowej jednostki ewidencyjnej wpisać tuszem-cynobrem "Przydzielono do ..... (nazwa jednostki)".
§  102.
Jeżeli zmiana granicy administracyjnej powoduje przeniesienie tylko nieznacznych powierzchni gruntów poszczególnych działek (parcel) z jednej jednostki ewidencyjnej do drugiej i nie zachodzi potrzeba sporządzania nowego arkusza mapy, należy:
1)
dorysować (dokartować) na arkuszu mapy sąsiadującej jednostki przydzielone powierzchnie gruntów, nadając im numerację bieżącą obowiązującą na arkuszu mapy nowej jednostki ewidencyjnej;
2)
na arkuszu mapy jednostki przekazującej grunty dokonać czynności wymienionych w § 101 ust. 2.
§  103.
Po dokonaniu aktualizacji map ewidencyjnych w wyniku zmiany granic administracyjnych organ prowadzący ewidencję gruntów sporządza dla części obszaru objętego zmianą wykaz jednostek rejestrowych z wyszczególnieniem wszystkich działek (parcel) i ich części, które przechodzą do innej jednostki administracyjnej. Zgodnie z tym wykazem dokonuje się aktualizacji pozostałych części składowych operatu ewidencyjnego w obu jednostkach ewidencyjnych, przy czym:
1)
w jednostce przekazującej wykreśla się dotychczasowe zapisy w sposób przewidziany instrukcją,
2)
w jednostce przyjmującej dokonuje się wpisów według numeracji porządkowej tej jednostki,
3)
w kolumnach dotyczących wprowadzonych zmian w rejestrze gruntów i zestawieniu gruntów należy wpisać numer, pozycję i rocznik publikacji urzędowej (§ 77), na której podstawie dokonano zmian.

Wszystkie akta i dokumenty dotyczące obszarów przekazanych wyłącza się z jednostki ewidencyjnej oddającej i przydziela się jednostce przejmującej.

§  104.
Poprawienie operatu ewidencyjnego w wyniku ujawnionych błędów (omyłek) przeprowadza się w myśl przepisów instrukcji w zależności od rodzaju i charakteru zmiany.
§  105.
1.
Wszystkie dokumenty, na których podstawie przeprowadzono zmiany w operacie ewidencyjnym, należy złożyć do teczki "zbiór dokumentów" (§ 34) właściwej jednostki ewidencyjnej. Zasada ta nie dotyczy operatów pomiarowych, których przechowanie regulują odrębne przepisy.
2.
Dokumenty (ust. 1) należy ułożyć w teczkach według numerów dziennika ewidencji zmian.