Rozdział 2 - Praca informacyjno-uświadamiająca. - Zadania i organizacja doboru kandydatów na studia w szkołach wyższych.

Monitor Polski

M.P.1953.A-29.363

Akt utracił moc
Wersja od: 1 czerwca 1954 r.

II.

Praca informacyjno-uświadamiająca.

Praca nad doborem kandydatów na studia wyższe powinna być poprzedzona szeroką i wszechstronną akcją informacyjno-uświadamiającą celem zapoznania zainteresowanej młodzieży, rodziców i ogółu społeczeństwa:
1)
z zadaniami szkolnictwa wyższego, rodzajami szkół wyższych, kierunkami i typami studiów i specjalizacji, ich rozmieszczeniem,
2)
z wymaganiami naukowymi, stawianymi kandydatom na poszczególnych kierunkach studiów i w poszczególnych szkołach wyższych,
3)
z prawami i obowiązkami studenta Polski Ludowej,
4)
z ważnością poszczególnych kierunków studiów dla gospodarki i kultury narodowej z położeniem nacisku na kierunki mające szczególne znaczenie dla rozwoju gospodarki i kultury narodowej,
5)
z uprawnieniami i możliwościami pracy po ukończeniu obranego przez kandydata kierunku studiów.

Materiałów do akcji informacyjno-uświadamiającej dostarczy Ministerstwo Szkolnictwa Wyższego. Do udziału w akcji informacyjno-uświadamiającej powinny być wciągnięte: związki zawodowe, Z.M.P., komitety rodzicielskie przy szkołach średnich, szkoły wyższe.

Organizacją i przebiegiem pracy informacyjno-uświadamiającej powinny zainteresować się komisje oświaty i kultury rad narodowych, współpracując w tej akcji z komisjami rekrutacyjnymi.

W pracy informacyjno-uświadamiającej należy główny nacisk położyć na pracę wychowawczą nauczyciela, aby dopomóc młodzieży we właściwym doborze kierunku studiów. Ponadto należy w tym celu wykorzystać:

a)
pogadanki na otwartych zebraniach Z.M.P., w kółkach zainteresowań, godzinach wychowawczych,
b)
odczyty naukowców, studentów, przodowników pracy i absolwentów szkół wyższych, zwłaszcza z kierunków studiów, na które dotąd zgłaszała się niewystarczająca liczba kandydatów - organizowane w szkołach, młodzieżowych domach kultury, muzeach,
c)
prelekcje i pokazy organizowane przez szkoły wyższe w ramach "dni drzwi otwartych",
d)
artykuły prasowe na temat wyboru kierunku studiów,
e)
gazetki ścienne,
f)
specjalnie organizowane seanse filmowe,
g)
pogadanki na zebraniach rodzicielskich.