Rozdział 3 - Obowiązki pracowników jednostek projektowania wykonujących podstawowe funkcje w procesie projektowania. - Wytyczne organizacji i zakres działania państwowych jednostek projektowania.

Monitor Polski

M.P.1978.28.104

Akt utracił moc
Wersja od: 31 sierpnia 1978 r.

Rozdział  3

Obowiązki pracowników jednostek projektowania wykonujących podstawowe funkcje w procesie projektowania.

§  8.
1.
Kierownik pracowni projektowej jest obowiązany do:
1)
organizowania, koordynowania i kontroli przebiegu prac projektowych, wykonywanych w tej pracowni,
2)
wyznaczenia właściwego projektanta lub zespołu projektantów do wykonania pracy projektowej.
2.
Kierownik pracowni projektowej jest odpowiedzialny za terminowe wykonanie i prawidłową wycenę prac projektowych sporządzanych przez pracownię.
§  9.
1.
Funkcje generalnego lub głównego projektanta polegające na organizowaniu, kierowaniu i koordynacji prac związanych z opracowaniem dokumentacji projektowej należy powierzać starszym projektantom.
2.
Generalnego projektanta wyznacza do realizacji określonego przedsięwzięcia inwestycyjnego dyrektor kierującej jednostki projektowania.
3.
Głównego projektanta obiektu lub głównych projektantów zespołu obiektów wyznacza dyrektor jednostki projektowania lub z jego upoważnienia kierownik właściwej pracowni na wniosek generalnego projektanta.
§  10.
1.
Generalny projektant organizuje i koordynuje prace związane z opracowaniem koncepcji rozwiązania całości przedsięwzięcia inwestycyjnego, z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć technicznych i przyjętych wskaźników techniczno-ekonomicznych, oraz czuwa nad prawidłowym i terminowym sporządzaniem dokumentacji projektowej.
2.
Generalny projektant jest obowiązany w szczególności do:
1)
zaznajomienia się z perspektywicznym programem rozwoju gałęzi gospodarki narodowej lub branży, do której należy projektowana inwestycja, i wytycznymi inwestora oraz zgłoszenia ewentualnych zastrzeżeń i propozycji zmian,
2)
brania udziału w pracach związanych z wyborem lokalizacji inwestycji,
3)
opracowania ogólnej koncepcji przedsięwzięcia inwestycyjnego i ustalenia zakresu prac projektowych oraz współdziałania w organizowaniu wykonania dokumentacji projektowej przez komórki własne i inne jednostki projektowania,
4)
dokonywania uzgodnień z generalnym dostawcą w sprawach doboru maszyn i urządzeń oraz rozwiązań projektowych kompletnych urządzeń produkcyjnych,
5)
dokonywania uzgodnień z generalnym wykonawcą w zakresie projektowanych rozwiązań konstrukcyjnych, montażowych i materiałowych,
6)
ustalania dla głównych projektantów orientacyjnych wielkości nakładów inwestycyjnych, zapewniających efektywność ekonomiczną całej inwestycji,
7)
koordynowania i nadzorowania wykonywanych prac projektowych,
8)
współpracy w gromadzeniu podstawowych danych i wskaźników techniczno-ekonomicznych, związanych z projektowaniem i eksploatacją danego rodzaju zakładów (obiektów),
9)
zapewnienia stosowania nowoczesnych rozwiązań projektowych i metod projektowania,
10)
nadzoru nad:
a)
jakością dokumentacji projektowych wykonywanych przez macierzystą jednostkę projektowania oraz podwykonawców,
b)
zgodnością dokumentacji projektowej z wytycznymi inwestora i poprzednią fazą prac projektowych oraz z warunkami umowy o prace projektowe w budownictwie,
c)
prawidłowością funkcjonalnego powiązania wszystkich części dokumentacji projektowej,
d)
stosowaniem przez projektantów przepisów techniczno-budowlanych i norm oraz dokonywaniem niezbędnych uzgodnień,
e)
dotrzymywaniem ustalonych terminów wykonania dokumentacji projektowej,
f)
kompleksowością dokumentacji projektowej z jednoczesną troską o maksymalne jej uproszczenie i zmniejszenie objętości,
g)
prawidłowością wyceny kosztów inwestycji oraz zgodnością ze zbiorczym zestawieniem kosztów budowy,
11)
ustalenia zakresu niezbędnych uzgodnień dotyczących projektowanej inwestycji,
12)
uzasadnienia, z udziałem projektantów, rozwiązań przyjętych w wykonanej dokumentacji projektowej przed organami i jednostkami uzgadniającymi lub opiniującymi oraz zatwierdzającymi,
13)
przyjmowania lub organizowania przyjmowania, po zaznajomieniu się z opiniami odpowiednich specjalistów, rozwiązań projektowych wykonanych zarówno przez macierzystą jednostkę, jak i przez podwykonawców,
14)
prawidłowego zorganizowania nadzoru autorskiego i czuwania nad właściwym jego pełnieniem przez wyznaczonych projektantów,
15)
udziału w rozruchu wraz z wyznaczonymi przez siebie specjalistami oraz współdziałania przy przekazywaniu inwestycji do eksploatacji.
3.
Generalny projektant lub główny projektant bierze udział w komisjach odbioru maszyn i urządzeń dostarczonych przez generalnego dostawcę, a także ustala próby, jakim powinny być one poddane przy odbiorze.
4.
W razie zastosowania nowych rozwiązań projektowych w zakresie urządzeń produkcyjnych generalny projektant jest obowiązany do współpracy przy ocenie wyników pomiarów i obserwacji pracy tych urządzeń, przeprowadzanych przez producentów.
5.
Generalny projektant współdziała przy sporządzaniu dokumentacji szczegółowej dotyczącej organizacji produkcji i zarządzania zakładem oraz projektu organizacji rozruchu.
6.
Generalny projektant jest upoważniony do:
1)
składania wniosków w sprawie doboru projektantów poszczególnych specjalności fachowych,
2)
żądania od generalnego wykonawcy informacji o rozwiązaniach konstrukcyjno-materiałowych i technologii wykonawstwa, zapewnienia udziału specjalistycznych podwykonawców robót budowlanych i montażowych w konsultacjach lub uzgodnieniach koncepcji projektowych,
3)
żądania od inwestorów i innych jednostek informacji o osiąganych efektach techniczno-ekonomicznych w danej branży (gałęzi),
4)
żądania od dostawców maszyn i urządzeń wiążącego określenia parametrów technicznych i ekonomicznych maszyn i urządzeń.
§  11.
Generalny projektant i główny projektant powinni brać udział w pracach związanych z programowaniem i planowaniem rozwoju branż (gałęzi), do których należy podejmowana inwestycja, lub w opracowaniu założeń techniczno-ekonomicznych tej inwestycji, jeżeli zatrudniająca ich państwowa jednostka projektowania uczestniczy w tych pracach.
§  12.
Główny projektant obiektu oraz główni projektanci zespołu obiektów są obowiązani do:
1)
opracowania koncepcji projektowej obiektu (zespołu obiektów) oraz wyboru najwłaściwszych rozwiązań projektowych,
2)
zapewnienia powiązania wszystkich prac projektowych objętych kierowanym opracowaniem i sprawowania roli koordynatora prac projektowych pod względem merytorycznym,
3)
zapewnienia zastosowania najnowszych i najodpowiedniejszych technicznie i ekonomicznie rozwiązań projektowych w prowadzonym przez siebie opracowaniu,
4)
przestrzegania zasad określenia prawidłowego kosztu inwestycji w zakresie prowadzonego przez siebie opracowania i zapewnienia zgodności tych kosztów z nakładami przewidzianymi w zbiorczym zestawieniu kosztów,
5)
prawidłowego zorganizowania nadzoru autorskiego w zakresie prowadzonego przez siebie opracowania,
6)
udziału w rozruchu wraz z dobranym przez siebie zespołem specjalistów oraz współdziałania przy przekazywaniu inwestycji do eksploatacji.
§  13.
Główny specjalista jest obowiązany do:
1)
nadawania ogólnego kierunku w zakresie opracowania dokumentacji projektowej zgodnie z najnowszymi osiągnięciami postępu technicznego i ekonomicznego w kraju i za granicą,
2)
zapewnienia stosowania nowoczesnych metod w projektowaniu,
3)
przeprowadzania z projektantami konsultacji w toku wykonywania prac projektowych,
4)
współpracy z komórką studialną i ośrodkiem informacji techniczno-ekonomicznej jednostki projektowania oraz ustalania zakresu informacji przekazywanych projektantom,
5)
udziału w ustalaniu koncepcji, zakresu oraz kosztu opracowania skomplikowanych zagadnień,
6)
udziału w wyjaśnianiu reklamacji inwestorów.
§  14.
Projektant (starszy projektant) jest obowiązany do opracowywania powierzonej mu pracy projektowej i pełnienia nad jej realizacją nadzoru autorskiego, a w szczególności do:
1)
wykonania pracy zgodnie z:
a)
założeniami techniczno-ekonomicznymi inwestycji i ustalonymi w nich kosztami,
b)
warunkami umowy o prace projektowe w budownictwie,
c)
przepisami techniczno-budowlanymi i normami,
2)
zapewnienia prawidłowości i nowoczesności zastosowanych rozwiązań pod względem użytkowym, technicznym i ekonomicznym,
3)
zapewnienia odpowiedniej jakości, kompletności i terminowości wykonania prac projektowych.
§  15.
Kosztorysant (starszy kosztorysant) jest obowiązany do sporządzania prawidłowej i realnej wyceny kosztów projektowanej inwestycji (w tym modernizacji) i remontów na podstawie obowiązujących cenników i katalogów, wskaźników kosztów i nakładów rzeczowych.
§  16.
Asystent (starszy asystent) wykonuje pod kierownictwem projektanta zlecane mu do opracowania techniczne i graficzne fragmenty prac projektowych oraz inne prace związane z projektowaniem.
§  17.
Pracownik pomocy technicznej wykonuje graficzne opracowania prac projektowych oraz inne prace pomocnicze związane z projektowaniem.