§ 4. - Wyposażenie pojazdów samochodowych i przyczep.

Monitor Polski

M.P.1971.12.92

Akt utracił moc
Wersja od: 25 lutego 1971 r.
§  4.
1.
Autobusy i przyczepy autobusowe rejestrowane po raz pierwszy po dniu 1 stycznia 1966 r. powinny być wyposażone w taką liczbę okien bezpieczeństwa, aby łącznie z drzwiami określonymi w § 175 ust. 1 pkt 6 lit. a) rozporządzenia, o którym mowa w § 2 ust. 10, liczba wyjść, w zależności od liczby miejsc pasażerskich (siedzących lub stojących), wynosiła:
1)
przy liczbie miejsc nie większej niż 22 - co najmniej trzy wyjścia: dwa z prawej strony i jedno z lewej strony lub z tyłu,
2)
przy liczbie miejsc powyżej 22, lecz nie większej niż 35 - co najmniej cztery wyjścia: dwa z prawej strony i dwa z lewej strony albo dwa z prawej strony, jedno z lewej strony i jedno z tyłu,
3)
przy liczbie miejsc powyżej 35 - co najmniej pięć wyjść dwa z prawej strony, dwa z lewej strony i jedno z tyłu albo trzy z prawej strony i dwa z lewej strony.
2.
Jeżeli drzwi określone w § 175 ust. 1 pkt 6 lit. a) rozporządzenia, o którym mowa w § 2 ust. 10, są przesuwne lub wyłącznie zdalnie sterowane (nie dają się otworzyć ręcznie bez klucza) drzwi takich nie zalicza się do wyjść, których minimalna liczba określona jest w ust. 1.
3.
Do okien bezpieczeństwa zalicza się okno o powierzchni w świetle co najmniej 4000 cm2, szerokości co najmniej 70 cm i wysokości - 50 cm, otwierane ręcznie od zewnątrz i od wewnątrz, albo wyposażone w urządzenia umożliwiające wypchnięcie okna na zewnątrz lub w urządzenie umożliwiające rozbicie szyby; na oknie bezpieczeństwa powinien znajdować się trwały napis: "wyjście bezpieczeństwa".
4.
Okno bezpieczeństwa może być zastąpione nie używanymi stale drzwiami o wymiarach w świetle co najmniej 120 cm i 55 cm, otwieranymi w razie potrzeby ręcznie bez klucza; drzwi takie nie mogą być zdalnie sterowane lub przesuwne.
5.
Do drzwi, o których mowa w ust. 1 i 4, nie zalicza się drzwi znajdujących się obok miejsca kierowcy, jeżeli wyjście nimi wymagałoby wejścia za kierownicę.
6.
Dostęp do okna bezpieczeństwa lub zastępujących to okno drzwi (ust. 4) nie powinien być niczym utrudniony; siedzenia z oparciem odchylanym oraz z oparciem nie wyższym niż 45 cm nie uważa się za utrudnienie.
7.
Jeżeli miejsce kierowcy znajduje się w oddzielnej kabinie lub pomieszczeniu nie połączonym z wnętrzem autobusu drzwiami, kabina taka lub pomieszczenie powinno być wyposażane w okno bezpieczeństwa umieszczone w innej ścianie kabiny niż drzwi.

Przepisy końcowe.