Wypłaty odszkodowań w walutach zagranicznych z obowiązkowych ubezpieczeń komunikacyjnych krajowców dewizowych z tytułu szkód powstałych za granicą.

Monitor Polski

M.P.1982.16.129

Akt utracił moc
Wersja od: 30 czerwca 1982 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 11 czerwca 1982 r.
w sprawie wypłaty odszkodowań w walutach zagranicznych z obowiązkowych ubezpieczeń komunikacyjnych krajowców dewizowych z tytułu szkód powstałych za granicą.

Na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 2 grudnia 1958 r. o ubezpieczeniach majątkowych i osobowych (Dz. U. z 1958 r. Nr 72, poz. 357, z 1964 r. Nr 16, poz. 94 i z 1975 r. Nr 16, poz. 91) oraz § 27 ust. 2 i § 47 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 listopada 1981 r. w sprawie obowiązkowych ubezpieczeń komunikacyjnych (Dz. U. Nr 30, poz. 166) zarządza się, co następuje:
Odszkodowania z obowiązkowych ubezpieczeń komunikacyjnych za szkody powstałe za granicą wypłacane są:
1)
cudzoziemcom dewizowym w walutach zagranicznych w zakresie odpowiedzialności cywilnej krajowca dewizowego,
2)
krajowcom dewizowym na zasadach określonych w rozdziałach 2, 3 i 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 listopada 1981 r. w sprawie obowiązkowych ubezpieczeń komunikacyjnych (Dz. U. Nr 30, poz. 166).
Niezależnie od odszkodowań, o których mowa w § 1, Towarzystwo Ubezpieczeń i Reasekuracji "WARTA" Spółka Akcyjna, zwane dalej TUiR "WARTA", zwraca w walutach zagranicznych udowodnione rachunkami i uzasadnione okolicznościami wypadku poniesione za granicą przez posiadacza (kierowcę) pojazdu wydatki na:
1)
koszty związane z zapobieżeniem zwiększeniu się szkody,
2)
niezbędne koszty transportu uszkodzonego pojazdu do najbliższego od miejsca wypadku zakładu naprawczego oraz koszty parkingu,
3)
koszty obrony posiadacza (kierowcy) pojazdu w postępowaniu karnym, jeżeli zostanie ono wszczęte za granicą w związku z wypadkiem objętym obowiązkowymi ubezpieczeniami komunikacyjnymi, pod warunkiem że TUiR "WARTA" żądało obrony lub wyraziło na to zgodę,
4)
uzyskanie dokumentów niezbędnych do ustalenia okoliczności lub rozmiaru szkody.
1.
W razie gdy uszkodzony za granicą pojazd wymaga naprawy w zakresie niezbędnym do kontynuowania bezpiecznej jazdy, naprawa dokonywana jest wyłącznie na zlecenie zagranicznego przedstawiciela TUiR "WARTA", który pokrywa koszty tej naprawy.
2.
Jeżeli koszt naprawy szkody objętej ubezpieczeniem, niezbędnej do kontynuowania bezpiecznej jazdy, nie przekracza w walutach zagranicznych równowartości kwoty 200 dolarów USA, a jeżeli naprawa dokonywana jest na terytorium europejskich państw członkowskich Rady Wzajemnej Pomocy Gospodarczej - 300 rubli, to koszt tej naprawy może być pokryty bezpośrednio przez posiadacza (kierowcę) pojazdu, bez obowiązku zgłoszenia szkody zagranicznemu przedstawicielowi TUiR "WARTA".
3.
Zwrot poniesionych przez posiadacza (kierowcę) pojazdu kosztów naprawy w zakresie określonym w ust. 2 następuje w kraju na podstawie oryginalnych rachunków w walucie kraju, na którego terytorium miał miejsce wypadek.
4.
Jeżeli naprawa uszkodzonego pojazdu zostanie przeprowadzona za granicą bez zgody TUiR "WARTA" lub jego zagranicznego przedstawiciela albo też zakres i koszty tej naprawy przekroczą zakres i koszt naprawy niezbędnej oraz kwotę określoną w ust. 2, wypłata uznanego w tym zakresie odszkodowania następuje w kraju w złotych, na podstawie kosztorysu.
1.
Koszty transportu uszkodzonego pojazdu w celu naprawy w kraju pokrywa TUiR "WARTA", jeżeli transport dokonany został na jego zlecenie.
2.
Jeżeli transport uszkodzonego pojazdu w celu naprawy w kraju dokonywany jest na zlecenie posiadacza (kierowcy) pojazdu bez zgody TUiR "WARTA", zwrot kosztów transportu następuje do wysokości kosztów i w walucie, w jakiej poniosłoby je TUiR "WARTA" wydając takie zlecenie.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.