Rozdział 13 - Premia dla warsztatowców zatrudnionych w warsztatach pomocniczych i na stacjach obsługi za sprawne wykonywanie napraw drobnych i średnich. - Wynagrodzenie kierowców i innych pracowników samochodowych.

Monitor Polski

M.P.1949.A-40.561

Akt utracił moc
Wersja od: 1 lipca 1950 r.

ROZDZIAŁ  XIII.

Premia dla warsztatowców zatrudnionych w warsztatach pomocniczych i na stacjach obsługi za sprawne wykonywanie napraw drobnych i średnich.

1)
Pracownikom warsztatowym przysługuje miesięczna premia za sprawne wykonywanie napraw drobnych i średnich.
2)
Premia może być przyznana tylko tym pracownikom, którzy przyczynili się do sprawnego dokonania napraw, w żadnym przypadku jednak liczba pracowników, którym przyznana została premia, nie może przekroczyć 1/3 liczby pojazdów stale obsługiwanych przez warsztat pomocniczy (stację obsługi). Jeżeli w wyniku podzielenia stanu obsługiwanych pojazdów przez 3 uzyska się liczbę ułamkową, ułamek ten należy zaokrąglić do jedności. W przypadku gdy pojazdy obsługiwane przez warsztat (stację obsługi) są stale eksploatowane na 2 lub więcej zmian (praca w zakładach o ruchu ciągłym), stan pojazdów oblicza się przyjmując 1 pojazd na każdą zmianę.
3)
a. Wysokość premii zależy od współczynnika przepustowości t. j. od stosunku sumy godzin w miesiącu eksploatowania przez zakład pracy wszystkich stale obsługiwanych pojazdów do sumy godzin tej eksploatacji powiększonej o godziny, w ciągu których pojazdy znajdowały się w naprawie drobnej lub średniej.

b. Do ilości godzin eksploatowania wlicza się wszystkie godziny od chwili wyjazdu poszczególnego samochodu z garażu do powrotu. W przypadku, gdy pojazd nie był w ciągu dnia powszedniego eksploatowany pomimo gotowości do jazdy, względnie gdy czas eksploatowania był niższy od 8 godzin - ustala się czas eksploatowania na 8 godzin na dobę.

Jeżeli pojazd był stale eksploatowany na 2 lub więcej zmian, w razie nieeksploatowania pomimo gotowości, przyjmuje się podaną normę 8 godzin na każdą zmianę. W niedziele i święta wlicza się jedynie te godziny, w ciągu których pojazd był eksploatowany.

c. Do sumy godzin napraw drobnych i średnich wlicza się obok czasu trwania naprawy czas oczekiwania na naprawę, przyjmując po 8 godzin za każdą dobę oczekiwania. Jeżeli pojazd jest stale eksploatowany na 2 lub więcej zmian, ustaloną normę 8 godzin czasu oczekiwania na naprawę oblicza się na każdą zmianę. Niedziel i świąt ustawowych nie wlicza się do czasu oczekiwania na naprawę. Do czasu napraw i oczekiwania na naprawy nie wlicza się czasu zużytego na naprawę główną oraz wyczekiwania na tę naprawę.

4)
Miesięczną wysokość premii ustala się w/g poniższej tabeli w zależności od współczynnika przepustowości oraz od przysługującej pracownikowi grupy wynagrodzenia.
Współczynnik przepustowościWysokość premii miesięcznej w zł
Kierownicy warsztatu pomocniczego (stacji obsługi) oraz ich zastępcyPracownicy warsztatów pomocniczych i stacji obsługi zaszeregowani:
do I grupydo II grupydo III grupydo IV grupy
od 0,60 do 0,652.8352.5202.3102.1001.575
powyżej 0,65 " 0,703.1503.1502.8352.5201.995
" 0,70 " 0,754.4104.0953.6753.2552.625
" 0,75 " 0,805.6705.2504.7254.2003.360
" 0,80 " 0,857.3506.6155.9855.2504.305
" 0,85 " 0,908.9258.0857.3505.355
" 0,90 " 0,9510.7109.7658.8207.8756.510
" 0,95 " 1,0012.60011.55010.5009.4507.875

Przykład obliczania wysokości premii:

Pomocniczy warsztat naprawy obsługuje 9 pojazdów, z których 7 w ciągu miesiąca o 25 dniach powszednich było eksploatowanych w ciągu 20 dni po 10 godzin dziennie, w ciągu 2 dni pojazdy te nie były eksploatowane pomimo gotowości do eksploatacji, 4 dni były w naprawie łącznie z oczekiwaniem na naprawę, ponadto w ciągu jednej niedzieli były eksploatowane po 3 godziny. Pozostałe dwa pojazdy były stale eksploatowane na 2 zmiany, przy czym w ciągu 18 dni były eksploatowane po 17 godzin dziennie, w ciągu 3 dni po 6 godzin dziennie (pomimo gotowości przez czas 2 zmian), 3 dni oczekiwały na naprawę średnią oraz były naprawiane 4 dni po 5 godz. każdy. W ciągu pozostałych w dniu naprawy 11 godzin (praca na 2 zmiany 16 godzin minus 5 godzin naprawy) pojazdy były eksploatowane.

Ilość godzin gotowości pojazdów do eksploatacji oblicza się następująco:

7 × 20 × 10 = 1400 godz. - czas eksploat. 7 pojazd. w ciągu 20 dni

7 × 2 × 8 = 112 " " gotowości " " " 2 dni

7 × 1 × 3 = 21 " " eksploat. " " niedzieli

2 × 18 × 17 = 612 " " " 2 " " 18 dni

2 × 3 × 6 = 36 " " " " " " 3 dni

2 x 3 × 10 = 60 " " gotowości 2 pojazdów eksploatowanych na 2 zmiany w ciągu 3 dni (16 godzin dziennie minus 6 godz. eksploatacji = 10 godz. dziennie),

2 × 1 × 11 = 22 " " eksploatacji w dniu naprawy

Razem 2263 " " gotowości do eksploatacji 9 pojazdów w ciągu miesiąca.

Ilość godzin w naprawie oblicza się następująco:

7 × 4 × 8 = 224 godz. - czas oczekiwania na naprawę i czas naprawy 7 pojazdów

2 × 3 × 16 = 96 " " oczekiwania na naprawę 2 pojazdów eksploatow. na 2 zmiany

2 × 1 × 5 = 10 " " naprawy 2 pojazdów

Razem = 330 godzin - czas naprawy wszystkich pojazdów.

Współczynnik przepustowości oblicza się dzieląc czas gotowości do eksploatacji (2263 godziny) przez czas gotowości powiększony o czas naprawy (2263 + 330 = 2533 godziny) - 2263 : 2593 = 0,87 = współczynnik przepustowości.

Zgodnie z tabelą podaną w punkcie 4 miesięczna premia będzie wynosiła:

1. dla kierownika warsztatu (stacji obsługi) i jego zastępcy 8.500 zł

2. dla pracown. zaszeregowanych do I grupy 7.700 "

3. " " " " II " 7.000 "

4. " " " " III " 6.200 "

5. " " " " IV " 5.100 "

Premia przysługuje tylko tym pracownikom, którzy przyczynili się do sprawnego dokonania napraw, przy czym liczba otrzymujących premię nie może przekroczyć 4 pracowników (7 pojazdów eksploatowanych na 1 zmianę plus 2 pojazdy eksploatowane na 2 zmiany podzielone przez

[WZÓR]

3 = 7 + 2 × 2 = 11/3 = 3,6 otrzymany wynik zgodnie z pkt. 2 powyższa się do 4.