Oddział E - Premie przysługujące dyspozytorom i kierownikom garażu powyżej 10 pojazdów. - Wynagrodzenie kierowców i innych pracowników samochodowych.

Monitor Polski

M.P.1949.A-40.561

Akt utracił moc
Wersja od: 1 lipca 1950 r.

E.

Premie przysługujące dyspozytorom i kierownikom garażu powyżej 10 pojazdów.

1.
Dyspozytorom i kierownikom garażu powyżej 10 pojazdów przysługuje miesięczna premia za wykorzystanie nośności pojazdów ciężarowych eksploatowanych przy przewozie towarów, oraz miesięczna premia za gotowość do eksploatacji pojazdów osobowych i pojazdów ciężarowych, służących do przewozu osób.
2.
a. Miesięczna wysokość premii za wykorzystanie nośności pojazdów ciężarowych eksploatowanych przy przewozie towarów zależy od współczynnika wykorzystania nośności taboru t. j. od stosunku faktycznie przejechanych w ciągu miesiąca tono/kilometrów przez wszystkie pojazdy ciężarowe do teoretycznie osiągalnych w tym okresie czasu tono/kilometrów.

b. Ilość tono/kilometrów faktycznie przejechanych ustala się mnożąc ciężar przewiezionego na samochodzie oraz na wszystkich przyczepach towaru przez ilość przejechanych z tym towarem kilometrów.

Ilość teoretycznie osiągalnych tono/kilometrów ustala się mnożąc całkowity przebieg samochodów przez ich nośność. Ustalając teoretycznie osiągalne tono/kilometry dla samochodów z przyczepami, należy brać pod uwagę jedynie nośność samochodu z pominięciem nośności przyczep, przy ciągnikach za podstawę obliczenia teoretycznie osiągalnych tono/kilometrów przyjmuje się nośność pierwszej przyczepy.

c. Wysokość miesięcznej premii za wykorzystanie nośności pojazdów ciężarowych ustala się wg poniższej tabeli w zależności od współczynnika wykorzystania nośności oraz od posiadanej przez pracownika grupy wynagrodzenia:

Współczynnik wykorzystania nośności taboruWysokość miesięcznej premii w złotych dla grupy wynagrodzenia:
abcd
od 0,40 do 0,503.9903.5703.1502.730
powyżej 0,50 " 0,605.5654.9354.4103.780
" 0,60 " 0,707.1406.4055.6704.830
" 0,70 " 0,758.2857.4556.6155.670
" 0,75 " 0,809.5558.5057.5606.510
" 0,80 " 0,8510.8159.7658.6107.455
" 0,85 " 0,9012.18010.0259.7658.400
powyżej 0,9013.65012.49511.0259.555
3.
a. Miesięczna wysokość premii za gotowość do eksploatacji pojazdów osobowych i pojazdów ciężarowych służących do przewozu osób zależy od współczynnika gotowości wszystkich pojazdów do eksploatacji t. j. od stosunku sumy dni faktycznej gotowości eksploatacyjnej wszystkich służących do przewozu osób pojazdów do liczby dni powszednich w miesiącu pomnożonej przez ilość pojazdów służących do przewozu osób.

b. Niedziele i święta ustawowe wlicza się do liczby dni faktycznej gotowości pojazdu jedynie w przypadku eksploatowania pojazdu w tym dniu.

c. W przypadku stałego eksploatowania pojazdów w niedziele i święta (zakłady pracy o ruchu ciągłym) współczynnik gotowości do eksploatacji oblicza się dzieląc sumę dni faktycznej gotowości pojazdów łącznie z niedzielami i świętami przez liczbę wszystkich dni w miesiącu pomnożoną przez ilość pojazdów.

d. Wysokość miesięcznej premii za gotowość do eksploatacji ustala się wg poniższej tabeli, w zależności od współczynnika gotowości eksploatacyjnej oraz od posiadanej przez pracownika grupy wynagrodzenia:

Współczynnik gotowości do eksploatacjiWysokość miesięcznej premii w złotych dla grupy wynagrodzenia:
abcd
od 0,65 do 0,703.9903.5703.1502.730
powyżej 0,70 " 0,754.7254.2003.7803.255
" 0,75 " 0,805.7755.1454.5153.885
" 0,80 " 0,856.9306.1955.4604.725
" 0,85 " 0,908.2957.4556.6155.670
" 0,90 " 0,959.9758.9257.8756.825
powyżej 0,9511.97010.7109.4508.190
4.
W przypadku gdy tabor składa się z pojazdów ciężarowych służących do przewozu towarów i z pojazdów służących do przewozu osób premie dla personelu dysponującego taborem ustala się w sposób następujący:

Dla taboru ciężarowego służącego do przewozu towarów oblicza się współczynnik wykorzystania nośności w/g p-ktu 2, a dla taboru służącego do przewozu osób oblicza się współczynnik gotowości do eksploatacji w/g p-ktu 3.

Kwotę odpowiadającą w tabeli ustalonemu współczynnikowi wykorzystania nośności mnoży się przez ilość pojazdów ciężarowych służących do przewozu towarów a kwotę odpowiadającą współczynnikowi gotowości do eksploatacji mnoży się przez ilość pojazdów ciężarowych służących do przewozu osób oraz pojazdów osobowych. Uzyskane iloczyny należy dodać a następnie podzielić przez liczbę wszystkich pojazdów (ciężarowych służących do przewozu towarów, osobowych, oraz ciężarowych służących do przewozu osób). Wynik dzielenia będzie stanowił przysługującą pracownikowi premię.

Przykłady

Przykład I.

Obliczenie premii przysługującej dyspozytorowi przy taborze służącym do przewozu towarów a składającym się z: 2 samochodów ciężarowych służących do przewozu towarów o nośności po 4 ton każdy, oraz jednego ciągnika z dwiema przyczepami o nośności 5 ton każda, przy następującym przebiegu w ciągu miesiąca:

a)
dwa samochody ciężarowe przejechały 4.000 km, przy czym na przestrzeni 2.000 km były załadowane całkowicie, na przestrzeni 1.500 km przewiozły po 2 tony towaru, oraz 500 km przejechały puste;
b)
ciągnik przejechał z 2 przyczepami 2.000 km przy czym na przestrzeni 1.000 km obie przyczepy były całkowicie wykorzystane (przewieziono 10 ton towaru), na przestrzeni 800 km jedna przyczepa była całkowicie załadowana a w drugiej przewieziono 3.000 ton towaru (razem 8 ton), zaś pozostałe 200 km ciągnik przejechał z pustymi przyczepami.

Obliczenie

Ilość faktycznie przejechanych tono/kilometrów:

2.000 × 4 × 2 = 16.000 tono/km (ilość tono/km przejechanych przez 2 samochody na przestrzeni 2.000 km).

1.500 × 2 × 2 = 6.000 " " (ilość tono/km przejechanych przez 2 samochody na przestrzeni 1.500 km).

1.000 × 10 × 1 = 10.000 " " (ilość tono/km. przejechanych przez ciągnik na przestrzeni 1.000 km.).

800 × 8 × 1 = 6.400 (ilość tono/km przejechanych przez ciągnik na przestrzeni 800 km).

Razem 38.400 tono/km (ilość tono/km przejechanych przez cały tabor).

Ilość teoretycznie możliwych tono-kilometrów wynosi:

4.000 × 4 × 2 = 32.000 tono/km, (ilość tono/km osiągalnych przez 2 samochody ciężarowe przy przebiegu 4.000 km);

2.000 × 5 × 1 = 10.000 " " (ilość tono/km osiągalnych przez ciągnik przy przebiegu 2.000 km przy uwzględnieniu, zgodnie z p-ktem -2b, nośności jednej przyczepy).

Razem 42.000 tono/km (ilość teoretycznie możliwych tono/km całego taboru).

Współczynnik wykorzystania nośności taboru oblicza się dzieląc faktycznie przejechane tono/km (38.400) przez teoretycznie możliwe do osiągnięcia (42.000) - 38.400 : 42.000 = 0,91.

Zgodnie z tabelą podaną w p-kcie 2c miesięczna premia dyspozytora pobierającego wynagrodzenie w/g grupy b będzie wynosiła 11.900 zł.

Przykład II.

Obliczenie premii przysługującej dyspozytorowi przy taborze służącym do przewozu osób, a składającym się z: jednego samochodu ciężarowego służącego do przewozu osób oraz 3 samochodów osobowych.

Czas gotowości do eksploatacji tych pojazdów w ciągu miesiąca o 26 dniach powszednich przedstawiał się następująco:

a)
samochód ciężarowy służący do przewozu osób był gotów do eksploatacji w ciągu 23 dni;
b)
3 samochody osobowe były gotowe do eksploatacji w ciągu 22 dni.

Obliczenie

Ilość dni faktycznej gotowości wszystkich pojazdów:

23 × 1 = 23 dni (Ilość dni faktycznej gotowości samochodu ciężarowego).

22 × 3 = 66 dni (Ilość dni faktycznej gotowości 3 samochodów osobowych).

Razem 89 dni (Ilość dni faktycznej gotowości wszystkich pojazdów).

Ilość dni gotowości do eksploatacji teoretycznie możliwa do osiągnięcia wynosi 104 dni (26 dni powszednich w ciągu miesiąca pomnożone przez 4 pojazdy = 104).

Współczynnik gotowości pojazdów do eksploatacji oblicza się dzieląc liczbę dni faktycznej gotowości przez teoretycznie osiągalną liczbę dni gotowości = 89 : 104 = 0,86.

Zgodnie z tabelą podaną w punkcie 3 d miesięczna premia dyspozytora pobierającego wynagrodzenie w/g grupy b będzie wynosiła 7.100 zł.

Przykład III.

W zakładzie pracy o taborze składającym się z pojazdów służących do przewozu towarów oraz pojazdów służących do przewozu osób wymienionych w przykładach 1 i II o przebiegu miesięcznym podanym w tych przykładach, wysokość premii przysługującej dyspozytorowi pobierającemu wynagrodzenie, w/g grupy b oblicza się następująco:

Po obliczeniu dla taboru służącego do przewozu towaru współczynnika wykorzystania nośności taboru, w sposób podany w przykładzie I kwotę zł. 11.900 odpowiadającą współczynnikowi 0,91 należy pomnożyć przez liczbę pojazdów służących do przewozu towarów

11.900 × 3 = 35.700

Dla taboru służącego do przewozu osób należy obliczyć współczynnik gotowości pojazdów do eksploatacji w sposób podany w przykładzie II, a kwotę odpowiadającą temu współczynnikowi (zł. 7.100) należy pomnożyć przez liczbę pojazdów służących do przewozu osób

7.100 × 4 = 28.400

Otrzymane wyniki należy dodać (35.700 + 28.400 = 64.100) i uzyskaną sumę podzielić przez liczbę wszystkich pojazdów (3 pojazdy służące do przewozu towarów plus 4 pojazdy służące do przewozu osób = 7) -

64.100 : 7 = 9.157 zł.

Otrzymany iloraz - 9,157 - będzie stanowił miesięczną premię dyspozytora pobierającego wynagrodzenie w/g grupy b przy taborze składającym się z 2 samochodów ciężarowych służących do przewozu towarów, jednego ciągnika z 2 przyczepami, 1 samochodu ciężarowego służącego do przewozu osób, oraz 3 samochodów osobowych przy przebiegach podanych w przykładach I i II.