Wydawanie przez Polski Związek Motorowy ocen i opinii technicznych w zakresie gospodarki samochodowej i wypadków drogowych.

Monitor Polski

M.P.1952.A-24.308

Akt utracił moc
Wersja od: 19 lutego 1953 r.

OKÓLNIK
MINISTRA TRANSPORTU DROGOWEGO I LOTNICZEGO
z dnia 27 lutego 1952 r.
w sprawie wydawania przez Polski Związek Motorowy ocen i opinii technicznych w zakresie gospodarki samochodowej i wypadków drogowych.

1.
Do zakresu działania stowarzyszenia pod nazwą "Polski Związek Motorowy", zgodnie z jego statutem, należy wydawanie ocen i opinii technicznych w zakresie gospodarki samochodowej i wypadków drogowych, zwanych dalej w skróceniu "ocenami" oraz udzielanie opinii co do metod prawidłowego prowadzenia gospodarki samochodowej.
2.
W celu wykonania zadania określonego w ust. 1 Polski Związek Motorowy zorganizuje w każdym swoim zarządzie okręgu zespół rzeczoznawców, w skład którego wejdą osoby, wykazujące się gruntowną znajomością zasad, budowy i użytkowania pojazdów samochodowych oraz przepisów o ruchu na drogach publicznych jak również znajomością zasad prowadzenia właściwej gospodarki samochodowej i obowiązujących przepisów w tym zakresie.
1.
Oceny będą obejmować w szczególności:
1)
określanie stanu technicznego pojazdu samochodowego lub stanu technicznego jego poszczególnych zespołów lub części i wyposażenia,
2)
określanie stopnia zużycia pojazdu samochodowego lub stopnia zużycia jego poszczególnych zespołów;
3)
określanie wartości (wycena) pojazdu samochodowego lub wartości poszczególnych zespołów, części i wyposażenia, jeżeli przedmioty te należą do osób fizycznych lub przedsiębiorstw nieuspołecznionych;
4)
określanie stanu technicznego lub stopnia zużycia narzędzi, przyrządów, obrabiarek lub urządzeń, służących do obsługi pojazdów samochodowych;
5)
określanie pomiarowe zużycia paliwa i olejów przez pojazdy samochodowe;
6)
określanie wartości uszkodzeń wypadkowych oraz określanie przyczyn uszkodzeń wypadkowych i przedwczesnego zużycia pojazdów samochodowych, ich zespołów i części;
7)
określanie sytuacji wypadkowych zderzeń i analizę wypadkową;
8) 2
sposób i prawidłowość prowadzenia gospodarki samochodowej, zwłaszcza w zakresie:
a)
użytkowania pojazdów samochodowych,
b)
utrzymania pojazdów samochodowych,
c)
wykorzystania pojazdów samochodowych stosownie do ich właściwości techniczno-ekonomicznych,
d)
sprawozdawczości z pracy pojazdów samochodowych,
e)
wykorzystania stacji obsługi i warsztatów.
2.
Oceny w zakresie wskazanym w ust. 1 będą dokonywane na podstawie obowiązujących norm, przepisów i instrukcji w zakresie gospodarki samochodowej oraz na podstawie obowiązujących przepisów o ruchu drogowym.
Polski Związek Motorowy wydaje oceny (§ 2) na piśmie na zlecenie urzędów i podmiotów gospodarki uspołecznionej lub innych zainteresowanych osób, skierowane do zarządu okręgu Polskiego Związku Motorowego.
Przy rozstrzyganiu spraw z zakresu gospodarki samochodowej i ruchu drogowego urzędy państwowe i podmioty gospodarki uspołecznionej zwracają się w razie potrzeby do Polskiego Związku Motorowego o wydanie ocen, o których mowa w § 3.
Polski Związek Motorowy pobiera za dokonane oceny należność według stawek, zatwierdzonych przez Ministerstwo Transportu Drogowego i Lotniczego.
1 § 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 okólnik z dnia 10 lutego 1953 r. (M.P.53.A-15.217) zmieniającej nin. okólnik z dniem 19 lutego 1953 r.
2 § 2 ust. 1 pkt 8 dodany przez § 1 pkt 2 okólnik z dnia 10 lutego 1953 r. (M.P.53.A-15.217) zmieniającej nin. okólnik z dniem 19 lutego 1953 r.