Rozdział 1 - I etap prac. - Wstępne prace związane z opracowaniem projektów planu inwestycyjnego i planu budownictwa na lata 1965 i 1966.

Monitor Polski

M.P.1964.30.133

Akt utracił moc
Wersja od: 29 maja 1967 r.

Rozdział  1.

I etap prac.

§  1.
1.
Ministrowie i prezydia wojewódzkich rad narodowych (WRN) polecą nadzorowanym inwestorom podjęcie niezwłocznie określonych w niniejszym zarządzeniu wstępnych prac związanych z opracowaniem projektu planu inwestycyjnego na lata 1965 i 1966.
2.
Ministrowie i prezydia WRN nadzorujący przedsiębiorstwa budowlano-montażowe polecą podległym jednostkom podjęcie współpracy z inwestorami oraz aktywnego współudziału we wstępnych pracach, o których mowa w ust. 1, według zasad określonych w zarządzeniu.
§  2.
1.
W terminie do dnia 10 czerwca 1964 r. inwestorzy powinni uzgodnić z przewidywanymi generalnymi lub bezpośrednimi wykonawcami robót budowlano-montażowych program robót budowlano-montażowych przewidzianych do realizacji w latach 1965 i 1966 oraz rozmiary nakładów niezbędnych na te roboty. W toku tych uzgodnień należy dążyć do maksymalnego wykorzystania możliwości wykonania robót budowlano-montażowych systemem gospodarczym.
2.
Uzgodnienia, o których mowa w ust. 1, mają charakter wstępny.
§  3.
1.
W zakresie kontynuowanych zadań inwestycyjnych inwestorzy w porozumieniu z wykonawcami robót budowlano-montażowych, a w zakresie dostaw również z właściwymi dostawcami podstawowych maszyn i urządzeń, przeanalizują i określą:
1)
przewidywane na koniec roku 1964 wykonanie robót, a w zakresie maszyn i urządzeń - stan dostaw,
2)
pozostały do wykonania (po dniu 31 grudnia) zakres robót i nakładów niezbędnych do zakończenia i oddania do użytku zadania inwestycyjnego (lub etapu) z wyodrębnieniem w ramach zadania:
a)
obiektów kontynuowanych,
b)
obiektów nowo rozpoczynanych;
3)
optymalny i realny program robót budowlano-montażowych i nakładów przewidzianych na lata 1965 i 1966 na podstawie umów wieloletnich - z uwzględnieniem obowiązujących cykli budowy i możliwości maksymalnego przyśpieszenia terminów oddania do użytku zadania (lub etapu), z podziałem na:
a)
obiekty kontynuowane,
b)
obiekty nowo rozpoczynane.
2.
W pracach określonych w ust. 1 szczególną uwagę należy zwrócić na:
1)
możliwość etapowego oddawania zadań do użytku, zapewniających uzyskanie efektu gospodarczego (przyrostu zdolności produkcyjnych, usługowych lub innych efektów),
2)
koncentrację nakładów i robót na obiekty podstawowe oraz te obiekty pomocnicze, które warunkują oddanie do użytku i uruchomienie eksploatacji kompleksu produkcyjnego (usługowego),
3)
obniżenie posiadanych remanentów nie zagospodarowanych maszyn i urządzeń przez przekazanie ich do montażu lub ich zagospodarowanie zgodnie z obowiązującymi przepisami,
4)
ograniczenie zamówień na nowe maszyny i urządzenia tylko do przypadków w pełni uzasadnionych dokumentacją i harmonogramem budowy oraz cyklem dostawy,
5)
zapewnienie dla planowanego programu nakładów i robót na lata 1965 i 1966 wymaganej dokumentacji projektowo-kosztorysowej (w zakresie nakładów i robót na 1966 r. na tle uzgodnionych z biurami projektów terminów dostarczenia dokumentacji).
3.
W zakresie kontynuowanych zadań inwestycyjnych inwestorzy przedstawią dotychczasowym wykonawcom robót budowlano-montażowych w 2 egzemplarzach plany rzeczowo-finansowe dla tych zadań inwestycyjnych wraz z wkładką, opracowane zgodnie z przepisami zarządzenia nr 23 Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów z dnia 31 maja 1963 r. w sprawie metod opracowania projektu narodowego planu gospodarczego na 1964 r. (wzór IN-7 rozdziału "Inwestycje i rozdział robót budowlano-montażowych" instrukcji do opracowania projektu narodowego planu gospodarczego).
§  4.
1.
W zakresie nowo rozpoczynanych zadań inwestycyjnych inwestorzy zobowiązani są do ponownej analizy celowości i niezbędnych realizacji tych zadań, w szczególności na tle:
1)
analizy aktualnego bilansu zdolności produkcyjnych (i usługowych) i stopnia ich wykorzystania oraz wyczerpania innych bezinwestycyjnych możliwości zaspokojenia potrzeb produkcyjnych lub usługowych (np. zwiększenia ilości zmian itp.),
2)
analizy efektywności,
3)
zapewnienia dla planowanej do uruchomienia produkcji zaplecza surowcowego, kadr, kooperacji oraz innych warunków eksploatacyjnych,
4)
posiadania wymaganej dokumentacji projektowo-kosztorysowej,
5)
skoordynowania planowanej inwestycji z inwestycjami towarzyszącymi i współzależnymi innych inwestorów,
6)
zapewnienia dostaw maszyn i urządzeń, zwłaszcza z importu.
2.
W zakresie nowo rozpoczynanych zadań inwestycyjnych inwestorzy porozumiewają się z przewidywanymi generalnymi wykonawcami robót, właściwymi z punktu widzenia specjalizacji robót i zasięgu działania, oraz przedstawiają im do opinii 2 egzemplarze projektu planu rzeczowo-finansowego zadania inwestycyjnego (wzór IN-7 według instrukcji wymienionej w § 3 ust. 3).
§  5.
1.
Przedstawione przez inwestorów plany rzeczowo-finansowe wraz z wkładką (§ 3 ust. 3) oraz projekty planów rzeczowo-finansowych (§ 4 ust. 2) powinny być zaopiniowane przez generalnych lub bezpośrednich wykonawców robót budowlano-montażowych. Opinia ta powinna być oparta na wynikach analizy planowanego programu robót i nakładów w świetle ustaleń wynikających z umów wieloletnich i ustosunkowania się w szczególności do zagadnień:
1)
zgodności planowanych nakładów i robót z zakresem rzeczowym, wynikającym z zawartych umów,
2)
zgodności planowanych nakładów oraz terminów realizacji z cyklami budowy,
3)
właściwej koncentracji nakładów,
4)
terminów oddawania do użytku zadań lub ich części (etapów), a w razie niemożliwości zachowania terminów wynikających z umów - uzasadnienia odchyleń,
5)
możliwości wykonania całości lub niektórych robót systemem gospodarczym.
2.
Opinie generalnych lub bezpośrednich wykonawców powinny być opracowane na piśmie w formie adnotacji na projektach planów rzeczowo-finansowych lub na wkładkach do planów rzeczowo-finansowych bądź w formie załącznika do powyższych materiałów. Jeden egzemplarz opinii wraz z projektem planu rzeczowo-finansowego lub z wkładką wykonawcy zwracają inwestorom, zatrzymując u siebie kopię opinii i jeden egzemplarz projektu planu rzeczowo-finansowego albo wkładki.
§  6.
1.
Inwestorzy po opracowaniu i wstępnym uzgodnieniu z wykonawcami programu nakładów i robót na lata 1965 i 1966 przesyłają w terminie do dnia 10 czerwca 1964 r. jednostkom nadrzędnym (zjednoczeniom lub innym jednostkom równorzędnym):
1)
plany rzeczowo-finansowe (wraz z wkładkami) w odniesieniu do zadań kontynuowanych oraz projekty planów rzeczowo-finansowych w odniesieniu do zadań nowo rozpoczynanych, zaopiniowane przez wykonawców robót,
2)
propozycje dotyczące zakresu i rodzaju robót przewidzianych do wykonania systemem gospodarczym.
2.
Jednostki nadrzędne inwestorów mogą ustalić dalsze materiały, które powinny być im przedstawione przez inwestorów w terminie określonym w ust. 1.