§ 16. - Warunki techniczne tramwajów oraz zakres ich wyposażenia.

Monitor Polski

M.P.1984.23.161

Akt utracił moc
Wersja od: 16 października 1984 r.
§  16.
1.
Hamulce wagonu powinny zachować wymaganą sprawność niezależnie od drgań i wpływów atmosferycznych, na jakie są narażone w normalnych warunkach eksploatacji.
2.
Hamulce ponadto powinny odpowiadać następującym warunkom:
1)
równoczesne uruchomienie hamulca roboczego i awaryjnego nie może ujemnie wpływać na działanie żadnego z nich, zarówno w razie gdy oba hamulce są sprawne, jak i w razie uszkodzenia jednego z nich,
2)
zużycie hamulców powinno być łatwo kompensowane systemem ręcznym lub samoczynnej regulacji; elementy układu hamulcowego powinny mieć taki zapas ruchu, aby po nagrzaniu hamulców lub po osiągnięciu określonego stopnia zużycia okładzin możliwe było hamowanie bez konieczności natychmiastowej regulacji,
3)
hamulec awaryjny powinien działać skutecznie przy utracie przyczepności koła z szyną,
4)
w pociągach tramwajowych hamulce roboczy i awaryjny powinny być uruchamiane ze stanowiska motorniczego wagonu silnikowego,
5)
hamulec postojowy może być używany podczas jazdy, gdy prędkość wagonu nie przekracza 5 km/h,
6)
hamulec postojowy w pociągach tramwajowych złożonych z wagonu silnikowego i wagonów doczepnych czynnych powinien być uruchamiany ze stanowiska motorniczego wagonu silnikowego; w wagonach doczepnych biernych hamulec postojowy może być uruchamiany z wnętrza danego wagonu,
7)
jako hamulec postojowy w wagonach doczepnych biernych może być stosowany hamulec ręczny, który powinien być tak wykonany, aby przy hamowaniu obrót korby hamulca był zgodny z ruchem wskazówek zegara,
8)
hamulec postojowy powinien mieć blokadę uniemożliwiającą samoczynne odhamowanie,
9)
hamulce wagonu silnikowego powinny działać również przy jeździe do tyłu,
10)
w razie oderwania się wagonów doczepnych powinien uruchamiać się samoczynnie przynajmniej w jednym z wagonów hamulec postojowy.