§ 14. - Warunki techniczne tramwajów oraz zakres ich wyposażenia.

Monitor Polski

M.P.1984.23.161

Akt utracił moc
Wersja od: 16 października 1984 r.
§  14.
Światła powinny odpowiadać następującym warunkom szczegółowym:
1)
światła drogowe:
a)
wagon silnikowy powinien mieć na przedniej ścianie co najmniej jedno lub dwa światła drogowe, zapewniające dostateczne oświetlenie drogi na odległość co najmniej 100 m przed pojazdem w warunkach zapewniających przejrzystość powietrza; dla wagonów wyprodukowanych przed 1982 r. odległość ta może wynosić 40 m,
b)
światła drogowe powinny mieć barwę białą; dopuszcza się barwę żółtą selektywną,
c)
światła drogowe powinny być tak umieszczone, aby odległość górnej krawędzi płaszczyzny oświetlającej od poziomu główki szyny wynosiła co najmniej 50 cm i nie przekraczała 120 cm,
2)
światła mijania:
a)
wagon silnikowy powinien być wyposażony co najmniej w jedno lub dwa światła mijania oświetlające dostatecznie drogę na odległość co najmniej 40 m przed pojazdem w warunkach zapewniających przejrzystość powietrza,
b)
światła mijania powinny mieć barwę białą; dopuszcza się barwę żółtą selektywną,
c)
światło mijania powinno być tak umieszczone, aby odległość górnej krawędzi płaszczyzny oświetlającej od poziomu główki szyny wynosiła co najmniej 50 cm i nie przekraczała 120 cm,
3)
kierunkowskazy:
a)
wagony silnikowe i doczepne czynne powinny mieć z przodu i z tyłu po dwa kierunkowskazy oraz z każdego boku wagonu co najmniej jeden kierunkowskaz,
b)
światła kierunkowskazów powinny mieć barwę żółtą samochodową,
c)
wagony doczepne bierne powinny mieć z tyłu dwa kierunkowskazy barwy żółtej samochodowej,
d)
światła kierunkowskazów powinny być tak umieszczone, aby były dostatecznie widoczne z odległości co najmniej 30 m przy oświetleniu słonecznym,
e)
kierunkowskazy na bocznych ścianach wagonu powinny być umieszczone na wysokości nie większej niż 180 cm i nie mniejszej niż 150 cm, licząc od poziomu główki szyny do górnej krawędzi płaszczyzny oświetlającej,
f)
kierunkowskazy z przodu i z tyłu wagonu powinny być umieszczone na wysokości nie mniejszej niż 40 cm i nie większej niż 150 cm, licząc od poziomu główki szyny do górnej krawędzi płaszczyzny oświetlającej,
g)
światła kierunkowskazów powinny zapalać się i gasnąć z częstotliwością 90 ± 30 cykli na minutę,
h)
włączanie kierunkowskazów powinno być niezależne od włączenia innych świateł,
i)
działanie kierunkowskazów powinno być kontrolowane za pomocą lampki umieszczonej w polu widzenia motorniczego lub sygnału akustycznego,
4)
światła hamowania "stop":
a)
wagon tramwajowy powinien mieć dwa światła hamowania hamulcem roboczym lub awaryjnym, tzw. światła "stop", barwy czerwonej, umieszczone z tyłu pojazdu symetrycznie do jego osi podłużnej na wysokości co najmniej 40 cm i nie przekraczającej 150 cm, licząc od poziomu główki szyny do górnej krawędzi płaszczyzny oświetlającej; odległość od bocznych płaszczyzn obrysu pojazdu nie może przekraczać 80 cm, licząc od krawędzi płaszczyzny oświetlającej,
b)
światła hamowania "stop" powinny zapewniać dostateczną ich widoczność z odległości co najmniej 30 m przy oświetleniu słonecznym i nie oślepiać innych użytkowników drogi; natężenie oświetlenia powinno być wyraźnie większe niż natężenie tylnych świateł pozycyjnych,
5)
światła pozycyjne przednie:
a)
wagon silnikowy powinien być wyposażony co najmniej w jedno, a maksymalnie w dwa światła pozycyjne przednie, widoczne po zapadnięciu zmroku z odległości co najmniej 150 m w warunkach zapewniających przejrzystość powietrza,
b)
światło pozycyjne przednie powinno mieć barwę białą; dopuszcza się barwę żółtą selektywną,
c)
światło pozycyjne przednie powinno być tak umieszczone, aby odległość górnej krawędzi płaszczyzny oświetlającej od poziomu główki szyny wynosiła co najmniej 50 cm i nie przekraczała 120 cm,
6)
światła pozycyjne tylne:
a)
wagon tramwajowy powinien być wyposażony w dwa światła pozycyjne tylne barwy czerwonej,
b)
światła pozycyjne tylne powinny być widoczne z odległości co najmniej 150 m w warunkach zapewniających przejrzystość powietrza,
c)
światła pozycyjne tylne powinny być umieszczone symetrycznie do osi podłużnej pojazdu na wysokości co najmniej 50 cm i nie przekraczającej 150 cm, licząc od poziomu główki szyny do górnej krawędzi płaszczyzny oświetlającej; światła te powinny być umieszczone możliwie najbliżej bocznego obrysu pojazdu, jednak nie dalej niż 80 cm od tego obrysu,
7)
światła odblaskowe tylne:
a)
wagon tramwajowy powinien mieć dwa światła odblaskowe czerwone o kształcie innym niż trójkąt, umieszczone na tylnej ścianie wagonu na wysokości co najmniej 50 cm i nie przekraczającej 120 cm, licząc od poziomu główki szyny do górnej krawędzi płaszczyzny odblaskowej; światła te powinny być umieszczone możliwie najbliżej bocznego obrysu pojazdu, jednak nie dalej niż 80 cm od tego obrysu,
b)
rolę świateł odblaskowych tylnych mogą spełniać odpowiednie oprawy świateł pozycyjnych tylnych i świateł "stop",
c)
światła odblaskowe tylne oświetlone światłem drogowym powinny być widoczne z odległości co najmniej 100 m w warunkach zapewniających przejrzystość powietrza.