Rozdział 2 - Normy czasu wykonywania czynności lotniczych przez personel latający zatrudniony w lotnictwie komunikacyjnym. - Warunki niezbędne do zapewnienia bezpieczeństwa lotów przy wykonywaniu przez członków personelu lotniczego uprawnień wynikających z licencji.

Monitor Polski

M.P.1963.4.20

Akt utracił moc
Wersja od: 28 grudnia 1965 r.

Rozdział  2

Normy czasu wykonywania czynności lotniczych przez personel latający zatrudniony w lotnictwie komunikacyjnym.

§  5.
1. 2
Członek personelu latającego zatrudniony w lotnictwie komunikacyjnym nie może wykonywać czynności lotniczych, jeżeli czas ich wykonywania przez niego osiągnął następujące ilości godzin:
Rodzaj napędu samolotuSkład załogi lotniczej (minimalny)Ogólny czas wykonywania czynności lotniczych w ciągu ostatnich 24 godzin przed ponownym podjęciem czynności lotniczychCzas lotu
w ciągu ostatnich 24 godzin przed ponownym podjęciem czynności lotniczych godzinw ciągu 1 miesiąca kalendarzowego godzinw ciągu 1 roku kalendarzowego godzin
Tłokowe1 pilot i 1 inny członek załogi lotniczej10 61201.000
2 pilotów i 1 inny członek załogi lotniczej1410
3 pilotów i 2 innych członków załogi lotniczej16 11,5
2 kompletne załogi lotnicze1713
Turbośmigłowe lub odrzutowe2 pilotów12 8 85 800
3 pilotów1410
2 pilotów i 2 innych członków załogi lotniczej12 8
3 pilotów i 3 innych członków załogi lotniczej1410
2 kompletne załogi lotnicze1612
2.
W razie wykonywania lotów na samolotach o różnym napędzie stosuje się miesięczną i roczną ilość godzin przewidzianych dla samolotów tłokowych (ust. 1), przy czym czas wykonywania czynności lotniczych w powietrzu na samolocie turbośmigłowym lub odrzutowym zalicza się w wymiarze o 50% większym od rzeczywistego.
3.
Jeżeli lot odbywa się w czasie pomiędzy godziną 22 a 6 czasu lokalnego, za każdą godzinę lotu w tym czasie zalicza się do ogólnego czasu wykonywania czynności lotniczych 1 godzinę 20 minut.
§  6.
1.
Jeżeli czas wykonywania lotu przekracza jednorazowo 6 godzin, załodze lotniczej powinien być zapewniony w rozkładzie lotów czas niezbędny na spożycie posiłku na jednym z lotnisk. Czas ten powinien być również zachowany w razie opóźnienia lotu w stosunku do czasu ustalonego w rozkładzie lotów.
2.
Jeżeli zgodnie z rozkładem lotów pobyt na lotnisku innym niż lotnisko macierzyste wynosi co najmniej 6 godzin, załodze lotniczej powinien być zapewniony wypoczynek w warunkach hotelowych.
§  7.
1.
Przekroczenie ogólnego czasu wykonywania czynności lotniczych w ciągu 24 godzin, ustalonego zgodnie z § 5, może nastąpić za zgodą dowódcy statku powietrznego, jednak nie więcej niż o 1 godzinę, w razie opóźnienia odlotu z powodu:
1)
złych warunków atmosferycznych,
2)
oczekiwania na pasażerów,
3)
usuwania usterek,
4)
innych uzasadnionych przyczyn związanych z eksploatacją techniczną i handlową statku powietrznego.
2.
Przekroczenie ogólnego czasu wykonywania czynności lotniczych lub czasu lotu ustalonego zgodnie z § 5 może nastąpić za zgodą dowódcy statku powietrznego w razie konieczności wykonania lotu w celach poszukiwawczych lub ratowniczych.
2 § 5 ust. 1:

- zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 12 marca 1964 r. (M.P.64.20.89) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 27 marca 1964 r.

- zmieniony przez § 1 zarządzenia z dnia 28 grudnia 1965 r. (M.P.66.1.9) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 28 grudnia 1965 r.