Rozdział 3 - Rozliczenia. - Warunki dostarczania energii elektrycznej.

Monitor Polski

M.P.1970.37.279

Akt utracił moc
Wersja od: 1 kwietnia 1976 r.

Rozdział  3.

Rozliczenia.

§  7.
Rozliczenia z tytułu dostarczania energii elektrycznej dokonywane są według obowiązujących przepisów taryfowych.
§  8.
1.
Podstawę do obliczenia należności za dostarczoną energię elektryczną stanowią wskazania liczników zalegalizowanych i zaplombowanych przez organy administracji miar oraz zabezpieczonych plombami przez dostawcę, jeżeli umowa nie stanowi inaczej.
2.
Jeżeli za pośrednictwem urządzeń elektroenergetycznych jednego odbiorcy - za zgodą tego odbiorcy i dostawcy - jest dostarczana energia elektryczna na potrzeby innych odbiorców, przy rozliczaniu z tym odbiorcą należy odpowiednio uwzględniać energię elektryczną zużytą przez innych odbiorców.
3.
Właściwy terenowo okręgowy inspektorat gospodarki paliwowo-energetycznej może wprowadzić obowiązek stosowania rozliczeń przy wykorzystaniu zainstalowanych liczników rejestrujących.
§  9.
1.
Terminy i sposób odczytywania wskazań liczników oraz sposób inkasowania należności za dostarczoną energię elektryczną określa:
1)
umowa - dla odbiorców grupy I oraz dla odbiorców grupy II z urządzeniami elektroenergetycznymi o mocy zainstalowanej w odbiornikach 50 kW i większej,
2)
dostawca - dla odbiorców grupy II z urządzeniami elektroenergetycznymi o mocy zainstalowanej w odbiornikach poniżej 50 kW i dla odbiorców grupy III.
2.
O wszelkich zmianach terminów i sposobu odczytywania wskazań liczników oraz inkasowania należności dostawca obowiązany jest zawiadomić odbiorców, o których mowa w ust. 1 pkt 2, za pośrednictwem inkasenta (przy doręczaniu ostatniego rachunku przed zmianą) albo za pomocą środków masowego przekazu lub w inny sposób przyjęty w danej miejscowości.
§  10.
1.
Z zastrzeżeniem przepisu ust. 2, liczniki dla odbiorców energii elektrycznej dostarcza, instaluje, wymienia, konserwuje, zgłasza do legalizacji, zabezpiecza plombami i kontroluje dostawca energii elektrycznej.
2.
W nowo uruchamianych punktach pomiaru energii elektrycznej u odbiorców grupy I liczniki instaluje, na żądanie dostawcy, własnym kosztem i staraniem odbiorca energii elektrycznej. Zainstalowane liczniki przechodzą nieodpłatnie na własność dostawcy.
3.
Po zakończeniu okresu dostarczania energii elektrycznej lub w razie wymiany licznika w okresie dostarczania energii elektrycznej przedstawiciel dostawcy obowiązany jest pozostawić odbiorcy pokwitowanie, wymieniając w nim dane tabliczki znamionowej i stan wskazań licznika w chwili odłączenia.
§  11.
1.
Odbiorca obowiązany jest niezwłocznie zawiadomić dostawcę o:
1)
zauważonych objawach wadliwego działania lub uszkodzenia liczników oraz o zerwaniu lub uszkodzeniu plomb nałożonych na liczniki przez organ administracji miar oraz dostawcę;
2)
innych okolicznościach mających wpływ na obliczenie należności za moc i energię elektryczną.
2.
Odbiorca ma prawo żądać od dostawcy sprawdzenia prawidłowości działania liczników.
3.
Zawiadomienie (ust. 1) lub zgłoszenie żądania (ust. 2) nie zwalnia odbiorcy od obowiązku płacenia bieżących należności za moc i energię elektryczną.
§  12.
Jeżeli odbiorca zawiadomi dostawcę o zauważonych objawach wadliwego działania lub uszkodzenia liczników (§ 11 ust. 1 pkt 1) albo zażąda sprawdzenia prawidłowości działania liczników (§ 11 ust. 2), dostawca obowiązany jest:
1)
w ciągu 14 dni od daty zgłoszenia przeprowadzić kontrolę zainstalowanych u odbiorcy liczników,
2)
w razie potrzeby lub na żądanie odbiorcy dokonać wymiany zakwestionowanych liczników i sprawdzenia ich w laboratorium licznikowym.
§  13.
1.
Sprawdzenie liczników w laboratorium licznikowym (§ 12 pkt 2) powinno odbywać się w obecności pracownika upoważnionego przez organ administracji miar.
2.
Protokół sprawdzenia licznika powinien być doręczony odbiorcy w ciągu 21 dni od daty wymontowania zakwestionowanego licznika.
3.
Odbiorca pokrywa koszty sprawdzenia licznika jedynie wówczas, gdy licznik był sprawdzony w laboratorium na żądanie odbiorcy i nie stwierdzono:
1)
błędu wskazań większego od określonego przepisami dla danej klasy dokładności;
2)
innych wad powodujących nieprawidłowe działanie licznika.
§  14.
1.
Sprostowanie rachunku wskutek stwierdzenia nieprawidłowości działania licznika w wyniku zgłoszenia odbiorcy obejmuje okres pobierania energii elektrycznej od początku okresu obrachunkowego poprzedzającego okres, w którym odbiorca zgłosił wady lub zażądał sprawdzenia licznika, i powinno być przeprowadzone w ciągu 14 dni od dnia doręczenia protokołu sprawdzenia licznika. Jeżeli odbiorca udowodni, że licznik działał nieprawidłowo przez dłuższy okres, sprostowanie rachunku powinno objąć cały ten okres z uwzględnieniem terminów przedawnienia roszczeń.
2.
W razie stwierdzenia przez dostawcę błędnego odczytywania wskazań licznika lub nieprawidłowego jego działania u odbiorcy, sprostowanie rachunku obejmuje okres pobierania energii elektrycznej od początku okresu obrachunkowego poprzedzającego okres, w którym dostawca stwierdził błędy lub nieprawidłowości. Jeżeli dostawca udowodni, że nieprawidłowość trwała przez dłuższy okres, sprostowanie rachunku powinno objąć cały ten okres z uwzględnieniem terminów przedawnienia roszczeń.
3.
Podstawą rozliczenia przy prostowaniu rachunku (ust. 1 i 2) jest wielkość błędu wskazań licznika, a jeżeli określenie tego błędu nie jest możliwe, podstawę rozliczenia stanowi średniodobowa ilość kilowatogodzin, obliczona na podstawie sumy kilowatogodzin prawidłowo wykazanych przez licznik w poprzedzającym i następującym okresie obrachunkowym, pomnożona przez liczbę dni okresu, którego dotyczy sprostowanie rachunku.
4.
Na wniosek odbiorcy dostawca uwzględni w obliczeniach poprawki, których słuszność została przez odbiorcę udowodniona.
§  15.
1.
Obniżenie należności wskutek innych okoliczności niż określone w § 14 ust. 1 i 2 następuje od pierwszego okresu obrachunkowego po zawiadomieniu dostawcy przez odbiorcę o tych okolicznościach.
2.
Podwyższenie należności wskutek innych okoliczności niż określone w § 14 ust. 1 i 2 następuje:
1)
od pierwszego okresu obrachunkowego po zawiadomieniu dostawcy przez odbiorcę o tych okolicznościach, jeżeli zawiadomienie nastąpiło niezwłocznie;
2)
od początku okresu obrachunkowego, w którym wystąpiły okoliczności mające wpływ na podwyższenie opłat, jeżeli odbiorca nie zawiadomił niezwłocznie dostawcy o tych okolicznościach, a w każdym razie nie zawiadomił o nich w ciągu 14 dni;
3)
za cały okres przed upływem przedawnienia roszczenia, jeżeli dostawca stwierdził istnienie okoliczności mających wpływ na podwyższenie opłat taryfowych, o których odbiorca nie zawiadomił dostawcy zgodnie z § 11 ust. 1 pkt 2.
§  16. 1
W razie stwierdzenia:

- pobierania energii elektrycznej bez zawarcia umowy z dostawcą,

- pobierania energii elektrycznej z całkowitym lub częściowym pominięciem licznika,

- uszkodzenia licznika z winy odbiorcy, jeżeli uszkodzenie to umożliwia nielegalne pobieranie energii,

dostawca oblicza należność:

1) dla odbiorców grupy I - według zasad i stawek ustalonych w przepisach taryfowych, za cały udowodniony okres nielegalnego pobierania energii, z uwzględnieniem terminów przedawnienia roszczeń, a jeżeli okresu nielegalnego pobierania energii nie można ustalić, za okres jednego roku,

2) dla odbiorców grupy II i III będących jednostkami gospodarki uspołecznionej - w wysokości opłaty ryczałtowej ustalonej w przepisach taryfowych, bez względu na okres nielegalnego pobierania energii,

3) dla pozostałych odbiorców grupy II i III:

a) w wysokości opłaty ryczałtowej ustalonej w przepisach taryfowych, jeżeli okresu nielegalnego pobierania energii nie można ustalić lub jeżeli nie przekracza on jednego roku,

b) w wysokości trzykrotnej opłaty ryczałtowej ustalonej w przepisach taryfowych, jeżeli udowodniony okres nielegalnego pobierania energii przekracza jeden rok.

1 § 16 zmieniony przez § 1 zarządzenia z dnia 12 stycznia 1976 r. (M.P.76.6.31) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 kwietnia 1976 r.