Rozdział 5 - Używanie pojazdów służbowych. - Używanie pojazdów samochodowych do celów służbowych.

Monitor Polski

M.P.1968.12.78

Akt utracił moc
Wersja od: 1 stycznia 1978 r.

Rozdział  5.

Używanie pojazdów służbowych.

§  11.
1.
Pojazdy służbowe mogą być używane wyłącznie do zaspokojenia służbowych potrzeb przewozowych jednostki, z wyjątkiem wypadków określonych w § 18.
2.
Przy przejazdach służbowych należy korzystać przede wszystkim z najtańszych środków komunikacji (tramwaj, autobus, kolej), a w wypadkach uzasadnionych również z taksówek za zwrotem kosztów rzeczywistych. Służbowy samochód osobowy może być użyty, jeżeli nie ma możliwości skorzystania z publicznego środka komunikacji lub jeżeli pilność sprawy uzasadnia użycie tego samochodu. Przejazd powinien odbywać się najkrótszą drogą.
3.
Samochody osobowe administracyjne mogą być używane na obszarze województwa właściwego według siedziby jednostki i na obszarze województw sąsiednich.
4.
Ustalony obszar wpisuje do dowodu rejestracyjnego organ rejestrujący samochód.
5. 2
W wyjątkowych wypadkach, w dużych jednostkach (np. w kombinatach, zjednoczeniach, przedsiębiorstwach) służbowy samochód osobowy może być używany do przewożenia do pracy i z pracy kierownika jednostki i jego zastępców, jeżeli jest to uzasadnione brakiem środków komunikacji publicznej lub ważnymi względami służbowymi. Właściwym do wyrażania zgody na użycie samochodu służbowego jest kierownik jednostki nadrzędnej. Przewóz do pracy i z pracy nie może stanowić podstawy do oceny potrzeb jednostki w zakresie ilości etatów samochodowych ani też powodować przekroczenia limitu godzin nadliczbowych kierowcy i limitu finansowego, o którym mowa w § 9 ust. 2.
6.
Przewóz pracowników do pracy i z pracy autobusami przeznaczonymi do przewozu nie więcej niż 15 osób łącznie z kierowcą (§ 3 ust. 2 pkt 4) może się odbywać na tych samych zasadach, co przewóz pracowników autobusami przeznaczonymi do przewozu więcej niż 15 osób (§ 3 ust. 3).
§  12.
Zabrania się używania pojazdów służbowych do przewozów:
1)
przekraczających cel lub zadania służbowe zlecone do wykonania pracownikowi użytkującemu pojazd służbowy,
2)
między miastami wojewódzkimi, gdzie istnieją dogodne połączenia środkami komunikacji publicznej,
3)
do pracy i z pracy:
a)
samochodami osobowymi z wyjątkiem wypadków określonych w § 11 ust. 5,
b)
samochodami ciężarowymi określonymi w § 3 ust. 2 pkt 3 nie dostosowanymi do przewozów pracowniczych,
4)
zarobkowych,
5)
poza obszarem, ustalonym dla danego pojazdu (§ 11 ust. 3),
6)
niezgodnych z przeznaczeniem pojazdu,
7)
bez kart drogowych odpowiednio wypełnionych,
8)
bez sprawnie działających i zaplombowanych liczników kilometrów.
§  13.
1. 3
Pojazd służbowy może być prowadzony przez pracownika posiadającego odpowiednie prawo jazdy, zatrudnionego na innym stanowisku niż stanowisko kierowcy, pod warunkiem ubezpieczenia pojazdu (autocasco) przez jednostkę oraz pisemnego zezwolenia wydanego przez kierownika jednostki, a w odniesieniu do kierownika jednostki - przez kierownika jednostki nadrzędnej.
2.
Zezwolenie (ust. 1) wydaje się w zasadzie na rok kalendarzowy; po tym okresie może być ono przedłużone.
3. 4
W uzasadnionych wypadkach może być wydane także zezwolenie na okres krótszy niż 1 rok, jeżeli przyniesie to jednostce określone korzyści.
4.
Pracownikowi, któremu powierzono prowadzenie służbowego samochodu, może być przyznany dodatek do uposażenia z tytułu prowadzenia pojazdu i wykonywania dodatkowych czynności związanych z obsługą codzienną i eksploatacją. Zasady przyznawania dodatku i jego wysokość określają odrębne przepisy.
§  14.
1.
Pojazdy służbowe powinny mieć stałe miejsce postoju w obiektach jednostek.
2.
W razie braku miejsca w obiektach jednostki, jej kierownik może zezwolić na czasowe garażowanie w innych miejscach niż określone w ust. 1, pod warunkiem uzyskania zgody organu do spraw komunikacji prezydium wojewódzkiej rady narodowej i należytego zabezpieczenia pojazdu przed kradzieżą, uszkodzeniem i uruchomieniem przez osoby niepowołane oraz zapewnienia obsługi technicznej.
2 § 11 ust. 5 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 23 stycznia 1973 r. (M.P.73.5.37) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 9 lutego 1973 r.
3 § 13 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia z dnia 23 stycznia 1973 r. (M.P.73.5.37) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 9 lutego 1973 r.
4 § 13 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 4 zarządzenia z dnia 23 stycznia 1973 r. (M.P.73.5.37) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 9 lutego 1973 r.