Rozdział 2 - Służbowe pojazdy samochodowe. - Używanie pojazdów samochodowych do celów służbowych.

Monitor Polski

M.P.1968.12.78

Akt utracił moc
Wersja od: 1 stycznia 1978 r.

Rozdział  2.

Służbowe pojazdy samochodowe.

§  3.
1.
Za służbowe pojazdy samochodowe, zwane dalej "pojazdami służbowymi", uważa się należące do jednostek pojazdy wymienione w ust. 2, służące do zaspokojenia ich własnych potrzeb przewozowych.
2.
Do pojazdów służbowych (ust. 1) zalicza się:
1)
samochody osobowe,
2)
motocykle i motorowery,
3)
samochody ciężarowe o ładowności do 1,5 tony włącznie,
4)
autobusy przeznaczone do przewozu nie więcej niż 15 osób łącznie z kierowcą.
3.
Używanie do własnych potrzeb przewozowych samochodów ciężarowych o ładowności powyżej 1,5 tony i autobusów przeznaczonych do przewozu więcej niż 15 osób łącznie z kierowcą normują odrębne przepisy.
§  4.
1.
Służbowe samochody osobowe, motocykle i autobusy (§ 3 ust. 2 pkt 1, 2 i 4) mogą być używane przez jednostki po uzyskaniu etatu, zwanego dalej etatem samochodowym. Uzyskanie etatu samochodowego dla służbowych samochodów ciężarowych (§ 3 ust. 2 pkt 3) wymagane jest tylko w jednostkach i zakładach budżetowych oraz centralnych organizacjach spółdzielczych.
2.
Jednostka może uzyskać etat samochodowy, gdy uzasadniają to jej zadania i zakres działania. Podstawowe kryteria stanowią:
1)
charakter działania jednostki i liczba zatrudnionych pracowników,
2)
liczba jednostek podległych,
3)
położenie jednostki w stosunku do środków komunikacji publicznej.
3. 1
Etaty samochodowe dla jednostek i zakładów budżetowych ustala Minister Komunikacji w porozumieniu z Ministrem Finansów:
1)
dla ministerstw, urzędów centralnych oraz innych jednostek objętych działem administracja i wymiar sprawiedliwości budżetu centralnego oraz Polskiej Akademii Nauk, Komitetu do Spraw Radia i Telewizji, Polskiej Agencji Prasowej i Zakładu Ubezpieczeń Społecznych - na wniosek właściwego ministra, kierownika urzędu lub kierownika jednostki,
2)
dla prezydiów rad narodowych wszystkich stopni oraz ich organów na terenie województwa - na wniosek przewodniczącego prezydium właściwej wojewódzkiej rady narodowej.
4.
Etaty samochodowe dla centralnych organów spółdzielczych ustala Minister Komunikacji w porozumieniu z Ministrem Finansów na wniosek prezesa zarządu właściwej centralnej organizacji spółdzielczej.
5.
Etaty samochodowe dla organizacji społecznych o zasięgu ogólnokrajowym dotowanych z budżetu centralnego ustala Minister Komunikacji na wniosek organu naczelnego właściwej organizacji społecznej, po zaopiniowaniu przez organ dotujący.
6.
Etaty samochodowe dla jednostek nie wymienionych w ust. 3, 4 i 5 ustala według wytycznych Ministra Komunikacji organ do spraw komunikacji prezydium wojewódzkiej rady narodowej, właściwy według siedziby jednostki, na wniosek kierownika jednostki, zaopiniowany przez jednostkę nadrzędną.
7.
Etaty samochodowe ważne są na rok kalendarzowy; po tym okresie ważność ich może być przedłużona.
8.
W uzasadnionych wypadkach, w szczególności w razie naruszenia przepisów § 12, organ właściwy do ustalania etatów samochodowych może cofnąć etat, zawiadamiając o tym organ, w którym pojazd jest zarejestrowany.
9.
W razie cofnięcia etatu organ do spraw komunikacji prezydium rady narodowej, w którym pojazd jest zarejestrowany, wycofa go z ruchu przez unieważnienie dowodu rejestracyjnego i odebranie tablic ze znakami rejestracyjnymi.
§  5.
1.
W ciągu roku kalendarzowego nie może nastąpić zwiększenie liczby ustalonych etatów samochodowych.
2.
Jeżeli w wyniku zmian organizacyjnych lub zmiany zadań zachodziłaby potrzeba zwiększenia jednostce liczby etatów samochodów osobowych lub ustalenia etatu, może to nastąpić jedynie w drodze przesunięć etatów między jednostkami podległymi jednemu ministrowi (kierownikowi urzędu centralnego) lub prezydium wojewódzkiej rady narodowej.
3.
Zmiany etatów samochodowych w ciągu roku (ust. 2) dla jednostek określonych w § 4 ust. 3 wprowadza Minister Komunikacji w porozumieniu z Ministrem Finansów.
§  6.
1.
Służbowe samochody osobowe dzieli się na:
1)
reprezentacyjne (R), związane ze stanowiskami służbowymi ustalonymi przez Prezesa Rady Ministrów,
2)
administracyjne (A), przeznaczone do zaspokojenia w jednostce potrzeb komunikacyjnych, związanych z wykonywaniem czynności służbowych wymagających szybkiego przenoszenia się z miejsca na miejsce pracownika lub grupy pracowników jednostki, a także związanych z obsługą administracyjną jednostki, jeżeli przejazdy publicznymi środkami komunikacji utrudniają w sposób istotny wykonywanie czynności służbowych.
2.
Osoby zajmujące stanowiska objęte listą ustaloną przez Prezesa Rady Ministrów mogą osobiście dysponować samochodami administracyjnymi, jednakże wyłącznie do celów służbowych.
3.
Samochody osobowe administracyjne powinny być oznaczone literą "A" koloru białego o wymiarach: wysokość 120 mm, szerokość 60 mm, umieszczoną w sposób trwały na wewnętrznej stronie w górnym prawym rogu przedniej szyby.
§  7.
1.
Pojazdy służbowe, o których mowa w § 4 ust. 1, mogą być rejestrowane przez właściwy do spraw komunikacji organ prezydium powiatowej (miejskiej, dzielnicowej) rady narodowej wyłącznie na podstawie dowodu przydziału etatu. Jeden odcinek dowodu przydziału etatu pozostaje w aktach organu rejestrującego.
2.
Organ do spraw komunikacji rejestrujący samochód osobowy ma obowiązek wpisać w dowodzie rejestracyjnym literę "R" w odniesieniu do samochodów reprezentacyjnych lub literę "A" w odniesieniu do samochodów administracyjnych.
3.
Zarejestrowanie innego pojazdu służbowego na ten sam dowód przydziału etatu może nastąpić po wycofaniu z ruchu pojazdu uprzednio zarejestrowanego.
§  8.
Pojazdom służbowym należy zapewnić obsługę techniczną i naprawy zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
1 § 4 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 23 stycznia 1973 r. (M.P.73.5.37) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 9 lutego 1973 r.