Utworzenie Inspekcji Wagonów.

Monitor Polski

M.P.1979.16.96

Akt utracił moc
Wersja od: 8 maja 1980 r.

UCHWAŁA Nr 89
RADY MINISTRÓW
z dnia 22 czerwca 1979 r.
w sprawie utworzenia Inspekcji Wagonów.

W celu zapobiegania uszkodzeniom wagonów towarowych Rada Ministrów uchwala, co następuje:
1.
Tworzy się Inspekcję Wagonów, zwaną dalej "Inspekcją".
2.
Inspekcja podlega Ministrowi Komunikacji.
1.
Zadaniem Inspekcji jest:
1)
kontrola prawidłowości prowadzenia przez jednostki gospodarki uspołecznionej prac załadunkowych i wyładunkowych wagonów towarowych należących do kolei, ich rozrządzania w jednostkach organizacyjnych przedsiębiorstwa Polskie Koleje Państwowe (PKP), dokonywania napraw wagonów towarowych przez przedsiębiorstwa (zakłady) przemysłowe zobowiązane do tego odrębnymi przepisami,
2)
usuwanie przyczyn uszkadzania wagonów i kierowania ich do eksploatacji w stanie uszkodzonym.
2.
Zadania swoje Inspekcja wykonuje na terenach kolei użytku publicznego (stacjach i torach załadunkowych i wyładunkowych ogólnego użytku) oraz na terenach kolei użytku niepublicznego (stacjach i bocznicach kolejowych oraz w obiektach napraw).
1.
Do zakresu działania Inspekcji należy w szczególności kontrola:
1)
prawidłowości prowadzenia prac załadunkowych i wyładunkowych oraz rozrządzania wagonów,
2)
przestrzegania przepisów w sprawach załadunku i wyładunku wagonów,
3)
prawidłowości sporządzania dokumentów stwierdzających uszkodzenia wagonów przy pracach załadunkowych i wyładunkowych oraz egzekwowania roszczeń przedsiębiorstwa PKP w stosunku do winnych spowodowania uszkodzeń wagonów,
4)
prawidłowości napraw wagonów uszkodzonych w czasie prac załadunkowych i wyładunkowych.
2.
Do zakresu działania Inspekcji należy również występowanie z wnioskami o ukaranie winnych spowodowania uszkodzenia wagonów przy pracach załadunkowych i wyładunkowych.
1.
Organami Inspekcji są:
1)
Główny Inspektor Wagonów w Ministerstwie Komunikacji,
2)
okręgowi inspektorzy wagonów w miejscowościach, w których mają siedziby dyrekcje okręgowe kolei państwowych.
2.
Głównego Inspektora Wagonów powołuje Minister Komunikacji; okręgowych inspektorów wagonów powołuje Minister Komunikacji na wniosek Głównego Inspektora Wagonów.
Pracownicy Inspekcji w związku z wykonywaniem swoich zadań są uprawnieni do:
1)
wstępu na teren kontrolowanych jednostek, w szczególności na tory stacyjne oraz na tory załadunkowe i wyładunkowe, do rozmrażalni wagonów oraz obiektów wywrotnic wagonowych i napraw wagonów towarowych, a także do przeprowadzania kontroli stanu technicznego rozmrażalni wagonów, urządzeń załadunkowych i wyładunkowych oraz stanu technicznego wagonów i jakości napraw,
2)
żądania od kierowników kontrolowanych jednostek potrzebnych informacji i wyjaśnień.
1.
W razie stwierdzenia wypadków uszkodzeń wagonów przy pracach załadunkowych i wyładunkowych inspektor wagonów jest uprawniony do wstrzymania prowadzonych prac; o wydanych dyspozycjach inspektor wagonów zawiadamia jednostkę nadrzędną kontrolowanej jednostki.
2.
W stosunku do pracowników winnych uszkodzeń wagonów okręgowy inspektor wagonów występuje z wnioskami o ich ukaranie w drodze służbowej; wnioski takie należy kierować do kierowników kontrolowanych jednostek lub ich jednostek nadrzędnych.
1.
Upoważnia się okręgowego inspektora wagonów do nakładania na kontrolowane państwowe jednostki organizacyjne kar pieniężnych w wysokości do 100 tys. zł w razie stwierdzenia rażącego zaniedbania stanu technicznego wagonów; dotyczy to w szczególności jednostek, w których poprzednia inspekcja lub inspekcje wykazały podobne nieprawidłowości.
2.
Od decyzji okręgowego inspektora wagonów, określonej w ust. 1, zainteresowanej jednostce przysługuje odwołanie w terminie 14 dni do Ministra Komunikacji.
3.
Kara pieniężna podlega zarachowaniu na dochód budżetu Państwa.
Minister Komunikacji określi wewnętrzną organizację Inspekcji oraz szczegółowy zakres jej działania i tryb postępowania.
Inspekcja jest objęta budżetem centralnym na zasadach ustalonych dla jednostek budżetowych.
Przewodniczący Komisji Planowania przy Radzie Ministrów i Minister Finansów dokonają przesunięcia z dniem 1 lipca 1979 r. - zgodnie z wnioskiem Ministra Komunikacji - etatów i funduszu płac oraz wydatków rzeczowych w ramach działu "Transport i łączność" z przedsiębiorstw do jednostek budżetowych.
1.
Do pracowników Głównego Inspektoratu Wagonów mają zastosowanie przepisy o stosunku służbowym i wynagrodzeniu, obowiązujące w Ministerstwie Komunikacji.
2.
Do pracowników okręgowych inspektoratów wagonów mają zastosowanie przepisy o stosunku służbowym i wynagrodzeniu, obowiązujące w przedsiębiorstwie Polskie Koleje Państwowe.
3.
Tabelę stanowisk, uposażeń zasadniczych oraz dodatków ustali Minister Komunikacji w porozumieniu z Ministrem Pracy, Płac i Spraw Socjalnych.
(skreślony).
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 12 skreślony przez § 12 uchwały nr 34 z dnia 15 kwietnia 1980 r. w sprawie zmiany niektórych przepisów dotyczących zadań naczelnych organów administracji państwowej (M.P.80.13.55) z dniem 8 maja 1980 r.