Rozdział 3 - Usuwanie skutków szkód górniczych w obiektach nie należących do wykonawców narodowych planów gospodarczych. - Usuwanie niektórych skutków szkód górniczych.

Monitor Polski

M.P.1952.A-48.657

Akt utracił moc
Wersja od: 6 czerwca 1952 r.

III.

Usuwanie skutków szkód górniczych w obiektach nie należących do wykonawców narodowych planów gospodarczych.

§  19.
1.
Sumy przeznaczone na pokrycie kosztów usunięcia skutków szkód górniczych w obiektach, należących do osób nie będących wykonawcami narodowych planów gospodarczych, otrzymuje właściwe terenowo prezydium powiatowej rady narodowej.
2.
Usunięcia skutków szkód górniczych dokonują prezydia powiatowych rad narodowych.
§  20.
Prezydium powiatowej rady narodowej orzeka o celowości naprawy budynku oraz o zakresie stosowania środków zapobiegawczych.
§  21.
Prezydium powiatowej rady narodowej otrzymuje z funduszu szkód górniczych sumy niezbędne do usunięcia skutków szkód górniczych po przedstawieniu:
1)
prawomocnego orzeczenia prezydium rady narodowej o celowości naprawy;
2)
kosztorysu i dokumentacji technicznej robót, które mają być wykonane, sporządzonych na zlecenie prezydium rady narodowej, a uzgodnionych z przedsiębiorstwem górniczym; kosztorysy i dokumentacja techniczna powinny być sporządzone przez osoby wymienione w § 8 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 lutego 1949 r. (Dz. U. R. P. Nr 12, poz. 73 z późniejszymi zmianami).
§  22.
W szczęcie postępowania o ustalenie celowości naprawy następuje na wniosek właściciela lub posiadacza budynku, przedsiębiorstwa górniczego lub z urzędu przez prezydium powiatowej rady narodowej.
§  23.
1.
Prezydium powiatowej rady narodowej wydaje orzeczenie o celowości dokonania naprawy po przeprowadzeniu oględzin i rozprawy.
2.
Do dokonania oględzin i przeprowadzenia rozprawy prezydium powiatowej rady narodowej wzywa:
1)
przedsiębiorstwo górnicze, co do którego zachodzi przypuszczenie, że prowadzone przez nie roboty wywołały szkodę;
2)
właściciela lub posiadacza budynku.
3.
Nieprzybycie przedstawiciela przedsiębiorstwa górniczego, właściciela lub posiadacza budynku nie ma wpływu na dokonanie oględzin lub odbycie rozprawy.
§  24.
Orzeczenie o celowości dokonania naprawy w szczególności powinno zawierać:
1)
dokładne określenie uszkodzonego budynku ze wskazaniem miejsca jego położenia, ustalenie, w czyim jest posiadaniu i na jakie cele jest użytkowany;
2)
dokładne ustalenie, na czym polega uszkodzenie i jakie roboty mają być wykonane celem naprawy;
3)
ustalenie, w jakim stopniu budynek był zużyty na skutek normalnego użytkowania lub uszkodzony z innych przyczyn;
4)
ustalenie, że powstała szkoda wynikła na skutek prowadzenia robót górniczych;
5)
ustalenie, które przedsiębiorstwo górnicze jest obowiązane do naprawienia szkody;
6)
ustalenie, że uszkodzony budynek został wzniesiony za zezwoleniem władzy;
7)
ustalenie, że uszkodzony budynek nadaje się do naprawy i nie jest przeznaczony do rozbiórki w okresie najbliższych trzech lat;
8)
datę ujawnienia szkody górniczej.
§  25.
W razie sporu okręgowy urząd górniczy:
1)
orzeka o istnieniu związku przyczynowego między robotami górniczymi a powstałą szkodą;
2)
ustala datę ujawnienia szkody górniczej;
3)
ustala przedsiębiorstwo górnicze odpowiedzialne za szkodę, a w przypadku gdy szkoda spowodowana została robotami kilku przedsiębiorstw - ustala stosunek ich współodpowiedzialności;
4)
ustala, czy naprawa jest możliwa i celowa ze względu na miejscowe warunki geologiczne w związku z odbudową górniczą.
§  26.
1.
Kosztorys powinien obejmować tylko koszty niezbędne. Wartość materiałów, jakie można uzyskać z uszkodzonego budynku po uwzględnieniu kosztów uzyskania tych materiałów, oraz kwoty potrzebne na naprawę uszkodzeń powstałych z innych przyczyn lub na skutek normalnego zużycia odlicza się od sumy kosztorysu.
2.
Prezydium powiatowej rady narodowej pokrywa w ramach kosztorysu wydatki na podstawie zaakceptowanych przez siebie rachunków za wykonane roboty z sum otrzymanych zgodnie z przepisem § 19.
§  27.
Orzeczenie prezydium powiatowej rady narodowej może być zaskarżone w trybie przepisów o postępowaniu administracyjnym do prezydium wojewódzkiej rady narodowej, które orzeka ostatecznie.
§  28.
Prezydium powiatowej rady narodowej obraca otrzymane od przedsiębiorstwa górniczego sumy w całości na dokonanie naprawy uszkodzonych budynków.
§  29.
Dokonanie naprawy budynku w trybie niniejszego zarządzenia stanowi pokrycie w naturze strat, przewidziane w art. 101 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 29 listopada 1930 r. zawierającego prawo górnicze (Dz. U. R. P. Nr 85, poz. 654 wraz z późniejszymi zmianami).
§  30.
1.
Przedsiębiorstwo górnicze wypłaca z funduszu szkód górniczych odszkodowanie za szkody w plonach rolnych w gotówce bezpośrednio użytkownikowi gospodarstwa rolnego.
2.
Podstawą do wypłaty odszkodowania jest prawomocne orzeczenie prezydium rady narodowej.
3.
Prezydium powiatowej rady narodowej wszczyna postępowanie na wniosek zainteresowanego posiadacza gospodarstwa rolnego.
4.
Prezydium powiatowej rady narodowej wydaje orzeczenie po dokonaniu oględzin i przeprowadzeniu rozprawy.
5.
Do dokonania oględzin i przeprowadzenia rozprawy prezydium powiatowej rady narodowej wzywa:
1)
przedsiębiorstwo górnicze, co do którego zachodzi przypuszczenie, że prowadzone przez nie roboty górnicze wywołały szkody;
2)
użytkownika gospodarstwa rolnego.
6.
Nieprzybycie przedstawiciela przedsiębiorstwa górniczego lub użytkownika gospodarstwa rolnego nie ma wpływu na dokonanie oględzin lub odbycie rozprawy.
7.
Orzeczenie powinno zawierać w szczególności:
1)
ustalenie terenu, na którym wystąpiła szkoda w plonach, ze wskazaniem miejsca położenia i ustalenia, kto prowadzi gospodarstwo oraz kto jest uprawniony do otrzymania odszkodowania;
2)
ustalenie, że uprawa została dokonana przed uszkodzeniem gruntu;
3)
datę ujawnienia szkody górniczej;
4)
ustalenie, na czym polega uszkodzenie gruntu;
5)
wysokość odszkodowania;
6)
ustalenie przedsiębiorstwa górniczego obowiązanego do zapłaty odszkodowania.
8.
Prezydium powiatowej rady narodowej zwraca się do okręgowego urzędu górniczego o ustalenie okoliczności, wymienionych w § 25, tylko w razie sporu.
9.
Przepis § 27 ma odpowiednie zastosowanie do orzeczenia prezydium powiatowej rady narodowej.
§  31.
1.
Przedsiębiorstwo górnicze po uzyskaniu zgody okręgowego urzędu górniczego zwraca się do prezydium powiatowej rady narodowej o dokonanie kotwienia budynków celem zabezpieczenia ich przed szkodami górniczymi.
2.
Kotwieniu w razie potrzeby podlegają budynki:
1)
wzniesione za zezwoleniem władzy;
2)
nie przewidziane do rozbiórki w okresie najbliższych trzech lat;
3)
nadające się do dalszego użytkowania.
3.
Domy zawierające nie więcej niż 8 izb mieszkalnych, zamieszkałe przez osoby zatrudnione w instytucjach lub przedsiębiorstwach uspołecznionych, mogą ulegać w razie potrzeby kotwieniu nawet wówczas, gdy zostały wzniesione bez zezwolenia władzy. Zezwolenia na kotwienie takich budynków udziela minister, któremu podlega przedsiębiorstwo górnicze mające ponieść koszty kotwienia. Wniosek o zezwolenie składa prezydium powiatowej rady narodowej.
4.
Ustalenia, czy budynek odpowiada warunkom ust. 2, dokonuje prezydium powiatowej rady narodowej w porozumieniu z okręgowym urzędem górniczym.
5.
Kotwienie przeprowadza przedsiębiorstwo wskazane przez prezydium powiatowej rady narodowej, realizując koszty w ciężar funduszu szkód górniczych w ramach uzgodnionego pomiędzy stronami kosztorysu. W przypadku niemożności uzgodnienia kosztorysu ma odpowiednie zastosowanie przepis § 27. IV. Planowanie usuwania skutków szkód górniczych.
§  32.
1.
Przedsiębiorstwo górnicze corocznie sporządza plan usunięcia skutków szkód górniczych według wzoru stanowiącego załącznik Nr 1 do niniejszego zarządzenia. Plan obejmuje szkody górnicze zgłoszone między dniem 1 lipca poprzedniego roku a 30 czerwca bieżącego roku. Zgłoszeniem szkody jest zawiadomienie przedsiębiorstwa górniczego przez wykonawcę narodowych planów gospodarczych lub prezydium powiatowej rady narodowej o powstałej szkodzie. Zgłoszenie powinno zawierać w szczególności:
1)
dokładny opis uszkodzonego obiektu ze wskazaniem jego położenia;
2)
ustalenie, na czym polega szkoda górnicza,
3)
datę ujawnienia szkody górniczej;
4)
ustalenie, do kogo obiekt należy.
2.
Plan usunięcia skutków szkód górniczych przedsiębiorstwo górnicze sporządza na podstawie:
1)
przedstawionych przez prezydium powiatowej redy narodowej planów rzeczowych w zakresie szkód w obiektach znajdujących się pod zarządem prezydiów powiatowych rad narodowych oraz w obiektach, należących do osób nie będących wykonawcami narodowych planów gospodarczych;
2)
planów rzeczowych przedstawionych przez pozostałych wykonawców narodowych planów gospodarczych, nie podlegających prezydiom rad narodowych;
3)
zgłoszonych szkód górniczych w obiektach własnych przedsiębiorstwa górniczego.
3.
Plany rzeczowe, o których mowa w ust. 2, powinny być sporządzone według wzorów, stanowiących załącznik Nr 2 do niniejszego zarządzenia.
4.
Plan usunięcia skutków szkód górniczych obejmuje ponadto rezerwę do planu.
5.
Plany wymienione w ust. 2 przedstawiane są przedsiębiorstwu górniczemu w terminie do dnia 30 czerwca każdego roku.
§  33.
Przedsiębiorstwo górnicze sporządza plan usunięcia skutków szkód górniczych i przedstawia za pośrednictwem organu sprawującego bezpośredni nadzór właściwemu ministrowi do zatwierdzenia. Plan usunięcia skutków szkód górniczych powinien być sporządzony i zatwierdzony w terminie umożliwiającym włączenie go do planu techniczno-przemysłowo-finansowego przedsiębiorstwa.
§  34.
Właściwy minister po porozumieniu z Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego zatwierdza plan usuwania skutków szkód górniczych i ustala wysokość rezerwy do planu oraz podział funduszu szkód górniczych na pokrycie kosztów usunięcia szkód górniczych lub kotwienia w obiektach:
1)
należących do wykonawców narodowych planów gospodarczych;
2)
należących do osób, nie będących wykonawcami narodowych planów gospodarczych;
3)
własnych przedsiębiorstwa górniczego.
§  35.
1.
Rezerwa do planu, o której mowa w §§ 32 i 34, służy na pokrycie kosztów usuwania skutków szkód górniczych w obiektach nie objętych planem usuwania skutków szkód górniczych, których naprawa jest niezwłocznie konieczna ze względu na interes publiczny, w szczególności:
1)
w urządzeniach użyteczności publicznej;
2)
w budynkach, wymagających naprawy ze względu na bezpieczeństwo publiczne lub bezpieczeństwo pracy;
3)
w plonach rolnych oraz w szczególnych przypadkach, uzgodnionych pomiędzy przedsiębiorstwem górniczym a wykonawcą narodowych planów gospodarczych.
2.
Ponadto z rezerwy do planu pokrywa się koszty dokumentacji technicznej i kosztorysu.
§  36.
Przedsiębiorstwo górnicze po otrzymaniu zatwierdzonego planu zawiadamia niezwłocznie zainteresowanych wykonawców narodowych planów gospodarczych oraz prezydia powiatowych rad narodowych o wysokości sumy, jaka została przeznaczona na pokrycie kosztów usunięcia skutków szkód górniczych.
§  37.
Sumy przeznaczone na usuwanie skutków szkód górniczych przez prezydia rad narodowych włączone zostaną do budżetów właściwych rad narodowych bądź planów finansowo-gospodarczych przedsiębiorstw komunalnych w formie dodatkowych budżetów bądź dodatkowych planów finansowo-gospodarczych.
§  38.
1.
W przypadkach szkód górniczych w urządzeniach użyteczności publicznej (koleje, tramwaje, przewody elektryczne, gazowe, wodociągowe, telefoniczne itp.) wykonawca narodowych planów gospodarczych, do którego należy uszkodzony obiekt, powinien jednocześnie z przystąpieniem do naprawy zawiadomić przedsiębiorstwo górnicze, którego roboty spowodowały szkodę, o uszkodzeniu i rozpoczęciu naprawy. Kosztorys na te roboty wykonawca narodowych planów gospodarczych obowiązany jest sporządzić i przedstawić do uzgodnienia przedsiębiorstwu górniczemu w terminie 30 dni od chwili rozpoczęcia naprawy.
2.
Postanowienia ust. 1 mają odpowiednie zastosowanie w przypadku usuwania skutków szkód górniczych w budynkach ze względu na bezpieczeństwo publiczne lub bezpieczeństwo pracy.
3.
W przypadku niemożności uzgodnienia kosztorysu ma odpowiednie zastosowanie przepis § 16.
§  39.
Sumy należne z tytułu odszkodowania za szkody w plonach rolnych realizowane są w ciężar funduszu szkód górniczych na podstawie orzeczeń przewidzianych w § 17 lub § 30.
§  40.
Koszty sporządzenia kosztorysów i dokumentacji technicznej pokrywane są w ciężar funduszu szkód górniczych na wniosek zobowiązanego do usunięcia skutków szkód górniczych bez obowiązku uzyskiwania akceptacji przedsiębiorstwa górniczego. Kwoty te podlegają zwrotowi, jeżeli w toku postępowania zostanie prawomocnie stwierdzone, że przedsiębiorstwo górnicze nie ma obowiązku pokrycia kosztów naprawy uszkodzonego obiektu.