Rozdział 2 - Wnioski i dokumenty. - Ustalenie i wypłata zaopatrzeń emerytalnych funkcjonariuszów Milicji Obywatelskiej i Służby Więziennej oraz ich rodzin.

Monitor Polski

M.P.1955.114.1456

Akt utracił moc
Wersja od: 1 lipca 1954 r.

Rozdział  2.

Wnioski i dokumenty.

§  8.
1.
Przyznanie renty za wysługę lat lub renty inwalidzkiej następuje na podstawie wniosku (§ 2) oraz dołączonych do tego wniosku następujących dokumentów:
1)
wyciągu z rozkazu o zwolnieniu funkcjonariusza ze służby z uwzględnieniem ostatniej grupy uposażenia i zajmowanego stanowiska;
2)
obliczenia wysługi lat i odpisu przebiegu służby z akt personalnych funkcjonariusza;
3)
dokumentu stwierdzającego datę urodzenia funkcjonariusza;
4)
wyciągu z rozkazu personalnego o mianowaniu na ostatnie stanowisko służbowe z uwzględnieniem grupy uposażenia;
5)
orzeczenia komisji lekarskiej do spraw inwalidztwa i zatrudnienia - jeżeli chodzi o zaopatrzenie z tytułu inwalidztwa;
6)
orzeczenia komisji lekarskiej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych stwierdzającego niezdolność lub ograniczoną zdolność funkcjonariusza do służby oraz związek przyczynowy (lub brak związku przyczynowego) schorzeń (urazów) ze służbą, jeżeli funkcjonariusz był skierowany do tej komisji;
7)
zaświadczenia organu finansowego wypłacającego uposażenie o wysokości uposażenia, przysługującego funkcjonariuszowi na ostatnio zajmowanym stanowisku służbowym, i okresie, za który dokonano ostatniej wypłaty uposażenia.
2.
Jeżeli osobie uprawnionej do renty przysługują dodatki do renty, do wniosku należy dołączyć ponadto następujące dokumenty:
1)
uwierzytelnione w sposób urzędowy odpisy dokumentów o nadaniu przez władze Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej orderów (Budowniczych Polski Ludowej, Virtuti Militari, Krzyża Grunwaldu, Odrodzenia Polski lub Sztandaru Pracy) uprawniających do dodatku do renty; uwierzytelnienie tych dokumentów może być dokonane przez wojewódzką jednostkę Milicji Obywatelskiej lub Służby Więziennej;
2)
dokumenty stwierdzające daty urodzenia dzieci, wnuków i rodzeństwa, na które przysługuje dodatek do renty;
3)
oświadczenie funkcjonariusza stwierdzające, że członkowie rodziny wymienieni w pkt 2 pozostają na jego utrzymaniu i nie pobierają świadczeń z funduszów publicznych, a w przypadku zatrudnienia jednego lub obojga małżonków - zaświadczenie zakładu pracy o niepobieraniu zasiłku rodzinnego;
4)
zaświadczenie szkoły lub prezydium rady narodowej właściwej ze względu na miejsce zamieszkania danej osoby stwierdzające wysokość otrzymywanych przez dzieci świadczeń z funduszów publicznych, jeżeli dzieci korzystają z tych świadczeń;
5)
zaświadczenie zakładu szkolnego w przypadku, gdy przyznanie dodatku do renty uzależnione jest od uczęszczania członka rodziny do szkoły;
6)
orzeczenie komisji lekarskiej do spraw inwalidztwa i zatrudnienia stwierdzające inwalidztwo dzieci, wnuków lub rodzeństwa oraz czas powstania tego inwalidztwa, jeżeli z tego tytułu przysługuje dodatek do renty.
3.
Jeżeli osobie uprawnionej do renty przysługuje prawo do dodatku na dzieci obce, wnuki i rodzeństwo, do wniosku należy dołączyć również wyciąg z aktu zgonu obojga rodziców, jeżeli rodzice nie żyją, a jeżeli żyją - zaświadczenie o ich stanie materialnym albo dowód powierzenia funkcjonariuszowi opieki przez sąd.
4.
Jeżeli osobie uprawnionej do renty przysługuje prawo do dodatku na dzieci przysposobione, do wniosku należy dołączyć dowód przysposobienia dzieci.
5.
Do wniosku o przyznanie renty za wysługę lat przez zaliczenie do tej wysługi okresów podlegających zaliczeniu do zatrudnienia pracowników według przepisów o powszechnym zaopatrzeniu emerytalnym pracowników i ich rodzin - należy dołączyć ponadto dokumenty uzasadniające zaliczenie tych okresów (miejsce, czas i charakter tego zatrudnienia).
§  9.
1.
Przyznanie renty rodzinnej i odprawy z tytułu utraty żywiciela następuje na podstawie wniosku wypełnionego przez osobę uprawnioną do renty (odprawy) oraz załączonych do tego wniosku następujących dokumentów:
1)
wyciągu z aktu zgonu funkcjonariusza, rencisty lub inwalidy;
2)
obliczenia wysługi lat i odpisu przebiegu służby, jeżeli renta (odprawa) ma być przyznana w związku ze śmiercią funkcjonariusza;
3)
zaświadczenia przełożonego bądź dyrektora zakładu leczniczego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, stwierdzającego związek śmierci funkcjonariusza ze służbą - jeżeli śmierć nastąpiła w czasie trwania stosunku służbowego;
4)
orzeczenia komisji lekarskiej do spraw inwalidztwa i zatrudnienia, stwierdzającego związek śmierci inwalidy ze służbą - jeżeli renta przysługuje po zmarłym inwalidzie;
5)
wyciągu z aktu małżeństwa - jeżeli wniosek o przyznanie renty (odprawy) dotyczy wdowy (wdowca) po zmarłym funkcjonariuszu, renciście lub inwalidzie;
6)
odpisu wyroku sądu, na podstawie którego funkcjonariusz, rencista lub inwalida był obowiązany do alimentowania rozwiedzionego małżonka - jeżeli wniosek o rentę rodzinną (odprawę) zgłasza rozwiedziony małżonek;
7)
dokumentów stwierdzających daty urodzenia wszystkich członków rodziny uprawnionych do renty (odprawy);
8)
zaświadczenia prezydium właściwej rady narodowej stwierdzającego fakt pozostawania członków rodziny na utrzymaniu zmarłego oraz korzystanie i wysokość świadczeń z funduszów publicznych (zaświadczenie szkoły o pobieraniu lub niepobieraniu stypendium);
9)
dokumentów wymienionych w § 8 ust. 3 i 4 - jeżeli wniosek o rentę (odprawę) obejmuje dzieci obce, wnuki lub rodzeństwo albo dzieci przysposobione;
10)
dokumentów wymienionych w § 8 ust. 2 pkt 5 i 6 - jeżeli wniosek o przyznanie renty (odprawy) obejmuje dzieci, wnuki lub rodzeństwo w wieku od lat 16 do 18 albo będące inwalidami.
2.
Przyznanie prawa do dodatków do renty rodzinnej następuje na podstawie dokumentów wymienionych w ust. 1, a jeżeli przysługuje dodatek do renty z tytułu odznaczenia orderem - na podstawie dokumentów wymienionych w § 8 ust. 2 pkt 1.
§  10.
Przyznanie zasiłku pogrzebowego w związku ze śmiercią rencisty, inwalidy lub członka rodziny następuje na podstawie:
1)
wyciągu z aktu zgonu osoby, po której przysługuje zasiłek pogrzebowy, a w przypadkach gdy koszty pogrzebu zostały pokryte przez inne osoby aniżeli przez małżonka, dzieci, wnuków, rodzeństwo lub rodziców - ponadto na podstawie rachunków kosztów pogrzebu;
2)
oświadczenia osoby, która pokryła koszty pogrzebu, że nie służy jej prawo do zasiłku pogrzebowego z tytułu zatrudnienia.
§  11.
1.
We wszystkich przypadkach zwolnienia funkcjonariusza ze służby, przeniesienia służbowego wskutek inwalidztwa oraz w przypadkach śmierci funkcjonariusza należy dla celów emerytalnych sporządzić z akt personalnych funkcjonariusza odpis pełnego przebiegu jego służby oraz obliczenie wysługi lat.
2.
Odpis przebiegu służby sporządza się w jednym egzemplarzu, który załącza się do akt emerytalnych funkcjonariusza. Obliczenie wysługi lat sporządza się w dwóch egzemplarzach, z których jeden pozostaje w aktach personalnych funkcjonariusza, drugi zaś dołącza się do jego akt emerytalnych. Jeżeli postępowanie w sprawie o zaopatrzenie emerytalne nie zostaje wszczęte, odpis przebiegu służby i obydwa egzemplarze obliczenia wysługi lat pozostają w aktach personalnych funkcjonariusza.
3.
Odpis przebiegu służby funkcjonariusza i obliczenie wysługi lat sporządzają organy kadrowe, posiadające akta osobowe funkcjonariusza, przy czym jeżeli te czynności wykonuje centralny organ kadrowy - to przy rozkazie o rozwiązaniu stosunku służbowego przekazuje te dokumenty właściwemu organowi kadrowemu celem wszczęcia postępowania w sprawie zaopatrzenia emerytalnego.
4.
Jeżeli w aktach personalnych nie podano dnia rozpoczęcia lub zakończenia służby, należy przyjąć jako początek lub koniec służby piętnasty dzień podanego miesiąca.
5.
Obliczenia wysługi lat dokonuje się na dzień zwolnienia funkcjonariusza ze służby, określony rozkazem personalnym.
§  12.
1.
Organ finansowy, który wypłaca uposażenie funkcjonariuszowi, sporządza w dwóch egzemplarzach zaświadczenie stwierdzające wysokość uposażenia przysługującego funkcjonariuszowi na ostatnio zajmowanym stanowisku służbowym, a dla funkcjonariusza zwolnionego ze służby - stwierdzające również okres, za który dokonano ostatniej wypłaty uposażenia, i wysokość wypłaconej odprawy. Jeden egzemplarz zaświadczenia dołącza się do akt emerytalnych funkcjonariusza, drugi do akt personalnych, a jeśli postępowanie emerytalne nie zostało wszczęte, obydwa egzemplarze - do akt personalnych funkcjonariusza.
2.
W zaświadczeniu wymienionym w ust. 1 podaje się pełne stawki uposażenia według posiadanej grupy, zajmowanego stanowiska i dodatków do uposażenia, jakie przysługiwało funkcjonariuszowi na ostatnio zajmowanym stanowisku służbowym (bez uwzględnienia ograniczeń prawa do niektórych składników uposażenia, np. w przypadku pozostawania w dyspozycji itp.).
§  13.
1.
Osoby pobierające rentę obowiązane są zawiadamiać Ministerstwo Spraw Wewnętrznych (Departament Finansowy) o ustaniu lub zmianie okoliczności mających wpływ na prawo do zaopatrzenia lub jego wysokość.
2.
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych (Departament Finansowy) ma prawo żądać od osób pobierających zaopatrzenie przedkładania dowodów stwierdzających dalsze istnienia prawa do świadczeń oraz badać z urzędu, czy warunki do świadczeń nadal istnieją.
3.
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych (Departament Finansowy) ma prawo również kierować funkcjonariuszów i inne osoby ubiegające się o przyznanie świadczeń oraz inwalidów do komisji lekarskiej do spraw inwalidztwa i zatrudnienia.