Art. 4. - Umowa Wsparcia Garnizonu (GSA) zawarta między Ministrem Obrony Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej a Dowództwem Naczelnego Sojuszniczego Dowódcy Transformacji dotycząca Wsparcia Bazy Centrum Szkolenia Sił Połączonych NATO. Bydgoszcz.2022.07.21.

Monitor Polski

M.P.2022.1106

Akt obowiązujący
Wersja od: 21 lipca 2022 r.
ARTYKUŁ  IV

- FUNKCJE I OBOWIĄZKI

4.1. Państwo-Gospodarz odpowiada za zapewnienie uzgodnionego wsparcia dla JFTC na warunkach określonych w niniejszej GSA oraz za wypełnianie funkcji określonych w Polityce i Standardach Wsparcia Państwa Gospodarza i w Koncepcji Wsparcia Bazy, w odniesieniu do usług, obsady etatowej, finansowania i koordynacji. Wsparcie to nie może być mniejsze niż niezbędne dla umożliwienia JFTC realizacji zadań zgodnie z decyzjami Rady Północnoatlantyckiej i regulacjami traktatów i porozumień międzynarodowych dotyczącymi obecności JFTC na terytorium Państwa-Gospodarza.

4.2. Strony ponoszą wspólną odpowiedzialność za efektywną współpracę w zakresie koordynacji i realizacji uzgodnionego poziomu wsparcia wykorzystując tam, gdzie to możliwe, korzyści wynikające ze wspólnego korzystania z usług wsparcia z obiektami Państwa-Gospodarza.

4.3. Zgodnie z Polityką i Standardami Wsparcia przez Państwo-Gospodarza, NATO zachowuje możliwość określania lokalnych warunków i realizacji zarządzania wszystkimi aspektami Wsparcia Bazy, w tym Wsparcia przez Państwo-Gospodarza. Dowództwo Naczelnego Sojuszniczego Dowódcy Transformacji (HQ SACT) i JFTC będą koordynować te funkcje z przedstawicielami Państwa-Gospodarza i będą wykorzystywać w tym zakresie Połączoną Grupę Koordynacyjną (JCG) utworzoną na mocy art. VI niniejszej GSA w celu zapewnienia wsparcia spełniającego potrzeby JFTC oraz dążenia do oszczędności.

4.4. Zgodnie z umowami, o których mowa w art. 1.1, prawo do regulowania statusu (w tym uprawnień) Personelu JFTC i członków rodziny przysługuje JFTC, które w tym zakresie będzie działać w porozumieniu z Państwami Wysyłającymi, stosownie do potrzeb.

4.5. Państwo-Gospodarz potwierdza, że wszystkie potrzeby kadrowe związane ze Wsparciem Bazy pozostają w zakresie odpowiedzialności Państwa-Gospodarza, o ile niniejsza GSA nie stanowi inaczej lub o ile w istniejącej sytuacji nie zmienią się postanowienia późniejszych porozumień. Zatem ogólną zasadą niniejszej GSA regulującą świadczenie oraz refundację wsparcia i usług jest to, że wszelkie osoby zatrudnione przez władze Państwa-Gospodarza i świadczące usługi lub wsparcie na rzecz JFTC, będą finansowane i zarządzane przez Państwo-Gospodarza.

4.6. Wymagane Wsparcie Bazy zależy od misji, wielkości i lokalizacji JFTC. W przypadku istotnej zmiany tych parametrów, JCG omówi potrzebę ewentualnych korekt poziomu wsparcia i przedstawi swe wnioski do JFTC celem dalszych uzgodnień przez Strony, odpowiednio do sytuacji.

4.7. Państwo-Gospodarz w odpowiedzi na zgłoszone przez JFTC zapotrzebowanie objęte podziałem i zwrotem kosztów wsparcia, określi maksymalne zobowiązania finansowe JFTC, odnoszące się do tego wsparcia, jak również na wniosek JFTC określi koszty związane z działaniami określonymi w pkt. 4.12. Wszelkie wydatki, które przed ich poniesieniem nie zostały określone i wcześniej zatwierdzone przez odpowiedniego Dowódcę NATO lub inny wyznaczony organ NATO jako wydatki finansowane przez NATO, nie będą finansowane ze wspólnego budżetu NATO. W szczególności:

(a) Poziom utrzymania obiektów jest ograniczony przez budżet JFTC i musi być koordynowany i uzgadniany z Państwem-Gospodarzem.

(b) JFTC zwróci dodatkowe koszty ponadstandardowego korzystania z usług wymaganych przez JFTC, zapewnianych przez Państwo-Gospodarza. W tym kontekście pojęcie "ponadstandardowego korzystania" odnosi się do Wsparcia Bazy w zakresie zabezpieczenia czasowych działań finansowanych przez JFTC, wymagających skorzystania z dodatkowego wsparcia Państwa-Gospodarza w zakresie ochrony, transportu, zakwaterowania lub zasobów logistycznych powyżej standardowego poziomu wsparcia przewidzianego w niniejszej GSA.

4.8. Wsparcie Bazy będzie stale doskonalone poprzez wymianę najlepszych praktyk i doświadczeń. Uczestnicy będą przeprowadzać co dwa lata przegląd Wsparcia Bazy świadczonego na rzecz JFTC w celu doskonalenia procedur lub poziomu wsparcia.

4.9. We wszystkich sprawach związanych z realizacją niniejszej GSA, prowadzonych z udziałem JFTC lub jego personelu, Strony będą komunikować się w języku angielskim. Dalsze porozumienia wynikające z niniejszej GSA sporządzane będą w języku angielskim, który będzie rozstrzygający w przypadku występowania innych wersji językowych. Wersje w języku Państwa-Gospodarza będą dostarczane przez właściwe władze Państwa-Gospodarza do JFTC.

4.10. JFTC pozostanie odpowiedzialne za zapewnienie i finansowanie systemów informatycznych i systemów łączności; w tym urządzeń podtrzymujących zasilanie, które są wyłącznie dedykowane dla systemów komunikacyjnych NATO. Usługi telekomunikacyjne (telefony, linie telefoniczne, abonamenty w sieciach komórkowych, Internet, łącza) mogą zostać zapewnione przez Państwo-Gospodarza na podstawie Umowy Usługowej, jako wsparcie objęte zwrotem kosztów.

4.11. Państwo-Gospodarz jest odpowiedzialne za zapewnienie zgodności swojego wsparcia i innych własnych zobowiązań wynikających z niniejszej GSA z polskim prawem, regulacjami i standardami.

4.12. Dodatkowe Narodowe Elementy Wsparcia, przedstawicielstwa narodowe i narodowe zespoły łącznikowe, oprócz pięciu Narodowych Elementów Wsparcia już ustanowionych (obecnie Stany Zjednoczone Ameryki, Niemcy, Francja, Słowacja, Grecja), będą tworzone tylko za uprzednią zgodą Państwa-Gospodarza (Ministra Obrony Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej - MON). Wsparcie tych elementów w zakresie większym niż przewidziany w Umowie Uzupełniającej lub GSA zostanie uzgodnione dwustronnie między Państwem-Gospodarzem a Państwem Wysyłającym. Podobnie, kolokacja innych podmiotów NATO nie związanych z JFTC lub też nierealizujących bezpośredniego wsparcia dla działalności JFTC wymaga zgody Państwa-Gospodarza, dodatkowe wykorzystanie obiektów (w tym określenie dodatkowych wymagań związanych z utrzymaniem infrastruktury) powinno zostać określone w odrębnych porozumieniach między HQ SACT (lub JFTC, jeśli zostanie upoważnione) i podmiotem NATO oraz jeżeli zakres wsparcia wykracza poza określony w punkcie 4.7 lub w inny sposób wpływa na obiekty infrastruktury ujęte w załączniku A, uzgodnione z Państwem-Gospodarzem.

4.13. Państwa Wysyłające zapewniające Personel JFTC będą odpowiedzialne za ewakuację tego Personelu oraz członków ich rodzin w razie sytuacji zagrożenia.