Rozdział 1 - Udział w kosztach inwestycji drogowych i utrzymania dróg lokalnych. - Udział uspołecznionych jednostek gospodarczych w kosztach inwestycji i utrzymania dróg lokalnych oraz udziału dokonujących przewozu w kosztach wzmocnienia i naprawy mostów i wiaduktów drogowych na drogach publicznych.

Monitor Polski

M.P.1963.68.335

Akt utracił moc
Wersja od: 18 września 1963 r.

Rozdział  1

Udział w kosztach inwestycji drogowych i utrzymania dróg lokalnych.

§  1.
1.
Przedsiębiorstwa (zakłady) państwowe i spółdzielcze, zwane w dalszym ciągu uspołecznionymi jednostkami gospodarczymi, których działalność (budowa, przebudowa, rozbudowa albo intensywna eksploatacja) powoduje konieczność budowy nowych lub przebudowy istniejących dróg lokalnych, oraz właściwy zarząd drogi obowiązane są wspólnie ustalić w formie pisemnego porozumienia:
1)
zakres niezbędnej inwestycji drogowej,
2)
sposób i termin:
a)
wykonania dokumentacji projektowej i kosztorysowej dla tej inwestycji,
b)
wykonania inwestycji,
3)
wysokość oraz sposób i termin pokrywania przez uspołecznioną jednostkę gospodarczą odpowiedniego udziału w kosztach inwestycji drogowej.
2.
Koszty inwestycji drogowej obejmują wszelkie koszty bezpośrednio związane z budową i przebudową dróg lokalnych wraz z ich częściami składowymi i przynależnościami określonymi w art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 29 marca 1962 r. o drogach publicznych (Dz. U. Nr 20, poz. 90), zwanej dalej ustawą.
3.
Zawarcie porozumienia, o którym mowa w ust. 1, powinno nastąpić w terminie umożliwiającym włączenie zamierzonej inwestycji do odpowiedniego planu inwestycyjnego na najbliższy rok kalendarzowy.
4.
Porozumienie powinno być odpowiednio skoordynowane z planem inwestycyjnym w zakresie budowy dróg prezydium właściwej rady narodowej.
5.
Niewykonanie, nienależyte wykonanie lub nieterminowe wykonanie przez strony zobowiązań wynikających z zawartego porozumienia (ust. 1) powoduje odpowiedzialność stron na ogólnych zasadach umów o roboty budowlano-montażowe.
§  2.
1.
Udział uspołecznionej jednostki gospodarczej określonej w § 1 w kosztach inwestycji drogowych stanowi taką część całości kosztów tych inwestycji, w jakiej obciążenie ruchem drogowym, wywołanym działalnością tej jednostki gospodarczej, uczestniczy lub będzie uczestniczyć w ogólnym obciążeniu ruchem na danym odcinku drogi.
2.
Obciążenie ogólne, jak również obciążenie wywołane działalnością określonych jednostek gospodarczych dla poszczególnych odcinków dróg lokalnych ustala właściwy zarząd drogi na podstawie dokonywanych pomiarów istniejącego lub na podstawie szacunku przewidywanego ruchu drogowego.
§  3.
1.
Szczególne wykorzystywanie drogi lokalnej przez uspołecznioną jednostkę gospodarczą (art. 49 pkt 2 ustawy) zachodzi wówczas, gdy obciążenie ruchem drogowym, wywołanym działalnością tej jednostki, przekracza 25% ogólnego obciążenia drogi.
2.
Udział uspołecznionej jednostki gospodarczej w kosztach utrzymania dróg lokalnych jest zryczałtowany.
3.
Koszty utrzymania dróg lokalnych obejmują wszelkie koszty bezpośrednio związane z utrzymaniem tych dróg wraz z ich częściami składowymi i przynależnościami określonymi w art. 18 ust. 1 ustawy.
4.
Wysokość ryczałtu ustala w porozumieniu z zainteresowaną uspołecznioną jednostką gospodarczą zarząd drogi na podstawie rocznego zakresu robót związanych z konserwacją danej drogi i przy odpowiednim zastosowaniu przepisów § 2.
§  4.
Szczegółowy sposób obliczania obciążenia dróg lokalnych oraz ustalania wielkości udziału uspołecznionych jednostek gospodarczych w kosztach inwestycji drogowych i utrzymania dróg lokalnych określi instrukcja Ministrów Komunikacji i Gospodarki Komunalnej.
§  5.
Uspołeczniona jednostka gospodarcza, uczestnicząca w kosztach inwestycji drogowych (§ 1) lub utrzymania odcinka drogi lokalnej (§ 3), obowiązana jest zapewnić w ramach swego planu niezbędne środki na pokrycie swego udziału w tych kosztach.
§  6.
W razie niedojścia do porozumienia co do zakresu, terminu wykonania oraz wysokości udziału w kosztach inwestycji drogowej lub wysokości ryczałtu (§ 1 ust. 1 i § 3 ust. 4) – decyzje w tych sprawach wydaje:
1)
w stosunku do dróg lokalnych określonych w art. 13 ustawy – właściwy do spraw komunikacji organ prezydium wojewódzkiej rady narodowej,
2)
w stosunku do dróg lokalnych określonych w art. 14 ustawy – właściwy do spraw gospodarki komunalnej organ prezydium wojewódzkiej rady narodowej, a jeżeli droga położona jest na terenie miasta wyłączonego z województwa – Minister Gospodarki Komunalnej.
§  7.
W razie zgłoszenia przez uspołecznione jednostki gospodarcze zapotrzebowania na budowę lub przebudowę określonych dróg lokalnych z zastosowaniem wyższych warunków technicznych niż wymagane przy normalnej eksploatacji danej drogi, zarząd drogi może wyrazić zgodę na zastosowanie takich warunków, o ile uspołecznione jednostki gospodarcze pokryją wynikające stąd różnice kosztów.