Rozdział 2 - Zakres działania i organizacja biur projektów. - Tworzenie, organizacja i zasady działania państwowych jednostek projektowania.

Monitor Polski

M.P.1969.44.351

Akt utracił moc
Wersja od: 10 października 1969 r.

Rozdział  2.

Zakres działania i organizacja biur projektów.

§  2.
1.
Do zakresu działania biur projektów należy:
1)
opracowywanie bądź współpraca w opracowaniu założeń techniczno-ekonomicznych inwestycji,
2)
wykonywanie projektów oraz innych opracowań dla potrzeb projektowania inwestycji, modernizacji i remontów,
3)
pełnienie nadzoru autorskiego.
2.
Biura projektów mogą również:
1)
opracowywać programy rozwoju i rekonstrukcji branż,
2)
pełnić nadzór inwestorski,
3)
w wypadkach i zakresie ustalonym w przepisach szczególnych pełnić funkcję;
a)
generalnego wykonawcy,
b)
generalnego dostawcy maszyn i urządzeń,
c)
inwestora zastępczego,
4)
wykonywać inne usługi związane z działalnością biura.
§  3.
1.
Wyspecjalizowane biura projektów powinny pełnić wiodącą rolę w zakresie realizacji postępu technicznego, ekonomicznego i organizacyjnego w poszczególnych branżach (gałęziach) produkcji lub usług albo w poszczególnych rodzajach (specjalnościach) budownictwa.
2.
Do zadań biur, o których mowa w ust. 1, powinno należeć w szczególności:
1)
prowadzenie studiów nad postępem w zakresie swojej specjalności,
2)
wdrażanie nowoczesnych metod projektowania,
3)
analiza stosowanych rozwiązań projektowych pod kątem widzenia ich efektywności i nowoczesności,
4)
sporządzanie projektów i opracowań prototypowych,
5)
opracowywanie projektów nowatorskich lub skomplikowanych, wymagających uprzednio studiów,
6)
sprawdzanie i wypróbowywanie - doświadczalnie, w drodze badań lub przez realizację prototypów - postępowych i nowatorskich rozwiązań projektowych,
7)
współpraca z placówkami naukowymi oraz jednostkami bazy naukowo-badawczej i rozwojowej,
8)
opracowywanie programów szkolenia i organizowanie doskonalenia zawodowego projektantów,
9)
inne zadania zmierzające do upowszechniania postępu w gospodarce narodowej.
§  4.
1.
Do prowadzenia studiów i prac typizacyjnych w budownictwie wyznacza się biura kierujące typizacją.
2.
Do podstawowych zadań biur kierujących typizacją należy:
1)
wykonywanie zadań wymienionych w § 3 ust. 2,
2)
programowanie i projektowanie rozwiązań typowych koordynacja opracowań typowych, wykonywanych w innych jednostkach projektowania,
3)
wiodąca rola w zakresie informacji technicznej i ekonomicznej,
4)
przygotowywanie nowych oraz aktualizacja istniejących kart katalogowych elementów, segmentów i obiektów budowlanych.
3.
Wyznaczenie biur kierujących typizacją oraz ustalenie szczegółowego zakresu ich zadań następuje w ramach przepisów o organizacji typizacji w budownictwie.
§  5.
1.
Biura projektów są przedsiębiorstwami państwowymi, w skład których wchodzą pracownie projektowe o jednej lub wielu specjalnościach (branżach).
2.
Do realizacji zadań biur projektów, wymagających współdziałania specjalistów zatrudnionych w różnych komórkach organizacyjnych biura, mogą być tworzone samodzielne zespoły projektowe, grupujące tych specjalistów na okres opracowywania określonego zadania.
3.
W pracowniach (samodzielnych zespołach) projektowych mogą być zatrudnieni odpowiedni specjaliści spoza biura projektów, jak np. z placówek naukowych, z jednostek bazy naukowo-badawczej i rozwojowej, z zakładów przemysłowych itp. na okres opracowywania określonego zadania.
4.
Zatrudnienie specjalistów, o których mowa w ust. 3, następuje na zasadach określonych w uchwale nr 126 Rady Ministrów.
§  6.
1.
W biurach projektów wykonujących projekty i opracowania technologiczne dla potrzeb określonych branż (gałęzi) produkcji i usług (branżowych biur projektów) oraz w biurach studiów i projektów i w biurach kierujących typizacją powinny być tworzone działy (komórki) postępu technicznego i studiów. Działy (komórki) te mogą być tworzone również w innych biurach projektów, jeżeli jest to uzasadnione ich zakresem działania.
2.
W biurach projektów powinny działać odpowiednie ośrodki (komórki) informacji technicznej i ekonomicznej. W biurach, w których istnieją działy (komórki) postępu technicznego i studiów, ośrodki informacji powinny być tworzone w tych działach (komórkach).
§  7.
W biurach projektów mogą być tworzone:
1)
komórki (samodzielne stanowiska pracy) produkcyjne, jak:
a)
pracownie i samodzielne zespoły wykonujące bezpośrednio prace projektowe,
b)
komórki (samodzielne stanowiska pracy) usługowo-produkcyjne,
c)
komórki (samodzielne stanowiska pracy) opiniujące i sprawdzające,
2)
komórki (samodzielne stanowiska pracy) pozaprodukcyjne.
§  8.
1.
Komórkami wykonującymi bezpośrednio prace projektowe są w szczególności:
1)
w biurach projektów wykonujących projekty i opracowania technologiczne - pracownie i samodzielne zespoły projektowe:
a)
programowania,
b)
technologiczne,
c)
organizacji produkcji i zarządzania,
d)
ekonomiczne i kosztorysowe,
e)
konstrukcyjne urządzeń nietypowych,
f)
budowlane i instalacyjne, powoływane w wypadkach, o których mowa w § 3 załącznika do uchwały nr 126 Rady Ministrów,
2)
w biurach projektów wykonujących projekty i opracowania budowlane - pracownie i samodzielne zespoły projektowe:
a)
programowania,
b)
budowlane i instalacyjne,
c)
technologiczne, powoływane zgodnie z przepisem § 4 załącznika do uchwały nr 126 Rady Ministrów,
d)
ekonomiczne i kosztorysowe.
2.
W ramach komórek produkcyjnych mogą działać zespoły projektowe.
§  9.
Komórkami usługowo-produkcyjnymi (samodzielnymi stanowiskami pracy) są w szczególności:
1)
pracownie techniki obliczeniowej,
2)
pracownie projektowania modelowego,
3)
komórki prototypów,
4)
laboratoria,
5)
pracownie wykończeniowe, fotograficzne itp.
§  10.
Komórkami (samodzielnymi stanowiskami pracy) opiniującymi i sprawdzającymi są w szczególności:
1)
rzeczoznawcy do spraw ochrony przeciwpożarowej, bezpieczeństwa i higieny pracy oraz sanitarno-epidemiologicznych,
2)
komórki (stanowiska pracy), którym zostało powierzone sprawdzenie (ocena) projektów i innych opracowań projektowych.
§  11.
Do pozaprodukcyjnych zalicza się te komórki (samodzielne stanowiska pracy), których zadaniem jest zarówno zarządzanie, jak też obsługa administracyjno-finansowa biura projektów. Do pozaprodukcyjnych zalicza się także tylko takie komórki (samodzielne stanowiska pracy) prowadzące działalność badawczo-studialną, informacyjną i inną, przy której wykonywaniu zatrudnieni są pracownicy zaliczeni w przepisach w sprawie zasad wynagradzania pracowników państwowych biur projektów do pracowników pozaprodukcyjnych.
§  12.
1.
Szczegółowy schemat i strukturę organizacyjną biura projektów określa dyrektor biura, który tworzy komórki organizacyjne (samodzielne stanowiska pracy) niezbędne do realizacji zadań biura, ustala zakres działania tych komórek oraz powołuje ich kierowników.
2.
Struktura organizacyjna biura projektów powinna być dostosowana do jego wielkości, zakresu zadań, przedmiotu działania itp.
§  13.
Obsada stanowisk w komórkach organizacyjnych następuje na wniosek kierownika komórki.
§  14.
1.
Działalnością biura projektów kieruje dyrektor biura przy pomocy zastępcy (zastępców) i jest za nią odpowiedzialny.
2.
Dyrektor biura i jego zastępca (zastępcy) powoływani są w trybie określonym w obowiązujących przepisach.
3.
Dyrektor biura reprezentuje biuro na zewnątrz, podejmuje decyzje w ramach określonych przepisami szczególnymi i wykonuje czynności niezbędne do zapewnienia realizacji zadań biura.