§ 4. - Tryb ustalania cen na produkty nietypowe i opłaty za nietypowe usługi wykonywane przez przedsiębiorstwa państwowe podległe Ministrowi Obrony Narodowej i świadczone w obrębie gospodarki uspołecznionej.

Monitor Polski

M.P.1955.29.281

Akt utracił moc
Wersja od: 31 marca 1955 r.
§  4.
1.
Podstawą do ustalania cen na produkty nietypowe i opłat za nietypowe usługi (§ 2) jest kalkulacja wstępna kosztu własnego produktu (usługi) sporządzona przez przedsiębiorstwo-dostawcę według obowiązujących wzorów kalkulacji.
2.
Kalkulacja wstępna kosztu własnego produktu (usługi) powinna być oparta na ścisłych danych technicznych, a w szczególności na rysunkach, szkicach i wzorach, na których podstawie dział głównego technologa przedsiębiorstwa-dostawcy ustala ilości i rodzaje materiałów bezpośrednich oraz rodzaje operacji i czas robocizny bezpośredniej, niezbędnych do wykonania produktu nietypowego lub nietypowej usługi.
3.
Komórka planowania przedsiębiorstwa-dostawcy na podstawie danych wymienionych w ust. 2 otrzymanych z działu głównego technologa ustala planowany koszt własny produktu lub usługi według obowiązujących zasad, przyjmując:
1)
koszt materiałów bezpośrednich oraz paliwa technologicznego - według norm i cen obowiązujących w dniu sporządzania kalkulacji wraz z narzutem kosztów zakupu obliczonym w stosunku do wykazanej w kalkulacji wartości materiałów;
2)
koszty specjalne - według kosztu wytworzenia modeli, narzędzi, sprawdzianów itp. lub według ich ceny nabycia; w przypadku konieczności korzystania z obróbki obcej należy jej koszt ustalić na podstawie cennika, a w jego braku w porozumieniu z jednostką, która dokonała obróbki, poszczególne rodzaje kosztów specjalnych należy wykazywać w oddzielnych pozycjach;
3)
koszt robocizny bezpośredniej - według obowiązującego taryfikatora robót i obowiązujących stawek płac;
4)
koszty pośrednie (wydziałowe, ogólnofabryczne, zaopatrzenia i zbytu) - według procentowych narzutów wynikających z planu techniczno-ekonomicznego; obliczenia narzutów kosztów wydziałowych dokonuje się w oparciu o planowane stawki procentowe poszczególnych wydziałów biorących udział w wykonywaniu danego produktu nietypowego lub nietypowej usługi.