Rozdział 1 - Fakturowanie robót budowlano-montażowych. - Tryb, terminy i forma sporządzania faktur przejściowych za roboty budowlano-montażowe i prace projektowe jednostek budownictwa przemysłowego.

Monitor Polski

M.P.1952.A-105.1634

Akt utracił moc
Wersja od: 22 listopada 1955 r.

I.

Fakturowanie robót budowlano-montażowych.

§  1.
Podstawą do wystawiania faktur przejściowych za wykonane roboty budowlano-montażowe są protokoły stanu robót (załącznik nr 1) ustalające procentowo wartość wykonanych robót od początku budowy w oparciu o tabelę scalonych elementów budowy, opracowywane oddzielnie dla każdego obiektu na podstawie kosztorysów umownych.
§  2.
Protokoły stanu robót powinny być sporządzane w okresach półmiesięcznych w ciągu dwóch dni po upływie 15 i ostatniego dnia każdego miesiąca. Szczegółowe terminy sporządzania protokołu stanu robót ustala kierownik robót generalnego wykonawcy w porozumieniu z przedstawicielem inwestora oraz z kierownikami robót podwykonawców.
§  3.
1.
Protokół stanu robót sporządza oddzielnie generalny wykonawca i oddzielnie podwykonawca.
2.
Protokół stanu robót obejmujący roboty wykonane przez generalnego wykonawcę sporządza się w pięciu egzemplarzach, z których dwa otrzymuje inwestor, jeden przeznaczony jest jako załącznik do faktury i żądania zapłaty generalnego wykonawcy, a dwa pozostają do wewnętrznego użytku generalnego wykonawcy.
3.
Protokół stanu robót obejmujący roboty wykonane przez podwykonawcę sporządza się w ośmiu egzemplarzach, z których pięć otrzymuje generalny wykonawca, jeden przeznaczony jest jako załącznik do faktury i żądania zapłaty podwykonawcy, a dwa pozostają do wewnętrznego użytku podwykonawcy.
§  4.
1.
Protokół stanu robót obejmujący roboty wykonane przez generalnego wykonawcę podpisują przedstawiciele generalnego wykonawcy i inwestora.
2.
Protokół stanu robót obejmujący roboty wykonane przez podwykonawcę podpisują przedstawiciele podwykonawcy, generalnego wykonawcy i inwestora. Protokół stanu robót podwykonawcy stanowi podstawę do rozliczeń pomiędzy podwykonawcą a generalnym wykonawcą, jak również pomiędzy generalnym wykonawcą a inwestorem.
3.
W przypadku niestawienia się przedstawiciela inwestora w ustalonym terminie protokół stanu robót może być sporządzony bez udziału przedstawiciela inwestora z dokonaniem odpowiedniej wzmianki w protokole. Ustalenia zawarte w takim protokole stanowią podstawę do wystawienia faktury przejściowej.
§  5.
Faktury przejściowe należy wystawiać według załączonego wzoru (załącznik nr 2) oddzielnie na każdą budowę (obiekt) dwa razy w miesiącu według protokołu stanu robót, sporządzonego na dzień 15 i ostatni miesiąca, w następujących terminach:
1)
za pierwszą połowę miesiąca - do dnia 23 bieżącego miesiąca;
2)
za drugą połowę miesiąca - do dnia 8 następnego miesiąca.
§  6.
Faktury przejściowe, wystawione przez generalnego wykonawcę na podstawie protokołu stanu robót, obejmują roboty wykonane przez generalnego wykonawcę i podwykonawców.
§  7.
1.
W dniu wystawienia faktury przejściowej wykonawca przesyła zamawiającemu (którym jest dla podwykonawcy generalny wykonawca, a dla generalnego wykonawcy - inwestor):
1)
oryginał i kopię faktury;
2)
jeden egzemplarz protokołu stanu robót wykonanych własnymi siłami oraz
3)
jeżeli wystawiającym jest generalny wykonawca - po jednym egzemplarzu protokołów stanu robót podwykonawców.
2.
Najpóźniej następnego dnia roboczego po wystawieniu faktury przejściowej wykonawca obowiązany jest wystawić i złożyć w banku finansującym żądanie zapłaty, do którego dołącza:
1)
dwie kopie faktury;
2)
jeden egzemplarz protokołu stanu robót wykonanych przez wykonawcę oraz
3)
jeżeli wystawiającym jest generalny wykonawca - po jednym egzemplarzu protokołów stanu robót podwykonawców.