Rozdział 4 - Protokół kontroli. - Tryb przeprowadzania kontroli państwowej.

Monitor Polski

M.P.1954.A-50.682

Akt utracił moc
Wersja od: 28 maja 1954 r.

IV.

Protokół kontroli.

§  44.
1.
Z wyników kontroli spisuje się jeden łączny protokół z wyjątkiem przypadków określonych w niniejszej uchwale.
2.
Protokół kontroli sporządza się w takiej ilości egzemplarzy, aby nie zachodziła potrzeba dokonywania ich odpisów, jednakże nie mniej niż w dwóch egzemplarzach.
3.
Kontroler doręcza kierownikowi jednostki jeden egzemplarz protokołu za pokwitowaniem na piśmie.
§  45.
Odrębne protokoły sporządza się z kontroli kasy i z kontroli magazynu (§16 ust. 2).
§  46.
1.
Protokół powinien zawierać obiektywnie, jasno i wyczerpująco stwierdzone w toku kontroli konkretne fakty naruszeń i uchybień ze wskazaniem przyczyn ich powstania i osób odpowiedzialnych, w oparciu o dokumenty, wyjaśnienia osób zainteresowanych, zeznania świadków i opinie biegłych oraz na podstawie naocznie stwierdzonego stanu rzeczy.
2.
Przy opisie stwierdzonych w toku kontroli naruszeń obowiązujących przepisów finansowych lub zarządzeń właściwych organów państwowych w sprawach gospodarczych należy wyszczególnić konkretne fakty tych naruszeń, wskazać przepisy i zarządzenia, które zostały naruszone, podać przyczyny i rozmiary powstałej szkody, czasokres jej powstania, osoby odpowiedzialne za naruszenia oraz wysokość ich przeciętnej płacy za okres ostatnich 3 miesięcy.
§  47.
W treści protokołu należy kolejno podać:
1)
nazwę jednostki w pełnym brzmieniu i jej adres,
2)
datę rozpoczęcia i zakończenia kontroli w jednostce,
3)
nazwiska, imiona i stanowiska służbowe kontrolerów oraz numery i daty ich upoważnień do kontroli,
4)
określenia przedmiotu kontroli i okresu objętego kontrolą,
5)
określenie komórek organizacyjnych jednostki, objętych kontrolą,
6)
nazwiska i imiona kierownika jednostki, kierowników kontrolowanych komórek organizacyjnych i czasokres ich urzędowania oraz nazwiska, imiona i stanowiska służbowe osób asystujących przy kontroli i udzielających wyjaśnień,
7)
fakty stwierdzone przez kontrolę, ujęte w sposób określony w § 46,
8)
wzmiankę o sporządzonych odpisach lub wyciągach (§26) oraz o zabezpieczonych dowodach (§27),
9)
wykaz załączników z podaniem nazwy i cech każdego dokumentu,
10)
stwierdzenie, w ilu egzemplarzach protokół został sporządzony, oraz że jeden egzemplarz doręczono kierownikowi jednostki,
11)
miejsce i datę sporządzenia protokołu,
12)
właściwe podpisy.
§  48.
1.
Do protokołu kontroli kontroler załącza materiały zebrane w toku kontroli, a w szczególności: opinie złożone w trybie § 18, materiały z kontroli finansowej, innych rodzajów kontroli, rewizji (§22), dokumenty, odpisy, wyciągi, zestawienia i obliczenia oraz zabezpieczone dowody (§§26 i 27), pisemne oświadczenia osób zainteresowanych (§35), opinie biegłych (§43), protokoły z kontroli kasy i magazynu (§45).
2.
Do sprawozdania z kontroli załącza kontroler protokoły przesłuchania świadków (§40) pisemne oświadczenia pracowników jednostki (§§31 i 32) oraz protokoły przyjęcia ustnych oświadczeń (§33) i inne materiały zebrane w toku kontroli, nie wyszczególnione w ust. 1.
§  49.
Protokół kontroli, bezpośrednio po jego sporządzeniu, podpisują kontroler i kierownik jednostki.
§  50.
1.
Jeżeli po sporządzeniu a przed podpisaniem protokołu kierownik jednostki zgłasza zastrzeżenia co do konkretnych faktów, ustalonych w protokole, kontroler jest obowiązany dodatkowo zbadać zgłoszone zastrzeżenia.
2.
Kierownik jednostki, który odmówił podpisania protokołu, jest obowiązany złożyć pisemne wyjaśnienie przyczyn tej odmowy.
3.
Protokół, którego podpisania odmówił kierownik jednostki, podpisuje jednostronnie kontroler.
§  51.
W treści protokołu po jego podpisaniu nie wolno dokonywać żadnych poprawek ani dopisków, z wyjątkiem sprostowania omyłek pisarskich, które podpisuje kontroler.
§  52.
Kierownik jednostki jest obowiązany po podpisaniu protokołu złożyć na żądanie kontrolera pisemne wyjaśnienie co do stwierdzonych w protokole naruszeń i uchybień oraz przyczyn ich powstania.