§ 1. - Tryb postępowania w związku z wypadkami na śródlądowych drogach wodnych.

Monitor Polski

M.P.1952.A-106.1655

Akt utracił moc
Wersja od: 30 grudnia 1952 r.
§  1.
Za wypadki w rozumieniu niniejszej instrukcji uważa się:
1)
zderzenie statków lub tratew pomiędzy sobą, skutkiem którego powstały szkody w taborze lub towarze albo śmierć lub kalectwo osób,
2)
najechanie statku lub tratwy na: mieliznę, most, prom przewozowy, kamienie podwodne lub inne przeszkody, jeżeli to spowodowało uszkodzenie statku, tratwy, najechanego obiektu lub przewożonego ładunku albo też wywołało unieruchomienie statku na okres ponad 6 godzin lub spowodowało niebezpieczeństwo, któremu nie można zaradzić bez pomocy z zewnątrz,
3)
zatonięcie statku lub tratwy na szlaku żeglownym lub poza tym szlakiem, jak również podczas postoju w porcie lub zimowisku,
4)
zatarasowanie szlaku żeglownego, powodujące wstrzymanie ruchu na drodze wodnej na okres dłuższy niż 6 godzin,
5)
uszkodzenie kadłuba statku, maszyn napędowych, pedziszów, steru lub innych części, jeżeli spowodowało to unieruchomienie statku,
6)
wybuch kotła parowego albo pożar na statku,
7)
uszkodzenie znaków orientacyjnych, budowli wodnych, mostów, wodowskazów lub przewodów krzyżujących się z drogą wodną,
8)
zdarzenia żywiołowe, jak powodzie, pochód lodu oraz zaburzenia atmosferyczne, jak ulewy, śnieżyce, mgły itp., jeżeli spowodowały znaczniejsze szkody lub wywołały przerwę w ruchu żeglownym, trwającą ponad 24 godziny.